LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS seIMO STATUTO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399
10, 43, 44, 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO 442, 581 STRAIPSNIAIS“
PROJEKTO NR. XIVP-23
2020 m. gruodžio 2 d. Nr. 102-P- 46(5)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Gabrielius Landsbergis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis, Agnė Širinskienė.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurga Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė.
Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus vedėja Jurgita Meškienė, vyresnysis patarėjas Pranas Žukauskas, patarėjas Audronė Ožiūnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 10 straipsnio 3 dalis) pagal sudarymo principą (galimybę sudaryti iš kitų komitetų narių) projektu reglamentuojamas naujasis Ateities komitetas, kaip ir egzistuojantis Europos reikalų komitetas, priskiriamas prie „skėtinių“ arba „tarpšakinių“ komitetų, o Užsienio reikalų komitetas iš šios grupės perkeliamas prie įprastų „specializuotų“ arba „šakinių“ komitetų. Sistemiškai vertinant Seimo statuto nuostatų visumą, šie pakeitimai svarstytini keliais aspektais. 1.1. Seimo statuto dvidešimt septintajame1 skirsnyje visi komitetai, išskyrus Europos reikalų komitetą ir Užsienio reikalų komitetą, įvardinami kaip „specializuoti komitetai“. Projektu numatant skirtingus šių komitetų sudarymo principus bei įvertinus Ateities komiteto „skėtinį“ arba „tarpšakinį“ sudarymo pobūdį bei jo veiklos specifiką, svarstytinas „specializuoto komiteto“ sąvokos tinkamumas, net jei ši sąvoka šiuo metu vartojama tik Europos Sąjungos reikalų svarstymo ir sprendimo kontekste. |
Atsižvelgta |
Projektas pastabos kontekste įvertintas komiteto organizuotų klausymų (2020 m. lapkričio 26 d.) metu. Kaip ir nurodoma Teisės departamento pastaboje, šiuo metu specializuoto komiteto sąvoka Seimo statute vartojama tik Europos Sąjungos reikalų svarstymo ir sprendimo kontekste, t.y. specialiame Seimo statuto dvidešimt septintajame1 skirsnyje „Europos Sąjungos reikalų svarstymas“. Statuto 1801 str. 2 d. įtvirtinta, kad šiame skirsnyje sąvoka „specializuotas komitetas“ reiškia bet kurį Seimo komitetą, išskyrus Europos reikalų komitetą ir Užsienio reikalų komitetą. Atkreiptinas dėmesys, kad svarstomu projektu, atsižvelgiant į galiojančią praktiką, siūloma pakeisti tik Užsienio reikalų komiteto sudarymo principą. Tuo tarpu Užsienio reikalų komiteto vaidmuo Europos reikalų svarstymo prasme nėra keičiamas. Pažymėtina, kad Seimo statuto pataisomis to padaryti ir nebūtų galima, nes Lietuvos Respublikos Konstituciniame akte dėl Lietuvos Respublikos narystės Europos Sąjungoje yra nurodyta, kad ne tik Seimo Europos reikalų komitetas, bet ir Užsienio reikalų komitetas Seimo statuto nustatyta tvarka Vyriausybei gali pateikti Seimo nuomonę dėl pasiūlymų priimti Europos Sąjungos aktus. Tuo tarpu svarstomu Projektu, net ir atsižvelgiant į Ateities komiteto sudarymo principą, nesiūloma Ateities komitetui suteikti specialių įgaliojimų (pavyzdžiui, kaip Europos reikalų komiteto) Europos Sąjungos reikalų svarstymo kontekste. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
1 |
|
|
1.2. Seimo statuto 153 straipsnio 5 dalyje Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto pirmininkams ir jų pavaduotojams nustatoma atskira, didesnė nei kitų komitetų, kompensacijos už naudojimąsi tarnybiniais telefonais suma. Svarstytina, ar ši nuostata neturėtų būti peržiūrima Ateities komiteto statuso ir Užsienio reikalų statuso pasikeitimo kontekste. |
Atsižvelgta |
Pastaba įvertinta komiteto organizuotų klausymų (2020-11-26) metu. Nutarta, kad nėra poreikio keisti galiojančius sumų dydžius už naudojimąsi tarnybiniais telefonais. Manytina, kad Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto išskirtinumas šiame kontekste sietinas su tarptautiniu jų veiklos pobūdžiu. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
4 |
|
|
2. Projekto 4 straipsniu teikiamo Seimo statuto 442 straipsnio struktūra tikslintina atskiras nuostatas dėstant atskiromis straipsnio dalimis.
|
Atsižvelgta |
Pritartus Teisės departamento pastabai Nr. 4, ši pastaba neaktuali (straipsnis patobulintas atsisakant šiame straipsnyje pertekline laikytinos nuostatos, kad Ateities komiteto nariais gali būti Seimo nariai, dirbantys kituose komitetuose). |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
4 |
|
|
3. Projekto 4 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 442 straipsnyje) siūloma nustatyti, kad „Ateities komitetas sudaromas pagal proporcinio Seimo frakcijų atstovavimo principą. Atstovus frakcijos deleguoja, užtikrindamos kiekvieno komiteto atstovavimą, paprastai iš komitetų pirmininkų ar jų pavaduotojų, frakcijų seniūnų ar jų pavaduotojų“. Atkreiptinas dėmesys, kad identiškai formuluojamos Europos reikalų komiteto sudarymo taisyklės (Seimo statuto 441 straipsnio 1 dalis). Svarstytina, ar į abu komitetus (Ateities ir Europos reikalų) delegavus iš esmės tuos pačius asmenis, jie objektyviai gebėtų kokybiškai atlikti savo pareigas. |
Atsižvelgta |
Pastaba įvertinta komiteto organizuotų klausymų (2020-11-26) metu. Manytina, kad į tai turėtų atsižvelgti frakcijos į Ateities komitetą deleguodamos narius. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
4 |
|
|
4. Projekto 4 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 442 straipsnyje) sakinio „Ateities komiteto nariais gali būti Seimo nariai, dirbantys kituose komitetuose“ siūlytina atsisakyti kaip perteklinio, nes ši taisyklė jau nustatyta projekto 1 straipsnyje dėstoma keičiamo Seimo statuto 10 straipsnio 3 dalies nuostata. |
Pritarti |
Projektas patobulintas. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
4, 5
|
|
|
5. Projekto 4 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 442 straipsniu) teikiamas teisinis reguliavimas vertintinas kaip nepakankamas, stokojama normų, nustatančių Ateities komiteto pirmininko ir jo pavaduotojo paskyrimo (ar išrinkimo) taisyklių. Vien projekto 5 straipsniu teikiamų Seimo statuto 46 straipsnio nuostatų nepakanka šiam klausimui išspręsti. |
Pritarti |
Projektas patobulintas, atsisakant 5 str. 1 d. siūlomo Seimo statuto 46 str. 1 dalies pataisų. T. y., Ateities komiteto pirmininkas ir pirmininko pavaduotojas būtų renkami komitete. Tik šio Komiteto pirmininko ir pavaduotojo rinkimuose negaliotų kitiems komitetams taikoma taisyklė, kad komiteto pirmininku ir jo pavaduotoju negali būti Seimo valdybos narys. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
6 |
|
2 |
6. Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 2 punkte) prieš formuluotę „strateginėmis vystymosi kryptimis ir ateities raidos projekcijomis“ siūlytina įrašyti žodį „valstybės“. |
Pritarti |
Projektas patobulintas. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
6 |
|
2 |
Be to, šiame projekto straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 2 punkte) vartojama sąvoka „pažangios ekonomikos“ yra neaiški, todėl siūlytina ją sukonkretinti. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „2) svarstyti ir teikti Seimui pranešimus, išvadas ir pasiūlymus dėl klausimų, susijusių su valstybės strateginėmis vystymosi kryptimis ir ateities raidos projekcijomis bei veiksniais, turinčiais įtakos valstybės ateities raidai ir plėtros modeliams, taip pat dėl ekonomikos, inovacijų ir technologinės pažangos plėtros skatinimo, ilgalaikės strateginės valstybės raidos vizijos kūrimo ir įgyvendinimo, ateities raidos modeliavimo ir reformų politikos formavimo;“ |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
6 |
1 |
3 |
7. Projekto 6 straipsniu (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 3 punktu) siūloma Seimo Ateities komitetą įgalioti „vykdyti ir užsakyti studijas, susijusias su valstybės ateities raidos projekcijomis ir strateginiu modeliavimu“ (išskirta – mūsų). Reikėtų svarstyti, koks čia vartojamo termino „užsakyti studijas“ turinys. Jei turimas mintyje kokių nors tyrimų, analizių, ekspertizių, strategijų parengimo pirkimas (atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatymo 11 straipsnio nuostatas) pažymėtina, kad: 7.1. galiojančios Seimo statuto nuostatos (49, 58-70 straipsniai) Seimo komitetams nesuteikia įgaliojimų pirkti tokio pobūdžio paslaugas; Seimo statuto 145 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad, jei įstatymo projektu siūloma iš esmės keisti teisinį reglamentavimą (nustatyti, pakeisti arba panaikinti teisės subjektų teises arba pareigas, formuluoti tam tikrų sričių reformos kryptis arba raidos strategiją) ir pagrindinis komitetas arba ne mažiau kaip 1/5 Seimo narių paremia tokią iniciatyvą, nutarus pradėti projekto svarstymo procedūrą Seimo valdybos nustatyta tvarka užsakomas nepriklausomas ekspertinis teisės akto projekto įvertinimas; 7.2. pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 11 straipsnio nuostatas tokios paslaugos gali būti perkamos tik tuomet, kai reikalingo tyrimo atlikti negali pats teisės akto projektą rengiantis subjektas ar jo sudaryta darbo grupė (komisija) arba dėl objektyvių priežasčių nėra galimybių sudaryti darbo grupę (komisiją) teisės akto projektui parengti; tyrimą atlikę subjektai bei tyrimo kaina turi būti viešai paskelbiami teisėkūros subjekto internetinėje svetainėje ir kt. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „3) teikti pasiūlymus dėl studijų, susijusių su valstybės ateities raidos projekcijomis ir strateginiu modeliavimu, užsakymo;“
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
6 |
1 |
5 |
8. Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 5 punkte) siūloma nustatyti, kad Seimo Ateities komitetas yra įgaliojamas „teikti išvadas dėl Seimo komitetų rengiamų įstatymų bei kitų teisės aktų projektų ir ilgalaikę valstybės raidos strategiją apibrėžiančių dokumentų atitikimo <...>“. Tačiau neaišku, atitiktis kam turėtų būti vertinama – kokiems nors teisės aktams, strategijoms, programoms ar kt. Be to, čia vartojamas terminas „dokumentai“ tikslintinas atsižvelgiant į tai, kad Dokumentų ir archyvų įstatymo, kuris termino „dokumentai“ turiniui apibrėžti yra specialioji teisės norma, 2 straipsnio 5 dalyje terminas „dokumentas“ apibrėžiamas kaip „<...> juridinio asmens, kitos organizacijos ar jų padalinio (toliau – juridinis asmuo) ar fizinio asmens veiklos procese užfiksuota informacija, nepaisant jos pateikimo būdo, formos ir laikmenos“. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „5) teikti išvadas dėl Seime svarstomų įstatymų ir kitų teisės aktų projektų ir ilgalaikę valstybės raidos strategiją apibrėžiančių teisės aktų atitikties bei jų įtakos valstybės ir visuomenės ateities raidai;“
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-11-19 |
6 |
1 |
6 |
9. Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 6 punkte) siūloma nustatyti, kad Seimo Ateities komitetas yra įgaliojamas „analizuoti < ...> tarptautinę praktiką“. Siūlytina šią formuluotę papildyti, nurodant, kokių subjektų tarptautinė praktika turėtų būti analizuojama. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „6) analizuoti užsienio valstybių, tarptautinės teisės aktus ir praktiką, susijusią su inovacijų ir technologinės pažangos plėtros modeliavimu, strateginių valstybės raidos modelių ir ateities scenarijų kūrimu bei įgyvendinimu, inovacijų ir technologinės pažangos įtaka visuomenės ir valstybės raidai, teikti pasiūlymus ir išvadas Seimui;“ |
12. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja M.Civilkienė |
4 |
|
|
Projekto 4 straipsniu siūloma nustatyti, kad sudarant Ateities komitetą, atstovus frakcijos deleguoja užtikrinamos kiekvieno komiteto atstovavimą. Atsižvelgiant į praktikoje galinčias kilti problemas (siekiant suderinti tiek proporcinį frakcijų atstovavimo principą, tiek užtikrinant kiekvieno komiteto atstovavimą), siūlytina vietoje žodžio „užtikrindamos“ rašyti „siekdamos užtikrinti“. Be to, būtent tokia formuluotė („siekdamos užtikrinti“) naudojama ir Seimo statuto 441 str. 1 d., reglamentuojančioje Europos reikalų komiteto sudarymą. |
Pritarti |
|
13. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja M.Civilkienė |
6 |
1 |
5 |
Projekto 6 straipsnyje (keičiamo Seimo statuto 581 straipsnio 5 punkte) siūloma nustatyti, kad viena iš Ateities komiteto veiklos krypčių yra „teikti išvadas dėl Seimo komitetų rengiamų įstatymų bei kitų teisės aktų projektų <...>“. Iš pateiktų Projekto nuostatų nėra aišku kaip komitetas teiktų išvadas dėl kitų komitetų rengiamų įstatymų bei kitų teisės aktų projektų Seimo statute nustatytų procedūrų kontekste. Svarstytina galimybė vietoje žodžių „Seimo komitetų rengiamų“ rašyti „Seime svarstomų“. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „5) teikti išvadas dėl Seime svarstomų įstatymų ir kitų teisės aktų projektų ir ilgalaikę valstybės raidos strategiją apibrėžiančių teisės aktų atitikties bei jų įtakos valstybės ir visuomenės ateities raidai;“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narė Agne Širinskienė 2020-11-26 |
6 |
|
(1) |
|
Argumentai: Statuto 68 straipsnio 7 punkte nurodoma Užsienio reikalų komiteto veiklos kryptis – „kartu su kitais komitetais nagrinėti migracijos reguliavimo problemas ir teikti pasiūlymus bei išvadas;“, tačiau, jokiam kitam komitetui nėra priskiriama su migracijos procesų reguliavimu, o ypač – imigracija, susijusi veikos kryptis, be to – panaikinama Migracijos komisija. Tačiau migracijos klausimai yra ne vien užsienio reikalų klausimai. Dažnai tai – platesnės apimties diskusijų reikalaujantys klausimai, susiję su emigrantų grįžimu, Lietuvos ateities (tame tarpe – ir demografinės) prognozėmis, galiausiai – migracijos įtakos valstybei, kaip tokiai, valdymu. Todėl, manytina, migracijos klausimų svarstymas, atitinkamų teisės aktų rengimas galėtų tapti ir viena iš prioritetinių Ateities komiteto veiklos sričių.
Pasiūlymas: Papildyti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „6. straipsnis. Statuto papildymas 581 straipsniu Papildyti Statutą 581 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „581 straipsnis. Ateities komiteto veiklos kryptys Ateities komiteto veiklos kryptys: 1) rengti ir svarstyti visuomenės ir valstybės ateities raidos modeliavimą, inovacijų ir technologinės pažangos plėtrą, migracijos procesus bei jų įtaką visuomenės raidai, valstybės modernizavimą ir strategines reformas reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų projektus, svarstyti ir teikti pasiūlymus šiais klausimais; 2) svarstyti ir teikti Seimui pranešimus, išvadas bei pasiūlymus dėl klausimų, susijusių su strateginėmis vystymosi kryptimis ir ateities raidos projekcijomis bei faktoriais, įtakojančiais valstybės ateities raidą ir plėtros modelius, taip pat dėl pažangios ekonomikos, inovacijų ir technologinės pažangos plėtros skatinimo, ilgalaikės strateginės valstybės raidos vizijos kūrimo ir įgyvendinimo, ateities raidos modeliavimo ir reformų politikos formavimo; 3) vykdyti ir užsakyti studijas, susijusias su valstybės ateities raidos projekcijomis ir strateginiu modeliavimu; 4) koordinuoti valstybės institucijų ir įstaigų bei kitų organizacijų darbą rengiant įstatymų ir kitų teisės aktų projektus komiteto kompetencijai priklausančiais klausimais; 5) teikti išvadas dėl Seimo komitetų rengiamų įstatymų bei kitų teisės aktų projektų ir ilgalaikę valstybės raidos strategiją apibrėžiančių dokumentų atitikimo bei jų įtakos valstybės ir visuomenės ateities raidai; 6) analizuoti tarptautinės teisės aktus bei tarptautinę praktiką, susijusią su inovacijų ir technologinės pažangos plėtros modeliavimu, strateginių valstybės raidos modelių ir ateities scenarijų kūrimu bei įgyvendinimu, inovacijų ir technologijos raidos įtaka visuomenės ir valstybės raidai, teikti pasiūlymus ir išvadas Seimui; 7) nagrinėti, kaip naudojamos lėšos, skirtos veikloms, susijusioms su komiteto kompetencijai priklausančiais klausimais, kiekvienoje biudžeto asignavimų valdytojo programoje, ir įvertinti jų panaudojimo tikslingumą ir efektyvumą; 8) atlikti parlamentinę kontrolę komiteto kompetencijai priklausančiais klausimais, išklausyti ministerijų, kitų valstybės institucijų ir įstaigų informaciją bei pranešimus, kaip vykdomi įstatymai ir kiti Seimo priimti teisės aktai, susiję su komiteto kompetencijai priklausančiais klausimais.“ |
Pritarti iš dalies |
Pasiūlymui iš esmės pritartina, tačiau atsižvelgiant į pasiūlymą sąlygojusios problematikos specifiką, komiteto organizuotų klausymų (2020-11-23) metu apsispręsta sukonkretinti teikiamą pataisą. Pasiūlymas: „1) rengti ir svarstyti visuomenės ir valstybės
ateities raidos modeliavimą, inovacijų ir technologinės pažangos plėtrą,
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statutui „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 10, 43, 44, 46 straipsnių pakeitimo ir papildymo 442, 581 straipsniais“ projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė –0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė