LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 21 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-10-18 Nr. XIVP-970

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams,  teikiame šias pastabas.

1. Pažymėtina, jog Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 2, 5, 10, 12, 14, 16, 17, 18 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalis, kuria Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnis dėstomas nauja redakcija, 6 straipsnio 3 ir 5 dalys, kuriomis keičiamo įstatymo 16 straipsnis pildomas nauja 9 dalimi, o buvusios 9 ir 10 dalys pernumeruojamos į 10 ir 11 dalis, ir 8 straipsnio 2 dalis, kuria keičiamo įstatymo 18 straipsnis dėstomas nauja redakcija, įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad projekto 3 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 punktą, projekto 8 straipsnio 9 ir 10 dalimis siūloma papildyti keičiamo įstatymo 16 straipsnį 11 ir 12 dalimis,  projekto 9 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalį, nustatant, kad išvardinti pakeitimai įsigalios 2022 m. sausio 1 d. Siekiant, kad išvardinti projektu siūlomi pakeitimai nebūtų panaikinti 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojus Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 2, 5, 10, 12, 14, 16, 17, 18 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo 3 straipsnio 2 daliai, 6 straipsnio 3 ir 5 dalims, 8 straipsnio 2 daliai, kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas ir Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 2, 5, 10, 12, 14, 16, 17, 18 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo 3, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas.

2. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme nėra reglamentuojama keičiamo įstatymo 13 straipsnyje nustatytų subsidijų teikimo „eilė“, todėl projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje vartojama formuluotė „ne eilės tvarka“ nėra aiški. Pastebėtina, kad projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje minimas Asmenų ir šeimų, laukiančių subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kreditų daliai apmokėti, sąrašas, todėl svarstytina, ar neturėtų būti vartojamos tos pačios sąvokos.

3. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 1 punktas tikslintinas vietoj formuluotės „nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėmis“ įrašant formuluotę „esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms“.

4. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad nuostatos dėl gautos subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti grąžinimo netaikomos jeigu pasikeičia už valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kreditą įsigyto būsto savininkas dėl paveldėjimo, kai paveldi sutuoktinis, vaikai ir (ar) vaikai, kuriems nustatyta ar buvo nustatyta nuolatinė globa (rūpyba). Pažymėtina, jog pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje įtvirtintą šeimos sąvoką šeima laikomi ne tik sutuoktiniai, bet ir asmenys, sudarę registruotos partnerystės sutartį, o į šeimos sudėtį taip pat įskaitomi neįgalieji, gyvenantys kartu su savo tėvais, taip pat globėjai (rūpintojai) su kartu gyvenančiais globojamais (rūpinamais) asmenimis, kuriems yra nustatyta globa (rūpyba), kartu gyvenantys sutuoktinių, asmenų, sudariusių registruotos partnerystės sutartį, ar asmens tėvai, jeigu visi šie asmenys yra nurodyti prašyme suteikti paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti. Atsižvelgus į keičiamame įstatyme įtvirtintą šeimos sąvoką, svarstytina, ar subjektų, kuriems paveldėjus būstą nebūtų taikomos subsidijos grąžinimo nuostatos, ratas neturėtų būti praplėstas.

Ši pastaba iš dalies taikytina ir projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 3 punktui, atsižvelgus į tai, kad savininko pasikeitimas dėl registruotos partnerystės sutarties nutraukimo taip pat galėtų būti objektyviai pagrįstu pagrindu netaikyti nuostatų dėl subsidijos grąžinimo.

5. Pažymėtina, jog turtas (būstas), įsigytas gavus subsidiją valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti, gali būti sunaikintas nebūtinai dėl nenugalimos jėgos aplinkybių. Pavyzdžiui, tuo atveju jeigu turtas (būstas) būtų sunaikintas dėl gaisro, kurį sukėlė tretieji asmenys, o ne gamtos reiškiniai. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktikoje nurodoma, kad „gaisro kilimo rizika statiniuose yra visuotinai žinomas dalykas, ką patvirtina, pavyzdžiui, tai, kad statiniams keliami priešgaisrinės saugos reikalavimai, valstybėje veikia priešgaisrinės saugos tarnybos ir kt. Dėl to gaisras laikytinas galimu numanyti reiškiniu. Gaisras nenugalima jėga gali būti pripažintas tik tada, kai jo atsiradimo priežastys tiek specifinės ar paplitimo mastas toks neįprastai didelis bei nebūdingas atitinkamai geografinei vietovei, kad vidutinis protingai apdairus ir rūpestingas asmuo (bonus pater familias) tokio gaisro atitinkamomis sąlygomis negalėtų numatyti ir tikėtis“ (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2011 m. birželio 1 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-206/2011). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalis neturėtų būti papildytina atitinkamomis nuostatomis, apimančiomis atvejus, kai turtas (būstas) sunaikinamas ir (ar) kitaip pažeidžiamas ir tampa nebetinkamas gyventi ne dėl kredito gavėjo kaltės.  

6. Atsižvelgus į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymą turtas parduodamas fizinio asmens bankroto procesu metu, siūlytina patikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 5 punktą ir vietoj žodžių ,,fizinio asmens bankroto byloje“ įrašyti žodžius ,,fizinio asmens bankroto proceso metu“.

7. Projekto 8 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje įrašytinas praleistas straipsnio numeris, t. y. po žodžio ,,Pakeisti“ įrašytinas skaičius ,,16“.

8. Projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies 2 punkto a papunktyje žodis „procentų“ keistinas žodžiu „procentais“.

9. Projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 42 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybės paskelbtos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino, susijusių su užkrečiamų ligų plitimu, metu, taip pat laikotarpiu po jų atšaukimo iki kitų metų birželio 1 dienos asmenys ir šeimos iš Asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinio būsto nuomą, sąrašo, viršijus metinius pajamų ir turto dydžius, kaip nurodyta šios straipsnio 4 dalies 2 punkte, neišbraukiami. Kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte paaiškinama, jog terminas „iki birželio 1 dienos“ nustatytas „iki to paties termino, kuris taikomas turto ir pajamų deklaravimui“. Pažymėtina, jog šiuo atveju aktualus turto ir pajamų deklaravimo terminas yra gegužės 1 (Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 7 straipsnio 4 dalis, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 27 straipsnio 3 dalis). Atsižvelgus į teisės aktais nustatytą turto ir pajamų deklaravimo terminą, svarstytina, ar projektas neturėtų būti atitinkamai patikslintas.

Ši pastaba taip pat taikytina ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 51 daliai.

10. Projekto 8 straipsnio 8 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 8 dalies 10 punkte siūloma nustatyti, kad socialinis būstas gali būti išnuomojamas ir neįrašytiems į Asmenų ir šeimų, turinčių teisę į socialinio būsto nuomą, sąrašą asmenims bei šeimoms, jeigu šie asmenys ir šeimos Lietuvos Respublikos teritorijoje nuosavybės teise neturi kito būsto likusiems be tėvų globos asmenims, palikusiems socialinės globos, grupinio gyvenimo ir (ar) savarankiško gyvenimo namus per pastaruosius 5 metus. Pažymėtina, jog projekte nesiūloma nustatyti šios nuostatos taikymo taisyklių, todėl iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip jo nuostatos būtų taikomos tais atvejais, kai 5 metų laikotarpis dar nebūtų suėjęs prašymo pateikimo metu, tačiau sueitų prašymo nagrinėjimo metu. Taip pat neaišku ir tai, ar ši nuostata būtų taikoma iki jos įsigaliojimo pateiktiems, tačiau dar neišnagrinėtiems prašymams. Projektas tobulintinas šalinant nurodytus neaiškumus.

11. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalies 2 punkto a papunktyje žodis „procentų“ keistinas žodžiu „procentais“.

12. Atsižvelgus į tai, kad projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnis dėstomas nauja redakcija, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, keičiamame straipsnyje atsisakytina dalių numeracijos su novela, o straipsnio dalis numeruotina iš eilės.

13. Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad socialinio būsto nuomos mokesčio dydis apskaičiuojamas pagal amortizacinius atskaitymus nusidėvėjimui atkurti, vietovės pataisos koeficientą, būsto naudingąjį plotą, nusidėvėjimą ir aprūpinimą komunaliniais patogumais. Svarstytina, ar šis nuomos mokestis neturėtų būti nustatomas pagal tuos pačius kriterijus kaip ir savivaldybės būsto nuomos mokesčio dydis, t. y. papildomai atsižvelgiant į  rinkos pataisos koeficientą, kaip tai nustatyta keičiamo įstatymo 20 straipsnio 9 dalyje.

14. Projekto 13 straipsnio 2 dalyje nustatomos projekto 8 straipsnio 5 dalies, kurioje dėstoma keičiamo įstatymo 16 straipsnio 7 dalis, įsigaliojimo nuostatos ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio taikymo nuostatos. Atsižvelgus į tai, siūlytina šias nuostatas išdėstyti atskirose projekto 13 straipsnio dalyse.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]