LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS
REZERVO ĮSTATYMO NR. VIII-1908 9, 10, 11, 12, 17 IR 181 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
nr. xivp-3759
2024-05-21
Nr. 109-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas
Čepononis, Simonas Gentvilas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė
Morkūnaitė - Mikulėnienė, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų
komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė
Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2024 m. gegužės 14 d.
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį
Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo
Valstybės rezervo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 1
dalyje siūloma nustatyti, kad „valstybės rezervo tvarkytojai arba jų
įgaliotos atlikti pirkimo procedūras institucijos ar įstaigos valstybės
rezervui skirtus materialinius išteklius valstybės lėšomis perka Viešųjų
pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje,
įstatymo nustatyta tvarka“. Teikiamas siūlymas svarstytinas, kadangi jo
turinys gali būti suprantamas dviprasmiškai. Pažymėtina, jog iš projekto
aiškinamojo rašto ir kitų projekto nuostatų sektų, jog valstybės rezervo
tvarkytojai institucijas ar įstaigas gali įgalioti atlikti tik pirkimo procedūras
ir tokios įgaliotos institucijos ar įstaigos pačios nepirktų valstybės
rezervui skirtų materialinių išteklių valstybės lėšomis – aiškinamajame rašte
nurodoma, kad projektu būtų sudaryta galimybė „rezervo tvarkytojui pasitelkti
pavaldžias institucijas (įgaliotas institucijas) ar įstaigas, kurios galėtų
rezervo tvarkytojo pavedimu atlikti techninius viešųjų pirkimų ar kitus
valstybės rezervo formavimo veiksmus (darbus), paliekant valstybės rezervo
tvarkytojui politikos formavimo klausimus“, o pačiu projektu nekeičiamos
keičiamo įstatymo nuostatos dėl preliminariosios ar rezervavimo sutarčių
šalių, kuriomis nurodomi tiekėjas ir valstybės rezervo tvarkytojas. Tačiau
pačioje aptariamoje nuostatoje parašyta, kad valstybės rezervui skirtus
materialinius išteklius perka valstybės rezervo tvarkytojai arba institucijos
ar įstaigos, tik ne bet kurios, o tokios, kurias valstybės rezervo
tvarkytojai įgaliojo atlikti pirkimo procedūras. Be to, šiame kontekste
atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Viešųjų pirkimų įstatymo 83 straipsnio
1 dalį nėra galimybės įgalioti kitą perkančiąją organizaciją sudaryti pirkimo
ar preliminariąją sutartį, įgaliojimų sąrašas yra baigtinis (pirkimams
organizuoti, pirkimo procedūroms iki pirkimo sutarties ar preliminariosios
sutarties sudarymo atlikti, taip pat atlikto pirkimo procedūrų ataskaitai ar
skelbimui apie sudarytą pirkimo ar preliminariąją sutartį
pateikti, laimėjusiam pasiūlymui ir pirkimo ar preliminariajai
sutarčiai paskelbti). Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, aptariama projekto
nuostata tobulintina pašalinant nurodytus neaiškumus.
Atitinkamai ši pastaba taikytina
ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 daliai,
kurioje siūloma nustatyti, kad valstybės rezervo materialinių išteklių
atsargas atnaujina valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos
institucijos, kadangi iš projekto nuostatų ir kitų keičiamo įstatymo nuostatų
bei aiškinamojo rašto nėra aiškus veiksmo „atnaujina“ turinys, kai tai daro
valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos institucijos. Pastebėtina, jog iš
formuluotės sektų, kad valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos institucijos
atnaujinant materialinių išteklių atsargas veiktų lygiai taip pat, kaip ir
valstybės rezervo tvarkytojai, tačiau keičiamo įstatymo nuostatos, pagal
kurias atnaujinimas inter alia reiškia ir atsargų pardavimą
ir įsigijimą tiek pat analogiškų materialinių išteklių atsargų arba kitokį
disponavimą šiomis atsargomis, suponuoja, kad tiek perkančių, tiek
atnaujinančių išteklių atsargas subjektų įgaliojimai neturėtų iš esmės
skirtis.
|
Pritarti.
|
Dėl Projekto 1
straipsniu keičiamo Valstybės rezervo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies siūloma
tikslinti:
„1. Valstybės rezervo tvarkytojai arba jų įgaliotos atlikti pirkimo
procedūras institucijos ar įstaigos valstybės
rezervui skirtus materialinius išteklius valstybės lėšomis perka Viešųjų
pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo
srityje, įstatymo nustatyta tvarka. Valstybės rezervo
tvarkytojai atlikti materialinių išteklių atsargų pirkimo procedūras Viešųjų
pirkimų įstatymo ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje,
įstatymo nustatyta tvarka gali įgalioti kitas institucijas ar įstaigas.“
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2024 m. gegužės 14 d.
|
3
|
2
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad
projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje siūloma
nustatyti, kad valstybės rezervui skirtus materialinius išteklius perka ne
tik valstybės rezervo tvarkytojai ar jų įgaliotos institucijos, bet ir
valstybės rezervo tvarkytojų įgaliotos įstaigos, svarstytina, ar atitinkamai
neturėtų būti pildoma ir projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11
straipsnio 2 dalis, reglamentuojanti materialinių išteklių atsargų
atnaujinimą.
|
Pritarti.
|
Patikslinti projekto 3
straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„2. Valstybės rezervo materialinių
išteklių atsargas atnaujina valstybės rezervo tvarkytojai arba jų
įgaliotos institucijos. Atnaujinant
valstybės rezervo atsargas šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytu būdu,
valstybės rezervo tvarkytojai atsargas perka šio įstatymo 9 straipsnio 1
dalyje nustatyta tvarka. Atlikti materialinių išteklių pardavimo procedūras
(išskyrus pardavimo sutarties sudarymą) valstybės rezervo tvarkytojai gali
įgalioti kitas institucijas ar įstaigas.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2024 m. gegužės 14 d.
|
3
|
1
|
|
3. Projekto 3 straipsnio 1 dalimi
keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatoma,
kad valstybės rezervo materialinių išteklių atsargos atnaujinamos,
kai inter alia iki jų tinkamumo naudoti arba valstybės
rezervo tvarkytojo nustatyto saugojimo termino pabaigos liko ne daugiau kaip
pusė viso termino laiko. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamame
įstatyme nėra pateikiama saugojimo termino apibrėžtis. Atsižvelgiant į tai,
iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiais atvejais
valstybės rezervo tvarkytojas galėtų minėtą terminą nustatyti – bet kuriuo
atveju, ar tik tada, kai gamintojas nėra nustatęs materialinių išteklių tinkamumo
naudoti termino. Jei valstybės rezervo tvarkytojas galėtų nustatyti
materialiųjų išteklių saugojimo terminą bet kuriuo atveju, iš projektu
siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuriuo terminu – tinkamumo naudoti
ar saugojimo – būtų vadovaujamasi sprendžiant dėl konkrečių materialinių
išteklių atnaujinimo. Be to, projekte nėra nuostatų, reglamentuojančių
saugojimo termino trukmės nustatymo kriterijus. Atsižvelgiant į tai, projekto
nuostatos tikslintinos pašalinant šiuos neaiškumus.
|
Pritarti.
|
Patikslinti projekto 3
straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį
išdėstyti taip:
1. Pakeisti 11 straipsnio 1
dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) iki jų tinkamumo naudoti termino arba,
kai jis nenustatytas, iki saugojimo termino pabaigos liko ne daugiau kaip
pusė viso tinkamumo naudoti termino laiko. Saugojimo terminą nustato valstybės rezervo
tvarkytojas atsižvelgdamas į laiką, per kurį materialinis išteklius gali būti
saugiai ir kokybiškai naudojamas pagal paskirtį.“
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2024 m. gegužės 14 d.
|
1
5
7
|
|
N
N
|
4. Vadovaujantis Teisės aktų projektų
rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d.
įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų
patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės
aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas) ir
siekiant teisėkūros ekonomiškumo, siūlytume kartu pakeisti keičiamo įstatymo
6 straipsnio 2 dalyje, 17 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 18 straipsnio 1
dalies 1 punkte pateiktas nuorodas į įstatymų pavadinimus, t. y. vietoj
nuorodos į Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymą teikti
nuorodą į Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymą.
|
Pritarti.
|
·
Papildyti Projektą nauju 1
straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 6 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
2. Šio straipsnio 1 dalyje išvardytų finansavimo šaltinių
lėšų apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos buhalterinės
apskaitos įstatymu finansinės apskaitos įstatymu (toliau –
Buhalterinės apskaitos įstatymas), Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros
įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatymu ir kitais teisės aktais
pagal valstybės rezervo programas. Šių programų lėšas naudoja valstybės
rezervo tvarkytojai.“
·
Patikslinti Projekto 5
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 17 straipsnio
1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) Buhalterinės
Finansinės apskaitos įstatymo nustatyta tvarka organizuoja valstybės
rezervo materialinių išteklių atsargų apskaitą;“
2. Papildyti 17 straipsnio 1
dalį 13 punktu:
„13) nustato materialinių išteklių
saugojimo terminą.“
·
Papildyti Projektą nauju 7
straipsniu ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 18 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti
taip:
„1) Buhalterinės Finansinės apskaitos įstatymo nustatyta
tvarka traukia į apskaitą saugomas šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2
punkte nurodytas valstybės rezervo materialinių išteklių atsargas;“
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: Negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: Negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: Nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti
iniciatorių pateiktam ir komiteto, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės
departamento pastabas bei Biudžeto ir finansų komiteto siūlymą, kuriam
komitetas pritarė, patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m.
gegužės 21 d.
|
5
|
2
|
|
N
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į
tai, kad Įstatyme yra numatyta galimybė perduoti valstybės rezervo
tvarkytojui materialinių išteklių atnaujinimą, keitimą, atkūrimą bei
sunaikinimą, siūloma papildyti 17 straipsnio 3 dalį nurodant, kad valstybės
rezervo tvarkytojas turi teisę nustatyti ir materialinių išteklių saugojimo
terminą.
Pasiūlymas:
Papildyti
projekto 5 straipsnį nauja dalimi ir ją išdėstyti taip:
3. Pakeisti 17 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Valstybės rezervo tvarkytojas turi teisę perduoti šio
straipsnio 1 dalies 4, 6, 9, 10, 11 ir 13 punktuose nustatytas
valstybės rezervo tvarkytojo funkcijas valstybės rezervo atsakingiesiems
saugotojams.“
|
Pritarti.
|
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
9. Komiteto
paskirti pranešėjai: M.Lingė, V.Ąžuolas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: Negauta.
PRIDEDAMA.
Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-3759(2), jo
lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas
Lingė
Biudžeto ir finansų
komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė