PASIŪLYMAS

DĖL Karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3402(2)

 

 

2024-06-10

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.       

5

3

4

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo, tikslinga patikslinti projekto nuostatas, kad nekiltų abejonių, jog Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 4 punkte nustatytos trukmės privalomąją pradinę karo tarnybą gali atlikti tik norą pareiškę studentai, kurie jau buvo įstoję į aukštąją mokyklą iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 5 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) norą atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą pareiškusiems ir atitinkantiems Lietuvos kariuomenės personalo komplektavimo poreikius studentams, kurie į aukštąją mokyklą įstojusiems įstojo iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą, karo prievolininkams, baigusiems aukštąsias mokyklas, taip pat karo prievolininkams, nurodytiems šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje:

 

2.        

10

1

2

Argumentai:

Svarbu užtikrinti nepertraukiamą asmenų studijų procesą ir nustatyti, kad studentai turėtų galimybę nuo trumpųjų studijų iki rezidentūros ar doktorantūros studijuoti nepertraukiamai. Tam būtina nustatyti, kad po trumpųjų studijų, bakalauro studijų ir magistrantūros studijų būtų galimybė atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą dar 9 mėnesius, per kuriuos asmenys turėtų galimybę ruoštis stojimui į aukštesnės pakopos studijas. Punktas taip pat tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2024-06-05 išvados 8 punktą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 str. 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) aukštųjų mokyklų studentams, į aukštąją mokyklą įstojusiems iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą, – vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal trumpųjų studijų, pirmosios pakopos (profesinio bakalauro ir bakalauro) studijų programą arba vientisųjų studijų programą, pagal antrosios pakopos studijų programą arba vientisųjų studijų programą ir 9 mėnesius po jų, taip pat vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal laipsnio nesuteikiančią studijų programą, pagal studijas rezidentūroje ir (ar) doktorantūroje, išskyrus tuos aukštųjų mokyklų studentus, kurie ankstesnių šaukimų metu nevykdė karo prievolę administruojančios krašto apsaugos sistemos institucijos nurodymų ar juos vykdė netinkamai;“

 

3.        

10

1

15

Argumentai:

Krašto apsaugos ministro patvirtinto Privalomosios pradinės karo tarnybos ir tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve atidėjimo karo prievolininkui tvarkos aprašo 6 punkte nurodyta, kad karo prievolininkas turi pagrįsti savo prašyme nurodytą galimą neproporcingai didelę žalą ir įrodyti prašymus nagrinėjančiai Atrankos komisijai, jog šios žalos būtų išvengta, jei karo prievolininkas tarnybą atliktų kitu metu, ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Nei Įstatyme, nei jokiame kitame teisės akte nėra nustatyti kriterijai, kuriais remiantis Atrankos komisija sprendžia dėl neproporcingai didelės žalos (ne)būvimo. Suprantama, kad absoliučiai visų neproporcingai didelės žalos atvejų neįmanoma reglamentuoti, tačiau žalos nustatyto kriterijai, kuriais vadovautųsi Atrankos komisija, turėtų būti nustatyti teisės aktuose. Esant neapibrėžtiems neproporcingai didelės žalos nustatymo kriterijams gali susidaryti situacija, kuomet Atrankos komisija, svarstydama kiekvieną atvejį individualiai, galima priimtų skirtingus sprendimus. Neatmetama ir korupcijos apraiškų tikimybė.

Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatyme nurodyti, kad neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 10 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka, jeigu, jiems atliekant privalomąją pradinę karo tarnybą, būtų padaryta neproporcingai didelė žala jų asmeniniams ar visuomeniniams interesams, tačiau jos būtų galima išvengti, jeigu privalomąją pradinę karo tarnybą jie atliktų kitu metu. Neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.“

 

4.        

14

 

15

Argumentai:

Projekto 14 straipsnyje siūloma reglamentuoti alternatyvios krašto apsaugos tarnybos atidėjimo atvejus. Vienas iš tokių atvejų būtų neproporcingai didelė žala asmens asmeniniams ar visuomeniniams interesams. Asmenys šiuo pagrindu nuo alternatyvios krašto apsaugos tarnybos būtų atleisti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Kaip ir atleidimo nuo privalomosios pradinės karo tarnybos atveju, neproporcingai didelės žalos nustatymo kriterijai nėra reglamentuoti. Todėl siūloma Įstatyme nustatyti, kad šiuos kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 14 straipsnio 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, jeigu, jiems atliekant alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, būtų padaryta neproporcingai didelė žala jų asmeniniams ar visuomeniniams interesams, tačiau jos būtų galima išvengti, jeigu alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą jie atliktų kitu metu. Neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

 

 


 

 

Teikia

Seimo narys                                                    (Parašas)                                  Artūras Žukauskas