LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS REZERVO ĮSTATYMO NR. VIII-1908 9, 10, 11, 12, 17 IR 181 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-3759

 

 

2024-05-21  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. gegužės 14 d.

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Valstybės rezervo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos atlikti pirkimo procedūras institucijos ar įstaigos valstybės rezervui skirtus materialinius išteklius valstybės lėšomis perka Viešųjų pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo nustatyta tvarka“. Teikiamas siūlymas svarstytinas, kadangi jo turinys gali būti suprantamas dviprasmiškai. Pažymėtina, jog iš projekto aiškinamojo rašto ir kitų projekto nuostatų sektų, jog valstybės rezervo tvarkytojai institucijas ar įstaigas gali įgalioti atlikti tik pirkimo procedūras ir tokios įgaliotos institucijos ar įstaigos pačios nepirktų valstybės rezervui skirtų materialinių išteklių valstybės lėšomis – aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu būtų sudaryta galimybė „rezervo tvarkytojui pasitelkti pavaldžias institucijas (įgaliotas institucijas) ar įstaigas, kurios galėtų rezervo tvarkytojo pavedimu atlikti techninius viešųjų pirkimų ar kitus valstybės rezervo formavimo veiksmus (darbus), paliekant valstybės rezervo tvarkytojui politikos formavimo klausimus“, o pačiu projektu nekeičiamos keičiamo įstatymo nuostatos dėl preliminariosios ar rezervavimo sutarčių šalių, kuriomis nurodomi tiekėjas ir valstybės rezervo tvarkytojas. Tačiau pačioje aptariamoje nuostatoje parašyta, kad valstybės rezervui skirtus materialinius išteklius perka valstybės rezervo tvarkytojai arba institucijos ar įstaigos, tik ne bet kurios, o tokios, kurias valstybės rezervo tvarkytojai įgaliojo atlikti pirkimo procedūras. Be to, šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 83 straipsnio 1 dalį nėra galimybės įgalioti kitą perkančiąją organizaciją sudaryti pirkimo ar preliminariąją sutartį, įgaliojimų sąrašas yra baigtinis (pirkimams organizuoti, pirkimo procedūroms iki pirkimo sutarties ar preliminariosios sutarties sudarymo atlikti, taip pat atlikto pirkimo procedūrų ataskaitai ar skelbimui apie sudarytą pirkimo ar preliminariąją sutartį pateikti, laimėjusiam pasiūlymui ir pirkimo ar preliminariajai sutarčiai paskelbti). Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, aptariama projekto nuostata tobulintina pašalinant nurodytus neaiškumus.  

Atitinkamai ši pastaba taikytina ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 daliai, kurioje siūloma nustatyti, kad valstybės rezervo materialinių išteklių atsargas atnaujina valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos institucijos, kadangi iš projekto nuostatų ir kitų keičiamo įstatymo nuostatų bei aiškinamojo rašto nėra aiškus veiksmo „atnaujina“ turinys, kai tai daro valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos institucijos. Pastebėtina, jog iš formuluotės sektų, kad valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos institucijos atnaujinant materialinių išteklių atsargas veiktų lygiai taip pat, kaip ir valstybės rezervo tvarkytojai, tačiau keičiamo įstatymo nuostatos, pagal kurias atnaujinimas inter alia reiškia ir atsargų pardavimą ir įsigijimą tiek pat analogiškų materialinių išteklių atsargų arba kitokį disponavimą šiomis atsargomis, suponuoja, kad tiek perkančių, tiek atnaujinančių išteklių atsargas subjektų įgaliojimai neturėtų iš esmės skirtis.

Pritarti.

Dėl Projekto 1 straipsniu keičiamo Valstybės rezervo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies siūloma tikslinti:

„1. Valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos atlikti pirkimo procedūras institucijos ar įstaigos valstybės rezervui skirtus materialinius išteklius valstybės lėšomis perka Viešųjų pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo nustatyta tvarka. Valstybės rezervo tvarkytojai atlikti materialinių išteklių atsargų pirkimo procedūras Viešųjų pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo nustatyta tvarka gali įgalioti kitas institucijas ar įstaigas.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. gegužės 14 d.

3

2

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės rezervui skirtus materialinius išteklius perka ne tik valstybės rezervo tvarkytojai ar jų įgaliotos institucijos, bet ir valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos įstaigos, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti pildoma ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalis, reglamentuojanti materialinių išteklių atsargų atnaujinimą.

Pritarti.

Patikslinti projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „2. Valstybės rezervo materialinių išteklių atsargas atnaujina valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos institucijos. Atnaujinant valstybės rezervo atsargas šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytu būdu, valstybės rezervo tvarkytojai atsargas perka  šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka. Atlikti materialinių išteklių pardavimo procedūras (išskyrus pardavimo sutarties sudarymą) valstybės rezervo tvarkytojai gali įgalioti kitas institucijas ar įstaigas.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. gegužės 14 d.

3

1

 

3.    Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies  1 punkte nustatoma, kad valstybės rezervo materialinių išteklių atsargos atnaujinamos, kai inter alia iki jų tinkamumo naudoti arba valstybės rezervo tvarkytojo nustatyto saugojimo termino pabaigos liko ne daugiau kaip pusė viso termino laiko. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamame įstatyme nėra pateikiama saugojimo termino apibrėžtis. Atsižvelgiant į tai, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiais atvejais valstybės rezervo tvarkytojas galėtų minėtą terminą nustatyti – bet kuriuo atveju, ar tik tada, kai gamintojas nėra nustatęs materialinių išteklių tinkamumo naudoti termino. Jei valstybės rezervo tvarkytojas galėtų nustatyti materialiųjų išteklių saugojimo terminą bet kuriuo atveju, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuriuo terminu – tinkamumo naudoti ar saugojimo – būtų vadovaujamasi sprendžiant dėl konkrečių materialinių išteklių atnaujinimo. Be to, projekte nėra nuostatų, reglamentuojančių saugojimo termino trukmės nustatymo kriterijus. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos pašalinant šiuos neaiškumus.

Pritarti.

Patikslinti projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1. Pakeisti 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) iki jų tinkamumo naudoti termino arba, kai jis nenustatytas, iki saugojimo termino pabaigos liko ne daugiau kaip pusė viso tinkamumo naudoti termino laiko. Saugojimo terminą nustato valstybės rezervo tvarkytojas atsižvelgdamas į laiką, per kurį materialinis išteklius gali būti saugiai ir kokybiškai naudojamas pagal paskirtį.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. gegužės 14 d.

1

5

7

 

N

 

N

4.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas) ir siekiant teisėkūros ekonomiškumo, siūlytume kartu pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, 17 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 18 straipsnio 1 dalies 1 punkte pateiktas nuorodas į įstatymų pavadinimus, t. y. vietoj nuorodos į Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą teikti nuorodą į Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą.

 

Pritarti.

·      Papildyti Projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Šio straipsnio 1 dalyje išvardytų finansavimo šaltinių lėšų apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu finansinės apskaitos įstatymu (toliau – Buhalterinės apskaitos įstatymas), Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymu ir kitais teisės aktais pagal valstybės rezervo programas. Šių programų lėšas naudoja valstybės rezervo tvarkytojai.“

·      Patikslinti Projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

1.    Pakeisti 17 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: 

„4) Buhalterinės Finansinės apskaitos įstatymo nustatyta tvarka organizuoja valstybės rezervo materialinių išteklių atsargų apskaitą;“

2. Papildyti 17 straipsnio 1 dalį 13 punktu: 

„13) nustato materialinių išteklių saugojimo terminą.“

·      Papildyti Projektą nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) Buhalterinės Finansinės apskaitos įstatymo nustatyta tvarka traukia į apskaitą saugomas šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas valstybės rezervo materialinių išteklių atsargas;“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei Biudžeto ir finansų komiteto siūlymą, kuriam komitetas pritarė, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gegužės 21 d.

5

2

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatyme yra numatyta galimybė perduoti valstybės rezervo tvarkytojui materialinių išteklių atnaujinimą, keitimą, atkūrimą bei sunaikinimą, siūloma papildyti 17 straipsnio 3 dalį nurodant, kad valstybės rezervo tvarkytojas turi teisę nustatyti ir materialinių išteklių saugojimo terminą.

 

Pasiūlymas:

Papildyti projekto 5 straipsnį nauja dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Pakeisti 17 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Valstybės rezervo tvarkytojas turi teisę perduoti šio straipsnio 1 dalies 4, 6, 9, 10, 11 ir 13 punktuose nustatytas valstybės rezervo tvarkytojo funkcijas valstybės rezervo atsakingiesiems saugotojams.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: M.Lingė, V.Ąžuolas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3759(2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mindaugas Lingė

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė