LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS ĮSTATYMO

NR. XII-1869 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR SUSIJUSIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimas 2015 m. birželio 25 d. priėmė Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą
Nr. XII-1869. Šiuo įstatymu patvirtintas Administracinių nusižengimų kodeksas (toliau – ANK) turėtų įsigalioti 2016 m. balandžio l d.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas (toliau – komitetas) gavęs Vidaus reikalų ministro 2016-03-07 raštą Nr. 1D-1403(3), kuriame prašome nukelti ANK įsigaliojimo datą, apsvarstė jį komiteto posėdyje. Atsižvelgiant į tai, kad pagal ANK numatoma nemažai administracinių nusižengimų teisenos pakeitimų, Komiteto posėdyje konstatuota, kad 2016 m. balandžio 1 d. nėra tinkamai pasirengta įgyvendinti ANK nuostatas..

Kaip teigiama Vidaus reikalų ministro rašte „tinkamai organizuoti Administracinių teisės pažeidimų registro (toliau – ATPR) funkcionalumo pakeitimą (pritaikymą) pirmiausia trukdė tai, kad nebuvo laiku skirtos tam reikalingos lėšos. Svarstant ANK projektą Lietuvos Respublikos Seime, buvo pateikti skaičiavimai, kad Vidaus reikalų ministerijai ANK nuostatoms įgyvendinti preliminariai reikės apie 2 mln. litų (t. y. apie 580000 eurų), tačiau, priėmus įstatymą Nr. XII-1869, reikalingas finansavimas nebuvo skirtas. 2015 m. rugpjūčio mėn. buvo parengtas investicijų projektas, skirtas ATPR programinei įrangai tobulinti, pritaikant ją ANK nuostatoms įgyvendinti. 2015 m. rugsėjo 24 d. Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Susisiekimo ministerijos suderino investicijų projektą, 2015 m. spalio 22 d. sudaryta darbo grupė, kuri parengė techninius ir funkcinius reikalavimus (techninę specifikaciją) registro programinėms priemonėms sukurti, techninė specifikacija 2015 m. gruodžio 28 d. paskelbta Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Valstybės kapitalo investicijos investicijų projektui skirtos tik 2016 m. Tik skyrus lėšas (t. y. tik 2016 m.) atsirado reali galimybė vykdyti viešųjų pirkimų procedūras ir taip pradėti ATPR funkcionalumo pakeitimo darbus. Viešųjų pirkimų procedūros atviro konkurso būdu vidutiniškai trunka 83 dienas, todėl, atsižvelgus į preliminarią sutarties sudarymo datą 2016 m. gegužės 2 d. ir reikiamų pakeitimų apimtį, pirkimo sąlygose nustatyta, kad iki 2016 m. liepos 1 d. turi būti įgyvendinta 46 proc. programinės įrangos kūrimo darbų, todėl manytina, kad iki 2016 m. spalio 1 d. ATPR funkcionalumas bus pritaikytas ANK nuostatoms įgyvendinti ir išaiškintiems administraciniams nusižengimams registruoti.

Nepakeitus (nepritaikius) ATPR funkcionalumo, nebus techninių galimybių visoms ATPK įgaliotoms institucijoms (pagal registro nuostatus jų yra 87, šiuo metu įregistruotos 237 ATPR tvarkymo įstaigos – juridiniai asmenys) registruoti išaiškintus administracinius nusižengimus. Pažymėtina, kad neužregistravus administracinių nusižengimų ATPR bus ne tik sutrikdyta Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos administracinių nusižengimų baudų administravimo veikla (Valstybinė mokesčių inspekcija vykdo nutarimų skirti baudą vykdymo kontrolę – automatiniu būdu sugretina įmokas su prievolėmis, gautomis iš ATPR, gautas įplaukas už baudas, įskaito į valstybės biudžetą ar savivaldybių biudžetus; automatiniu būdu organizuoja priverstinį nutarimo skirti baudą vykdymo procesą), bet ir visas vykdymo procesas taps sunkiai įmanomas.“

Priėmus ANK, atsirado būtinybė iš naujo patvirtinti ir pagaminti administracinių nusižengimų protokolų ir nutarimų administracinio nusižengimo byloje blankus. Lietuvos Respublikos saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų gamybos įstatyme nustatyta nemažai specifinių tokių dokumentų blankų registravimo Saugiųjų dokumentų ir saugiųjų dokumentų blankų registre, grafinių projekto gaminimo reikalavimų. Įgyvendinti tokią procedūrą užtrunka iki devynių mėnesių nuo teisės akto, kuriuo patvirtinama dokumento forma, priėmimo.

Atsižvelgiant į Vidaus reikalų ministro rašte išdėstytas problemas, kurios trukdė tinkamai pasirengti įgyvendinti ANK ir į ministro prašymą nukelti ANK įsigaliojimo datą o taip pat į tai, kad Vyriausybė šiuo metu dar tik inicijuoja, bet dar nėra pateikusi Seimui įstatymų projektų ir to padaryti realiai nespėtų, o taip pat siekiant išvengti ministro rašte nurodytų grėsmių, tikslinga ANK įsigaliojimo terminą nukelti iki 2016 m. spalio 1 d. Šiuo tikslu parengtas Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) ir su juo susijusių įstatymų projektai.

 

2. Įstatymo projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektus inicijavo Vidaus reikalų ministerija, parengė Seimo nariai.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymu Nr. XII-1869 patvirtintas ANK turėtų įsigalioti 2016 m. balandžio l d.

 
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad ANK įsigalios 2016 m. spalio 1 d., atitinkamai tikslinamos ir kitos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 nuostatos, t. y. Įstatymo projekte siūloma visur vietoj skaičių ir žodžių „2016 m. balandžio 1 d.“ įrašyti skaičius ir žodžius „2016 m. spalio 1 d.“, o Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 8 straipsnio 1 dalyje nustatyti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2016 m. rugpjūčio 1 d. parengia ir pateikia Lietuvos Respublikos Seimui su ANK įgyvendinimu susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektus.

Įstatymo projekte siūloma Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymą Nr. XII-1869 dėstyti nauja redakcija, atsižvelgiant į tai, kad Teisėkūros pagrindų įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad kai keičiamame teisės akte keičiama daugiau kaip pusė jo straipsnių ar punktų, visas teisės aktas dėstomas nauja redakcija (o šiuo atveju 6 (iš 8) straipsniuose siūloma daryti pakeitimus).

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų siūlomo teisinio reguliavimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Kriminogeninei situacijai, korupcijai įstatymas įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Verslui ir jo plėtrai įstatymas įtakos neturės.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Kartu su teikiamu Įstatymo projektu teikiami ir susiję projektai, atitinkamai pakeičiant juose įsigaliojimo datą:

-          Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo NR. IX-216 4, 5, 8, 9, 10, 11, 23, 33 ir 36 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1962 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo Nr. I-1336 4, 31 ir 36 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1990 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymo Nr. VIII-1509 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1991 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos kariuomenės drausmės statuto patvirtinimo įstatymo Nr. VIII-1191 pakeitimo ir Lietuvos kariuomenės drausmės statuto 2, 14, 18, 21, 36, 40, 48, 50, 55, 56, 61, 62, 63, 64 straipsnių pakeitimo ir 47 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XII-2101 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos  euro įvedimo Lietuvos Respublikoje įstatymo Nr. XII-828 29 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XII-2104 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 14, 18, 19, 21, 28, 32, 35, 38 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2143 10 straipsnio pakeitimo Įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo Nr. XI-2000 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14, 17, 19, 25, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo XII-2235 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3, 4, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2130 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 13, 15 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1887 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo Nr. X-1238 8 ir 10  straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1870 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas;

-          Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 47, 176, 220, 221, 272, 273, 281, 284 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-1871 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nevartojamos naujai apibrėžiamos sąvokos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymo projektą ir susijusius projektus, reikės patikslinti įgyvendinamuosius teisės aktus, atitinkamai patikslinant juose įsigaliojimo datą.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.
 
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų negauta.
 
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis  
Reikšminiai žodžiai: „administracinis nusižengimas“.
 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia:

Seimo nariai