LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Švietimo ir mokslo komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 27, 28 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO
NR. XIIIP-3649
2019-12-04 Nr. 106-P-47
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas E. Jovaiša, Komiteto pirmininko pavaduotojas V. Juozapaitis, Komiteto nariai A. Papirtienė, D. Kepenis, E. Pupinis, L. Jonaitis, K. Smirnovas, Komiteto biuro vedėjas K. Kaminskas, biuro patarėjos R. Norkienė, L. Vingrytė, A. Kairienė, J. Paukštė, padėjėja G. Petrauskaitė.
Nacionalinės rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacijos atstovė R. Navickienė, Kultūros periodinių leidinių asociacijos vadovė M. Krikštopaitytė, Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas D. Radzevičius, Interneto žiniasklaidos asociacijos vadovas A. Marcinkus, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos gen. direktoriaus pavaduotojas G. Oganauskas, Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos Tiesės skyriaus patarėjas A. Airapetian, Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo tarybos pirmininkė V. Žukienė, VšĮ „Studijs TVIP“ atstovė D. Bilinskienė, Kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas D. Velkas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Viešoji įstaiga „STUDIJA TVIP“ 2019-07-11 |
3 |
20 |
|
Mes, Viešoji įstaiga „Studija TViP“, apie 15 metų kuriam e TV kultūros projektus ir renginius. Komandoje dirbo ir dirba tokie kultūros ekspertai ir žinom i menininkai, kaip menotyrininkės dr. Agnė Narušytė, Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė, TV ir kino režisieriai Juozas Javaitis, Gintaras Šeputis, Mikas Žukauskas, Virginija Vareikytė ir kt. Studijos TViP kuriamus dokumentinius filmus, dokumentines apybraižas “Kultmisijos”, “Indivizijos” apie aktualius kultūros reiškinius ir iškilius Lietuvos menininkus dalinai finansuoja Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas, Lietuvos kultūros taryba ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerija. Mes nesutinkam e, dėl įstatymo pakeitimo ir prieštaraujam e dėl to, kad Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo remiam i projektai negali būti transliuojam i per LRT. Lietuvos žmonės nebeturės galimybės per visuomeninį transliuotoją susipažinti kultūros ir meno; regionų informacinio skatinimo; medijų ir informacinio raštingumo; šviečiamųjų ir mokslo populiarinimo; Lietuvos tautinių bendrijų ir lietuvių išeivijos (diasporos) temomis. Šviesti, ugdyti, skleisti informaciją apie kultūros įvykius, reiškinius ir problemas yra Nacionalinio transliuotojo misija. LRT yra vienintelis profesionalus ir patikimas nacionalinės kultūros skleidėjas. Joks komercinis TV kanalas ar naujai formuojamas transliuotojas nepajėgus vykdyti kultūros sklaidos ir kultūros politikos nacionaliniu mastu. LRT net finansinės krizės metu sugebėjo sukurti ir išlaikyti kultūros kanalą. Tai laiko patikrintas transliuotojas, kurio vertybių negali įtakoti verslas ar politika. Tikintis, jo g šalies kultūra ir švietimas yra aukščiausioje pozicijoje valstybės prioritetų sąraše, pabrėžiam e, jo g minėtas įstatymas užkerta kelią pasiekti plačią auditoriją kokybiškiems, nepriklausomiems TV produktams. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 28 straipsnio 20 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „20. Pagal šį straipsnį neremiami: 1) Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pateikti
ir (ar) įgyvendinami projektai
|
2. |
VšĮ „Energijos taupymo priemonės“ 2019-07-11 |
3 |
20 |
|
Mūsų Nepelno organizacija - viešoji įstaiga „Energijos taupymo priemonės" nuo įsteigimo 1998 m. kuria ekologines, paveldo ir gamtos pažinimo laidas. Pastaruosius ketverius metus pagrindinis laidų rėmėjas buvo Spaudos radijo ir televizijos rėmimo fondas. Laidos buvo transliuojamos, suteikiant nemokamą eterį ir nemokamą TV kameros naudojimo galimybę, LRT Kultūra, vėliau LRT Plius kanalu. Buvo sukurta per 110 programų - 7 laidų ciklai apie gamtininkus kūrėjus, bendruomenes ir aplinkosaugą, paveldo apsaugą. Viena iš šių programų apie paukščių žieduotoją Leoną Jezerską laimėjo P. Abukevičiaus konkurso pagrindinį apdovanojimą, kita - apie gamtininką rašytoją Henriką Gudavičių buvo pateikta Pragiedrulių konkursui. Paskutinį ciklą apie G am tos patriarchus ketinam e teikti V. Kudirkos premijai. Vien tik už SRTVRF skiriamus pinigus nebūtų įmanom a sukurti T V programos, juo labiau, kad komerciniai kanalai reikalautų mokėti už laidos eterį, o LRT suteikia nemokamą eterį ir aprūpina dalimi kūrybai reikalingos technikos . Žinome, kad ir kitos nepelno organizacijos, remiamos SRTVRF ir transliuojančios laidas per LRT, gauna analogišką galimybę pasiekti žiūrovą. Tokių švietėjiškų laidų žiūrovas yra pagrindinis LR T žiūrovas, jos geriausiai atitinka LRT švietėjišką specifiką. Panaikinus galimybę transliuoti SRTVRF remiamas laidas LRT kanalais tokios mažytės specifinės nepelno organizacijos, kaip mūsų, turės tiesiog išnykti, nes atlaikyti didžiųjų prodiuserinių firmų spaudimą tiesiog bus neįmanoma . |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 28 straipsnio 20 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „20. Pagal šį straipsnį neremiami: 1) Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pateikti
ir (ar) įgyvendinami projektai
|
3. |
Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija 2019-11-14 |
|
|
|
Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija, vienijanti trisdešimt vieną regioninį ir rajoninį laikraštį, turinti bendrą apie šimto tūkstančių egzempliorių vieno spausdinimo tiražą, prašo visų Seimo frakcijų pritarti Visuomenės Informavimo Įstatymo projektui Nr. XIIIP-3649. Asociacija atkreipia dėmesį, kad šiuo metu regioninės periodinės spaudos leidiniai į valstybės projektinę paramą gali pretenduoti konkurso būdu teikdami paraiškas Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondui. Konkursas skelbiamas šešioms programoms, iš kurių Regioninės periodinės spaudos programa kiekvienais metais Fonde sulaukia bene didžiausio skaičiaus projektų, pretenduojančių gauti valstybės finansinę paramą. Akivaizdu, kad tuo pačiu nuolat auga ir konkurencija programos viduje. 2018 metais Fondo Regioninės periodinės spaudos programai buvo pateikta 117 projektų, iš kurių dalinį finansavimą gavo tik 87 projektai. Asociacija akcentuoja, jog per pastarąjį dešimtmetį ir dėl naujųjų technologijų įtakos, ir dėl mokesčių sistemos pakeitimų, ir dėl ES fondų neprieinamumo mažoms redakcijoms, ir dėl Lietuvos pašto permainų periodinių spaudos leidinių finansinė situacija pasikeitė. Finansinių išteklių stoka galėjo turėti įtakos ir spaudos leidinių turinio kokybei, ir jų įvairovei. 2009 m. padidintas PVM tarifas periodinei spaudai iki 18 proc., o paskui ir iki 21 proc. (dabar sumažintas nuo 9 iki 5 proc.), 2011 m. autorinių honorarų prilyginimas darbo santykių mokestinei bazei, ekonominės krizės bei naujųjų technologijų plėtros įtakoje stipriai kritusios reklamos pajamos turėjo ir tebeturi neigiamų padarinių spaudos leidinių gyvybingumui. Ypač tai jaučiama regionuose, kur didelę įtaką daro ir emigracijos procesai. Minėto įstatymo projekto paruošimo metu darbo grupės nariai išskyrė kultūrinę spaudą ir regioninę žiniasklaidą kaip dvi prioritetines ir valstybei svarbias remtinas sritis. Taigi, atsižvelgiant į realų ir savalaikį poreikį skatinti bei remti regioninę spaudą, prašome Jūsų pritarti VIĮ Nr. XIIIP-3649 projektui Seime. Projektu siūlomas reglamentavimas padėtų sustiprinti spaudą regionuose, prisidėtų prie vietos bendruomenių kritinio mąstymo ugdymo, demokratijos plėtros savivaldoje, sudarytų sąlygas pateikti įvairesnes šviečiamąsias, kultūrines temas leidiniuose. Asociacijos manymu, siekiant įgyvendinti šiuos tikslus būtina ženkliai – dvigubai – didinti naujai kuriamo Žiniasklaidos rėmimo fondo biudžetą. Šiuo metu SRTR Fondui skiriami apie 2,7 mln. eurų (visoms programoms) yra akivaizdžiai nepakankami siekiant sudaryti optimalias sąlygas skatinti informacinės erdvės gyvybingumą ir nepriklausomumą. Esame pasirengę atsakyti į su projektu ir jo reikalingumu susijusius Jūsų klausimus. |
Spręsti pagrindiniam Komitetui |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
VšĮ „Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija“ 2019-09-24, 2019-11-11 |
3 |
20 |
|
VšĮ Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija (toliau – LRT), išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos pateiktą derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 27, 28 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3649 ir Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo Nr. VIII-1328 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3650 “ projektą, pagal kompetenciją teikia šias pastabas. Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 27, 28 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-3649 (toliau – Projektas) keičiamo Visuomenės informavimo įstatymo 28 straipsnio 20 dalies 1 punkte numatyta, kad pagal šį straipsnį neremiami Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pateikti ir (ar) įgyvendinami projektai, taip pat kitų viešosios informacijos rengėjų (juridinių asmenų) pateikti projektai, įgyvendinami Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos programose. Projekte numatyta, kad Žiniasklaidos rėmimo fondas (toliau – Fondas) viešojo konkurso tvarka remia viešosios informacijos rengėjų projektus pagal kultūros ir meno, regionų informacinio skatinimo, medijų ir informacinio raštingumo, šviečiamųjų ir mokslo populiarinimo Lietuvos tautinių bendrijų (projektai tautinių bendrijų kalbomis) ir lietuvių išeivijos (diasporos) ir kt. programas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Fondo lėšomis remiamų projektų žanrai suponuoja LRT įstatymo 3 str. nurodytus veiklos principus (kurti, puoselėti ir saugoti nacionalinės kultūros vertybes, stiprinti visuomenės moralę ir pilietiškumą ir kt.) ir 4 str. nurodytus programoms keliamus reikalavimus (juose turi būti užtikrinama temų ir žanrų įvairovė, programos turi būti skirtos įvairiems visuomenės sluoksniams, įvairių tautybių ir įsitikinimų žmonėms, o pirmenybė turi būti teikiama nacionalinei kultūrai, taip pat publicistikos, pažintinėms, šviečiamosioms, meno programoms). Todėl toks draudimas apribotų visuomeninio transliuotojo galimybes transliuoti įstatyme jos misijai priskirtas atitinkamas programas. Minėtas draudimas susiaurintų ir pačių viešosios informacijos rengėjų (juridinių asmenų) galimybes pasirinkti transliuojančią organizaciją, o tai gali veikti ir konkurencinę aplinką ir, neatmestina, padidintų transliuotinų projektų sąnaudas dėl negalimumo pasirinkti visuomeninio transliuotojo kaip projektą transliuojančios organizacijos. Reikėtų taip pat pažymėti, kad istoriškai LRT tapo kultūros, meno, šviečiamojo, religinio žanro programų transliuotoju – LRT žiūrovai yra įpratę ir tikisi tokias programas matyti LRT eteryje. Remiantis visuomenės ir rinkos tyrimų kompanijos „Baltijos tyrimai“ 2019 m. gegužės mėn. atliktos Lietuvos gyventojų apklausos apie Lietuvos radiją ir televiziją išvadomis (https://apie.lrt.lt/storage/app/media/LRT%20Dokumentai/Sociologiniai%20tyrimai/B313-2019-05-LRT-8.pdf), LRT žiniasklaidos grupė pagal savybę „Kultūros puoselėjimas“ vertinama geriausiai, palyginti su kitomis žiniasklaidos grupėmis – net 72 proc. 18 m. ir vyresnių Lietuvos gyventojų nurodė LRT kaip labiausiai kultūrą puoselėjančią žiniasklaidos grupę. Antroje vietoje esanti komercinė žiniasklaidos grupė nuo LRT atsilieka daugiau kaip 50 proc. punktų (Tyrimų 12 psl.). Lyginant su 2018 m. lapkričio mėn. atliktos apklausos rezultatais kultūros puoselėjimo vertinimas pagerėjo 3 procentiniais punktais (Tyrimų 11 psl.). Todėl draudimas LRT transliuoti Fondo lėšomis parengtas programas neišvengiamai sumažins visuomeninio transliuotojo kultūros, šviečiamojo turinio programų žiūrovų ratą. Projekte minimi viešosios informacijos rengėjai, kurie galėtų naudotis Fondo lėšomis, iš esmės būtų tie nepriklausomi kūrėjai, kurių statusas yra apibrėžtas LR visuomenės informavimo įstatyme, t. y. tie, kurie su transliuotojais nėra susiję darbo, tarnybos santykiais ar jungtine veikla ir kurie savo sukurtus kūrinius perleidžia viešai skleisti. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2010/13/ES (įvertinant 2018 m. pakeitimus ir papildymus) 17 str. numato, kad valstybės narės turėtų siekti, kad transliuotojai ne mažiau kaip 10 % savo programų laiko skirtų Europos kūriniams, sukurtiems nuo transliuotojų nepriklausančių kūrėjų. LR visuomenės informavimo įstatymo 38 str. 8 d. numato, kad televizijos programų transliuotojai daugiau kaip pusę televizijos programos laiko, <...>, kai tai įmanoma, turi skirti Europos kūriniams. Svarbu pažymėti, kad minėtos direktyvos preambulės 68 p. paaiškina, kad „įsipareigojimas tam tikrą transliuojamų programų laiko dalį skirti, jei įmanoma, nepriklausomoms laidoms, kurias sukuria nuo transliuotojų nepriklausomi kūrėjai, skatins naujų televizijos programų šaltinių atsiradimą, ypač mažų ir vidutinių įmonių kūrimąsi. Dėl tokio įsipareigojimo atsiras naujos galimybės ir realizavimo rinka kūrybiniams talentams, su kultūra susijusių profesijų atstovams ir darbo dirbantiesiems kultūros srityje.“ Akivaizdu, jog esant tokiai nuostatai Projekte būtų sunkiau pasiekti išvardytus tikslus. Papildomai informuojame, kad patikrinome 2015–2019 m. LRT finansinius dokumentus ir nustatėme, jog minėtu laikotarpiu nesame gavę Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo lėšų.
Atsižvelgdami į pateiktus argumentus, siūlome keičiamo Visuomenės informavimo įstatymo 28 straipsnio 20 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „1) Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pateikti projektai;“. Kitų pastabų pateiktam derinti LR Vyriausybės nutarimo projektui neturime. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 28 straipsnio 20 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „20. Pagal šį straipsnį neremiami: 1) Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos pateikti
ir (ar) įgyvendinami projektai
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti Visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2, 27, 28 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3649, Komiteto išvadai ir siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal pasiūlymus, kuriems pritarė Švietimo ir mokslo komitetas.
6.2. Pasiūlymai:
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Juozapaitis, E. Jovaiša.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Eugenijus Jovaiša
(Komiteto biuro patarėja Justina Paukštė)