LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 4 IR 5 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-09-09 Nr. XIVP-4091
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 6 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad 10 procentų lėšų, gautų už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, paskiriama į Nacionalinės žemės tarnybos sąskaitą ir be kitų nurodytų tikslų gali būti naudojama „Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nurodytais atvejais nustatant servitutus, ar teisėtai pastatytų statinių ir (ar) įrenginių išpirkimui“. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiems konkrečiai tikslams galėtų būti naudojamos Nacionalinei žemės tarnybai skirtos lėšos Žemės įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 8 punkte nurodytu atveju, t. y. kaip konkrečiai servitutų nustatymui administraciniu aktu lėšos galėtų būti panaudotos. Projekto nuostatą reikėtų patikslinti, detalizuojant, kokiems konkrečiai darbams atlikti ar paslaugoms finansuoti, ar kitiems tikslams valstybės skirtos lėšos galėtų būti naudojamos. Kartu reikėtų nurodyti įstatyminį pagrindą (keičiamo įstatymo ar kito įstatymo straipsnį, jo struktūrinę dalį), kuriuo remiantis Nacionalinė žemės tarnyba išpirktų teisėtai pastatytus statinius ir (ar) įrenginius.
2. Vadovaujantis projekto aiškinamuoju raštu, valstybės įmonei Žemės ūkio duomenų centras tapus akcine bendrove, ji „turės galimybę vykdyti komercinę veiklą ir veiklos plėtrą, pagal poreikį steigti dukterines įmones, taip atskiriant labiau rizikingas ar komercines veiklas nuo strategiškai svarbių specialiųjų įpareigojimų, sudaryti jungtinės veiklos sutartis, efektyviai valdyti turtą, pritraukti įvairesnių formų kapitalą ir investicijas“. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar nereikėtų patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 4 straipsnio 6 dalies 1 punkto numatant, kad akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras valstybės skirtas tikslines lėšas, gautas už parduotus valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypus, privalėtų laikyti atskiroje sąskaitoje, bei atskiriant veiklą, kuri finansuojama valstybės lėšomis nuo kitos akcinės bendrovės Žemės ūkio duomenų centras (privataus juridinio asmens) vykdomos ūkinės komercinės veiklos.
3. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės turto valdymu, naudojimu ar disponavimu juo), turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt