LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kaimo reikalų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GEODEZIJOS IR KARTOGRAFIJOS ĮSTATYMO NR. IX-415 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 24, 27 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  NR. XIVP-2773

 

2023-06-07 Nr. 110-P-19

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa – Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika, Sergejus Jovaiša.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

1(2)

5(11),

6(12),

7(13),

8(14),

9(15)

10(16)

 

 

(8),

 

 

 

 

(3),

(5)

 

 

 

 

 

 

(1)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsniu keičiamo Geodezijos ir kartografijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 8 dalyje, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnyje, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnyje, projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnyje, projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnyje, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje, projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 5 dalies 1 punkte vietoj galiojančiame įstatyme nustatytos konkrečios valstybės institucijos nurodoma, kad projekte siūlomas nustatyti analogiškas funkcijas vykdys Vyriausybės įgaliota institucija. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad šiame straipsnyje nustatytas funkcijas vykdo Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga. Taigi, priėmus įstatymą, iš įstatymo turinio nebūtų aišku, kuri konkrečiai valstybės institucija (institucijos) ar įstaigos vykdytų įstatyme nustatytas funkcijas. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Žemės įstatymo (ir kituose lydimuosiuose įstatymų pakeitimų projektuose) pakeitime atsisakoma konkrečių institucijų pavadinimų, visos institucijos įvardijamos kaip „Vyriausybės įgaliota institucija“ ar „Vyriausybės įgaliota institucija ir (ar) įstaiga“, nenurodomi „politiką įgyvendinančių“ institucijų pavadinimai, kad Vyriausybė galėtų spręsti ir tokiu būdu užtikrinama, kad pasikeitus institucijos pavadinimui nebus poreikio keisti daugelio įstatymų vien dėl pasikeitusio pavadinimo. Pažymėtina, kad rengiant ir teikiant teisės aktų projektus turėtų būti laikomasi teisėkūros ekonomiškumo principo, kas reikštų, kad turi būti siekiama mažinti priimamų teisės aktų skaičių, ir teisėkūros tvarumo, konkrečiu atveju įvertinant, ar tikslinga atitinkama teisinio reguliavimo keitimo intervencija <...>“. Kyla abejonių, ar siekis sumažinti priimamų teisės aktų skaičių, keičiant įstatyme nurodytos institucijos pavadinimą, yra labiau svarbus už siekį, kad priimami teisės aktai būtų labiau suprantami, aiškūs tiems asmenims, kuriems ir yra adresuojamos teisės aktų normos, t. y. „teisės vartotojams“. Be to, Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies, kurioje nustatytos viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo formos, 1 punkto b papunktyje įtvirtinta, kad viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymų įgaliotos valstybės institucijos priimtu teisės aktu, kai tame teisės akte, vadovaujantis įstatymu, reglamentuojančiu bendrą tam tikros visuomenės gyvenimo srities viešojo administravimo subjektų sudarymo ir veiklos tvarką, nurodomas veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai. Taigi, pagal minėtą Viešojo administravimo įstatymo nuostatą subjektas, turintis viešojo administravimo įgaliojimus, galėtų būti nurodytas poįstatyminiame teisės akte, jeigu tokia galimybė yra įtvirtinta įstatyme, tačiau tokiu atveju ir viešojo administravimo įgaliojimai taip pat nurodomi tame pačiame poįstatyminiame teisės akte. Todėl kyla abejonių, ar projektu keičiamame įstatyme siūloma viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo forma atitinka Viešojo administravimo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies nuostatas. Pažymėtina ir tai, kad keičiamame įstatyme pakeitus institucijos pavadinimą, poįstatyminiai teisės aktai, juos derinant su pakeisto įstatymo nuostatomis, taip pat turėtų būti keičiami, vietoj juose nurodyto konkretaus institucijos pavadinimo nurodant, kad atitinkamas funkcijas vykdo Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga. Tai teisinį reguliavimą padarytu dar mažiau aiškesniu.

            Apibendrinant tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar projekte nereikėtų atsisakyti nuostatos, kuria galiojančiame keičiamame įstatyme nurodyta konkreti valstybės institucija keičiama nuostata „Vyriausybės įgaliota institucija“.

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

4(10)

(1)

 

2.         Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės politiką geodezijos, kartografijos, erdvinių duomenų rinkinių tvarkymo ir Lietuvos erdvinės informacijos infrastruktūros plėtojimo srityse įgyvendinančios Vyriausybės įgaliotos institucijos ar įstaigos kompetenciją. Atkreiptinas dėmesys, kad iš šių projekto nuostatų nėra aišku, kokias funkcijas pagal kompetenciją turėtų vykdyti Vyriausybės įgaliota institucija, o kokias - „įstaiga“ (pavyzdžiui, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatyta funkcija – organizuoja, koordinuoja ir prižiūri valstybinius geodezijos ir kartografijos darbus, o 8 punkte – vykdo valstybinius geodezijos ir kartografijos darbus, taigi iš šių projekto nuostatų neaišku, kuris subjektas vykdytų minėtus darbus, o kuris organizuotų, koordinuotų ir prižiūrėtų šiuos darbus). Esant šiam neaiškumui, nėra aiškios ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalies nuostatos, nes neaišku, kurio subjekto – Vyriausybės įgaliotos institucijos ar įstaigos vykdomos funkcijos būtų finansuojamos iš Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai atitinkamais metais patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai atskiriant Vyriausybės įgaliotos institucijos funkcijas nuo funkcijų, kurias pagal kompetenciją turėtų vykdyti „įstaiga“. Be to, atsižvelgiant į šios išvados pirmoje pastaboje išdėstytus argumentus, svarstytina, ar projekte nereikėtų įvardinti konkrečias institucijas, kurios vykdytų įstatyme nustatytas funkcijas.

 

Pritarti iš dalies

Projekto nuostatos patikslintos, kad būtų aišku, kokias funkcijas pagal kompetenciją turėtų vykdyti Vyriausybės įgaliota institucija, o kokias – Vyriausybės įgaliota įstaiga.  Be to, vietoj anksčiau nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos įrašoma konkreti institucija – Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos. Tačiau Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma palikti formuluotę „Vyriausybės įgaliota įstaiga“ vietoj šiuo metu Geodezijos ir kartografijos įstatyme nurodytos valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC). Atsižvelgiant į tai, kad ŽŪDC savininko teises ir pareigas įgyvendina Žemės ūkio ministerija, ateityje planuojama geodezijos, kartografijos, erdvinių duomenų rinkinių tvarkymo ir Lietuvos erdvinės informacijos infrastruktūros plėtojimo sričių politikos įgyvendinimo funkcijas perduoti Aplinkos ministerijos srities įstaigai. Atsižvelgiant į tai, Projekte siūloma vartoti formuluotę „Vyriausybės įgaliota įstaiga“, nenurodant konkrečios  įstaigos pavadinimo, tokiu būdu užtikrinant, kad pasikeitus įstaigos pavadinimui nebus poreikio keisti Geodezijos ir kartografijos įstatymo vien dėl pasikeitusio pavadinimo.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

6(12)

7(13)

8(14)

8(14)

9(15)

11(24)

3(4)

2(1)

(2)

(4,5)

(3),

1(5)

(3),

(5),

(2,3)

 

3.         Atsižvelgiant į tai, kad Vyriausybės įgaliotos institucijos kompetencijai priklausančiais klausimais teisės aktus ir privalomos galios administracinius sprendimus priima šios institucijos vadovas, projekto 6 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies 3 punkte po žodžių „Vyriausybės įgaliotos institucijos“ reikėtų įrašyti žodį „vadovo“.

     Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 5 punktui, projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktams, 4, 5 dalims, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 3 daliai, o projekto 11 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 24 straipsnio 5 dalies nuostatos tikslintinos taip, kad iš jų būtų aišku, kad ne Aplinkos ministerija, o aplinkos ministras tvirtina šioje dalyje nurodytų rinkinių specifikacijas ir tvarkymo aprašus.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8

2

 

4.         Iš projekto 8 straipsnio 2 dalyje dėstomų keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies nuostatų turinio nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę pateikti geodezininkams atitinkamus rašytinius nurodymus. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, kuriose būtų tokie subjektai nurodomi. Pastebėtina ir tai, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose yra nurodoma, kad pažeidimą padariusiam geodezininkui yra pateikiamas „rašytinis nurodymas“ , tuo tarpu keičiamo įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje už tą patį pažeidimą geodezininkas „įspėjamas raštu“. Vadovaujantis teisinio aiškumo ir nuoseklumo principais, projekte vartojamą terminiją siūlytina vienodinti.

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8(14)

2(2,3)

 

5.         Projekto 8 straipsnio 2 dalyje dėstomų keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose vartojamų nuostatų „nedidelė žala“ ir „didelė žala“ turinys projekte nėra atskleistas. Nurodoma, kad tokių žalų dydis nustatomas Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokiais kriterijais remiantis būtų nustatomas vienos ar kitos žalos dydis. Atsižvelgiant į tai bei į tai, kad žalos dydis turėtų tiesioginę įtaką nustatant atitinkamas geodezininkų pareigas, svarstytina, ar projekte tokių kriterijų nereikėtų nustatyti, o Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi įstatyme nustatytais kriterijais, nustatytų tvarką, pagal kurią būtų nustatomi atitinkamos žalos dydžiai.

 

Pritarti

Papildytas keičiamo įstatymo 14 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose vartojamų nuostatų „nedidelė žala“ ir „didelė žala“ turinys. Siūloma nurodyti, kad nedidelė žala laikoma, kai dėl įstatymų, kitų teisės aktų, reglamentuojančių šio įstatymo 12 straipsnio 9 dalyje nurodytus darbus, pažeidimų negalėjo būti apribota arba nebuvo apribota užsakovo ir (arba) trečiųjų asmenų teisė valdyti turtą, juo naudotis ir (ar) disponuoti.

Didelė žala laikoma, kai dėl kai dėl įstatymų, kitų teisės aktų, reglamentuojančių šio įstatymo 12 straipsnio 9 dalyje nurodytus darbus, pažeidimų galėjo būti apribota arba buvo apribota užsakovo ir (arba) trečiųjų asmenų teisė valdyti turtą, juo naudotis ir (ar) disponuoti.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8(14)

4(4)

(2)

6.         Iš projekto 8 straipsnio 4 dalyje dėstomų keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas būtų įgaliotas priimti sprendimą atnaujinti terminą, nustatytą geodezininkui pateikti kvalifikacijos kėlimą patvirtinančius dokumentus. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, tokį subjektą nurodant.

 

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8(14)

4(4)

(2)

7.         Projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad Vyriausybės įgaliotos institucijos sprendimu geodezininko kvalifikacijos pažymėjimo galiojimas sustabdomas 3 mėnesiams tuo atveju, jei per trejus metus nuo kvalifikacijos pažymėjimo išdavimo ir vėliau kas trejus metus, turėdamas kvalifikacijos pažymėjimą, geodezininkas nekėlė kvalifikacijos pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintas mokymo programas. Svarstytina, ar šiame punkte jungtukas „ir“ neturėtų būti keičiamas jungtuku „ar“, nes projektu siūloma keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies 2 punkto formuluotė suponuoja tai, kad geodezininko kvalifikacijos pažymėjimo galiojimas būtų sustabdomas 3 mėnesiams tik tuo atveju, kai jis kvalifikacijos nekeltų pirmus trejus metus po kvalifikacijos pažymėjimo išdavimo ir po to dar trejus metus. Be to, iš šių projekto nuostatų nėra aišku, ar šiose nuostatose nurodytas terminas pratęsiamas geodezininko prašymu, ar toks terminas pratęsiamas Vyriausybės įgaliotos institucijos iniciatyva. Projekto nuostatą siūlytina atitinkamai tikslinti.

 

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8(14)

7(5)

(6)

8.         Projekto 8 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 6 punkto nuostatos nėra aiškios tuo aspektu, kad iš jų nėra aišku, ar geodezininko kvalifikacijos pažymėjimo galiojimas būtų panaikinamas, jei pasibaigtų nepratęstas terminas pateikti kvalifikacijos kėlimą patvirtinančių dokumentų, nes projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalies 2 punkto nuostatos suponuoja tai, kad ne visada minėtas terminas yra pratęsiamas.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-22

8

5,6

 

9.         Projekto 8 straipsnio 5 ir 6 dalis reikėtų apjungti vienoje struktūrinėje dalyje išdėstant abi keičiamo įstatymo 14 straipsnį pildančias 41 ir 42 dalis, o projekto 14 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „Papildyti 14 straipsnį 41 ir 42 dalimis:“. Tokiu atveju projekto 8 straipsnio 7 dalis turėtų būti pernumeruota į 6 dalį.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė žemės tarnyba prie AM

(2023-05-31 Nr. 2023-4913)

4

 

 

1. Vadovaujantis teisėkūros principais, teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas. Geodezijos ir kartografijos įstatymo Nr. IX-415 (toliau – GKĮ) pakeitimo projekto 4 straipsnyje siūlomas GKĮ 10 straipsnio pakeitimas, kuriuo numatoma Vyriausybės įgaliotai institucijai ar įstaigai pavesti vykdyti Nacionalinės žemės tarnybos ir valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro, funkcijas.  Pažymėtina, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio
1 dalies 1 punktu biudžeto lėšas, asignavimų valdytojas gali skirti tik įstatyme nustatytoms funkcijoms vykdyti. Siekdami aiškumo dėl vykdomų funkcijų ir atsakomybės, siūlome GKĮP 4 straipsnyje vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga“ nurodyti konkrečią instituciją ar įstaigą ir joms priskirtas funkcijas.

 

Pritarti iš dalies

Projekto nuostatos patikslintos, kad būtų aišku, kokias funkcijas pagal kompetenciją turėtų vykdyti Vyriausybės įgaliota institucija, o kokias – Vyriausybės įgaliota įstaiga.  Be to, vietoj anksčiau nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos įrašoma konkreti institucija – NŽT prie AM. Tačiau Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje siūloma palikti formuluotę „Vyriausybės įgaliota įstaiga“ vietoj šiuo metu Geodezijos ir kartografijos įstatyme nurodytos valstybės įmonės Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC). Atsižvelgiant į tai, kad ŽŪDC savininko teises ir pareigas įgyvendina ŽŪM, ateityje planuojama geodezijos, kartografijos, erdvinių duomenų rinkinių tvarkymo ir Lietuvos erdvinės informacijos infrastruktūros plėtojimo sričių politikos įgyvendinimo funkcijas perduoti Aplinkos ministerijos srities įstaigai. Atsižvelgiant į tai, Projekte siūloma vartoti formuluotę „Vyriausybės įgaliota įstaiga“, nenurodant konkrečios  įstaigos pavadinimo, tokiu būdu užtikrinant, kad pasikeitus įstaigos pavadinimui nebus poreikio keisti Geodezijos ir kartografijos įstatymo vien dėl pasikeitusio pavadinimo.

 

2.

Nacionalinė žemės tarnyba prie AM

(2023-05-31 Nr. 2023-4913)

8(14)

(4)

(2)

2. GKĮP 8 straipsnyje siūlomas GKĮ 14 straipsnio 4 dalies pakeitimas, 2 punkte nurodant, kad „geodezininkas nekėlė kvalifikacijos pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintas mokymo programas”. Atkreipiame dėmesį, kad GKPĮ 4 straipsnio 2 dalyje nurodyta, jog geodezininko kvalifikacijos tobulinimo programas tvirtina Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovas, todėl minėtame punkte siūlome atsisakyti žodžių „Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos“ ir įrašyti žodžius „geodezininkas nekėlė kvalifikacijos pagal Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintas mokymo programas“.

 

Pritarti

Siekiant suderinamumo su GKĮ 10 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatomis, siūloma įrašyti žodžius „geodezininkas nekėlė kvalifikacijos pagal Nacionalinės žemės tarnybos vadovo patvirtintas geodezininko kvalifikacijos tobulinimo programas“.

 

3.

Nacionalinė žemės tarnyba prie AM

(2023-05-31 Nr. 2023-4913)

8(14)

5(41)

 

3. Atsižvelgdami į tai, kad geodezininko veiklos pažeidimas gali būti arba mažareikšmis, arba nešiurkštus, arba šiurkštus, t. y. gali būti nustatomas tik vienos rūšies pažeidimas, siūlome patikslinti GKĮP 8 straipsnio 5 dalyje GKĮ 14 straipsnio papildymą 41 dalimi taip:

     „41. Geodezininkui per šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytą geodezininko kvalifikacijos pažymėjimo galiojimo sustabdymo terminą ištaisius nustatytus šio straipsnio 2 dalies 1 ir (ar) 2 punkte nurodytus pažeidimus, kurių pašalinimas yra įmanomas, ir pateikus dokumentus, įrodančius šių pažeidimų pašalinimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių dokumentų pateikimo dienos kvalifikacijos pažymėjimo galiojimo sustabdymas panaikinamas.“

 

Pritarti

 

4.

Nacionalinė žemės tarnyba prie AM

(2023-05-31 Nr. 2023-4913)

14

 

 

4. GKĮP 14 straipsnio antros dalyje vietoj žodžių „Vyriausybės įgaliotoms institucijoms ir (ar) kitiems juridiniams asmenims“, vadovaujantis GKPĮ 4 straipsniu, siūlome įrašyti „Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga“.

 

Pritarti

 

5.

Nacionalinė žemės tarnyba prie AM

(2023-05-31 Nr. 2023-4913)

14

2

2,3

5. Atsižvelgdami į šiame rašte teiktų siūlymų NTK įstatymo pakeitimo projektui 1 punkte nurodytus argumentus, siūlome patikslinti GKĮ 14 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktus, nurodant, kad nedidelės ir didelės žalos dydis nustatomas Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

Pritarti iš dalies.

Pritartina,  jog institucija, kuri nagrinės ir vertins geodezininkų veiklos pažeidimus, neturi pati nustatyti vertinimo taisykles.

Pažymėtina, kad GKĮ 14 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose įtvirtinant nuostatą, kad nedidelės ir didelės žalos dydis nustatomas Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, numatoma šią tvarką įgalioti patvirtinti ne NŽT, o AM, jei Vyriasybė nepriimtų sprendimo šią tvarką patvirtinti nutarimu.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai K.Navickas ir J.Gudauskas,

2023-05-31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

(10)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)

 

     Argumentai:

     Biudžeto sandaros įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kad biudžeto asignavimų valdytojai privalo naudoti skirtus asignavimus savo vadovaujamos įstaigos programoms vykdyti, paskirstyti juos pavaldžioms biudžetinėms įstaigoms ir kitiems subjektams, kuriems galimybė biudžeto lėšas gauti numatyta jų veiklos sritį reglamentuojančiuose įstatymuose, Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis Strateginio valdymo įstatymu arba Vyriausybės nutarimuose, priimtuose vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais ir tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų valstybių finansinės paramos, teikiamos Lietuvai, administravimo tvarką, programoms vykdyti. Viešojo administravimo įstatyme reglamentuota viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo valstybės įmonėms forma ir mastas (5 str. 1 d. 4 p. ir 2 d. 4 p.). Remiantis Viešojo administravimo įstatymu, valstybės įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikiami tik įstatymu, kai jame nurodoma konkreti valstybės įmonė (o ne Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga) ir tik dviejose srityse: administracinių sprendimų priėmimo ir administracinių paslaugų teikimo.

Vadovaujantis šiuo metu galiojančio Geodezijos ir kartografijos įstatymo (toliau - GKĮ) nuostatomis Valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centrui yra pavesta vykdyti 3 informacinių sistemų (Lietuvos erdvinės informacijos portalo, Topografijos ir inžinerinės infrastruktūros informacinės sistemos bei Lietuvos Respublikos globalinės padėties nustatymo sistemos nuolatinių stočių tinklo) tvarkymo bei valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbus.

Pagal Lietuvos Respublikos Seimo nario Simono Gentvilo 2023-05-19 pasiūlytą įtvirtinti teisinį reguliavimą, minėtų 3 informacinių sistemų tvarkymo bei Lietuvos Respublikos valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbus atliks Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga.

Vadovaujantis minėtomis įstatymų nuostatomis Vyriausybė negalės įgalioti valstybės įmonės vykdyti GKĮ 10 str. 1 d. nurodytus darbus, o taip pat informacinių sistemų tvarkymo darbams, nurodytiems GKĮ 10 str. 1 d. 7-10 p.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

„10 straipsnis. Valstybės politiką geodezijos, kartografijos, erdvinių duomenų rinkinių tvarkymo ir Lietuvos erdvinės informacijos infrastruktūros plėtojimo srityse įgyvendinančios Vyriausybės įgaliotos institucijos ar įstaigos kito juridinio asmens kompetencija

 

1. Vyriausybės įgaliota institucija ar įstaiga kitas juridinis asmuo:

1) organizuoja į aplinkos ministro patvirtintas valstybinio geodezinio pagrindo tvarkymo ir krašto kartografavimo programas įtrauktus geodezijos ir kartografijos darbus;

2) Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda, tikslina geodezininko kvalifikacijos pažymėjimus, sustabdo jų galiojimą, panaikina jų galiojimo sustabdymą ir galiojimą;

3) perduoda duomenis apie geodezininko kvalifikacijos pažymėjimus į Licencijų informacinę sistemą Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatytais terminais ir tvarka;

4) patikėjimo teise valdo, naudoja valstybei nuosavybės teise priklausantį turtą, kurį sudaro valstybiniai erdvinių duomenų rinkiniai ir žemėlapiai, valstybiniai geodeziniai tinklai, valstybinė geodezinės ir kartografinės veiklos produkcija, sukurta vykdant valstybės sienos kartografavimo darbus, bei archyvinė geodezinė ir kartografinė medžiaga (1:5 000 ir smulkesnio mastelio žemėlapiai bei su valstybiniais geodeziniais tinklais susijusi archyvinė medžiaga), ir juo disponuoja;

5) nagrinėja savivaldybių raštu pateiktus pranešimus apie pažeidimus, pastebėtus atliekant geodezininko vykdomų geodezijos ir kartografijos darbų savivaldybėse priežiūrą, taip pat kitų institucijų ir asmenų pateiktus pranešimus apie geodezininko veiklos pažeidimus;

6) organizuoja, koordinuoja ir prižiūri šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytus valstybinius geodezijos ir kartografijos darbus;

7) organizuoja LitPOS tvarkymą ir tobulinimą bei duomenų teikimą LitPOS naudotojams;

8) vykdo šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytus valstybinius geodezijos ir kartografijos darbus;

9) informacinių technologijų priemonėmis centralizuotai teikia valstybės kadastrų, registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei kitų asmenų tvarkomus erdvinių duomenų rinkinius ir su jais susijusias Lietuvos erdvinės informacijos portalo elektronines paslaugas bei sukuria integracines sąveikas erdvinių duomenų rinkinių ir paslaugų apsikeitimui;

10) organizuoja, tvarko ir tobulina Topografijos ir inžinerinės infrastruktūros informacinės sistemos veiklą;

11) rengia, įgyvendina arba dalyvauja rengiant ir (ar) įgyvendinant erdvinių duomenų kūrimo, vystymo ir tvarkymo projektus ir priemones reikalingas sukaupti vieningus erdvinius duomenis, kurie būtų naudojami atliekant nekilnojamojo daikto kadastrinius matavimus, tvarkant savivaldybių erdvinius duomenis, juos integruojant į valstybinius erdvinius duomenis ir didina erdvinius duomenis kuriančių ir tvarkančių asmenų kompetencijas; 

12) kuria, tvarko ir teikia erdvinius duomenis, klasifikatorius, informaciją ir jų tvarkymo priemones, paslaugas, jas plėtoja ir techniškai aptarnauja.

2. Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovas tvirtina:

1) geodezinių ženklų standartus;

2) geodezininko kvalifikacijos tobulinimo programas;

3) geodezinių tinklų geodezinių ženklų perkėlimo tvarkos aprašą. “

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Geodezijos ir kartografijos įstatymo Nr. IX-415 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 24, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2773;

6.2. Pasiūlymai: pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo narių pasiūlymus, Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Nacionalinės žemės tarnybos  prie AM pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė ar pritarė iš dalies.

7. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Gudauskas.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė