Projektas Nr. XIVP-4089(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 2, 3, 4, 8, 10 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnio 27 dalį ir ją išdėstyti taip:
„27. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžiamos Lietuvos Respublikos atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme ir Reglamente (ES) Nr. 167/2013.“
2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Papildyti 3 straipsnio 2 dalį 14 punktu:
„14) užtikrinti žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimų atlikimą.“
3 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros politiką formuoja Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija, o įgyvendina kitos įstatymų ir kitų teisės aktų įgaliotos valstybės institucijos ir įstaigos, įstatymų įgaliotos valstybės valdomos įmonės ir įstatymų ir (ar) Vyriausybės nutarimų įgaliotos viešosios įstaigos, taip pat savivaldybių institucijos pagal įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytą kompetenciją. Savivaldybių institucijos žemės ūkio ministro nustatyta tvarka teikia Žemės ūkio ministerijai informaciją apie joms įstatymų priskirtų funkcijų įgyvendinimą žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros srityse.“
2. Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Valstybės institucijos, įstaigos, valstybės valdomos įmonės, viešosios įstaigos ir savivaldybių institucijos, įgyvendindamos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros politiką, bendradarbiauja su žemės ūkio produktų ir maisto gamintojų, supirkėjų, perdirbėjų ir kitomis asociacijomis bei institucijomis, įstaigomis ar organizacijomis, kurių veikla susijusi su konsultavimu, moksliniais tyrimais, formaliuoju ir neformaliuoju švietimu.“
3. Papildyti 4 straipsnį 32 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„32. Vytauto Didžiojo universitetas vykdo žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus žemės ūkio ministro nustatyta tvarka bei užtikrina informacijos perdavimą į Žemės išteklių stebėsenos informacinę sistemą.“
4. Pakeisti 4 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Įstatymų ar Vyriausybės įgaliotų įstaigų veikla atliekant šio straipsnio 32 ir 41 dalyse, šio įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos augalų apsaugos įstatyme nurodytas funkcijas ir akcinės bendrovės Žemės ūkio duomenų centro veikla atliekant šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje, 10 straipsnyje ir 13 straipsnio 2 dalyje, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų teikimo pagal paslaugų kvitą įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytas funkcijas finansuojama iš Žemės ūkio ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-11:
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.
Projekto 3 straipsnio 3 dalimi siūloma papildyti Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnį 32 dalimi ir nustatyti, kad Vytauto Didžiojo universitetas vykdo žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus žemės ūkio ministro nustatyta tvarka bei užtikrina informacijos perdavimą į Žemės išteklių stebėsenos informacinę sistemą. Projektu siūloma nuostata diskutuotina šiais aspektais.
Pirma, 2024 m. spalio 23 d. pagrindinio Kaimo reikalų komiteto išvadoje Nr. 110-P-32 (toliau – Komiteto išvada) nurodoma, kad šiuo metu įstatymu nėra paskirtos institucijos, kuriai būtų pavesta atlikti žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus ir nuo 2021 m. dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo tyrimai perkami vykdant viešuosius pirkimus. Komiteto išvadoje taip pat pažymima, kad kasmet vykdant viešuosius pirkimus dėl dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo, paraiškas pateikdavo ir viešuosius pirkimus laimėdavo tik Lietuvos agrarinių ir miškų mokslo centro Agrocheminių tyrimų laboratorija. Kadangi planuojama, kad ši laboratorija bus perduota Vytauto Didžiojo universitetui, įstatymo projektu dirvožemio agrocheminių savybių tyrimų funkcijos yra priskiriamos Vytauto Didžiojo universitetui.
Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl dirvožemio agrocheminių savybių tyrimas, kuris vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu yra laikomas viešųjų pirkimų objektu (perkama paslauga), projekto nuostatomis yra priskiriamas konkretaus subjekto funkcijai. Pažymėtina, kad viešųjų pirkimų tikslas yra užtikrinti, kad visi juridiniai ar fiziniai asmenys turėtų lygias galimybes parduoti savo prekes, paslaugas ar darbus valstybei, o valstybė galėtų racionaliai ir efektyviai panaudoti biudžeto lėšas skirtas reikiamų prekių ir paslaugų įsigijimui. Tai, jog tam tikrą laikotarpį viešuosiuose pirkimuose dalyvaudavo tik vienas subjektas nereiškia, kad šias paslaugas teikiančių subjektų ateityje negali atsirasti daugiau. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas viešojo pirkimo objekto – dirvožemio agrocheminių savybių tyrimo paslaugos – priskyrimo tam tikro subjekto funkcijai pagrįstumas.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Žemės ūkio ministerija pažymi,
kad viešieji pirkimai atliekami, kai tam tikros funkcijos nėra pavestos valstybės institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, kitiems valstybiniams subjektams. Pažymėtina, kad nuo 2021 m. dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo tyrimai perkami vykdant viešuosius pirkimus, nes šių tyrimų visos Lietuvos teritorijos mastu šiuo metu neatlieka joks aukščiau nurodytas subjektas. Dirvožemio agrocheminių savybių stebėjimo tyrimus pradėjus vykdyti viešajai įstaigai Vytauto didžiojo universitetui, pirkimų nereikėtų atlikti, nes tokią funkciją vykdytų viešosios įstaigos, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė. Tokiu būdu taip pat būtų užtikrinamas funkcijų vykdymo nepertraukiamumas, nes viešieji pirkimai gali neįvykti, tiekėjai gali atsisakyti vykdyti tyrimus ir pan. Šie darbai yra kompleksiniai, apima dirvožemio ėminių paėmimą, ištyrimą laboratorijoje, duomenų pateikimą į Žemės išteklių stebėsenos informacinę sistemą, dirvožemio būklės pokyčių valstybės lygmeniu įvertinimą, todėl svarbu užtikrinti darbų nepertraukiamumą.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-11:
Antra, kaip nurodoma Komiteto išvadoje, dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus šiuo metu atlieka ne Vytauto Didžiojo universitetas, o Lietuvos agrarinių ir miškų mokslo centro Agrocheminių tyrimų laboratorija. Taigi projektu siūloma žemės ūkio naudmenų dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus pavesti vykdyti subjektui, kuris šios funkcijos atlikti neturi techninių galimybių. Pažymėtina, kad toks teisinis reguliavimas, kai tam tikros funkcijos pavedimas yra grindžiamas prielaida, jog ateityje subjektas ją galės tinkamai įgyvendinti, yra ydingas.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Žemės ūkio ministerija pažymi, kad siekiant įvertinti žemės ūkyje naudojamo dirvožemio būklę pagrindinis kriterijus yra dirvožemio agrocheminių savybių stebėsena. Dirvožemio agrocheminių tyrimų duomenys naudojami dirvožemio našumo balo nustatymui. Dirvožemio būklės įvertinimas padeda nuspręsti kokių konkrečių priemonių reikia dirvožemio būklei gerinti, skatinti gamtos išteklius tausojančią žemdirbystę. Priėmus įstatymo pakeitimą planuota patvirtinti LR Vyriausybės nutarimą, kuriuo Lietuvos agrarinių ir miškų mokslo centro Agrocheminių tyrimų laboratorijos vykdomos funkcijos dėl dirvožemio agrocheminių savybių tyrimo būtų perduotos Vytauto Didžiojo universitetui ir taip VDU įgautų technines galimybes vykdyti dirvožemio agrocheminių savybių tyrimus
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-11:
Trečia, Komiteto išvadoje dirvožemio agrocheminių savybių tyrimų funkcijų priskyrimas Vytauto Didžiojo universitetui yra grindžiamas įsipareigojimais pagal Europos Sąjungos teisę, tačiau pastebėtina, kad Komiteto išvadoje minimi Europos Parlamento ir Tarybos direktyva dėl dirvožemio stebėsenos ir atsparumo bei Reglamentas dėl Europos Sąjungos savanoriškos anglies dioksido absorbentų sertifikavimo sistemos dar yra tik derinimo stadijoje ir nesukuria Komiteto išvadoje nurodyto teisinio įpareigojimo valstybėms narėms.
Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūlytina atsisakyti projekto 3 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 32 dalies nuostatų.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Žemės ūkio ministerija pažymi, kad reglamentą dėl Europos Sąjungos savanoriškos anglies dioksido absorbentų sertifikavimo sistemos numatoma patvirtinti iki šių metų pabaigos ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl dirvožemio stebėsenos ir atsparumo planuojama patvirtinti iki 2025 m. liepos 1 d. Šiuo metu jau atliekama būklės analizė, įvertinami reikalingi sprendimai šiems ES teisės aktams įgyvendinti po jų įsigaliojimo. Pavyzdžiui jau reikėjo pateikti EK informaciją (pirminį modeliavimą) dėl numatomo ėminių vietų skaičiaus (dirvožemio būklės stebėsenos taškų tinklo) Lietuvoje dėl dirvožemio būklės vertinimo dėl dirvožemio stebėsenos ir atsparumo direktyvos. Patvirtinus Dirvožemio stebėsenos ir atsparumo direktyvą, Valstybės narės turi teikti ataskaitas apie dirvožemio būklę, todėl būtina užtikrinti nuolatinę dirvožemio būklės stebėseną, įvertinti atliktų tyrimų analizę.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
4 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Valstybės ir Europos Sąjungos paramos priemones administruoja Žemės ūkio ministerija, akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras, žemės ūkio ministro įgaliota institucija, Vyriausybės įgaliotos institucijos, įstaigos ir savivaldybių institucijos pagal įstatymų nustatytą kompetenciją.“
5 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialioji statistika
Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros oficialiąją statistiką, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymu, tvarko Valstybės duomenų agentūra, Žemės ūkio ministerija, akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras, Vyriausybės įgaliotos institucijos ir (ar) kiti subjektai, jeigu jų atliekami statistiniai tyrimai yra įtraukti į Oficialiosios statistikos programos I dalį.“
6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„13 straipsnis. Duomenų teikimas ir naudojimas
1. Žemės ūkio ministerija ar žemės ūkio ministro įgaliota institucija, įstatymų ir kitų teisės aktų įgaliotos valstybės institucijos ir įstaigos, įstatymų įgaliotos valstybės valdomos įmonės ir įstatymų ir (ar) Vyriausybės nutarimų įgaliotos viešosios įstaigos, taip pat savivaldybių institucijos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pagal kompetenciją turi teisę gauti iš žemės ūkio veiklos subjektų, alternatyviosios veiklos subjektų, kitų asmenų, gavusių valstybės ar Europos Sąjungos paramą, duomenis ir informaciją apie lėšų naudojimą, o iš informacinių sistemų – neatlygintinai duomenis, kurių reikia žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros srityje vykdomoms funkcijoms atlikti.
2. Vyriausybės įgaliota įstaiga ir akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras žemės ūkio ministro nustatyta tvarka renka, kaupia ir apdoroja žemės ūkio produktų gamintojų ūkinės finansinės veiklos ir jos rezultatų duomenis. Vadovaujantis Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktais, duomenys teikiami Europos Komisijai ir Žemės ūkio ministerijai žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos formavimo tikslais.
3. Žemės ūkio subjektai, alternatyviosios veiklos subjektai ir kiti asmenys, gavę valstybės ir Europos Sąjungos paramą, privalo teikti duomenis ir informaciją apie lėšų naudojimą šio straipsnio 1 dalyje nurodytoms institucijoms, įstaigoms ir kitiems juridiniams asmenims Žemės ūkio ministerijos ar žemės ūkio ministro įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.
4. Siekdamos viešai ir skaidriai naudoti valstybės ir Europos Sąjungos paramą, Vyriausybės ar žemės ūkio ministro įgaliotos institucijos ir įstaigos turi teisę skelbti paramos prašančių pareiškėjų ir paramos gavėjų sąrašus ir pinigų sumas, skirtas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, Europos Sąjungos fondų ir (ar) kitų lėšų.
5. Siekdama sustiprinti žemės ūkio veiklos subjektų, parduodančių žalią pieną, derybines galias ir didinti pieno rinkos skaidrumą, akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras turi teisę iš ūkio subjektų, registruotų žalio pieno supirkimo ir (ar) perdirbimo veiklai plėtoti (toliau – žalio pieno pirkėjas), rinkti ir skelbti informaciją apie vidutines kalendorinio mėnesio žalio pieno pirkimo kainas pagal kiekvieną žalio pieno pirkėją, jas išskiriant pagal žalio pieno pristatymo būdą (žalias pienas pristatomas į žalio pieno supirkimo punktą, žalias pienas paimamas tiesiogiai iš žemės ūkio veiklos subjekto ūkio, žalias pienas pristatomas tiesiogiai į žalio pieno perdirbimo įmonę) ir (ar) pagal iš žemės ūkio veiklos subjekto perkamo žalio pieno kiekį. Šios informacijos rinkimo, naudojimo ir viešinimo tvarką nustato žemės ūkio ministras.“
7 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir žemės ūkio ministras iki 2025 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Kituose teisės aktuose vartojamą pavadinimą „valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras“ atitinka pavadinimas „akcinė bendrovė Žemės ūkio duomenų centras“.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis