LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BANKŲ ĮSTATYMO Nr. IX-2085 2 ir 56 straipsniŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-05-24 Nr. XIVP-491
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Atkreiptinas dėmesys, jog Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 45 punkte numatyta, kad įstatyme vartojamos sąvokos (terminai ir jų apibrėžtys) išdėstomos viename straipsnyje ir aiškinamos atskiromis straipsnio dalimis, sąvokas įvardijantys terminai paryškinami, o terminai straipsnyje dėstomi abėcėlės tvarka. Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsnis tikslintinas: Bankų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnis pildytinas ne 12, o 92 dalimi; keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalies pernumeravimo atsisakytina kaip perteklinio.
2. Projekto 1 straipsnyje siūloma nustatyti bankomatų pasiekiamumo kriterijumi protingą atstumą, apibrėžiamą kaip šalies gyventojų galimybę tam tikru atstumu nuo savo deklaruotos gyvenamosios vietos pasiekti bankomatus (ne mažiau nei 95 procentai šalies gyventojų turi turėti galimybę ne didesniu nei 5 km ir ne mažiau nei 97 procentai šalies gyventojų turi turėti galimybę ne didesniu nei 10 km atstumu nuo savo deklaruotos gyvenamosios vietos pasiekti bankomatus). Atkreiptinas dėmesys, jog projekte nesiūloma įtvirtinti nuostatų, numatančių, kaip protingo atstumo reikalavimai bus įgyvendinti (ar koks subjektas nustatys įgyvendinimo tvarką), nors projektu pasiūlytieji kriterijai yra susieti su šalies gyventojų deklaruota gyvenamąja vieta, t. y. informacija, kurios subjektai, privalantys aptariamus reikalavimus įvykdyti, neturi arba gali neturėti. Be to, pastebėtina, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad šio įstatymo įgyvendinimo tvarką nustato Vyriausybės įgaliota institucija. Atsižvelgus į tai, kas nurodyta, bei siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas.
3. Projekto 2 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 56 straipsnį 5 dalimi: „5. Lietuvos Respublikoje įsteigti bankai ir užsienio bankai ar jų padaliniai, veikiantys Lietuvos Respublikoje, privalo teikti paslaugas, suteikiančias galimybę protingu atstumu visoje šalyje savo klientams mokėjimo kortele pasiimti grynuosius pinigus iš bankomatų. Šis reikalavimas yra taikomas tik Lietuvos Respublikoje įsteigtiems bankams ir užsienio bankams ar jų padaliniams, veikiantiems Lietuvos Respublikoje, ir turintiems 250 000 ir daugiau klientų, kurie yra šalies fiziniai asmenys ir turi mokėjimo sąskaitą.“ Šios dalies nuostatos tobulintinos:
1) atsižvelgiant į keičiamo įstatymo galiojančių 11 ir 12 straipsnių nuostatas, siūlytina vietoje formuluotės „ar jų padaliniai” įrašyti „ar jų filialai ir kiti padaliniai, teikiantys finansines paslaugas“;
2) neaišku, kokie asmenys būtų priskirtini „šalies“ fiziniams asmenims;
3) svarstytina, ar vietoje formuluotės „ir turi mokėjimo sąskaitą“ nereikėtų įrašyti formuluotę „ir turi susietą su mokėjimo kortele banko sąskaitą“.
4. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog už reikalavimų, kad bankomatai būtų pasiekiami protingu atstumu, nesilaikymą priežiūros institucija skiria baudą šio įstatymo nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, jog projekte konkrečiai nenustačius, kaip minėtieji reikalavimai bus įgyvendinti (ar nenumačius subjekto, kuris nustatytų reikalavimų įgyvendinimo tvarką), lieka neaišku, kaip priežiūros institucija patikrins, ar minėtųjų reikalavimų buvo laikomasi.
5. Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 127 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad nacionalinės valdžios institucijos konsultuojasi su Europos centriniu banku dėl bet kurio teisės akto projekto nuostatų Europos centrinio banko kompetencijai priklausančiais klausimais. Pažymėtina, kad 1998 m. birželio 29 d. Tarybos sprendimo 98/415/EB dėl konsultavimosi su Europos centriniu banku nacionalinių valdžios institucijų iniciatyva teisės akto projekto nuostatų klausimais 2 straipsnyje nustatyta, kad valstybių narių valdžios institucijos konsultuojasi su Europos centriniu banku dėl bet kurio teisės akto projekto nuostatų jo kompetencijai priklausančiais klausimais, ypač dėl: valiutos klausimų; mokėjimo priemonių; nacionalinių centrinių bankų; pinigų, finansų, bankininkystės, mokėjimo sistemų ir mokėjimų balanso statistinių duomenų rinkimo, rengimo ir paskirstymo; mokėjimo ir atsiskaitymo sistemų; taisyklių, taikomų finansų institucijoms tiek, kiek jos daro esminę įtaką finansų institucijų ir rinkų stabilumui. Atsižvelgiant į tai, manytina, jog dėl teikiamų projekto nuostatų turėtų būti kreipiamasi į Europos centrinį banką dėl konsultacijos, kaip tai numatyta aukščiau išvardytuose Europos Sąjungos teisės aktuose.
6. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos bankas pagal Lietuvos banko įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatas atlieka finansų rinkos priežiūrą, manytina, jog būtų tikslinga prašyti jo pateikti savo nuomonę dėl projekto.
7. Atsižvelgus į tai, kad pagal Konstitucijos 98 straipsnį Vyriausybė tvarko krašto reikalus, manytina, jog dėl projekto nuostatų turėtų būti gauta jos nuomonė.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]
D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]