LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493

2, 11, 13, 19, 23, 24, 241 ir 38 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMOPROJEKTO Nr. XIIIP-4959(3)

 

2020-10-15  Nr. 103-P-43

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos D. Aleksejūnienė, D. Jonėnienė, A. Kazlauskienė, I. Kuodienė, padėjėja R. Liekienė; Kviestieji asmenys: L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas, J. Varanauskienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

1,

1

1,

2

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 10 dalyje siūloma apibrėžti socialinio darbuotojo sąvoką, t.y. numatyti, kad ,,socialinis darbuotojas – darbuotojas, turintis šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nurodytą išsilavinimą ir dirbantis socialinį darbą.“ Pažymėtina, kad pasiūlymas vertintinas kaip perteklinis, nes keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad socialinį darbą dirba socialiniai darbuotojai, o 3 dalyje nustatyta, kas turi teisę dirbti socialiniu darbuotoju, t. y. kokį išsilavinimą asmuo turi būti įgijęs, kad turėtų teisę dirbti socialiniu darbuotoju. Todėl priėmus pasiūlymą, jis dubliuotų įstatyme jau įtvirtintas nuostatas ir neturėtų teisinio krūvio. Nuostatų kartojimas vertintinas kritiškai atsižvelgiant į teisės aktų glaustumo reikalavimą, todėl jų siūlytina atsisakyti.

Pritarti.

Pasiūlymas. Atsisakyti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalies ir jas išbraukti iš projekto:

1. Papildyti 2 straipsnį nauja 10 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„10. Socialinis darbuotojas – darbuotojas, turintis šio įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje nurodytą išsilavinimą ir dirbantis socialinį darbą.“

2. Buvusias 2 straipsnio 10, 11, 12 ir 13 dalis laikyti atitinkamai 11, 12, 13 ir 14 dalimis.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

 

1

1,

1

 

 

3,

4

 

I

2. Siūlytina atsisakyti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje siūlomos sąvokos ,,socialinių paslaugų srities darbuotojas“ apibrėžties, nes joje nenustatomi jokie nauji esminiai skiriamieji požymiai, jos turinys yra perkeliamas iš keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalies, o ši sąvoka tekste yra vartojama tik vieną kartą ir toje pačioje keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalyje. Pastebėtina, kad nuostatų perrašymas iš vieno straipsnio į kitą straipsnį neturi įtakos teisiniam reguliavimui ir laikytinas pertekliniu teisėkūriniu veiksmu bei neatitinkančiu teisėkūros tikslingumo ir ekonomiškumo principų. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad sąvokos apibrėžime nėra nurodyti socialinių paslaugų srities darbuotojo požymiai, identifikuojantys tokį darbuotoją, o nurodytas tik buvimo Socialinių paslaugų srities darbuotojų sąraše faktas, todėl toks apibrėžimas teisės požiūriu yra netinkamas.

 

Pritarti.

1. Pasiūlymas. Atsisakyti įstatymo projekto 1 straipsnio 3 ir 4 dalies, išbraukiant 1 straipsnį iš projekto ir atitinkamai pernumeruojant kitus įstatymo projekto straipsnius:

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

3. Papildyti 2 straipsnį nauja 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„12. Socialinių paslaugų srities darbuotojas – darbuotojas, kurio pareigybė įtraukta į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro tvirtinamą socialinių paslaugų srities darbuotojų pareigybių sąrašą.“

4. Buvusias 2 straipsnio 12, 13 ir 14 dalis ir laikyti atitinkamai 13, 14 ir 15 dalimis.

 

Argumentai. Atsižvelgiant į Teisės departamento 1 ir 2 pastabas, atsisakoma įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo, todėl atitinkamai tikslintinas įstatymo projekto pavadinimas.

3. Pasiūlymas. Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493

2, 11, 13, 19, 23, 24, 241 ir 38 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

1,

1

1,

3

 

 

3. Jeigu būtų nuspręsta palikti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 ir 12 dalyse nurodytas sąvokas, atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, projekto 1 straipsnio 1 ir 3 dalyse brauktini pertekliniai žodžiai ,,ir ją išdėstyti taip:“

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

2

 

 

 

4. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 punkte brauktini žodžiai ,,atsako už ją“ kaip tarpusavyje nederantys su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 29 straipsniu, kuriame nustatyta, kad ministerija steigiama formuoti valstybės politiką, taip pat organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti jos įgyvendinimą (nenumatyta, kad ministerija atsako už tam tikros srities politikos formavimą). Pažymėtina, kad pagal Konstitucijos 96 straipsnį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė solidariai atsako Seimui už bendrą Vyriausybės veiklą, o ministrai, vadovaudami jiems pavestoms valdymo sritims, atsakingi Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldūs Ministrui Pirmininkui.

Pritarti.

Pasiūlymas. Pakeisti įstatymo projekto 2 (pernumeruotu – 1) straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) formuoja socialinių paslaugų politiką, atsako už ją, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą;“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

4

1

 

 

5. Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad socialinių paslaugų įstaigoje dirba socialinių paslaugų srities darbuotojai, taip pat švietimo, sveikatos priežiūros specialistai ir kiti darbuotojai. Kadangi įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 ir 12 dalyse atskirai yra apibrėžiamos sąvokos ,,socialinis darbuotojas“ ir ,,socialinių paslaugų srities darbuotojas“, siūloma formuluotė yra klaidinanti, nes joje nenurodyta, kad socialinių paslaugų įstaigoje dirba socialiniai darbuotojai. Galima preziumuoti, kad socialiniai darbuotojai yra viena iš Socialinių paslaugų srities darbuotojų sąraše esančių darbuotojų grupių, tačiau iš keičiamo įstatymo nuostatų toks reguliavimas yra menamas, todėl siūlomas reguliavimas tobulintinas, įvertinus ir tai, kad kituose keičiamo įstatymo straipsniuose yra numatyta, kad socialinių paslaugų įstaigose dirba socialiniai darbuotojai (pvz, keičiamo įstatymo 16 straipsnio 7 dalis).

Pritarti.

Pasiūlymas. Atsisakyti įstatymo projekto 4 (pernumeruoto – 3) straipsnio 1 dalies, ją išbraukiant ir atitinkamai pernumeruojant kitas straipsnio dalis:

1. Pakeisti 19 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Socialinių paslaugų įstaigoje dirba socialinių paslaugų srities darbuotojai, taip pat švietimo, sveikatos priežiūros specialistai ir kiti darbuotojai.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2020-10-14

5,

5,

9

2,

3,

 

 

 

6. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiuo metu Seime yra svarstomas Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-5198(2), kuriuo taip pat yra keičiamos keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 ir 2 dalys ir kurių įsigaliojimas, kaip ir šio projekto, numatomas 2021 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, kad aptariamuose projektuose keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 ir 2 dalių turinys skirtingas, jų nuostatos derintinos tarpusavyje.

 

Pritarti.

1. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 (pernumeruoto – 4) straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2.   Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Licencija gali būti išduodama įstaigai, kuri atitinka visas toliau išvardytas sąlygas:

1) yra tinkamai pasirengusi teikti socialinę globą, – įstaigos numatoma teikti socialinė globa atitinka socialinės globos normose nustatytus reikalavimus personalo struktūrai, skaičiui, išsilavinimui, ir patalpoms, ir privalomų turėti asmeninės apsaugos priemonių ir kitų priemonių, būtinų veiklos vykdymui užtikrinti (toliau – apsaugos priemonės), sąrašui, kiekiui ir laikotarpiui (apsaugos priemonių sąrašą, kiekius ir laikotarpį, kuriam sukauptų apsaugos priemonių turi pakakti nepertraukiamai įstaigų veiklai užtikrinti, nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija);

2) ir kuri per pastaruosius vienus metus iki prašymo išduoti licenciją pateikimo dienos:

a) neteikė socialinės globos neturėdama licencijos ir (ar);

b) įstaigai nebuvo panaikintas licencijos teikti socialinę globą galiojimas, išskyrus atvejus, kai licencijos galiojimas buvo panaikintas šio įstatymo 24 straipsnio 7 dalies 2 punkte nustatytu pagrindu, ir (ar);

c) įstaigos vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims per pastaruosius vienus metus iki prašymo išduoti licenciją pateikimo dienos nebuvo du kartus ir daugiau paskirta administracinė nuobauda už socialinės globos teikimą neturint licencijos ar nesilaikant licencijuojamos veiklos sąlygų.“

 

2. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 (pernumeruoto – 4) straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3.       Pakeisti 23 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Licencijai gauti užpildoma ir Socialinių paslaugų priežiūros departamentui tiesiogiai, registruotu laišku, elektroninėmis priemonėmis arba per Paslaugų įstatyme nurodytą kontaktinį centrą (toliau – kontaktinis centras) pateikiama paraiška-klausimynas, kurioje pateikiama rašytinė informacija, įrodanti, kad įstaigos numatoma teikti socialinė globa atitiks socialinės globos normose nustatytus reikalavimus personalo struktūrai, skaičiui, išsilavinimui ir patalpoms ir privalomų turėti apsaugos priemonių sąrašui bei kiekiui nustatytam laikotarpiui, taip pat informacija apie tai, ar įstaiga yra teikusi socialinę globą neturėdama licencijos, ar įstaigai buvo panaikintas licencijos teikti socialinę globą galiojimas, išskyrus atvejus, kai licencijos galiojimas buvo panaikintas šio įstatymo 24 straipsnio 7 dalies 2 punkte nustatytu pagrindu, ar įstaigos vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims buvo paskirta administracinė nuobauda už socialinės globos teikimą neturint licencijos ar nesilaikant licencijuojamos veiklos sąlygų. Paraiškos-klausimyno formą tvirtina Socialinių paslaugų priežiūros departamentas.“

 

3. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 9 (pernumeruotą 8) straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2021 m. sausio 1 2 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Paraiškos gauti licenciją teikti socialinę globą socialinės globos įstaigoje arba asmens namuose, pateiktos Socialinių paslaugų priežiūros departamentui iki 2021 m. sausio 1 2 d., yra nagrinėjamos ir sprendimai dėl licencijos išdavimo priimami vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo nuostatomis, galiojusiomis iki 2021 m. sausio 2 d.

4. Šio įstatymo 5 4 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje Socialinių paslaugų įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nustatytos papildomos licencijos išdavimo sąlygos, nustatančios, kad licencija gali būti išduodama įstaigai, kuri per pastaruosius vienus metus iki prašymo išduoti licenciją pateikimo dienos neteikė socialinės globos neturėdama licencijos ir (ar) įstaigai nebuvo panaikintas licencijos teikti socialinę globą galiojimas, išskyrus atvejus, kai licencijos galiojimas buvo panaikintas Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 24 straipsnio 7 dalies 2 punkte nustatytu pagrindu, ir (ar) įstaigos vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims per pastaruosius vienus metus iki prašymo išduoti licenciją pateikimo dienos nebuvo du kartus ir daugiau paskirta administracinė nuobauda už socialinės globos teikimą neturint licencijos ar nesilaikant licencijuojamos veiklos sąlygų, ir šio įstatymo 6 5 straipsnio 1 dalyje išdėstytame Socialinių paslaugų įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatyti atsisakymo išduoti licenciją pagrindai taikomi vertinant vienų metų laikotarpio iki paraiškų gauti licenciją teikti socialinę globą socialinės globos įstaigoje arba asmens namuose pateikimo dienos veiklą, bet ne anksčiau kaip 2021 m. sausio 1 2 d.“

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

Patarėja Asta Kazlauskienė