PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS

ĮSTATYMO NR. I-1553 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO NR. XIIIP-4216

2019-12-06

Vilnius

Eil. Nr.

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

 

1.

11

 

Argumentai:

 

Įstatymo projekto 11 str. siūloma Įstatymo projektu yra siūloma įvesti specialią taisyklę taikomą planinei imunoprofilaktikai nepilnamečių iki 16 m. atžvilgiu. Atsižvelgus į Teisės departamento pastabas, teikiami siūlomo teisinio reguliavimo patikslinimai, o taip pat redakciniai pakeitimai.

Siūloma tikslinti normą, kad atsisakymas nuo planinės imunoprofilaktikos yra negalimas pavojingos ar ypač pavojingos užkrečiamos ligos protrūkio atvejais, kai jis pasireiškia visoje Lietuvos teritorijoje ar keliose jos teritorijos savivaldybėse.

Vadovaujantis teisinės ekonomijos principu siūloma nedetalizuoti informuoto paciento sutikimo kriterijų šiame įstatyme, bet dėti blanketinę nuorodą į Pacientų teisių ir Žalos sveikatai atlyginimo įstatymą, kuriame jie ir yra išvardinti. Lygiai taip pat siūloma įstatyme  nedetalizuoti informacijos apie atliktą individualaus skiepo rizikos įvertinimą turinio, nes jį galima eksplikuoti imunoprofilaktikos organizavimo ir atlikimo tvarkos apraše. Informacijos turinio detalizavimas yra ne įstatymo, o poįstatyminio teisės akto reguliavimo dalykas.

Tikslinama 8 p. norma siekiama įgyvendinti išsikelta teisėkūrinės iniciatyvos tikslą surasti tinkamą balansą tarp paciento teisės sutikti ar atsisakyti gydymo, jį atstovaujančių asmenų (tėvų) išimtinės teisės nuspręsti dėl vaiko interesus atitinkančios sveikatos priežiūros ir viešojo intereso apsaugoti visuomenę nuo pavojingų ir itin pavojingų ligų plitimo. Siūloma patikslinti, kad gydytojų konsiliumas, paciento iki 16 metų atstovui atsisakius imunoprofilaktikos be priežasties ar nepateikus priežasties, iš naujo įvertintų individualią skiepo riziką ir spręstų dėl atsisakymo duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai  pagrįstumo, toki būdu užtikrindamas vaiko interesų apsaugą tuo atveju, kai tėvai arbitraliai, be pateisinamų priežasčių, vadovaudamiesi nepagrįsta informacija atsisako vaiką skiepyti (subsidiarumo principas)

                                                    

 

Pasiūlymas:

Pakeisti  11 straipsnį ir išdėstyti ją taip:

 

„1. Imunoprofilaktika gali būti taikoma asmenims tik jų sutikimu, išskyrus šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose numatytus atvejus, o kai jie neveiksnūs tam tikroje srityje, – gavus atstovų pagal įstatymą sutikimą.

2. Teisę atlikti imunoprofilaktiką turi tik sveikatos priežiūros specialistai, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gavę licenciją sveikatos priežiūros veiklai.

3. Imunoprofilaktikai Lietuvos Respublikoje gali būti naudojami tik Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka įregistruoti ir aprobuoti imunobiologiniai preparatai.

4. Imunoprofilaktikos tvarką nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

5. Planinė imunoprofilaktika nepilnamečiam pacientui iki 16 metų taikoma tik su jo atstovų sutikimu. Ši nuostata netaikoma tais atvejais, kai egzistuoja reali pavojingos ar ypač pavojingos užkrečiamos ligos epidemijos grėsmė ar yra užfiksuotas pavojingos ar ypač pavojingos užkrečiamos ligos, nuo kurios skiepijama protrūkis visoje Lietuvos teritorijoje ar keliose savivaldybėse, kurio negalima suvaldyti kitomis užkrečiamų ligų profilaktikos ir kontrolės priemonėmis.

6. Nepilnamečio paciento iki 16 metų atstovo sutikimas arba atsisakymas nuo planinės imunoprofilaktikos turi būti pagrįstas informacija ir tinkamas, atitinkantis Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatyme nurodytus kriterijus. Už informacijos, reikalingos duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai suteikimą yra atsakinga asmens sveikatos priežiūros įstaiga, teikianti šios rūšies asmens sveikatos priežiūros paslaugas. kurioje nepilnamečiui pacientui iki 16 metų teikiamos imunoprofilaktikos paslaugos.

7. Imunoprofilaktiką atliekantis sveikatos priežiūros specialistas privalo įvertinti individualią skiepo riziką (neigiamą vaistinio preparato poveikį) nepilnamečio paciento iki 16 metų sveikatai atsižvelgdamas į konkretaus vaiko paciento sveikatos būklę ir vaistinio preparato saugumą, ir apie tai atliktą įvertinimą informuoti nepilnamečio paciento atstovą.

8. Jei nepilnamečio paciento iki 16 metų atstovas be pagrįstos priežasties atsisako duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai, sprendimą klausimas dėl jos planinės imunoprofilaktikos yra sprendžiamas gydytojų konsiliumase, kuriame yra įvertinamas atsisakymo duoti sutikimą planinei imunoprofilaktikai  pagrįstumas atsižvelgdamasiant į nepilnamečio paciento iki 16 metų interesus. Pagrįsta priežastimi laikoma atsisakymas skiepytis dėl vaistiniam preparatui būdingų sunkių nepageidaujamų reakcijų ar dėl vaiko sveikatos būklės, kai egzistuoja padidinta sunkių nepageidaujamų reakcijų tikimybė.

9. Jei egzistuoja galimybė ir nepilnamečio paciento iki 16 metų atstovas to pageidauja, jam pagal sveikatos priežiūros įstaigoje nustatytą tvarką yra sudaroma galimybė pasirinkti kitą (vienvalentę) vakciną, o jei ji nekompensuojama - įsigyti ją savo lėšomis. jei tokia egzistuoja ir yra galimybė ją įsigyti. Laikoma, kad paciento atstovo atsisakymas planinei imunoprofilaktikai dėl šių priežasčių yra tinkamas, pagrįstas, nebent gydytojų konsiliumas, sprendžiantis klausimą dėl atsisakymo imunoprofilaktikai pagrįstumo,  būtų įrodyta vadovaudamasis nepilnamečio paciento interesais, nuspręstų kitaip.

10. Visuotinė imunoprofilaktika gali būti taikoma tik šio Įstatymo nustatyta tvarka paskelbus teritorijų karantiną, kai kyla reali grėsmė, kad gyventojai gali susirgti pavojingomis ar ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, o kitos užkrečiamųjų ligų profilaktikos priemonės negarantuoja šių ligų plitimo ribojimo.

11. Visuotinės imunoprofilaktikos taikymo tvarką nustato Vyriausybė teritorijų karantino režimą reglamentuojančiais teisės aktais.“

 

Teikia

Seimo narys                                                                                        Vilija Aleknaitė-Abramikienė