LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMo PAPILDYMO 61 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIII-3420
7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR  LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMo NR. XIII-3421 2 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo
Nr. VIII-2032
2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3420 7 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 
17 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3421 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų
(toliau – įstatymų projektai) tikslas – pakeisti nustatytą elektroninės kelių rinkliavos paslaugų Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimo pradžią (dabar nustatyta 2025 m. liepos 1 d.) ir nustatyti, kad šios paslaugos bus pradėtos teikti  2026 m. sausio 1 d. Dauguma Europos Sąjungos šalių didelius pokyčius, įskaitant mokesčių ar rinkliavų įvedimą, stengiasi pradėti nuo metų pradžios. Tai padeda užtikrinti skaidrumą ir patogumą piliečiams ir verslui, ypač tarptautinėms įmonėms. Kelių rinkliavos įvedimas metų pradžioje yra patogesnis dėl finansinės apskaitos ir ataskaitų rengimo. Tai itin svarbu transporto sektoriaus įmonėms, kurios turi laikytis griežtų apskaitos reikalavimų.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos (toliau – Susisiekimo ministerija) Kelių ir oro transporto politikos grupės (l. e. grupės vadovo pareigas Dmitrijus Bialas, tel. +370 659 17473, el. p. [email protected]) vyresnysis patarėjas Sergėjus Volkovas (tel. +370 633 44581, el. p. [email protected]).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ įgyvendina projektą „Elektroninės kelių rinkliavos sistemos sukūrimas“ (toliau – projektas). Pagrindinis projekto tikslas – užtikrinti įmokų už transporto priemonių faktinį naudojimąsi Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytais mokamais valstybinės reikšmės keliais surinkimą, įgyvendinant Europos Sąjungoje taikomus kelių rinkliavos principus „Naudotojas / teršėjas moka“, ir susigrąžinti dalį į valstybinės reikšmės kelius investuotų lėšų, kurios bus naudojamos apmokestinamo valstybinių kelių tinklo infrastruktūros statybai, priežiūrai, eksploatavimui ir plėtrai.

Projekto uždavinys – sukurti Elektroninės kelių rinkliavos informacinę sistemą, kuri pakeis šuo metu veikiančią Elektroninių vinječių sistemą (kelių naudotojo mokesčio mokėjimas) ir užtikrins įmokų už transporto priemonių valdytojų faktinį naudojimąsi kelių infrastruktūra surinkimą. Elektroninės kelių rinkliavos paslaugų Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimo pradžia buvo numatyta nuo 2025 m. liepos 1 d.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymų projektais siūloma nustatyti, kad nuostatos, susijusios su elektroninės kelių rinkliavos paslaugomis, įsigalioja ne 2025 m. liepos 1 d., o 2026 m. sausio 1 d. Kelių rinkliavos įvedimas nuo kalendorinių metų pradžios – 2026 m. sausio 1 d., užtikrintų sklandesnį finansinį planavimą tiek verslui, tiek viešajam sektoriui. Tai suteiktų transporto įmonėms galimybę tiksliau suplanuoti biudžetus ir išlaidas, taip pat palengvintų apskaitą bei ataskaitų rengimą. Tokia data sudarytų prielaidas Vyriausybei tiksliau prognozuoti visų metų biudžeto pajamas, o rinkliavos surinkimo administravimas taptų paprastesnis ir efektyvesnis. Be to, sprendimas atitiktų kitų Europos Sąjungos šalių praktiką, pagal kurią įgyvendinti svarbias finansines naujoves dažniausiai pradedama nuo finansinių metų pradžios.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu). Galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Įstatymų projektais siūlomi reguliuoti teisiniai santykiai neturės esminės įtakos ir neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai, viešajam administravimui, teisinei sistemai.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti įstatymai kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimti įstatymai verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Siekiant Įstatymų projektuose siūlomus pakeitimus įtraukti į teisinę sistemą, priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios kitų Lietuvos Respublikos įstatymų nereikės.

 

10. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektuose naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai neapibrėžiami, todėl jie nevertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.

 

12. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti

Priėmus įstatymus, reikės patikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimą Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymą „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. vasario 6 d. įsakymo Nr. 3-35 „Dėl reikalavimų, užtikrinančių elektroninių kelių rinkliavos sistemų suderinamumą Europos Sąjungoje, nustatymo“ pakeitimo“.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymams įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant įstatymų projektus specialistų vertinimų ir išvadų nebuvo gauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „kelių infrastruktūra“, „kelių tinklas“, „kelias“, „finansavimas“, „kelio rinkliava“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.