LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,
mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
Adresatams pagal sąrašą 2023 m. Nr.
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1994 M. RUGPJŪČIO 11 D. NUTARIMO NR. 728 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DARBO REGLAMENTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO DERINIMO
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija teikia derinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimo Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Nutarimo projektas).
I. Sprendžiama problema |
Nepaisant daugelio teigiamų pokyčių ir didėjančio suvokimo apie viešųjų konsultacijų svarbą, konsultavimasis su piliečiais išlieka reta viešojo sektoriaus praktika priimant sprendimus. Organizuojant įtraukimą, šiems procesams stinga nuoseklumo, kūrybiškumo ir konkretaus rezultatų panaudojimo. Dalis šalies institucijų su visuomene konsultuojasi gana formaliai, nesiekia į konsultacijas įtraukti daugiau piliečių, turinys pateikiamas biurokratine ir sudėtinga forma, o įtraukimo procesai yra retai planuojami. Mažėjantis visuomenės įsitraukimas lemia vienašališkus institucijų sprendimus – jie priimami neišklausius visuomenės poreikių, nežinant jos vertinimo ir nuomonės. Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų (toliau – Įstaigos) rengiami norminiai teisės aktų projektai dažnai priimami ne tik nesikonsultuojant su visuomene dėl reguliuojamos problematikos, tačiau ir nederinant teisės aktų projektų su suinteresuotomis institucijomis, neskelbiant projektų Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje (toliau – TAIS). Tokia norminių teisės aktų projektų teisėkūra neatitinka teisėkūros atvirumo, viešumo ir skaidrumo principų, nukenčia Įstaigų priimamų norminių teisės aktų kokybė. Skiriasi skirtingų Įstaigų vykdomos teisėkūros praktika, o nesant vieningo standarto nukenčia nevyriausybinio sektoriaus įtraukiamumas ir suinteresuotumas dalyvauti teisėkūroje. 2024 m. – 2025 m. Atviros Vyriausybės plane iškelta problema, jog „teisės aktai, įskaitant ministrų ir įstaigų prie ministerijų norminius įsakymus, nėra derinami su suinteresuotomis institucijomis tinkamai ir nuosekliai. Kai suinteresuotos institucijos nenustatytos, įsakymo projektai neskelbiami TAIS ir visuomenei nesudaromos galimybės į juos reaguoti. Tokiu atveju dokumentai pasirašomi nesuderinus su visuomene, tad teisėkūros procesai neatitinka atvirumo ir skaidrumo principų ir neužtikrina konsultavimosi su visuomene, jei jis nebuvo vykdomas kitomis formomis“. |
II. Siūlomos priemonės |
Siūloma įgyvendinti 2024 m. – 2025 m. Atviros Vyriausybės planą, kuriame iškeltas I veiksmas „išgryninti teisėkūros procesą priimant įstaigos bei Vyriausybės lygmens sprendimus“ ir bus „Siekiama nustatyti, kad Vyriausybės darbo reglamente nustatytas teisėkūros standartas, procedūros ir terminai būtų taikomi taip pat ir ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir įstaigų prie ministerijų lygmeniu rengiant ir derinant jų priimamų teisės aktų projektus.“ Siekiant teisėkūros praktikos suvienodinimo bei siekiant tobulinti Įstaigų vykdomą teisėkūrą ir užtikrinti bendrą teisėkūros taisyklių laikymąsi priimant norminius teisės aktus, siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimą Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas) ir patvirtinti Ministrų, Vyriausybės įstaigų, įstaigų prie ministerijų ir kitų Vyriausybei pavaldžių ir atskaitingų viešojo administravimo subjektų norminių teisės aktų projektų derinimo taisykles (toliau – Taisyklės), jomis užtikrinant nustatytų teisėkūros taisyklių dėl konsultavimosi su visuomene ir teisės aktų projektų derinimo taikymą ir Įstaigų lygmeniu. 1. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 3 punktą, nustatantį, kad Vyriausybė taip pat ir „koordinuoja ministerijų ir Vyriausybės įstaigų, kitų Vyriausybės įsteigtų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė, veiklą“, siekiant vienodos norminių teisės aktų teisėkūros praktikos, siūloma patvirtinti Taisykles. Jose siekiama nustatyti, kaip Įstaigos priimdamos norminius teisės turi įgyvendinti Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtintus teisėkūros atvirumo ir skaidrumo principus. Taip būtų užkirstas kelias skirtingai teisėkūros praktikai, kai rengiant norminius teisės aktus Įstaigose nėra tinkamai konsultuojamasi su visuomene, prisidengiant tuo, kad nereikia skelbti atitinkamos informacijos, ignoruojama pareiga atlikti poveikio vertinimą ar projektai nėra derinami su suinteresuotomis institucijomis, vadovaujantis tuo, kad Vyriausybės darbo reglamento nuostatos taikomos tik Vyriausybės lygmens teisės aktų teisėkūroje. 2. Taisyklėse įtvirtinti Įstaigų vykdomai norminių teisės aktų teisėkūrai taikomi konsultavimosi su visuomene, teisės aktų projektų derinimo reikalavimai yra tapatūs Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamente įtvirtintoms Vyriausybės vykdomos teisėkūros procedūroms. Tokiu būdu užtikrinama Vyriausybės ir įstaigų lygmeniu vykdomos teisėkūros procedūrų vienoda praktika. 3. Siūloma nustatyti Įstaigoms pareigą teisėkūroje taikyti konsultavimosi su visuomene taisyklių. 4. Norminių teisės aktų derinimui ir informacijos teikimui lobistams turi būti taikomos tokios pat teisėkūros taisyklės, kaip ir derinant Vyriausybės nutarimų projektus. Nustatoma, kokia informacija turi būti teikiama Įstaigų priimamų norminių teisės aktų derinimo metu teikimo derinti rašte (Taisyklių 14 punktas). 5. Siekiant suteikti pakankamai laiko suinteresuotoms institucijoms ir suinteresuotiems asmenims pateikti savo išvadas ar pasiūlymus labai svarbu laikytis nustatytų norminių teisės aktų projektų derinimo su suinteresuotomis institucijomis ir suinteresuotais asmenimis terminų. Įstaigų priimamų norminių teisės aktų derinimo metu turi būti taikomi Taisyklių 16, 18 punktuose nustatyti projektų derinimo su suinteresuotomis institucijomis ir suinteresuotais asmenimis terminai, identiški nustatytiems Vyriausybės darbo reglamente. Taisyklių 17 punkte nustatomi atvejai, kai teisės aktų projektai gali būti nederinami su suinteresuotomis institucijomis ir suinteresuotais asmenimis . 6. Siūloma nustatyti, kad Įstaigų vykdomoje norminių teisės aktų teisėkūroje būtų laikomasi ir Taisyklėse įtvirtintų suinteresuotų institucijų ir suinteresuotų asmenų išvadų teikimo ir gautų pastabų įvertinimo bei derinimo taisyklių (Taisyklių 20, 22, 24-27 punktai) 7. Taisyklės įgyvendina 2024–2025 m. atviros Vyriausybės plane numatytą priemonę – Įtvirtinti ministerijų teisėkūros proceso reikalavimus.
|
Valstybės biudžeto lėšų Nutarimo projektui įgyvendinti nereikės. |
|
IV. Nauda visuomenei |
Nutarimo projektu bus nustatytas aiškus ir visoms Įstaigoms vienodas norminių teisės aktų projektų derinimo, konsultavimosi su visuomene standartas, suvienodinta Įstaigų vykdoma norminių teisės aktų teisėkūros praktika ir priimant norminius teisės aktus Įstaigų lygmenyje. Nutarimo projektu Įstaigos bus įpareigojamos laikytis teisėkūros viešumo, atvirumo taisyklių, ir taip skatinamas visuomenės įtraukimas į teisėkūros procesus. Visuomenei, taip pat ir Nevyriausybinėms organizacijoms bus sudarytos teisinės prielaidos aktyviau dalyvauti teisėkūroje ir susipažinti su informacija apie vykdomą norminių teisės aktų teisėkūrą Įstaigose, kas sudarys prielaidas ir galimybes kokybiškesniam nevyriausybinio sektoriaus dalyvavimui teisėkūros procese. Bus nustatytas pakankamų ir vienodų terminų pasiūlymams pateikti taikymas, aktuali informacija ir suinteresuotų institucijų pastabos bei suinteresuotų asmenų pasiūlymai bei jų įvertinimas bus skelbiami viešai TAIS. |
Nutarimo projektas skelbiamas Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemyje.
Nutarimo projektas prisideda prie Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72, 185 („Teisės aktų gausa ir jų skubotas priėmimas, į procesą neįtraukiant visuomenės, neleidžia užtikrinti kokybiškos teisėkūros“), 186 („Sieksime užtikrinti kokybišką teisėkūrą, įvertinti esamo ir numatomo teisinio reguliavimo reikalingumą, taip pat įtraukti visuomenę į teisėkūros procesus, kad būtų užtikrintas teisėkūros proceso viešumas ir skaidrumas“) punktų įgyvendinimo.
Nutarimo projektas nenotifikuotinas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 reikalavimus.
Nutarimo projekte naujų terminų, vertintinų Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo nustatyta tvarka, nenumatyta.
Vadovaujantis Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276, 4 punktu, Nutarimo projekto numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas neatliekamas.
Nutarimo projektą parengė Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės (vadovė Jolita Šlikienė, tel. 8614 67611, el. p. jolita.slikiene@tm.lt, vyriausiasis patarėjas Darius Trinkūnas, tel 8674 25696, el. p. [email protected]) patarėja Jūratė Burtilienė, tel. 8645 78761, el. p. [email protected].
PRIDEDAMA. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimo Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“ pakeitimo“ projektas, 6 lapai.
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska
Jūratė Burtilienė, tel. 8 645 78761, el. p. [email protected]
Adresatų sąrašas:
1) Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija;
2) Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija;
3) Lietuvos Respublikos energetikos ministerija;
4) Lietuvos Respublikos finansų ministerija;
5) Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija;
6) Lietuvos Respublikos kultūros ministerija;
7) Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija;
8) Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija;
9) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija;
10) Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija;
11) Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija;
12) Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija;
13) Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija;
14) Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija (Atviros Vyriausybės darbo grupė);
15) Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba;
16) Lietuvos savivaldybių asociacija;
17) Lietuvos vyriausiojo archyvaro tarnyba;
18) Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas;
19) Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės;
20) Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija;
21) Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija;
22) Valstybinė duomenų agentūra;
23) Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba;
24) Viešųjų pirkimų tarnyba;
25) Vyriausybės atstovų įstaiga;
26) Mokestinių ginčų komisija prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės;
27) Lietuvos administracinių ginčų komisija;
28) Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos tarnyba;
29) Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija, [email protected];
30) Nacionalinis skurdo mažinimo organizacijų tinklas, [email protected];
31) Viešoji įstaiga „Atviros Lietuvos fondas“, [email protected];
32) Nacionalinis švietimo NVO tinklas, [email protected];
33) Asociacija „Infobalt“, [email protected];
34) Lietuvos lobistų asociacija, [email protected];
35) Viešoji įstaiga „NVO teisės institutas“, [email protected];
36) Viešoji įstaiga „Transparency International“, [email protected];
37) Lietuvos jaunimo organizacijų taryba, [email protected];
38) Inovacijų agentūra GovTech laboratorija, [email protected];
39) Viešoji įstaiga „Pilietinės visuomenės institutas“, [email protected];
40) Asociacija „Investuotojų forumas“ [email protected];
41) Lietuvos žurnalistų sąjunga, [email protected];
42) Lietuvos sporto federacijų sąjunga, [email protected];
43) Lietuvos medikų sąjūdis, [email protected];
44) Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija, [email protected];
45) Lietuvos profesinė sąjunga Solidarumas, [email protected];
46) Lietuvos profesinių sąjungų federacija Sandrauga, [email protected];
47) Žinių ekonomikos forumas, [email protected];
48) Įvairovės chartija, [email protected];
49) Lietuvos atsakingo verslo asociacija, [email protected];
50) Lietuvos darbdavių konfederacija, [email protected];
51) Lietuvos pramoninkų konfederacija, [email protected];
52) Lietuvos verslo konfederacija, [email protected];
53) Vienaragiai LT, [email protected];
54) Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacija, [email protected];
55) Lietuvos bankų asociacija, [email protected];
56) Lietuvos laisvosios rinkos institutas, [email protected];
57) Vartotojų aljansas, [email protected];
58) Lietuvos nacionalinė vartotojų federacija, [email protected].