LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2 IR 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3742
2024-10-30 Nr. 102-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės Transporto saugos klausimai vyresnysis patarėjas A. Karnilavičius, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas G. Ligeika, Policijos departamento prie VRM Viešosios tvarkos biuro Veiklos koordinavimo ir kontrolės valdybos Veiklos ir reagavimo skyriaus vyriausiasis tyrėjas R. Vosylius, AB Regitra atstovai: generalinis direktorius V. Dominauskas, Egzaminavimo ir vairuotojų pažymėjimų išdavimo paslaugų skyriaus vyriausiasis specialistas R. Litvaitis, Asociacijos Vairavimo mokytojų gildijos narys V. Šlepikas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 |
2 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma pakeisti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 22 straipsnio 1 dalį, nustatant, kad teisė vairuoti motorines transporto priemones, be kita ko, suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, nustatyta tvarka išlaikiusiems praktinius ir teorijos (čia ir toliau išskirta mūsų) egzaminus ir turintiems vairuotojo pažymėjimą. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 89 dalyje yra įtvirtinta vairavimo egzamino sąvoka, pagal kurią vairavimo egzaminas (egzaminas) yra suprantamas kaip nustatyta tvarka atliekamas teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemonę įgyti norinčio asmens eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių, praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimas. Atsižvelgiant į tai, siūlomas pakeitimas laikytinas pertekliniu.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 |
2 |
2 |
|
2. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 22 straipsnį papildyti 11 dalimi ir joje nustatyti, kad „visų 23 straipsnyje nurodytų kategorijų vairuotojai turi teisę dalyvauti eisme ir gauti vairuotojo pažymėjimą tik nustatyta tvarka praėję teorinius ir praktinius mokymus bei išlaikę praktinį ir teorijos egzaminus.“ Motorinių transporto priemonių kategorijos yra išvardintos keičiamo įstatymo 23 straipsnyje, AM kategorija – mopedai ir lengvieji keturračiai – yra viena iš jų. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje, be kita ko, yra nurodyta, kad draudžiama vairuoti motorinę transporto priemonę neturintiems šios teisės, o keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta, kad teisė vairuoti motorines transporto priemones <...> suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, kurių sveikatos būklė yra tinkama vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę <...> mokantiems KET, išmanantiems kitus teisės aktus, reglamentuojančius kelių eismą, mokantiems vairuoti, nustatyta tvarka išlaikiusiems egzaminus ir turintiems vairuotojo pažymėjimą. Be to, keičiamo įstatymo 23 straipsnio 4 dalies 1 punkte nustatyta, kad vairuotojo pažymėjimu patvirtinta teisė vairuoti šio straipsnio 2 dalies 2–16 punktuose nurodytų kategorijų transporto priemones taip pat suteikia teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones. Atsižvelgiant į esamą teisinį reguliavimą, manytina, kad jis yra pakankamas, todėl siūlomas teisinis reguliavimas laikytinas pertekliniu.
|
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 |
3 |
|
|
3. Projekto 3 straipsnyje reikėtų numatyti nuostatų taikymą, priešingu atveju reikėtų tikslinti straipsnio pavadinimą ir jame atsisakyti žodžio „taikymas“. Be to, šio straipsnio 1 dalyje po žodžių „Šis įstatymas“ reikėtų įrašyti žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“, nes nuostata, kuria Vyriausybei ir (ar) jos įgaliotai institucijai pavedama priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, turėtų įsigalioti anksčiau nei įstatymas.
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją bei į tai, kad saugaus eismo organizavimas yra Susisiekimo ministerijos kompetencijai priskirta sritis, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės nuomonę.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 |
|
|
|
5. Vadovaujantis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais: 5.1. Prieš projekto 1 straipsnyje dėstomą tekstą reikia įrašyti keičiamos dalies numerį, o pakeitimo esmėje vietoj skaičių ir žodžių „Pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir išdėstyti ją taip“ reikia įrašyti skaičius ir žodžius „Pakeisti 2 straipsnio 53 dalį ir ją išdėstyti taip“. 5.2. Projekto 2 straipsnio 2 dalies pakeitimo esmėje reikia atsisakyti žodžių „ir ją išdėstyti taip“. 5.3. Pildyti teisės akto nauju straipsniu, punktu ar jų struktūrinėmis dalimis su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios straipsnio ar punkto numeris, negalima, todėl keičiamo įstatymo 22 straipsnis pildytinas dalimi su novela, arba nauja dalimi, buvusią dalį ir toliau einančias struktūrines dalis pernumeruojant, arba pildant dalimi straipsnio pabaigoje.
|
Pritarti |
|
6. |
Teisingumo ministerija dėl atitikimo ES-os teisei 2024-05-23 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3742 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus. Atsižvelgiant į tai, kad Projektu siūlomas reguliavimas yra susijęs su 2006 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/126/EB dėl vairuotojo pažymėjimų 7 straipsnio 1 dalies b punkto įgyvendinimu nacionalinėje teisėje, kartu su Projektu turėtų būti pateikta aktualių Direktyvos 2006/126/EB nuostatų ir Projekto atitikties lentelė.
|
Pritarti |
Seimo statuto 135 straipsnis reglamentuoja teikiamo registruoti projekto reikalavimus. Šio straipsnio 4 dalis reglamentuoja, ką projekto iniciatoriai turi pridėti prie Seimo priimamo teisės akto projekto. Minėto straipsnio 4 dalies 2 punkte numatyta, kad turi būti pridedama atitikties lentelė, kurioje pateikiamas įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų ir įstatymo projekto atitikimas pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Papildomai pridedama Vyriausybės išvados rengėjų parengta projekto atitikties lentelė. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Vairavimo mokytojų gildija 2024-10-28 |
|
|
|
Vairavimo mokytojų gildija (toliau - Asociacija) aktyviai domisi ir palaiko Projekto rengėjų įtvirtintą Projekto siekį: <...geriau paruošti juos dalyvavimui eisme, siūloma numatyti, kad ir AM kategorijai būtų taikomi tie patys reikalavimai kaip ir kitoms kategorijoms.>. Tuo tikslu Asociacija aktyviai teikė komentarus Vyriausybės išvadą rengiančiai Susisiekimo ministerijai, kuri, panašu, kad nepakankamai įsigilino į Asociacijos išsakytas pastabas. Todėl Asociacija siekia paaiškinti ir detalizuoti Projektą palaikančių kriterijų aktualumą. Pirma. LR Vyriausybės Projektui išvadoje, vietoje to, kad AM kategoriją siekiantys įgyti asmenys būtų tinkamai mokomi ir egzaminuojami, yra pasiūlyta šią kategoriją įgyjančių asmenų amžių padidinti nuo 15 iki 16 metų. Toks siūlymas visai neatliepia pačio Projekto rengėjų pagrindinio sieko. Pasiremiant Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktomis argumentacijomis Projektui, LR Vyriausybės išvadoje teigiama, kad visi kitokie Projekto rengėjų siūlomi Įstatymo pakeitimai yra pertekliniai ir jie bus išsprendžiami keičiant atitinkamus poįstatyminius teisės aktus: Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymą Nr. 1V-329 „Dėl Motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau - Egzaminavimo tvarka) ir Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2014 m. balandžio 30 d. įsakymą Nr. 2B-84 „Dėl Vairuotojų mokymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau - Mokymo tvarka). Sutiktina, kad šie argumentai būtų teisingi iš esmės, jeigu Įstatymą įgyvendinančius poįstatyminius teisės aktus įtvirtinančios atitinkamos institucijos, o ypač juos derinanti Susisiekimo ministerija, tai būtų tinkamai ir savo laiku atlikusi. Tokiu atveju Seimui šio klausimo svarstyti nereikėtų visai, nes apie šią įsisenėjusią problematiką ministerijai buvo nuosekliai primenama ne vienerius metus. Asociacija atkreipia dėmesį į tai, kad reikalavimą laikyti tik teorijos egzaminą AM kategoriją siekiantiems įgyti asmenims nustato Egzaminavimo tvarka, kurioje savitai interpretuojama Įstatymu įtvirtinta vairavimo egzamino sąvoką. Todėl projektu Asociacija siūlo ją tikslinti sustiprintai įtvirtinant tai, kad vairavimo egzaminas apima dvi dalis - teorijos ir praktikos. Beje, šiomis dienomis derinimui buvo pateiktas Egzaminavimo tvarkos projektas, kuriuo žadėta spręsti minėta problematika nėra sprendžiama. Tai dar kartą įrodo, kad būtini Įstatymo pakeitimai, aiškiai įtvirtinantys įpareigojimus, kad institucijos būtų priverstos veikti. Todėl Asociacija siūlo tikslinti Įstatymo sąvoką vairavimo egzaminas: 89. Vairavimo egzaminas (toliau – egzaminas) – nustatyta tvarka
atliekamas teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemonę įgyti
norinčio asmens eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių ir praktinių
transporto priemonės vairavimo įgūdžių Antra. Vertinant realijas, kad atitinkamos institucijos nesiima iniciatyvos ir veiksmų keisti poįstatyminius teisės aktus, kol Įstatyme neatsiranda nedviprasmiški įpareigojimai, Asociacija siūlo pritarti Projekto rengėjų iniciatyvai papildyti Įstatymo formuluotes, įtvirtinančias atitinkamus jų siekius. Subendrinant ir siekiant tiksliau išdėstyti siūlomą turinį, Asociacija siūlo tikslinti formuluotes tokia redakcija: „22 straipsnio 1 dalį ir išdėstyti ją taip: Teisė vairuoti motorines transporto priemones ar jų junginius su priekabomis, traktorius, savaeiges mašinas, išskyrus šio straipsnio 1(1) dalyje nustatytą atvejį, suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, kurių sveikatos būklė yra tinkama vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę, traktorių, savaeigę mašiną, nustatyta
tvarka baigusiems teorinius ir praktinius vairavimo mokymus (mokantiems
KET, išmanantiems kitus teisės aktus, reglamentuojančius
Trečia. Asociacija atkreipia dėmesį į išreikštą (Seimo nario V. Fiodorovo, Lietuvos transporto saugos administracijos) nuogąstavimą, kad Įstatymo projekto pakeitimo teikėjos pateiktas pasiūlymas prieštarauja Seimo šią kadenciją priimtam projektui, kad vairuotojams vairuoti A1 kategorijos motorines transporto priemones būtų galima baigus praktinį mokymą, kuris iš esmės nėra teisingas. Pabrėžtina tai, kad paminėti asmenys neįgyja A1 kategorijos (šiai kategorijai vairuotojo pažymėjimas neišduodamas), o teisė vairuoti A1 kategorijai priklausančias transporto priemones jiems suteikiama po nustatytų mokymų jau turimą B kategoriją papildant nacionaliniu kodu (kodas 100), suteikiančiu šią kategoriją turintiems asmenims vairuoti ir A1 kategorijai priskirtinas transporto priemones; tai yra turima B kategorija yra praplečiama galimybe vairuoti ir A1 kategorijai priskiriamas transporto priemones. Todėl Projektas nesukuria jokios priešpriešos esamai Įstatymo redakcijai. Asociacija prašo rasti galimybę įgyvendinti Projekto rengėjų siekius. |
Pritarti iš dalies |
Nepritartina Asociacijos pirmam ir antram pasiūlymui dėl šių priežasčių: 1) Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-13 išvadoje yra nurodęs, kad sąvoka „vairavimo egzaminas“ apima teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimą, todėl keisti sąvoką „vairavimo egzaminas“ pagal Asociacijos pasiūlymą nėra tikslinga. Pažymėtina, kad Vyriausybės 2024-09-11 nutarimo Nr. 775 4 punkte pateikiama Vyriausybės pozicija šiuo klausimu – „įgyvendinant Įstatymo projekto iniciatorių siekį, kad asmenys, siekiantys įgyti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, privalėtų nustatyta tvarka užbaigti teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės valdymo gebėjimų ir įgūdžių mokymus ir išlaikyti atitinkamus egzaminus, bus inicijuojamas Įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygas ir tvarką, taip pat vairuotojų mokymo tvarką ir pagal poreikį kt., pakeitimas“. 2) Asociacijos pasiūlymas dėl Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies pakeitimo iš esmės keičia vairuotojų mokymo tvarką. Siūloma nustatyti, kad teisė vairuoti būtų suteikiama „nustatyta tvarka baigusiems teorinius ir praktinius vairavimo mokymus“, t. y. panaikinama šiuo metu esanti galimybė teorijos žinių mokytis savarankiškai. Pagal pateiktą pasiūlymą būsimi vairuotojai privalėtų baigti teorijos mokymą vairavimo mokyklose.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-09-11 |
|
|
|
* |
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. birželio 26 d. sprendimo Nr. SV-S-1455 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.4 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3742 (toliau – Įstatymo projektas) siekiui, kad asmenims, siekiantiems įgyti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones būtų privaloma nustatyta tvarka užbaigti teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės valdymo gebėjimų ir įgūdžių mokymus ir išlaikyti atitinkamus egzaminus, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui patobulinti Įstatymo projektą atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Keičiamo Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – Įstatymas) 2 straipsnio 53 dalyje įtvirtinta pradedančiojo vairuotojo sąvoka sudaro teisines prielaidas A1, A2, A, B1, B kategorijų transporto priemonių vairuotojams, t. y. atitinkamai motociklų, triračių, keturračių (toliau – motociklai), lengvųjų keleivinių arba lengvųjų krovininių automobilių (toliau – lengvieji automobiliai) vairuotojams, taikyti šiame ir kituose teisės aktuose pradedantiesiems vairuotojams įtvirtintas tam tikras papildomas nuostatas, skirtas eismo saugumui užtikrinti. Pavyzdžiui, apriboti didžiausią leistiną važiavimo greitį, nustatyti 0 promilių alkoholio koncentracijos ribą arba įpareigoti užbaigti papildomą vairuotojų mokymą, jeigu pradedantysis vairuotojas padaro tam tikrus Kelių eismo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo“, (toliau – KET) pažeidimus, išvardintus Įstatyme. Pagal KET 131.2 papunktį A1, A2, A arba B kategorijų transporto priemonėmis, kurias vairuoja pradedantieji vairuotojai, automagistralėse leidžiama važiuoti ne didesniu kaip 100 km/h greičiu, greitkeliuose – ne didesniu kaip 90 km/h greičiu, keliuose su asfalto ar betono danga – ne didesniu kaip 80 km/h greičiu, kituose keliuose – ne didesniu kaip 70 km/h greičiu. Važiavimo greičio ribojimai ir kitos priemonės iš esmės sudaro prielaidas per pirmus dvejus metus suformuoti tinkamus ir saugius vairavimo įgūdžius ir įpročius, reikalingus motociklų ar lengvųjų automobilių vairuotojams dalyvauti viešajame eisme. AM kategorijos transporto priemonėms yra priskirtini mopedai ir lengvieji keturračiai, t. y. motorinės transporto priemonės, kurių didžiausias projektinis greitis negali viršyti 45 km/h. Šios transporto priemonės savo techninėmis savybėmis neprilygsta motociklams ar lengviesiems automobiliams, kurie yra galingesni, greitesni ir sunkesni už mopedus ar lengvuosius keturračius, kartu ir pavojingesni. Įstatymo projektu siūlomas Įstatymo 2 straipsnio 53 dalies pakeitimas, priskiriant AM kategorijos transporto priemones vairuojančius asmenis prie pradedančiųjų vairuotojų, sudarytų prielaidą asmenims jau nuo 15 metų įgauti ir pirmus dvejus metus išlaikyti pradedančiojo vairuotojo statusą, o vėliau, įgijus teisę vairuoti A1, A2, A, B1 arba B kategorijų transporto priemones, vairuoti šias pavojingesnes transporto priemones be apribojimų (reikalavimų), kurie taikomi pradedantiesiems vairuotojams, o tai turės neigiamos įtakos eismo saugumui. Remiantis viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros teikiamais statistiniais duomenimis, per 2020–2023 metus 19,1 proc. eismo įvykių sukėlė 16–25 metų jaunuoliai. Ši eismo dalyvių grupė pasižymi didesne rizika, patenka į eismo įvykius ir juose nukenčia dažniau nei vyresnio amžiaus (daugiau kaip 36 metų) eismo dalyvių grupės, nors, tikėtina, eisme dalyvauja (nuvažiuoja kilometrų) mažiau, turi mažiau galimybių naudotis transporto priemone, gali vairuoti ne visų kategorijų transporto priemones ir pan. (palyginimui, 26–36 metų vairuotojai sukėlė 21,4 proc. (pati aktyviausia socialinėje aplinkoje grupė), 36–45 metų eismo dalyvių grupė sukėlė 18,2 proc., o 46–55 metų ir 56–65 metų eismo dalyvių grupės atitinkamai – 16,2 proc. ir 14,4 proc. visų eismo įvykių). Todėl pradedančiojo vairuotojo statusą ir su tuo susijusius ribojimus tikslinga taikyti būtent eismo dalyviams, kurie įgyja teisę vairuoti galingesnes A1, A2, A, B1 arba B kategorijų transporto priemones ir pagal statistinius duomenis yra amžiaus grupėje, kuri padaro daugiausia eismo įvykių, o ne nuo 15 metų. Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo 2 straipsnio 53 dalies keitimo atsisakyti.
|
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-09-11 |
2 |
|
|
|
2. Pasirinktos Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies keitimo ir 22 straipsnio 11 dalies papildymo reguliavimo priemonės yra perteklinės, todėl jų siūloma atsisakyti dėl šių priežasčių: 2.1. Keičiamo Įstatymo 2 straipsnio 89 dalyje yra įtvirtinta vairavimo egzamino sąvoka, pagal kurią vairavimo egzaminas (toliau – egzaminas) yra suprantamas kaip nustatyta tvarka atliekamas teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemonę įgyti norinčio asmens eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių, praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimas. Įstatymo 2 straipsnio 94 dalyje nustatyta, kad vairuotojų mokymas yra mokymas, per kurį įgyjama eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių, praktinių motorinių transporto priemonių ir jų junginių su priekabomis valdymo įgūdžių ir gebėjimų. Todėl Įstatymo projektu siūlomas Įstatymo 22 straipsnio 1 dalies pakeitimas, nustatant, kad teisė vairuoti motorines transporto priemones ar jų junginius su priekabomis, traktorius, savaeiges mašinas suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, nustatyta tvarka išlaikiusiems praktinius ir teorijos egzaminus ir turintiems vairuotojo pažymėjimą, laikytinas pertekliniu. 2.2. Įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodytos motorinių transporto priemonių, jų junginių su priekabomis kategorijos, tarp jų AM kategorija – mopedai ir lengvieji keturračiai. Įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta, kad teisė vairuoti motorines transporto priemones ar jų junginius su priekabomis, traktorius, savaeiges mašinas suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, kurių sveikatos būklė yra tinkama vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę, traktorių, savaeigę mašiną, išmanantiems KET, kitus teisės aktus, reglamentuojančius kelių eismą, mokantiems vairuoti, nustatyta tvarka išlaikiusiems egzaminus ir turintiems vairuotojo pažymėjimą. Įstatymo 23 straipsnio 4 dalies 1 punkte nustatyta, kad vairuotojo pažymėjimu patvirtinta teisė vairuoti šio straipsnio 2 dalies 2–16 punktuose nurodytų kategorijų transporto priemones taip pat suteikia teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones. 2.3. Įstatymo projektu siūlomi Įstatymo 22 straipsnio pakeitimai neatitinka teisėkūros tikslingumo principo reikalavimų, kadangi teisės vairuoti transporto priemones įgijimo pagrindus numato įstatymas – tai nustatyta Įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje, kurioje numatytas reikalavimas išlaikyti egzaminą, neišskiriant teorinės ir praktinės jo dalies.
|
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-09-11 |
|
|
|
|
3. 2006 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2006/126/EB dėl vairuotojo pažymėjimų 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad minimalus amžius gauti AM kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimą yra 16 metų. Vadovaudamosi Direktyvos 2006/126/EB 4 straipsnio 6 dalies a punktu, valstybės narės gali sumažinti minimalų amžių AM kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimui gauti iki 14 metų arba padidinti iki 18 metų. AM kategorijos transporto priemonių vairuotojo pažymėjimai, išduoti jaunesniems nei 16 metų asmenims, galioja tik išduodančios valstybės narės teritorijoje, kol pažymėjimo savininkui sukaks 16 metų. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 6 straipsnio 1 dalimi, už administracinio nusižengimo padarymą atsako asmuo, kuriam iki administracinio nusižengimo padarymo buvo sukakę 16 metų. Taigi mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojams, kuriems KET pažeidimo metu nebuvo sukakę 16 metų, negali būti skiriamos ANK numatytos administracinės nuobaudos ar poveikio priemonės. Administracinių nusižengimų registro duomenimis, 2023 metais mopedų vairuotojai, turintys teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, tačiau nesulaukę 16 metų, padarė 471 KET pažeidimą. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojai, įgiję teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, bet nesulaukę 16 metų, sukėlė 19 eismo įvykių, kurių metu buvo sužeista 13 žmonių. ANK 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad administracinių nuobaudų paskirtis yra atgrasyti asmenis nuo administracinių nusižengimų ar nusikalstamų veikų darymo ir paveikti administracinius nusižengimus padariusius asmenis, kad jie laikytųsi įstatymų ir vėl nedarytų administracinių nusižengimų, nubausti administracinius nusižengimus padariusius asmenis, atimti ar apriboti administracinius nusižengimus padariusiems asmenims galimybę daryti naujus administracinius nusižengimus. Atsakomybės nebuvimas neatgraso nuo KET pažeidimų darymo ir sudaro palankias sąlygas jauniems mopedų vairuotojams elgtis kelyje neatsakingai, dėl ko sukeliami eismo įvykiai. Gerinant eismo saugumą, taip pat siekiant, kad visiems motorinių transporto priemonių vairuotojams būtų taikomos efektyvios atgrasymo nuo administracinių nusižengimų ar nusikalstamų veikų darymo priemonės, siūloma Įstatymo 23 straipsnyje įtvirtinti, kad teisė vairuoti mopedus ir lengvuosius keturračius būtų suteikiama vėlesnio amžiaus, t. y. nuo 16 metų, asmenims. Reikalavimas, kad važiuoti mopedu leidžiama ne jaunesniems kaip 15 metų asmenims, įtvirtintas daugiau nei prieš dvidešimt metų, kai šios transporto priemonės nesudarė didesnės viso transporto priemonių parko dalies, o mopedais važinėjo vyresnio amžiaus eismo dalyviai. Šiuo metu situacija pasikeitusi iš esmės. Pagal akcinės bendrovės „Regitra“ skelbiamus duomenis per pastaruosius metus itin išaugo registruojamų mopedų ir vadinamųjų mažųjų miesto automobilių, kuriuos daugiausia vairuoja moksleiviai ir studentai, skaičiai. Akcinės bendrovės „Regitra“ duomenimis, 2023 m. sausio 1 d. Lietuvoje buvo registruoti 18 479 L1 klasės mopedai ir 879 L6 klasės lengvieji keturračiai, tarp kurių patenka ir mažieji miesto automobiliai. 2024 m. rugpjūčio 1 d. tokių transporto priemonių registruota atitinkamai 21 546 ir 1 627. Itin greitas ir ryškus šių transporto priemonių išpopuliarėjimas lemia tai, kad vis daugiau vairuotojų eisme dalyvauja įgiję vien tik teorinių žinių, bet neturėdami būtinų transporto priemonės valdymo gebėjimų ir įgūdžių.
|
Pritarti |
Vyriausybė siūlo keisti tik įstatymo 23 straipsnį. |
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024-09-11 |
|
|
|
|
4. Įgyvendinant Įstatymo projekto iniciatorių siekį, kad asmenys, siekiantys įgyti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, privalėtų nustatyta tvarka užbaigti teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės valdymo gebėjimų ir įgūdžių mokymus ir išlaikyti atitinkamus egzaminus, bus inicijuojamas Įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygas ir tvarką, taip pat vairuotojų mokymo tvarką ir pagal poreikį kt., pakeitimas.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo narys Viktoras Fiodorovas 2024-09-18 |
2 |
1 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekto pakeitimo teikėjos pateiktas pasiūlymas prieštarauja Seimo šią kadenciją priimtam projektui, kad vairuotojams vairuoti A1 kategorijos motorines transporto priemones būtų galima baigus praktinį mokymą. Šis sprendimas pasiteisino, o šiuo pakeitimu teikėja nori tai naikinti. Pasiūlymai: 1. Pakeisti projekto 22 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Teisė vairuoti motorines transporto
priemones ar jų junginius su priekabomis, traktorius, savaeiges mašinas,
išskyrus šio straipsnio 11 dalyje nustatytą atvejį,
suteikiama Lietuvos Respublikoje gyvenantiems ne jaunesniems kaip šiame
įstatyme nustatyto amžiaus asmenims, kurių sveikatos būklė yra tinkama
vairuoti tam tikros kategorijos motorinę transporto priemonę, traktorių,
savaeigę mašiną, mokantiems KET, išmanantiems kitus teisės aktus,
reglamentuojančius kelių eismą, mokantiems vairuoti, nustatyta tvarka
išlaikiusiems
|
Nepritarti
|
Argumentai: Pritarus Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymams, atsisakyta įstatymo 22 str. 1 ir 11 dalių pakeitimų. Įstatymo projekto iniciatorius siūlo pakeitimus įgyjant teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemonę, bet ne dėl A1 kategorijos (žr. aiškinamąjį raštą).
|
6. |
Seimo narys Viktoras Fiodorovas 2024-09-18 |
|
|
|
N |
Argumentai: AM kategorijos motorinių transporto priemonių vairuotojams yra reikalinga patikrinti eismo dalyvio praktinio vairavimo įgūdžius ir siūlau tai daryti analogiškai kaip tai taikoma A1 kategorijos motorinių transporto priemonių vairuotojams. Pasiūlymai: 1. Papildyti 22 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip: „11. Visų 23 straipsnyje nurodytų kategorijų, išskyrus AM ir A1 kategorijų, vairuotojai turi teisę dalyvauti eisme ir gauti vairuotojo pažymėjimą tik nustatyta tvarka praėję teorinius ir praktinius mokymus bei išlaikę praktinį ir teorijos egzaminus. AM kategorijos vairuotojai turi teisę dalyvauti eisme ir gauti vairuotojo pažymėjimą Susisiekimo ministerijos arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka baigę AM kategorijos transporto priemonių praktinio vairavimo mokymą.“
|
Nepritarti |
Argumentai: Pritarus Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymams, atsisakyta įstatymo 22 str. 1 ir 11 dalių pakeitimų. Be to, pildyti teisės akto nauju straipsniu, punktu ar jų struktūrinėmis dalimis su tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios straipsnio ar punkto numeris, negalima, todėl keičiamo įstatymo 22 straipsnis pildytinas dalimi su novela, arba nauja dalimi, buvusią dalį ir toliau einančias struktūrines dalis pernumeruojant, arba pildant dalimi straipsnio pabaigoje. Vyriausybė siūlo keisti tik įstatymo 23 straipsnį. Pagal SEAKĮ 2 str. 89 dalį, vairavimo egzaminas – nustatyta tvarka atliekamas teisę vairuoti tam tikros kategorijos transporto priemonę įgyti norinčio asmens eismo dalyviams reikalingų teorinių žinių, praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimas. Todėl siūlymas išskaidyti į „praktinį“ ir „teorinį“ egzaminą yra perteklinis. Apie tai pasisakė ir Seimo kanceliarijos Teisės departamentas. Be to, siūlomų „praktinio“ ir „teorijos“ sąvokų SEAKĮ nėra. SEAKĮ įstatymo sąvokose yra įtvirtintos „teorinių žinių“ ir „praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimo“ nuostatos. Pažymėtina, kad Seimo nario pasiūlymas prieštarauja Įstatymo projekto siekiui, kad asmenims, siekiantiems įgyti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones būtų privaloma nustatyta tvarka užbaigti teorinių žinių ir praktinių transporto priemonės vairavimo įgūdžių ir gebėjimų mokymus ir išlaikyti atitinkamus egzaminus. Vyriausybės nutarime Nr. 775 pritariama Įstatymo projekto siekiui. Pažymėtina, kad galiojančio SEAKĮ 22 straipsnio 12 dalyje numatyta išimtis, dėl A1 kategorija be egzaminų suteikiama tik jau turintiems 2 metų B kategorijos, o pagal Seimo nario pasiūlymą AM kategorija nelaikant egzamino būtų suteiktą jokios vairavimo patirties neturintiems asmenims. Be to, siūlomos nuostatos išdėstymas suponuoja, kad A1 kategorijai įgyti nereikia laikyti nei praktinio, nei teorijos egzamino, o ji gali būti suteikiama tik SEAKĮ 22 straipsnio 12 dalyje nustatyta tvarka.
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 ir 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3742 ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||
1. |
Teisė ir teisėtvarkos komitetas 2024-10-30 |
2 |
|
|
|
Argumentai: Visuomenė turi būti iš anksto informuojama apie teisės vairuoti AM kategorijos transporto priemones įgijimo pasikeitimus, kad būsimi vairuotojai galėtų planuoti mokymą/egzaminus. Taip pat turi būti įstatyme numatytos pereinamosios nuostatos dėl 16 metų, kad 15 metų sulaukę asmenys, ketinantys artimiausiu metu įgyti AM kategoriją, žinotų kokia bus egzaminavimo tvarka. Pasiūlymas: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis Įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. balandžio 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2025 m. kovo 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos teisės vairuoti AM kategorijos transporto priemones įgijimo procedūros baigiamos vykdyti pagal šios procedūros vykdymo pradžios (išlaikyto teorijos egzamino dienos) metu galiojusius teisės aktus.“
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė