1
2
|
324
9
|
1-3
|
|
Argumentai:
Žmogaus palaikų palaidojimo procesas (nuo
medicininio mirties pažymėjimo išdavimo iki žmogaus palaikų ar kremuotų
palaikų palaidojimo ar kremuotų palaikų palikimo saugoti namuose) nėra
apjungtas į vieningą informacinę sistemą. Visos laidojimo paslaugos gali
būti įgytos iš plataus spektro privačių paslaugų teikėjų, kurie neturi iš
teisinio reglamentavimo kylančių įsipareigojimų, kad vestų duomenis
informacinėse sistemose. Verta pažymėti, kad tokių tiekėjų patikrinimas yra
ydingas vien dėl to, kad nėra galimybės identifikuoti, kokia buvo žmogaus
palaikų laidojimo (nuo medicininės pažymos išdavimo iki palaidojimo ar
kremavimo) procedūros pabaiga.
Verta atkreipti dėmesį, kad nėra ir bendro kapinių
registro, kiekviena savivaldybė, vykdydama pareigą organizuoti kapinių
priežiūrą, skiria kapinių prižiūrėtojus, kurie, remiantis Žmogaus palaikų
laidojimo įstatymo 27 straipsniu, privalo kaupti tam tikrus palaidotų žmogaus
palaikų duomenis, todėl nesant bendro vieningo registro kontroliuojančioms
institucijoms būtų sunku nustatyti, kur palaidoti žmogaus palaikai. Valstybės
institucijos neturi galimybės kiekvienu atveju kontroliuoti, kur atsidūrė
žmogaus palaikai ir kokiomis sąlygomis jie buvo palaidoti, ar teikiant
laidojimo paslaugas ir su jomis susijusias paslaugas buvo laikytasi
visuomenės saugos, aplinkos apsaugos ir kitų reikalavimų. Dėl šios
priežasties gali susiformuoti ydinga praktika, nes nesant vieningos apskaitos
sistemos, nėra galimybės nustatyti, ar palaikai apskritai buvo palaidoti.
Šiuo metu informacija apie suteiktas laidojimo,
kremavimo ar balzamavimo paslaugas nėra pateikiama jokiai institucijai. O šių
paslaugų tiekėjai neatsiskaito, kiek ir kokių paslaugų suteikė. Kyla
akivaizdi prielaida, kad paslaugų teikėjai paslaugas teiks neoficialiai,
nemokant mokesčių, neturint privalomų leidimų. Tokį informacinės sistemos privalomumą
reikia vertinti teigiamai, nes mokesčių administratorius turės informaciją
apie visas suteiktas laidojimo, kremavimo ir balzamavimo paslaugas, todėl sumažėtų
galimybė nuslėpti pajamas.
Atsižvelgiant į iniciatyvos „Baltoji banga“ laidojimo
paslaugų sektoriaus skaidrumo tyrimą yra nustatyta, kad nemažai subjektų
dirbančių šešėlyje, galimai yra iškreipiama konkurencija – paslaugų teikėjai,
mokantys mokesčius ir besilaikantys kitų teisės aktų reikalavimų, neturi
galimybės pasiūlyti tokių kainų, kaip subjektai nesilaikantys teisės aktų
reikalavimų.
Pagal dabar galiojantį teisinį reglamentavimą,
žmogaus palaikus išvežti iš Lietuvos Respublikos galima tik turint specialų
leidimą vežti mirusiojo kūną, tačiau atsižvelgiant į tai, kad nėra pakankamos
tokių vežimų kontrolės, kad nėra galimybės atsekti, ar žmogaus palaikai buvo
išvežti, nes niekur kitur toks palaikų išvežimas neatsispindi, galimai
žmogaus palaikai vežami neturint minėtų leidimų. Tai pagrindžia ir
Nacionalinės visuomenės sveikatos centro viešai pateikiami duomenys.
Pažymima, kad 2017 m. Nacionalinės visuomenės sveikatos centras išdavė tik šiek tiek daugiau nei 20 leidimų vežti
mirusiojo kūną, todėl manytina, kad žmogaus palaikai į kitas valstybes buvo
vežami be įstatyme nustatyto privalomo leidimo. Tokia praktika yra itin
neigiama ir atskleidžia galimus nusikalstamos veikos požymius. Akivaizdu, kad
išduotų leidimų skaičius nėra adekvatus faktiniam mirusiųjų kūnų skaičiui.
Nesant kontrolės mechanizmo ir informacinės sistemos apskaitos gali
susidaryti nuomonė, kad veikia juodosios rinkos principai.
Tokių pakeitimų tikslas, kad pagal
teisės aktus veikianti laidojimo, kremavimo ir balzamavimo paslaugų teikimo
sistema, valstybei mokami mokesčiai, pagal teisės aktų reikalavimus teikiamos
paslaugos būtų kuo skaidriau įgyvendinamos. Tokios informacinės sistemos
sukūrimas ar esamos funkcionavimo praplėtimas, pritaikant duomenų kaupimui,
būtų itin reikšmingas.
Pasiūlymas parengtas konsultuojantis su Lietuvos
pramoninkų konfederacija.
Pasiūlymas:
1.
Papildyti įstatymo projektą Šeštuoju2
skyriumi ir jo 324 straipsniu:
„ŠEŠTASIS2
SKYRIUS
INFORMACIJOS
APIE LAIDOJIMO PASILAUGAS, KREMAVIMĄ IR BALZAMAVIMĄ KAUPIMAS, SAUGOJIMAS IR
APDOROJIMAS VIENINGOJE INFORMACINĖJE SISTEMOJE“
324
straipsnis. Informacijos apie laidojimo paslaugas, kremavimą ir balzamavimą
kaupimas, saugojimas ir apdorojimas vieningoje informacinėje sistemoje
- Laidojimo paslaugų,
kremavimo ir balzamavimo paslaugų teikėjai Lietuvos Respublikos
Vyriausybės nustatytomis sąlygomis ir tvarka privalo teikti visa
informaciją apie laidojimo proceso metu suteiktas paslaugas.
- Šio straipsnio 1 dalyje
nurodyta informacija apima duomenis, susijusius su žmogaus palaikų
laidojimo paslaugų, kremavimu ir balzamavimu nuo medicininio mirties
liudijimo išdavimo iki žmogaus palaikų ar kremuotų žmogaus palaikų
palaidojimo arba palikimo saugoti artimiesiems.
- Jei dalis žmogaus palaikų
laidojimo paslaugų, kremavimo ar balzamavimo paslaugos suteiktos kitoje
valstybėje, duomenis teikia tie asmenys, kurie žmogaus palaikus vežė,
nurodant kokioje kitoje valstybėje veikiančioje įmonėje ir kokios
paslaugos buvo suteiktos.
- Šio straipsnio 1 dalyje
nurodyta informacija kaupiama, saugoma ir apdorojama informacinėje
sistemoje, kurios nuostatus tvirtinta, valdytojo ir tvarkytojo
įgaliojimus suteikia Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota
institucija.
2. Pakeisti projekto 9
straipsnio 1-3 d. ir išdėstyti jį taip:
„9 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio
straipsnio 2 dalį ir 324 straipsnį, įsigalioja 2019
m. gegužės sausio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos
Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, Lietuvos Respublikos susisiekimo
ministras, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras, Lietuvos Respublikos
užsienio reikalų ministras ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras
iki 2018 m. rugpjūčio gruodžio 31 d. priima šio įstatymo
įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Asmenų, kurių mirties
faktas patvirtintas medicininiu mirties liudijimu, išduotu iki 2019 m.
balandžio 30 d., palaikai vežami ir kremuojami pagal iki šio įstatymo
įsigaliojimo galiojusį teisinį reguliavimą. Šio įstatymo 324
straipsnis įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.”
|