LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO PROJEKTO

 

2021-03-05 Nr. XIIIP-5031(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu siekiama nustatyti, kad prie savarankiškųjų savivaldybių funkcijų priskiriamas asmenų, gyvenančių vietose, kuriose nėra užtikrintas reikiamas susisiekimas viešuoju transportu, neatlygintino pavėžėjimo į ir iš asmens sveikatos priežiūros įstaigą bei namus, kuomet vykstama dėl ligos, nėštumo, gimdymo ir reabilitacijos. Vertinant projekte nustatytąsias asmenų neatlygintino pavėžėjimo į asmens sveikatos priežiūros įstaigą iš namų ir atgal sąlygą (t. y. kai nėra užtikrintas reikiamas susisiekimas viešuoju transportu; dėl ligos, nėštumo, gimdymo ir reabilitacijos), manome, kad jos yra per daug neapibrėžtos, gana subjektyvios, todėl jų praktinis taikymas gali būti labai nevienodas, o kartais ir probleminis, nes asmens nurodytas jam reikiamo viešojo transporto nepakankamumas įstatymo taikymo požiūriu turėtų būti vertinama kaip tinkama ir pagrįsta aplinkybė. Taip pat pažymėtina, kad iš tokio įstatymo taikymo sąlygų, kaip „dėl ligos, nėštumo, reabilitacijos“, turinio neapibrėžtumo, nėra aišku, ar asmuo turėtų būti pavėžėjamas, pvz., dėl įtariamos ligos, įtariamo nėštumo, norint su gydytoju tartis dėl norimos reabilitacijos ir kt. Taip pat nėra aišku, kokiu būdu asmuo pavėžėjui turėtų pagrįsti neatlygintino pavėžėjimo pagrindą, pvz., vykdant į asmens sveikatos priežiūros įstaigą dėl įtariamos ligos ar nėštumo. Atsižvelgiant į tai, siūlytina aiškiau apibrėžti asmens nemokamo pavėžėjimo iš namų į sveikatos priežiūros įstaigą ir atgal aplinkybes arba pavesti tai padaryti Vyriausybei.

2.    Projektu pacientų neatlygintiną pavėžėjimą siūloma priskirti savarankiškosioms savivaldybių funkcijoms. Toks siūlymas projekto aiškinamajame rašte motyvuojamas, be kita ko, nurodant, kad „panašiai Lietuvoje buvo padaryta ir su moksleivių pavėžėjimo paslaugomis“. Vertinant tokį argumentą ir šios funkcijos bei projektu siūlomos funkcijos santykį reikėtų pažymėti, kad bendrojo ugdymo įstaigų steigimas pagal Konstitucijos 40 straipsnio 1 dalį ir 41 straipsnio 2 dalį yra išimtinė konstitucinė savivaldybių kompetencija, tad ir tokios jų darbo organizavimo dalies kaip moksleivių pavėžėjimas priskyrimas savarankiškajai savivaldybių kompetencijai yra logiškas ir pagrįstas. Tačiau sveikatos priežiūros srityje savivaldybių kompetencijos pobūdis skiriasi. Konstitucijos 53 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad “valstybė rūpinasi žmonių sveikata ir laiduoja medicinos pagalbą bei paslaugas”. Keičiamame įstatyme dalis sveikatos priežiūros funkcijų priskiriamos savarankiškoms, dalis – valstybinėms (valstybės perduotoms) funkcijoms. Svarstytina, ar projektu siūloma pacientų neatlygintino pavėžėjimo funkcija neturėtų būti priskirta valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms. Tokiu atveju visoms savivaldybėms turėtų būti skiriamas pagal vienodus kriterijus nustatomas finansavimas šiai funkcijai vykdyti, o funkcijos vykdymo tvarkos aprašą tvirtinti bei nustatyti konkrečius visoms savivaldybėms vienodus paslaugos suteikimo kriterijus (turint omenyje pirmojoje šios išvados pastaboje identifikuotas problemas) galėtų kompetentinga Vyriausybės įgaliota institucija.

3.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projekto nuostatos turėtų būti dėstomos dviem dalimis, iš kurių pirmosios pakeitimų esmė turėtų būti dėstoma taip: „Papildyti 6 straipsnį nauju 46 punktu“ (o dėstomojoje dalyje būtų dėstomas pats punktas), o antros dalies pakeitimų esmė dėstytina taip: „Buvusį 6 straipsnio 46 punktą laikyti 47 punktu“.

4.    Jeigu būtų pritarta pastabai dėl poįstatyminio teisės akto, kuris būtinas tinkamam įstatymo įgyvendinimui, reikalingumo, projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, numatančia įpareigojimą kompetentingai institucijai iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                          Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6536, el. p. [email protected]

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected]