LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 247 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto NR. XIIIP-4779(2)

 

2021-10-20  Nr. 102-P-28

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Navickas, Julius Sabatauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Lietuvos Respublikos Prezidento patarėja Inga Grigienė, Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkės patarėjai Aleksandr Radčenko, Elena Masnevaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-01

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Atkreiptinas dėmesys, kad Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 247 straipsnio 3 - 16 dalyse reglamentuojama administracinė atsakomybė už aplinkos užteršimą nepavojingomis ar pavojingomis atliekomis. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškios projekto 1 straipsniu ANK 247 straipsnį pildančios 42 dalies nuostatos toje apimtyje, kur siūloma nustatyti, kad už nurodytų administracinių nusižengimų padarymą gali būti skiriamas nusižengimų padarymo įrankių, transporto priemonių, kuriomis ne tik atliekos bet ir teršalai buvo vežami, iškraunami, ir kitų administracinio nusižengimo padarymo priemonių konfiskavimas. Pažymėtina, kad sąvoka „teršalai“ savo turiniu yra platesnė nei sąvoka „atliekos“. Be to, ANK 247 straipsnio 3 - 16 dalyse nėra nustatyta administracinė atsakomybė už aplinkos užteršimą teršalais. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar siūlomoje projekto nuostatoje žodžių „ar teršalai“ nereikėtų atsisakyti kaip perteklinių.

 

 

Pritarti

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-06-01

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę Lietuvos Respublikoje organizuoja Aplinkos ministerija, siūlytina dėl projektu siūlomo nustatyti teisinio reguliavimo gauti Vyriausybės išvadą.

 

Pritarti

LRV išvada yra gauta.

3.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-06-11

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 247 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP‑4779(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei, informuojame, kad pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-08-04. nutarimas Nr. 633

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gegužės 5 d. sprendimo Nr. SV-S-98 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 247 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4779(2) (toliau – Projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projektu siūloma įtvirtinti poveikio priemonę – administracinio nusižengimo padarymo įrankių konfiskavimą už atliekų tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų nevykdymą. Atsižvelgiant į tai, kad sąvoka „teršalai“ (pvz., Lietuvos Respublikos vandens įstatymo 2 straipsnio 22 dalis, Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 2 straipsnio 17 dalis) savo turiniu yra platesnė nei sąvoka „atliekos“ (Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2 straipsnio 6 dalis), darytina išvada, kad pateiktoje Projekto nuostatoje žodžiai „ar teršalai“ yra pertekliniai, todėl siūloma jų atsisakyti.

 

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-08-04. nutarimas Nr. 633

1

 

 

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad Projekte vartojama sąvoka „iškrauti atliekas“ gali nepagrįstai siaurinti neteisėtai su atliekomis atliekamus veiksmus ir poveikio priemonių taikymo efektyvumą, pavyzdžiui tais atvejais, kai atliekos išverčiamos savivarčiu, siūlome sąvoką „iškrauti“ pakeisti sąvoka „atsikratyti“.

 

 

Pritarti

 

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-08-04. nutarimas Nr. 633

1

 

 

 

3. Teismų praktikoje ne kartą pažymėta, kad „administracinės nuobaudos taikymas turi atitikti proporcingumo reikalavimą, kai tarp padaryto teisės pažeidimo ir už šį pažeidimą nustatytos nuobaudos, siekiamo tikslo ir priemonių šiam tikslui pasiekti yra teisinga pusiausvyra. Teisinga ir protinga laikytina tokia nuobauda, kurią paskyrus gali būti pasiekti nuobaudos tikslai ir kuri vertinant pažeidimo pobūdį, aplinkybes, pažeidėjo asmenybę, nėra per griežta“ (pvz., Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2011 m. gruodžio 13 d. nutartis Nr. 2AT-4-2011). Atsižvelgus į tai, siūlytina poveikio priemonę – administracinio nusižengimo padarymo įrankių konfiskavimą – įtvirtinti už ANK 247 straipsnio 10, 11, 12, 13, 14, 15 ir 16 dalyse numatytus administracinius nusižengimus. Taip būtų įtvirtinta proporcinga administracinei veikai poveikio priemonė. Atsižvelgiant į nurodytas pastabas bei pasiūlymus, siūlytina Projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„42. Už šio straipsnio 10, 11, 12, 13, 14, 15 ir 16 dalyse numatytus administracinius nusižengimus privaloma skirti administracinio nusižengimo padarymo įrankių, transporto priemonių, kuriomis atliekos buvo vežamos, kuriais atliekomis buvo atsikratoma, ir kitų administracinio nusižengimo padarymo priemonių konfiskavimą.“

 

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2021-08-04. nutarimas Nr. 633

 

 

 

 

4. Siekiant teisės nuostatų aiškumo, nuoseklumo ir tikslumo, Projektas turėtų būti papildytas nauju straipsniu, nurodančiu, kad ANK 29 straipsnio 4 dalis papildoma nurodant 247 straipsnio 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 dalis.

 

Pritarti

Projektas pildytinas nauju 1 straipsniu, keičiančiu ANK 29 straipsnio 4 dalį, jį išdėstant taip:

“1 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 29 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Už šio kodekso 47 straipsnyje, 60 straipsnio 3 dalyje, 65, 122, 125, 127, 142, 174, 208 straipsniuose, 209 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 dalyse, 213 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse, 215 straipsnio 4 dalyje, 218 straipsnyje, 2342 straipsnio 1 dalyje, 240, 245 straipsniuose, 247 straipsnio 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 dalyse, 272, 273, 274 straipsniuose, 290 straipsnio 2, 3, 5, 6, 7, 8 dalyse, 291 straipsnio 1, 2, 4, 6, 7 dalyse, 293 straipsnio 3 dalyje, 299 straipsnio 2, 3, 4, 5 dalyse, 346 straipsnyje, 393 straipsnio 3, 8, 9 dalyse, 423 straipsnio 3 dalyje, 424 straipsnio 4 dalyje, 426 straipsnio 1, 2, 4, 5 dalyse, 427, 464, 465, 466, 467, 468, 470 straipsniuose, 473 straipsnio 4 dalyje, 474 straipsnio 4 dalyje, 475, 524, 5571 straipsniuose numatytų administracinių nusižengimų padarymą gali būti konfiskuojamas ir ne pažeidėjui nuosavybės teise priklausantis šio straipsnio 2 dalyje nurodytas turtas, jeigu:

1) perleisdamas turtą pažeidėjui ar kitiems asmenims, šis asmuo žinojo, kad šis turtas bus naudojamas administraciniam nusižengimui daryti;

2) turtas jam buvo perleistas sudarius apsimestinį sandorį;

3) turtas jam buvo perleistas kaip pažeidėjo šeimos nariui ar artimajam giminaičiui;

4) turtas jam buvo perleistas kaip juridiniam asmeniui, kurio vadovas, valdymo organo narys arba dalyviai, valdantys ne mažiau kaip penkiasdešimt procentų juridinio asmens akcijų (pajų, įnašų ir pan.), yra pažeidėjas, jo šeimos nariai ar artimieji giminaičiai;

5) įgydamas šį turtą, jis arba juridinio asmens vadovaujamas pareigas ėję ir teisę jam atstovauti, priimti sprendimus juridinio asmens vardu ar kontroliuoti juridinio asmens veiklą turėję asmenys žinojo arba turėjo ir galėjo žinoti, kad šis turtas yra administracinio nusižengimo įrankis, priemonė, dalykas ar įstatymų uždraustos veikos rezultatas, gautas dėl administracinio nusižengimo padarymo.“

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė