LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

                                                                             IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO 4, 41, 42, 6, 13, 16, 18, 19, 26, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 2017-06-29 Nr. XIIIP-856

Vilnius

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

                 1. Teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso (toliau - VVTK) 4 straipsnio 1 dalyje siūloma Lietuvos saugios laivybos administracijos pavadinimą pakeisti į „susisiekimo ministro įgaliotą įstaigą, atsakingą už kelių transporto saugą“ toliau VVTK ją vadinant „vandens transporto saugos institucija“. Pažymėtina, kad kituose įstatymų projektuose vartojamos sąvokos yra šios: „susisiekimo ministro įgaliota įstaiga, atsakinga už vandens transporto saugą“ (pavyzdžiui, XIIIP-846, XIIIP-850, XIIIP-851), „Nacionalinė saugaus transporto agentūra“ (XIIIP-845), „vandens transporto saugos įstaiga“ (XIIIP-852) ir kt.  Manytina, kad naudojant skirtingus tos pačios institucijos apibrėžimus bus pažeistas įstatymų, kuriuose vartojami šie pavadinimai, vientisumas, kas gali suponuoti netinkamą įstatymų taikymą. Konstitucinis Teismas ne kartą yra pažymėjęs, kad teisinis reguliavimas privalo būti aiškus, teisės normose negali būti dviprasmybių, taip pat turi būti užtikrinamas teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2005 m. rugsėjo 29 d., 2014 m. liepos 11 d., 2017 m. kovo 15 d. nutarimai). Be to, įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžtas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu (Konstitucinio Teismo 2006 m. lapkričio 13 d.). Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina įstatymų projektuose Nr. XIIIP-845 – XIIIP-857 įtvirtinti suvienodintus institucijų pavadinimus bei keičiamuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose atitinkamas transporto rūšis,  pateikti Nacionalinės saugaus transporto agentūros apibrėžimą, jeigu tokia institucija būtų įsteigta.

                 2. Projektų Nr. XIIIP-845 – XIIIP-857 aiškinamajame rašte teigiama, jog  įstatymų projektams  kai kurie įgyvendinamieji teisės aktai bus keičiami pagal Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 14 straipsnio 12 dalies, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 8 punkto nuostatas Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą dėl reorganizavimo ir patvirtinus reorganizavimo sąlygų aprašą.  Pažymėtina, jog Teisėkūros pagrindų  įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 7 punkte nurodytas teisėkūros sistemiškumo principas numato, kad įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai turi būti rengiami ir priimami taip, kad įsigaliotų kartu su įstatymu ar atskiromis jo nuostatomis, kurias šie teisės aktai įgyvendina.  Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar teikiamame VVTK pakeitimo projekte atskira nuostata nereikėtų pasiūlyti Vyriausybei ar jos įgaliotoms institucijoms parengti  įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                  Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Vėgelis, tel. (8 5) 239 6899, el. p. [email protected]

E. Sadauskienė, tel. (85) 239 6167, el. p. erika.sadauskiene@lrs.lt

S. Zamara, tel. (85) 239 6895, el. p. [email protected]