LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 4 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3746(2)
2024-07-10 Nr.108-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (nuotoliniu būdu): Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė.
Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Infrastruktūros plėtros grupės patarėja Jurgita Jakavičiūtė; RB Rail AS Lietuvos filialo vadovaujančioji teisininkė Dovilė Tamulevičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
2 |
|
|
1. Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi pildomo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 21 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti ypatingos valstybinės svarbos projekto specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, privačios žemės sklypo (sklypų) savininkai turi teisę savanoriškai perleisti nuosavybės teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis ir (arba) juose esančius statinius ir (ar) įrenginius valstybei pagal pirkimo - pardavimo sutartį. Specialiajame plane nurodytas (nurodyti) žemės sklypas (sklypai) ar jo (jų) dalys ir (arba) juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkamas (perkami) valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka iš atitinkamam ypatingos valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų lėšų. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. Pirma, atsižvelgiant į projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, manytina, kad projekte reikėtų nurodyti, kad žemės sklypų (jo dalių), statinių ir įrenginių pirkimo- pardavimo sutartys su privataus turto savininkais galėtų būti sudaromos, jeigu, jas sudarius, ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimas taps efektyvesnis ir savalaikis, bus užtikrintas Europos Sąjungos lėšų, kuriais finansuojamai projektai, įsisavinimas. Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų nustatoma iš privačių asmenų perkamų žemės sklypų (jų) dalių, statinių ir įrenginių kaina. Atkreiptinas dėmesys, kad paimant žemės sklypus ir kitą turtą taikant keičiamame įstatyme nustatytas turto paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, paimamo visuomenės poreikiams turto kaina nustatoma vadovaujantis keičiamo įstatymo 13 straipsniu. Gi pagal projekto nuostatas ypatingam valstybinės svarbos projektui įgyvendinti reikalingi žemės sklypai, (jų) dalys, statiniai ir įrenginiai valstybės vardu būtų įsigyjami sudarant su privačiu savininku minėto turto pirkimo - pardavimo sutartis, tačiau dėl perkamo turto kainos nustatymo projekte nėra pasisakyta. Atsižvelgiant į tai bei siekiant skaidraus ir racionalaus ypatingam valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų valstybės biudžeto lėšų naudojimo, projekte reikėtų įtvirtinti nuostatas, reglamentuojančias perkamo turto nustatymo kainą, kuria turėtų vadovautis įgaliotos institucijos, sudarydamos atitinkamas privataus turto pirkimo - pardavimo sutartis. Trečia, manytina, kad valstybė iš savininkų neturėtų pirkti tokio turto, kuris yra išnuomotas, suteiktas pagal panaudą, įkeistas ar yra kitaip suvaržytos daiktinės teisės į turtą, juo yra užtikrintas turto savininko ar kitų asmenų prievolių vykdymas. Kitu atveju, svarstytina, ar valstybės lėšos, skirtos ypatingos valstybinės svarbos projektams įgyvendinti, būtų panaudotos laikantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje nurodytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimą ir disponavimo juo principų. Manytina, kad projekte tokią sąlygą reikėtų nustatyti. Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas patikėjimo teise būtų įgaliotas valdyti iš privačių savininkų valstybės nuosavybėn įgytus žemės sklypus, (jų dalis). Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Kadangi ypatingos valstybinės svarbos projektų finansavimo šaltiniai gali būti skirtingi, manytina, kad įstatyme įtvirtinti nuostatą, pagal kurią žemės sklypų (jo dalių), statinių ir įrenginių pirkimo-pardavimo sutartys su privataus turto savininkais galėtų būti sudaromos, jeigu, jas sudarius, bus užtikrintas Europos Sąjungos lėšų, kuriais finansuojamai projektai, įsisavinimas, nėra tikslinga. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje, papildančioje įstatymo 4 straipsnį 21 dalimi, numatyta, kad žemės sklypai (jų dalys) ir juose esantys statiniai ir (ar) įrenginiai perkami valstybės nuosavybėn Vyriausybės nustatyta tvarka. Taigi perkamų žemės sklypų ar ant jų esančių statinių ir (ar) įrenginių kaina būtų nustatoma Vyriausybės nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad šiuo metu jau yra sudaryta galimybė valstybei iki specialiojo plano įsigaliojimo iš žemės ir (ar) statinių ir (ar) įrenginių savininkų įsigyti šį turtą. Žemės ir nekilnojamųjų daiktų pirkimą ir sutarčių sudarymą šiuo metu reglamentuoja Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimo arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. 1036 „Dėl Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimo arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas). Apraše yra nustatyta ir įsigyjamo turto kainos nustatymo principai (Aprašo 49 punkte nustatyta, kad perkančioji organizacija, įsigydama nuosavybėn nekilnojamųjų daiktų, prieš priimdama sprendimą dėl derybas laimėjusio kandidato, inicijuoja šio kandidato pasiūlyto nekilnojamojo daikto individualų turto vertinimą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka; Aprašo 49 punkte nustatyta, kad Nekilnojamųjų daiktų įsigijimo nuosavybėn kaina negali daugiau kaip 10 procentų viršyti rinkos vertės, nustatytos atlikus individualų turto vertinimą pagal Aprašo 48 punktą).
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „21. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą,
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai). |
2. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
2 |
|
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame, šeštajame ir septintajame sakiniuose prieš žodį „įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“. |
Pritarti. |
Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).. |
3. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
2 |
|
|
3. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies ketvirtajame sakinyje žodis „visus“ brauktinas kaip perteklinis. |
Pritarti. |
Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).. |
4. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
2 |
|
|
4. Siekiant suderinti projekto nuostatas su Žemės įstatymo nuostatomis, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies penktajame sakinyje reikėtų nustatyti, kad pirkimo - pardavimo sutartį pasirašo ne bet koks Nacionalinės žemės tarnybos vadovo įgaliotas asmuo, o šios tarnybos vadovo įgaliotas viešojo administravimo funkcijas vykdančiame Nacionalinės žemės tarnybos padalinyje vadovaujamas pareigas einantis valstybės tarnautojas. Ši pastaba taikytina ir projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies septintojo sakinio nuostatoms. |
Pritarti. |
Žr. Pasiūlymas prie 1 TD pastabos.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).. |
5. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
3 |
|
|
5. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalyje vietoj nuorodos „šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje“ įrašytina nuoroda „šio straipsnio 21 dalyje“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „22. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir (ar) pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytas subjektas šio
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai). |
6. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
1 |
3 |
|
|
6. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalies antrajame sakinyje prieš žodį „sprendimu“ įrašytinas žodis „vadovo“. |
Pritarti |
Žr. Pasiūlymas prie 5 TD pastabos.
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai). |
7. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
2 |
4 |
|
|
7. Svarstytina, ar, siekiant suderinti projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio formuluotes tarpusavyje, projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 9 dalies trečiajame sakinyje vietoj formuluotės „paimtame žemės sklype ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytame žemės sklype esančių statinių“ nereikėtų įrašyti formuluotę „paimtame žemės sklype esančių ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytų statinių“. |
Pritarti. |
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „9. Subjektai, kurių patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius įregistruota Nekilnojamojo turto registre, šiuos statinius ir (ar) įrenginius valdo, naudoja ir jais disponuoja patikėjimo teise įstatymų, kuriuose reguliuojami valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisiniai santykiai, nustatyta tvarka, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis. Kai Nekilnojamojo turto registre įregistruojama šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodyto subjekto patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius, turto patikėjimo sutartis su šiuo subjektu nesudaroma. Sprendimus dėl visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai). |
8. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-06-13 |
3 |
|
|
|
8. Svarstytina, ar projekto 3 straipsnio 1 dalyje nuostatą „išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį” reikėtų pakeisti nuostata „išskyrus šio straipsnio 2 dalį”. Kitu atveju, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis projekto 2 straipsnio 2 dalyje dėstoma keičiamo įstatymo 7 straipsnio 7 dalis įsigaliotų anksčiau nei visas įstatymas. |
Pritarti. |
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 3 straipsnį išdėstyti taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio 2. Vyriausybė iki 2024 m. 3. Šio įstatymo nuostatos gali būti taikomos ir iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos
Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai). |
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Irina Jurkšuvienė