LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2022 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO NR. XIV-745 PREAMBULĖS, 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 21 STRAIPSNIŲ IR 1, 2, 3, 4, 5, 6 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XVIP-1499

 

2022-04-25  Nr. 109-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Andrius Bagdonas pavaduojantis Simoną Gentvilą, Vytautas Gapšys, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-04-14

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

 

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

 

 

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,

2022-04-21

(G-2022-3533)

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija apklausė savivaldybes dėl Finansų ministerijos parengto ir pateikto išvadoms gauti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007  20 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto.

Lietuvos savivaldybių asociacija iš esmės neprieštarauja darbo jėgos apmokestinimo mažinimui didinant neapmokestinamąjį pajamų dydį mažas ir vidutines pajamas gaunantiems asmenims ir pateiktam projektui pastabų neturi.

Tačiau atkreipiame dėmesį, kad minėto įstatymo priėmimo nulemtos savivaldybių biudžetų pajamų netektys iš gyventojų pajamų mokesčio (GPM) privalo būti tinkamai kompensuojamos. Kadangi šis įstatymas įsigalios einamaisiais metais (nuo 2022 m. birželio 1 d.), kai savivaldybės jau yra pasitvirtinusios savo biudžetus, GPM netektys savivaldybių biudžetams turi būti kompensuojamos šimtu procentų vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 7 dalimi.

Pažymėtina, kad kompensuojant GPM netektis šiuo atveju negali būti taikoma Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkto formulė, kuri yra numatyta naudoti tiktai ateinančių metų prognozuojamų GPM netekčių kompensavimui.

 

Svarstyti Vyriausybei.

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė šeimos taryba,

2022-04-19

(G-2022-3446)

1, 12

 

 

Nacionalinė šeimos taryba (toliau – Taryba) suprasdama, kad teikiamas Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIV-745 preambulės, 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 21 straipsnių ir 1, 2, 3, 4, 5, 6 priedų pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1499, parengtas siekiant patikslinti patvirtintą 2022 metų biudžetą atsižvelgiant į priemones, kurių reikia imtis siekiant sušvelninti neigiamus socialinius ir ekonominius padarinius dėl Rusijos Federacijos karinės invazijos į Ukrainą sukeltos geopolitinės krizės, atkreipia dėmesį, kad negavusi papildomo finansavimo 2022 m., negalės išlaikyti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos panaudos būdu perduotų patalpų, o metų eigoje susidarys skolos.

Taryba pažymi, kad 2021-10-28 raštu Nr. 21-10-28 kreipėsi į Lietuvos Respublikos Seimo komitetus, prašydama 2022 m. biudžete papildomai Tarybai numatyti 10,0 tūkst. Eur minimaliam įstaigos išlaikymui, atkreipdama dėmesį į tai, kad didžiausią įstaigos išlaikymui (išlaidoms) skiriamų valstybės biudžeto asignavimų dalį sudaro mokesčiai už komunalines (elektros energijos, šilumos energijos ir pan.) paslaugas. Energijos ir kuro kainoms brangstant, didėja ir šilumos kaina, kurių nei atsisakyti, nei sumažinti įstaiga negali.

Taryba pažymi, kad 2022 metų biudžete Tarybai įstaigos išlaidoms skirta – 4,0 tūkst. Eur (iš jų 0,9 tūkst. Eur socialinio draudimo įmokos), iš likusių 3,1 tūkst. Eur. (t. y. 258 Eur. mėnesiui) Taryba turi vykdyti veiklą ir išlaikyti panaudos būdu gautas patalpas.

2022 m. pradžioje įsiskolinimas už komunalines paslaugas Seimo kanceliarijai – 187,97 Eur. Per tris šių metų mėnesius Taryba iš Seimo kanceliarijos gavo sąskaitas už suteiktas komunalines paslaugas – 1430,72 Eur. Tarybos asignavimų likutis prekėms ir paslaugoms iki metų pabaigos – 1660,28 Eur, tuo tarpu Tarybos įsipareigojimai kovo 31 d. – 447,14 Eur. Padengus įsiskolinimus, Tarybos asignavimų likutis iki 2022 metų pabaigos – 1213,14 Eur (komunalinėms paslaugoms – 0,0 Eur). Negavus papildomo finansavimo, Tarybos skolos preliminariais skaičiavimais siektų 10,0 tūkst. Eur.

Taryba pažymi, kad patobulintame 2022 m. biudžeto įstatymo projekte taip pat numatytos lėšos priemonėms, skirtoms energijos išteklių ir kitų prekių kainų kilimui švelninti, todėl Taryba kreipiasi į Lietuvos Respublikos Seimo komitetus, pakartotinai prašydama patobulintame 2022 m. biudžete papildomai numatyti Tarybai – 10,0 tūkst. Eur minimaliam įstaigos išlaikymui, siekiant išvengti skolų už komunalines ir kitas paslaugas.

 

Svarstyti Vyriausybei.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas,

2022-04-20

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.

Pritarti.

 

 

2.

Kaimo reikalų komitetas,

2022-04-20

 

1, 12

 

 

 

Pritarti Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIV-745 preambulės, 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 21 straipsnių ir 1, 2, 3, 4, 5, 6 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1499 pagal Kaimo reikalų komiteto kuruojamas sritis ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į Kaimo reikalų komiteto pasiūlymą:

Argumentai: į Lietuvą atvykstantys pabėgėliai iš Ukrainos kartu su savimi atsigabena savo gyvūnus augintinius (šunis, kates, šeškus). Šiuo metu VMVT duomenimis iš Ukrainos atvežta  apie 500 gyvūnų augintinių ir nuolat didėja jų skaičius.

Atsižvelgiant į didėjantį į šalį atvykstančių pabėgėlių skaičių, planuojama, kad  artimiausiu metu gali išaugti iš Ukrainos įvežtų gyvūnų augintinių skaičius iki 2000-3000.

VMVT siekdama užtikrinti šių gyvūnų atsekamumą, gerovę ir užtikrinti užkrečiamųjų ligų kontrolę, informuoja, kad būtina šių gyvūnų klinikinė apžiūra, ženklinimas poodinėmis mikroschemomis, vakcinavimas nuo pasiutligės ir gyvūnus augintinius kelionės metu lydinčių dokumentų (Gyvūno augintinio paso) išdavimas. Minėtų paslaugų kainos vienam gyvūnui siekia nuo 60 Eur iki 90 Eur. Šios veiklos įgyvendinimui 2022 m. papildomai reikėtų apie 143 tūkst. Eur.

 

Pasiūlymas: Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai papildomai skirti 143 tūkst. Eur perskirstant Žemės ūkio ministerijos asignavimus, kurie buvo skirti gyvūnų augintinių ženklinimui.

 

Lėšų šaltinis: Nepanaudoti Žemės ūkio ministerijos asignavimai, skirti gyvūnų augintinių ženklinimui.

 

Pritarti.

 

 

3.

Ekonomikos komitetas,

2022-04-20

 

 

 

 

Siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

Pritarti.

 

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2022-04-20

1, 12

 

 

 

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-1499 ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Lietuvos savivaldybių asociacijos ir komiteto pasiūlymus.

Argumentai:

2018 m. įsteigus Socialdemokratų darbo partiją, jai 2019 metų valstybės biudžete buvo numatyti papildomi asignavimai, atskirai nuo asignavimų kitoms politinėms partijoms. Atsižvelgiant į tai, siūlytina papildyti Įstatymo projekto 12 straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą aiškiai numatant, kad papildomi asignavimai Vyriausiajai rinkimų komisijai skiriami politinėms partijoms pagal Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo 21 straipsnio 6 dalį.

 Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 12 straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą ir Vyriausiajai rinkimų komisijai skiriamų asignavimų eilutę išdėstyti taip:

„Lietuvos Respublikos vyriausioji

rinkimų komisija                            8 324  1 269

iš jų: asignavimai politinėms

partijoms                                        5 854

iš jų: politinėms partijoms pagal

Lietuvos Respublikos politinių

partijų įstatymo 21 straipsnio 6 dalį               352“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pritarti.

Išskirti naują eilutę.

 

Argumentai:

Seimo valdyba 2021 m. balandžio 21 d.  sprendimu Nr. SV-S-84 „Dėl Seimo valdybos 2005 m. kovo 16 d. sprendimo Nr. 170 „Dėl Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos valstybės tarnautojų pareigybių ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, didžiausio leistino skaičiaus“ pakeitimo“ (toliau – Seimo valdybos sprendimas) padidino Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (toliau – VTEK) didžiausią leistiną pareigybių skaičių nuo 25 iki 30 (5 vnt.).

Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, skiriant asignavimus VTEK darbuotojų darbo užmokesčiui 2022 metams, nebuvo atsižvelgta į Seimo valdybos sprendimą.

Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2020 m. sausio 1 d. pasikeitęs teisinis reguliavimas, VTEK suteikęs naujus ir pakoregavęs anksčiau vykdytus įgaliojimus, pakeitė VTEK vykdomos viešųjų ir privačių interesų derinimo bei lobistinės veiklos priežiūros uždavinius ir procedūras. Visoms funkcijoms įgyvendinti VTEK nebėra pajėgi perskirstyti savo turimų žmogiškųjų išteklių, nes gerokai padidėjo visų sekretoriato darbuotojų darbo krūvis.

Kyla grėsmė, kad neskyrus asignavimų Seimo valdybos jau patvirtintiems 5 naujiems etatams, VTEK 2022 m. negalės pasiekti jai iškeltų tikslų ir uždavinių ir tinkamai vykdyti įstatymais jai pavestų funkcijų.

Atsižvelgiant į tai, siūloma Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai papildomai skirti 80 tūkst. Eur asignavimų darbo užmokesčiui

 Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 12  straipsniu keičiamą Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priedą ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai skiriamų asignavimų eilutę išdėstyti taip:

„Vyriausioji tarnybinės etikos

komisija                    1 387 1 467                  996 1 076“.

 Lėšų šaltinis:

Valstybės biudžeto įplaukos.

Svarstyti Vyriausybei.

 

5

Užsienio reikalų komitetas,

2022-04-20

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1499 ir Užsienio reikalų komiteto išvadai.

Pritarti.

 

6.

Europos reikalų komitetas,

2022-04-20

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1499 ir Europos reikalų komiteto išvadai.

Pritarti.

 

7.

Audito komitetas,

2022-04-25

 

 

 

 

Atsižvelgiant į būtinybę nedelsiant reaguoti ir imtis skubių priemonių Rusijos karinės invazijos į Ukrainą sukeltos geopolitinės krizės sąlygotiems neigiamiems socialiniams ir ekonominiams padariniams sušvelninti, pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos 2022 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIV-745 preambulės, 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 14, 21 straipsnių ir 1, 2, 3, 4, 5, 6 priedų pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1499, tačiau:

1) siekiant didinti šalies fiskalinį tvarumą ir vidutiniu laikotarpiu stabilizuoti besitęsiantį reikšmingą struktūrinio valdžios sektoriaus deficito ir skolos augimą, kurį šiuo metu didele dalimi sąlygoja įvairūs dėl Rusijos karinės invazijos į Ukrainą padidėjusio geopolitinio neapibrėžtumo, taip pat vis dar nestabilios pasaulinės epidemiologinės padėties susidarę veiksniai, raginti Vyriausybę neatidėlioti ir kuo anksčiau parengti detalų planą, kuriame būtų numatyti išaugusiems valstybės finansiniams įsipareigojimams dengti būtini papildomi ilgalaikiai pajamų šaltiniai, leisiantys ilgalaikėje perspektyvoje subalansuoti viešuosius finansus, ir pradėti šį planą įgyvendinti;

2) atkreipti Seimo, ypač Biudžeto ir finansų komiteto, dėmesį, kad formuojama praktika, kai Vyriausybės pateikti patikslintų valstybės ir savivaldybių biudžetų projektai Seime svarstomi nesulaukus atsakingų institucijų, t. y. Valstybės kontrolės ir Lietuvos banko, išvadų, kurių pateikimo Seimui per 15 darbo dienų terminas nustatytas Seimo statute, Valstybės kontrolės įstatyme, taip pat Biudžeto sandaros įstatyme, yra ydinga, nes sprendimų priėmėjams nesudaromos sąlygos susipažinti su šių institucijų atliekamais planuojamų valdžios sektoriaus finansinių rodiklių ir galimų rizikų vertinimais.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svarstyti Vyriausybei.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atsižvelgti.

 

 

 

7. Komiteto pasiūlymai: Atsižvelgiant į tai, kad teikiamas biudžeto patikslinimas turės teigiamą poveikį šalies finansų stabilumui – stabdys energetikos kainų augimą ir didins labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių pajamas, iš esmės pritarti Iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-1499.

Atkreipti dėmesį į Lietuvos banko pastabas dėl poreikio didinti valdžios sektoriaus pajamas užtikrinant mokesčių sistemos teisingumą. Taip pat įvertinti ir dvi konkrečias Lietuvos banko rekomendacijas:

a) susieti neapmokestinamojo pajamų dydžio pokyčius su minimalios mėnesinės algos pokyčiais, tokiu būdu sumažinant atitinkamų sprendimų priklausomumą nuo politinių ciklų,

b) patikslinti dujų ir elektros kainų augimo kompensaciją gyventojams numatant minimalų kompensuojamą energijos suvartojimo poreikį ir tuo pačiu vertinti namų ūkio pajamas.

Atkreipti dėmesį į Valstybės kontrolės pastabą, jog reikšminga dalis valdžios sektoriaus pajamų augimo yra laikina ir susijusi su netvariai augančiomis viešojo sektoriaus išlaidomis. Grįžus prie fiskalinės drausmės taisyklių taikymo, išlaidų augimas privalės būti reikšmingai apribotas, todėl atitinkamai mažės ir ciklinės valdžios sektoriaus pajamos. Valstybės kontrolė taip pat atkreipia dėmesį, jog vienkartinės su pandemijos valdymu susijusios išlaidos didžiąja dalimi keičiamos ilgalaikėmis einamosiomis išlaidomis. Todėl, rengiant 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, svarbu numatyti priemones mažinančias struktūrinį valdžios sektoriaus deficitą.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė