LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGIOS LAIVYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1897 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2307(2)

 

2022-12-21 Nr.108-P-62

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, A.Nekrošius, I.Pakarklytė, J.Pinskus, P.Saudargas, L.Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo viceministrė L.Maskaliovienė, Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos grupės vyriausioji patarėja E.Vyšniauskaitė.   

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-20

3

8

 

1.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo Saugios laivybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad laivo pripažinimą tradiciniu laivu vykdo Lietuvos jūrų muziejaus sudaryta Tradicinių laivų vertinimo komisija. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokia minėtos komisijos sudarymo tvarka. Projektu keičiamame įstatyme tokios komisijos sudarymo tvarkos nėra siūloma reglamentuoti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar keičiamame įstatyme tokios tvarkos nereikėtų nustatyti arba pateikti nuorodą į teisės aktą, kuriame būtų nustatyta tokios komisijos sudarymo tvarka.

 

Pritarti

Pakeisti Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalį, ją išdėstant taip:

,,8. Kultūros ministras kartu su susisiekimo ministru nustato laivo pripažinimo tradiciniu laivu ir Tradicinių laivų vertinimo komisijos, kuri vykdo laivo pripažinimą tradiciniu laivu, sudarymo tvarką. Laivo pripažinimą tradiciniu laivu vykdo Lietuvos jūrų muziejaus sudaryta Tradicinių laivų vertinimo komisija.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

2

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-20

12

2

1

2.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte pripažintajai organizacijai, siekiančiai būti įgaliota nustatomas reikalavimas turėti Lietuvos Respublikoje įregistruotą atstovybę. Svarstytina, ar projektu  siūlomas nustatyti reikalavimas proporcingas Europos Sąjungos valstybėse narėse įsisteigusių ūkio subjektų atžvilgiu.

 

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, jog 2009 m. balandžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/15/EB dėl laivų patikrinimo ir apžiūros organizacijų ir atitinkamos jūrų administracijų veiklos bendrųjų taisyklių ir standartų (toliau - direktyva) nustato priemones, kuriomis turi vadovautis valstybės narės bendradarbiaudamos su pripažintosiomis organizacijomis. Atsižvelgiant į  direktyvos 5 straipsnio 1 dalį, valstybės narės, kurios priima sprendimą įgalioti pripažintąją (-ąsias) organizaciją (-as) vykdyti laivų, plaukiojančių su jos vėliava, tikrinimus, apžiūras ir išduoti privalomus laivo dokumentus, nustato savo kompetentingų administracijų ir pripažintųjų organizacijų bendradarbiavimo santykius. Bendradarbiavimo santykiai yra reguliuojami nustatytos formos nediskriminacine rašytine sutartimi ar lygiaverčiais teisiniais susitarimais.

Pažymėtina, jog direktyvos 5 straipsnio 3 dalis nustato, kad: ,,Sutartyje ar lygiaverčiame teisiniame susitarime gali būti reikalaujama, kad pripažinta organizacija turėtų savo atstovybę valstybės narės, kurios vardu organizacija vykdo 3 straipsnyje nurodytas pareigas, teritorijoje. Tokį reikalavimą gali patenkinti atstovybė, pagal tos valstybės narės teisę atitinkanti juridinio asmens požymius ir patenkanti į jos nacionalinių teismų jurisdikciją.”.

Be to, atkreiptinas dėmesys, jog įgaliotų pripažintųjų organizacijų veiklos priežiūrą (auditus), vadovaudamasi saugios laivybos reikalavimais, vykdo Vyriausybės įgaliota institucija (Lietuvos transporto saugos administracija). Neįtvirtinus įstatyme reikalavimo įgaliotai pripažintajai organizacijai turėti Lietuvos Respublikoje įregistruotą atstovybę, kiltų klausimas kaip Vyriausybės įgaliotai institucijai užtikrinti saugios laivybos reikalavimų vykdymą (atlikti auditus), be to, vykdyti įgaliotų pripažintųjų organizacijų veiklos priežiūrą ne per Lietuvos Respublikoje, o per kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje įsisteigusį įgaliotos pripažintosios organizacijos filialą, Vyriausybės įgaliotai institucijai reikėtų nemažai papildomų valstybės biudžeto lėšų (išlaidos žmogiškiesiems ištekliams, darbuotojų komandiruotėms ir t. t.).

Atsižvelgdami į šiuos argumentus, manome, jog projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintas reikalavimas pripažintajai organizacijai, siekiančiai būti įgaliota, turėti Lietuvos Respublikoje įregistruotą atstovybę, yra proporcingas, atitinka Europos Sąjungos teisės aktų nuostatas.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

3

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-20

19

3

 

3.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos jūrininkų registro tvarkytojas neatlygintinai teikia registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus dokumentus ir (arba) jų kopijas registro duomenų gavėjams, nurodytiems Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatuose. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Konstitucinio Teismo jurisprudencija, su asmenų teisių turiniu ir jų įgyvendinimu susijusios nuostatos turi būti įtvirtinamos išimtinai įstatymuose. Konstitucinis Teismas yra ne kartą pažymėjęs, kad „<...> jokiomis aplinkybėmis poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti asmens teisės atsiradimo sąlygų, riboti teisės apimties; poįstatyminiais teisės aktais negalima nustatyti ir tokio su žmogaus teisėmis, jų įgyvendinimu susijusių santykių teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme.“ (Konstitucinio Teismo 2007 m. gegužės 5 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, kad pagal projektu siūlomą reguliavimą asmens teisę gauti registro duomenis reguliuotų tik poįstatyminis teisės aktas (Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatai), projekto nuostatos tikslintinos, nurodant Lietuvos Respublikos jūrininkų registro duomenų gavėjus įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte.

 

Pritarti

Atsižvelgiant į pateiktus argumentus siūlytina koreguoti  Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,3. Lietuvos Respublikos jūrininkų registro tvarkytojas registro duomenų gavėjams, nurodytiems Lietuvos Respublikos jūrininkų registro nuostatuose, neatlygintinai teikia registro duomenis, registro informaciją, registrui pateiktus dokumentus ir (arba) jų kopijas. Registro duomenys teikiami:

1) susijusiems registrams ir valstybės informacinėms sistemoms;

2) valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, kurioms Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai, susiję su registro duomenimis, ar kurioms registro duomenų reikia jų tiesioginėms funkcijoms atlikti, tarptautinėms organizacijoms ir Europos Sąjungos institucijoms, kai tai susiję su Lietuvos Respublikos įsipareigojimais pagal tarptautines sutartis ar Europos Sąjungos teisės aktus;

3) registro duomenų teikėjui duomenys apie jį, kitiems registro duomenų teikėjams – jų pateikti registro duomenys;

4) įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka – kitiems fiziniams ir juridiniams asmenims, turintiems teisę gauti registro duomenis.“

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

4

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-20

37

1

1

4.    Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 1 punkte, 37 straipsnio 1 dalies 1 punkte, 2 dalies 1 punkte, 3 dalies 1 punkte, 5 dalies 1 punkte bei 7 dalies 1 punkte ūkio subjektams, siekiantiems įgyti teisę užsiimti tam tikra veikla, nustatomas reikalavimas Lietuvos Respublikoje vykdyti veiklą. Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 4 dalies 1 punkte ūkio subjektams, siekiantiems vykdyti ar vykdantiems locmanų veiklą, nustatomas reikalavimas vykdyti veiklą Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje, teritorinėje jūroje ir uostuose. Pažymėtina, kad projekte nėra nurodyta, kokią konkrečiai veiklą Lietuvos Respublikoje privalėtų vykdyti asmenys, siekiantys įgyti teisę užsiimti tam tikra veikla. Taigi, pagal projekte siūlomą nustatyti reikalavimą ūkio subjektai, norintys įgyti teisę vykdyti projekte nurodytą veiklą, Lietuvos Respublikoje privalėtų vykdyti bet kurią kitą veiklą. Nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti tokį reikalavimą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgiant į pateiktus argumentus, papildyti  Projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 1 punktą, 37 straipsnio 1 dalies 1 punktą, 2 dalies 1 punktą, 3 dalies 1 punktą, 5 dalies 1 punktą bei 7 dalies 1 punktą, ir juos išdėstyti taip:

16 straipsnio 2 dalies 1 punktas

,,1) įgijus teisę rengti jūrininkus, vykdyti jūrininkų rengimo veiklą Lietuvos Respublikoje;“,

37 straipsnio 1 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti gelbėjimosi priemonių remonto, tikrinimo ir bandymų veiklą Lietuvos Respublikoje;“,

37 straipsnio 2 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti laivų priešgaisrinių priemonių remonto, tikrinimo ir bandymų veiklą Lietuvos Respublikoje;“,

37 straipsnio 3 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti navigacinių, radionavigacinių ir radijo ryšio prietaisų remonto, tikrinimo ir bandymų veiklą Lietuvos Respublikoje;“,

37 straipsnio 4 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti locmanų veiklą Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje, teritorinėje jūroje ir uostuose;“,

37 straipsnio 5 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti jūrų krovinių, išskyrus pavojinguosius ar aplinką teršiančius krovinius, krovos veiklą Lietuvos Respublikoje;“,

37 straipsnio 7 dalies 1 punktas:

,,1) vykdyti jūrininkų įdarbinimo tarpininkavimo arba jūrininkų įdarbinimo laivuose veiklą Lietuvos Respublikoje;“.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

5.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-20

37

1

3

Atkreipiame dėmesį, kad subjektams, siekiantiems įgyti teisę vykdyti projekte nurodytą veiklą, projekto 16 straipsnio 2 dalies 2 punkte, 37 straipsnio 1 dalies 3 punkte, 2 dalies 3 punkte, 3 dalies 3 punkte, 4 dalies 2 punkte, 5 dalies 4 punkte bei 7 dalies 4 punkte nustatomi reikalavimai turėti atitinkamos kvalifikacijos ar darbo patirtį turinčių specialistų. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomu nustatyti reikalavimu pagrįstai ribojama veiklos Lietuvos Respublikoje nevykdančių, naujai įsteigtų ūkio subjektų teisė vykdyti projekte nurodytas veiklas, o reikalavimas proporcingas Europos Sąjungos valstybėse narėse įsisteigusių ir šiose šalyse veiklą vykdančių ūkio subjektų atžvilgiu.

 

Nepritarti

 

Pažymėtina, kad projekto 16 straipsnio 2 dalies 2 punkte, 37 straipsnio 1 dalies 3 punkte, 2 dalies 3 punkte, 3 dalies 3 punkte, 4 dalies 2 punkte, 5 dalies 4 punkte bei 7 dalies 4 punkte nustatomi reikalavimai turėti atitinkamos kvalifikacijos ar darbo patirtį turinčių specialistų yra kildinami iš tarptautinių saugios laivybos reikalavimų (pvz. 1978 m. Tarptautinė konvencija dėl jūrininkų rengimo, atestavimo ir budėjimo normatyvų ir kodeksas, Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucija MSC.402(96) ir kt.). Šiais reikalavimais siekiama užtikrinti, jog jūrininkų rengimą ir su saugia laivyba susijusias veiklas vykdantys asmenys atitiktų tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintus reikalavimus, taip siekiant kuo geriau užtikrinti žmonių gyvybės ir jų turto saugumą jūroje bei jūros aplinkos apsaugą. Siekiant šio pagrindinio tikslo yra nustatomi kvalifikacijos ir / arba atitinkamos patirties reikalavimai.

Be to, šie reikalavimai yra nustatyti tiek veiklą vykdantiems, tiek naujai įsteigtiems ūkio subjektams. Atkreiptinas dėmesys, jog ir naujai steigiamas ūkio subjektas gali kelti atitinkamus reikalavimus būsimiems darbuotojams, t. y. ir naujai steigiamuose ūkio subjektuose, kurie planuoja vykdyti su saugia laivyba susijusias veiklas, gali būti įdarbinami asmenys su atitinkama darbo patirtimi ir / arba kvalifikacija.

Atsižvelgdami į tai, manome, jog projekte įtvirtinti  reikalavimai turėti atitinkamos kvalifikacijos ar darbo patirtį turinčių specialistų yra proporcingi, jais nėra ribojama naujai įsteigtų ūkio subjektų teisė vykdyti projekte nurodytas veiklas.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Kazys Starkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris