LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL NACIONALINIŲ PLĖTROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO projekto nr. XIIIP-1922

 

2018-05-23  Nr. 109-P-17

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Stasys Jakeliūnas, Andrius Palionis, Rasa Budbergytė, Kęstutis Bartkevičius, Viktoras Rinkevičius, Mykolas Majauskas, Valius Ąžuolas. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Jolanta Žaltkauskienė, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

      1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

4

1

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.            Įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad finansų įstaigoms vykdyti Nacionalinės plėtros įstaigos (toliau – NPĮ)  veiklą, kuri apima skatinamojo finansavimo veiklą, paveda Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Iš siūlomų įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas ir kokiomis procedūromis vadovaujantis turėtų atrinkti ir pasiūlyti Vyriausybei pavesti tam tikroms finansų įstaigoms vykdyti NPĮ veiklą. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalimi, pavedimai vykdyti NPĮ veiklą panaikinami Vyriausybės įgaliotos institucijos teikimu, todėl jei minėta Vyriausybės įgaliota institucija turėtų teikti ir pasiūlymus Vyriausybei pavesti finansų įstaigoms vykdyti NPĮ veiklą, turėtu būti atitinkamai tikslinama projekto 4 straipsnio 1 dalis.

Pritarti

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„Finansų įstaigoms vykdyti NPĮ veiklą, kuri apima skatinamojo finansavimo veiklą, Vyriausybės įgaliotos institucijos teikimu paveda Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė) (toliau – pavedimas vykdyti NPĮ veiklą).“

      2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

4

6

 

2.         Atsižvelgiant į tai, kad finansų įstaigai vykdyti NPĮ veiklą paveda Vyriausybė ir tokią veiklą finansų įstaiga, kuriai pavesta vykdyti NPĮ veiklą, gali pradėti vykdyti tik tada, kai priežiūros institucija įrašo ją į NPĮ sąrašą, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalyje vietoje žodžių „vykdymas perleidžiamas kitai šio įstatymo reikalavimus atitinkančiai finansų įstaigai“ rašyti „vykdymas perleidžiamas kitai šio įstatymo reikalavimus atitinkančiai NPĮ“.

Be to, iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kas turėtų vykdyti prisiimtus įsipareigojimus tuo laikotarpiu, kol jie bus perduoti kitai NPĮ.

Pritarti

Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Panaikinus pavedimą vykdyti NPĮ veiklą, esamų sutartinių ar kitų įsipareigojimų, susijusių su skatinamojo finansavimo veikla, vykdymas perleidžiamas kitai šio įstatymo reikalavimus atitinkančiai finansų įstaigai NPĮ.“

Įsipareigojimus vykdys NPĮ, kuriai jie bus perduoti. Tarpinio/laikino įsipareigojimų perdavimo nenumatoma.

      3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

6

2

 

3.            Projekto 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog NPĮ gali veiklai vykdyti pasitelkti finansų tarpininkus. Pastebėtina, jog iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokiu būdu ir kieno nustatyta tvarka minėti tarpininkai būtų „pasitelkiami“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Nepritarti

Įvertinus tai, kad finansų tarpininkų atranka yra reglamentuojama:

1.      2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006 (OL, 2013 L 347, p. 320) 38 straipsnio 4 dalyje,

2.     minėto reglamento pakeitimuose (Pasiūlymas Nr. (2016) 605), pagal kuriuos tokioms įstaigoms kaip NPĮ galima skirti ESI lėšų (angl. direct contract award), jeigu šios įstaigos tenkina tam tikras sąlygas, įskaitant nepriklausomą šios įstaigos priežiūrą. Atitinkamais teisės aktais įsteigus ar paskyrus NPĮ, ji atitiktų Pasiūlymo Nr. (2016) 605 sąlygas ir būtų užtikrinta, kad NPĮ galėtų skirti ESI lėšas pasitelkdama finansines priemones,

3.     Europos Komisijos gairėse valstybėms narėms dėl finansinių priemonių valdytojų atrankos (http://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/publications/guidelines/2016/guidance-for-member-states-on-the-selection-of-bodies-implementing-financial-instruments),

4.     Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme,

poreikio Įstatymo projekte nustatyti papildomus reikalavimus dėl juridinio asmens atrankos konkrečiai skatinamajai finansinei priemonei įgyvendinti, nėra.

      4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

14

2

 

4.            Įstatymo projekto 14 straipsnio 2 dalimi siūloma reglamentuoti, jog nustačius, kad NPĮ nuosavas kapitalas yra mažesnis, nei nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodyti subjektai privalo nedelsdami sušaukti neeilinį visuotinį akcininkų susirinkimą. NPĮ visuotinis akcininkų susirinkimas privalo priimti sprendimus, kurie leistų kaip galima greičiau atkurti NPĮ nuosavą kapitalą iki šio straipsnio 1 dalyje nurodyto mažiausio dydžio. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais.

Pirma, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas ir kokiu laikotarpiu turėtų nustatyti, kad NPĮ nuosavas kapitalas neatitinka įstatymo nuostatų. Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.

Antra, įstatymo projekto nuostata „kaip galima greičiau atkurti NPĮ nuosavą kapitalą“ nėra pakankamai aiški ir gali būti subjektyviai vertinama. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatomis, įstatymo projekto V skyriaus reikalavimų neatitikimas būtų pagrindas Vyriausybei panaikinti pavedimą vykdyti NPĮ veiklą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nurodant laikotarpį, per kurį turi būti atkurtas NPĮ nuosavas kapitalas.

Pritarti

Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

NPĮ nNustačius, kad NPĮ nuosavas kapitalas yra mažesnis, nei nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje nurodyti subjektai privalo nedelsdami sušaukti neeilinį visuotinį akcininkų susirinkimą. NPĮ visuotinis akcininkų susirinkimas privalo priimti sprendimus, kurie leistų kaip galima greičiau per 6 mėnesius nuo to laiko, kai buvo pastebėta, kad nesilaikoma minimalaus nuosavo kapitalo reikalavimo, atkurti NPĮ nuosavą kapitalą iki šio straipsnio 1 dalyje nurodyto mažiausio dydžio.“

      5.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

15

2

 

5.            Įstatymo projekto 15 straipsnio 2 dalimi nustatoma, kad specialusis kapitalo rezervas formuojamas kaupimo principu, kiekvienais metais tokiam rezervui formuoti skiriant ne mažiau kaip 10 procentų tų metų paskirstytojo pelno, iki bus pasiektas nustatytas rezervo lygis. Siūloma nuostata diskutuotina.

Iš projekto nuostatų nėra aišku, per kokį terminą NPĮ turi suformuoti specialųjį kapitalo rezervą. Atkreiptinas dėmesys, kad gali susidaryti situacijos, kuomet ne mažesnis kaip 5 procentų NPĮ įstatinio kapitalo dydžio specialusis kapitalo rezervas niekada ir nebūtų suformuotas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis įstatymo projekto 4 straipsnio 4 dalies 5 punkto nuostatomis, įstatymo projekto V skyriaus reikalavimų neatitikimas būtų pagrindas Vyriausybei panaikinti pavedimą vykdyti NPĮ veiklą. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos, aiškiai nurodant laikotarpį, per kurį turi būti pasiektas nustatytas rezervo lygis.

Nepritarti

Atitiktis Įstatymo projekto 15 straipsniui turi būti stebima pagal 1 ir 2 dalis, t. y. privaloma skirti ne mažiau kaip 10 procentų tų metų paskirstytojo pelno, iki bus pasiektas nustatytas rezervo lygis. Šio straipsnio  nuostatų neužtikrinimas  būtų, jeigu nebūtų skiriama atitinkama pelno dalis iki suformuojamas  5 proc. NPĮ įstatinio kapitalo dydžio rezervas.

Terminų įvedimas, atvirkščiai, būtų ribojantis dalykas, nes NPĮ nėra orientuotos į pelno maksimizavimą, o įstatinio kapitalo dydis gali būti reikšminis, t. y. būtų situacija, kai 5 proc. riba būtų siekiama per labai ilgą terminą.

Atsižvelgdami į tai, manome, kad šio straipsnio papildymas konkrečiu laikotarpiu nėra tikslingas.

      6.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-04-12

17

19

2

6

 

6.           Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 211,  42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir įstatymo papildymo 171, 421, 431, 432, 433, 434, 435, 436 ir 437  straipsniais ir septintuoju3 skirsniu įstatymo projektas, reg. Nr. XIIIP-1896. Atsižvelgiant į tai, siūlytina įstatymų projekto nuostatas derinti tarpusavyje, įstatymo projekto 17 straipsnio 2 dalyje teikiant nuorodą į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 43 straipsnio nuostatas, o įstatymo projekto 19 straipsnio 6 dalyje – į Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 433 straipsnio nuostatas.

Nepritarti

Nors dabar Įstatymo projektas teikiamas Seimui svarstyti viename pakete su Lietuvos banko įstatymo projektu Nr. XIIIP-1896, ateityje, keičiantis Lietuvos banko įstatymo straipsnių numeriams, reikėtų atlikti atitinkamus techninius keitimus ir Įstatymo projekte. Siekiant to išvengti, manytume, jog nurodyti konkrečius Lietuvos banko įstatymo straipsnius nėra tikslinga.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 279, 2018-03-21

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo Nr. I-678 2, 6, 8, 11, 211, 42, 43, 47 straipsnių, 1 ir 3 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 171, 421, 431, 432, 433, 434, 435, 436 ir 437 straipsniais ir septintuoju3 skirsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Nr. IX-2085 2, 9, 15, 34, 35, 56, 59, 62, 64, 65, 67, 69, 701, 72, 73, 74, 751 straipsnių, priedo pakeitimo ir 651, 66, 68, 681 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos centrinės kredito unijos įstatymo Nr. VIII-1682 22, 40, 43, 45, 46, 49, 52, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir 48, 50 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatymo Nr. X-1024 pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. IX-1709 2, 4, 5, 9, 10, 141, 15, 26, 119, 160, 161, 163, 164, 166, 168, 169, 170, 171, 172, 173 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 112 straipsniu ir 27, 162, 1631, 174 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatymo Nr. X-1023 26, 46, 47, 48, 50, 51, 52 straipsnių pakeitimo ir 53 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo įstatymo Nr. VIII-1212 2, 6, 8, 45, 47, 56, 57, 58, 59 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 61, 391, 571, 581, 582, 583 straipsniais ir priedu ir 15, 16, 17 ir 60 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 2, 3, 21 ir 30 straipsnių pakeitimo ir 31 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo įstatymo Nr. X-745 2, 5, 7, 52, 53, 54, 55, 56 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 521 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo Nr. XI-1253 22, 221, 251, 252, 253, 28, 34, 38 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 212, 281, 282, 331, 332 straipsniais ir 222, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 33, 35, 36, 37 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo Nr. XI-1868 2, 9, 12, 14, 18, 19, 22, 26, 27, 29, 30, 32, 35, 36, 37, 39 ir 40 straipsnių pakeitimo, 28 ir 31 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymo Nr. VIII-1370 63, 64, 65, 66, 67 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 621 straipsniu ir 68, 69, 70 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos mokėjimo įstaigų įstatymo Nr. XI-549 8, 20, 21, 23, 24, 26, 29, 30, 31, 33, 34 straipsnių pakeitimo ir 22, 25 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos draudimo įstatymo Nr. IX-1737 2, 11, 22, 25, 26, 33, 135, 138, 157, 161, 163, 184, 191, 198, 200, 201, 204, 205, 207, 208, 209, 210, 211, 212, 221 straipsnių ir priedo pakeitimo, Įstatymo papildymo 31straipsniu įstatymo ir 202 ir 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos informuotiesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų įstatymo Nr. XII-376 1, 9, 11, 12, 13, 48, 49, 51, 52, 53, 54, 55 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 131 straipsniu, priedu ir 50, 56 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos profesionaliesiems investuotojams skirtų kolektyvinio investavimo subjektų valdymo įmonių įstatymo Nr. XII-1467 13, 49, 50, 52, 53, 54, 55, 56, 57 straipsnių pakeitimo ir 51, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos kredito unijų įstatymo Nr. I-796 27, 49, 54, 55, 57, 59, 60, 61, 62, 64 straipsnių pakeitimo ir 56, 58 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos valiutos keityklos operatorių įstatymo Nr. XII-1033 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 131 straipsniu ir 17, 20 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio tvarumo įstatymo Nr. XI-393 1, 2, 3, 5, 7, 96, 101, 117, 118 ir 119 straipsnių pakeitimo ir 120 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos sutelktinio finansavimo įstatymo Nr. XII-2690 6, 7, 8, 9, 19, 20, 21, 22, 23, 24 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 101 straipsniu ir 25, 26 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos su nekilnojamuoju turtu susijusio kredito įstatymo Nr. XII-2769 31, 37, 45, 48, 49, 50, 51, 52, 53 straipsnių pakeitimo, Įstatymo papildymo 361 straipsniu ir 54, 55 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos finansinio užtikrinimo susitarimų įstatymo Nr. IX-2127 5 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 505, 589 straipsnių pakeitimo ir 200, 201, 202, 203 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos indėlių ir įsipareigojimų investuotojams draudimo įstatymo Nr. IX-975 33 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės skolos įstatymo Nr. I-1508 2 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 2 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatymo projektams ir pateikti juos Lietuvos Respublikos Seimui.

2. Prašyti Lietuvos Respublikos Seimą svarstyti šiuos įstatymų projektus skubos tvarka, siekiant įgyvendinti 2014 m. gegužės 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/65/ES dėl finansinių priemonių rinkų, kuria iš dalies keičiamos Direktyva 2002/92/EB ir Direktyva 2011/61/ES (OL 2014 L 173, p. 349), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2016 m. birželio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) Nr. 2016/1034 (OL 2016 L 175, p. 8).

3. Įgalioti Lietuvos Respublikos finansų ministrą Vilių Šapoką, o jam negalint dalyvauti – Lietuvos Respublikos finansų viceministrę Loretą Maskaliovienę atstovauti Lietuvos Respublikos Vyriausybei, svarstant nurodytus įstatymų projektus Lietuvos Respublikos Seime.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas:

Pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1922, Komiteto patobulintam atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: negauta.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: V.Ąžuolas, A.Palionis, M.Majauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                     Stasys Jakeliūnas

 

 

 

 

           

Biuro patarėja Jolanta Žaltkauskienė