LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 4 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3746(2)

 

2024-07-10 Nr.108-P-44

 

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo (nuotoliniu būdu): Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė.

Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Infrastruktūros plėtros grupės patarėja Jurgita Jakavičiūtė; RB Rail AS Lietuvos filialo vadovaujančioji teisininkė Dovilė Tamulevičienė.

 


 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

2

 

 

1. Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi pildomo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 21 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, privačios žemės sklypo (sklypų) savininkai turi teisę savanoriškai perleisti nuosavybės teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis ir (arba) juose esančius statinius ir (ar) įrenginius valstybei pagal pirkimo - pardavimo sutartį. Specialiajame plane nurodytas (nurodyti) žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys ir (arba) juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkamas (perkami) valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka iš atitinkamam ypatingos valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų lėšų.

Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, manytina, kad projekte reikėtų nurodyti, kad žemės sklypų (jo dalių), statinių ir įrenginių pirkimo- pardavimo sutartys su privataus turto savininkais galėtų būti sudaromos, jeigu, jas sudarius, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas taps efektyvesnis ir savalaikis, bus užtikrintas Europos Sąjungos lėšų, kuriais finansuojamai projektai, įsisavinimas.

Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų nustatoma iš privačių asmenų perkamų žemės sklypų (jų) dalių, statinių ir įrenginių kaina. Atkreiptinas dėmesys, kad paimant žemės sklypus ir kitą turtą taikant keičiamame įstatyme nustatytas turto paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, paimamo visuomenės poreikiams turto kaina nustatoma vadovaujantis keičiamo įstatymo 13 straipsniu. Gi pagal projekto nuostatas ypatingam valstybinės svarbos projektui įgyvendinti reikalingi žemės sklypai, (jų) dalys, statiniai ir įrenginiai valstybės vardu būtų įsigyjami sudarant su privačiu savininku minėto turto pirkimo - pardavimo sutartis, tačiau dėl perkamo turto kainos nustatymo projekte nėra pasisakyta. Atsižvelgiant į tai bei siekiant skaidraus ir racionalaus ypatingam valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimo, projekte reikėtų įtvirtinti nuostatas, reglamentuojančias perkamo turto nustatymo kainą, kuria turėtų vadovautis įgaliotos institucijos, sudarydamos atitinkamas privataus turto pirkimo - pardavimo sutartis.

Trečia, manytina, kad valstybė iš savininkų neturėtų pirkti tokio turto, kuris yra išnuomotas, suteiktas pagal panaudą, įkeistas ar yra kitaip suvaržytos daiktinės teisės į turtą, juo yra užtikrintas turto savininko ar kitų asmenų prievolių vykdymas. Kitu atveju, svarstytina, ar valstybės lėšos, skirtos ypatingos valstybinės svarbos projektams įgyvendinti, būtų panaudotos laikantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje nurodytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimą ir disponavimo juo principų. Manytina, kad projekte tokią sąlygą reikėtų nustatyti.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas patikėjimo teise būtų įgaliotas valdyti iš privačių savininkų valstybės nuosavybėn įgytus žemės sklypus, (jų dalis). Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Kadangi ypatingos valstybinės svarbos projektų finansavimo šaltiniai gali būti skirtingi, manytina, kad įstatyme įtvirtinti nuostatą, pagal kurią žemės sklypų (jo dalių), statinių ir įrenginių pirkimo-pardavimo sutartys su privataus turto savininkais galėtų būti sudaromos, jeigu, jas sudarius, bus užtikrintas Europos Sąjungos lėšų, kuriais finansuojamai projektai, įsisavinimas, nėra tikslinga.

Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje, papildančioje įstatymo 4 straipsnį 21 dalimi, numatyta, kad žemės sklypai (jų dalys) ir juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkami valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka. Taigi perkamų žemės sklypų ar ant jų esančių statinių ir (ar) įrenginių kaina būtų nustatoma Vyriausybės nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad šiuo metu jau yra sudaryta galimybė valstybei iki specialiojo plano įsigaliojimo iš žemės ir (ar) statinių ir (ar) įrenginių savininkų  įsigyti šį turtą. Žemės ir nekilnojamųjų daiktų pirkimą ir sutarčių sudarymą šiuo metu reglamentuoja Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimo arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. 1036 „Dėl Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimo arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas). Apraše yra nustatyta ir įsigyjamo turto kainos nustatymo principai (Aprašo 49 punkte nustatyta, kad perkančioji organizacija, įsigydama nuosavybėn nekilnojamųjų daiktų, prieš priimdama sprendimą dėl derybas laimėjusio kandidato, inicijuoja šio kandidato pasiūlyto nekilnojamojo daikto individualų turto vertinimą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka; Aprašo 49 punkte nustatyta, kad Nekilnojamųjų daiktų įsigijimo nuosavybėn kaina negali daugiau kaip 10 procentų viršyti rinkos vertės, nustatytos atlikus individualų turto vertinimą pagal Aprašo 48 punktą).

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„21. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, Vyriausybės nustatyta tvarka žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) turi teisę perleisti nuosavybės teisę į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis ir (arba) juose esančius statinius ir (ar) įrenginius valstybei pagal pirkimo–pardavimo sutartį ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, siekiant paspartinti ir (ar) efektyvinti ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą. Šioje dalyje nustatytu atveju žemės sklypo (sklypų) ar jo (jų) dalių ir (arba) juose esančių statinių ir (ar) įrenginių pirkimo–pardavimo sutartis gali būti sudaroma tik tuo atveju, jeigu jos sudarymo metu žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys ir (arba) juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai nėra išnuomoti, suteikti panaudai, įkeisti ar nėra kitaip suvaržytos daiktinės teisės į juos, jais nėra užtikrintas turto savininko ar kitų asmenų prievolių įvykdymas. Specialiajame plane nurodytas (nurodyti) žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys ir (arba) juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkamas (perkami) valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka iš atitinkamam ypatingos valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų lėšų. Projektą įgyvendinanti institucija gali įgalioti šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytą subjektą atlikti žemės sklypo (sklypų) ar jo (jų) dalių, žemės sklype (sklypuose) ar jo (jų) dalyse esančių statinių ir (ar) įrenginių pirkimo valstybės nuosavybėn procedūras. Tam projektą įgyvendinanti institucija privalo šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytam subjektui nustatyti užduotis ir suteikti visus įgaliojimus toms užduotis vykdyti. Žemės sklypo ar jo dalies pirkimo–pardavimo valstybės nuosavybėn sutartį pasirašo Nacionalinės žemės tarnybos vadovas ar jo įgaliotas asmuo viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas. Statinių ir (ar) įrenginių pirkimo–pardavimo valstybės nuosavybėn sutartį pasirašo projektą įgyvendinančios institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo arba projektą įgyvendinančios institucijos įgalioto šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodyto subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Jeigu žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys perkami valstybės nuosavybėn kartu su statiniais ir (ar) įrenginiais, pirkimo–pardavimo valstybės nuosavybėn sutartį pasirašo Nacionalinės žemės tarnybos vadovas ar jo įgaliotas asmuo viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas ir projektą įgyvendinančios institucijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo arba projektą įgyvendinančios institucijos įgalioto šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodyto subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo. Nekilnojamojo turto registre įregistravus valstybės nuosavybės teisę į žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis, juose esančius statinius ir (ar) įrenginius, išregistruojamas juridinis faktas, nurodytas šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje. Šioje dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn pagal pirkimo–pardavimo sutartį įsigytą žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis patikėjimo teise valdo Nacionalinė žemės tarnyba tol, kol šis žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys perduodami patikėjimo teise Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka toms reikmėms, dėl kurių jie buvo įgyti. Sprendimą paskirti vieną iš šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytų subjektų šioje dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn pagal pirkimo–pardavimo sutartį įgyto įsigyto statinio ir (ar) įrenginio patikėtiniu, atsižvelgdamas į subjekto vykdomą veiklą, nustatytą jo steigimo dokumentuose ir (ar) teisės aktuose, priima projektą įgyvendinančios institucijos vadovas arba jo įgaliotas suinteresuotos institucijos vadovas.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

2.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

2

 

 

2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame, šeštajame ir septintajame sakiniuose prieš žodį „įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“.

Pritarti.

Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai)..

3.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

2

 

 

3. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame sakinyje žodis „visus“ brauktinas kaip perteklinis.

Pritarti.

Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai)..

4.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

2

 

 

4. Siekiant suderinti projekto nuostatas su Žemės įstatymo nuostatomis, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies penktajame sakinyje reikėtų nustatyti, kad pirkimo - pardavimo sutartį pasirašo ne bet koks Nacionalinės žemės tarnybos vadovo įgaliotas asmuo, o šios tarnybos vadovo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas.

Ši pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies septintojo sakinio nuostatoms.

Pritarti.

Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai)..

5.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

3

 

 

5. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalyje vietoj nuorodos „šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje“ įrašytina nuoroda „šio straipsnio 21 dalyje“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

„22. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytas subjektas šio įstatymo 4  straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju turi teisę inicijuoti specialiajame plane nurodyto (nurodytų) žemės sklypo (sklypų) ar jo (jų) dalių pertvarkymą (atidalyti, padalyti, perdalyti, sujungti) Žemės įstatymo nustatyta tvarka ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, nelaukdami žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo. Žemės įstatymo nustatyta tvarka pertvarkomi žemės sklypai ar jų dalys projektą įgyvendinančios institucijos vadovo sprendimu išbraukiami iš žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto. Pertvarkytų žemės sklypų kadastro duomenys įrašomi Nekilnojamojo turto kadastre projektą įgyvendinančios institucijos ar jos įgalioto šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodyto subjekto prašymu ir lėšomis.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

6.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

1

3

 

 

6. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalies antrajame sakinyje prieš žodį „sprendimu“ įrašytinas žodis „vadovo“.

Pritarti

Žr. Pasiūlymas prie 5 TD pastabos.

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

 (dalyvavo 9 Komiteto nariai).

7.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

2

4

 

 

7. Svarstytina, ar, siekiant suderinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio formuluotes tarpusavyje, projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 9 dalies trečiajame sakinyje vietoj formuluotės „paimtame žemės sklype ar šio įstatymo 4 straipsnio 2dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytame žemės sklype esančių statinių“ nereikėtų įrašyti formuluotę „paimtame žemės sklype esančių ar šio įstatymo 4 straipsnio 2dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytų statinių“.

Pritarti.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„9. Subjektai, kurių patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius įregistruota Nekilnojamojo turto registre, šiuos statinius ir (ar) įrenginius valdo, naudoja ir jais disponuoja patikėjimo teise įstatymų, kuriuose reguliuojami valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisiniai santykiai, nustatyta tvarka, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis. Kai Nekilnojamojo turto registre įregistruojama šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodyto subjekto patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius, turto patikėjimo sutartis su šiuo subjektu nesudaroma. Sprendimus dėl visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytame žemės sklype esančių ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytų statinių ir (ar) įrenginių pripažinimo nereikalingais arba netinkamais (negalimais) naudoti ir jų nurašymo, neatsižvelgiant į turto vieneto likutinę vertę, priima šių statinių ir (ar) įrenginių patikėtinis, gavęs projektą įgyvendinančios institucijos rašytinį sutikimą.“

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

(dalyvavo 9 Komiteto nariai).

8.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13

3

 

 

 

8. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje nuostatą „išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį” reikėtų pakeisti nuostata „išskyrus šio straipsnio 2 dalį”. Kitu atveju, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis projekto 2 straipsnio 2 dalyje dėstoma keičiamo įstatymo 7 straipsnio 7 dalis įsigaliotų anksčiau nei visas įstatymas.

Pritarti.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos rugpjūčio 1 d.

2. Vyriausybė iki 2024 m. birželio 30 liepos 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Šio įstatymo nuostatos gali būti taikomos ir iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos pradėtoms ir nebaigtos nebaigtoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus procedūroms. procedūros gali būti baigiamos pagal šio įstatymo reikalavimus.“

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu

(dalyvavo 9 Komiteto nariai).

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                     Kazys Starkevičius

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Irina Jurkšuvienė