LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2020-05-05 Nr. XIIIP-3010(3)
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalis tikslintina, nes vienintelis viešosios įstaigos dalininkas yra vadinamas savininku. Taip pat reikėtų atskleisti kokiose veiklos sferose ir nuo ko LRT yra nepriklausoma, nes pats formuluotės „nepriklausoma viešoji įstaiga“ to visiškai neatskleidžia. Galbūt turima omenyje, kad LRT, rengdama ir (ar) skleisdama informaciją, yra nepriklausoma, o valstybės politikams, pareigūnams, politinėms partijoms, valstybės tarnautojams, kitiems juridiniams ar fiziniams asmenims draudžiama kištis į LRT vykdomą visuomenės informavimo veiklą.
2. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „LRT yra juridinis asmuo.“ Tokia nuostata laikytina pertekline ir neturinčia jokio teisinio krūvio, nes šio straipsnio 1 dalyje yra nustatyta, kad LRT yra viešoji įstaiga. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos teisinę sistemą, viešoji įstaiga yra juridinio asmens teisinė forma, todėl ir be straipsnio 2 dalies yra aišku, jog LRT negali būti nei fiziniu asmeniu, nei asmeniu, neturinčiu juridinio asmens teisinio statuso. Siūlytina atsisakyti perteklinės straipsnio dalies.
3. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje siūlome atskleisti santrumpos „LRT programa“ turinį, t.y. vietoj žodžių „LRT programose“ siūlome įrašyti žodžius „Rengiamose ir (ar) skleidžiamose (arba transliuojamose) LRT radijo ir televizijos programose (toliau – LRT programos)“. Derinant projekto terminiją tarpusavyje, įvesta santrumpa atitinkamai turi būti vartojama ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje, 4 straipsnio 2 dalyje, 6 ir 7 straipsniuose.
4. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje vietoje žodžių “radijuje, televizijoje” įrašytini žodžiai „LRT programose“.
5. Atsižvelgiant į tai, kad LRT Taryba pati yra LRT organas (keičiamo įstatymo 9 straipsnis), o ne subjektas, vykdantis organų funkcijas, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „atliekantis valdymo ir priežiūros organų funkcijas” įrašytini žodžiai “vykdantis LRT valdymo ir priežiūros funkcijas“. Atitinkamai antrasis šios dalies sakinys, numatantis visų LRT organų sudarymo, kompetencijos, funkcijų ir veiklos pagrindus, turi būti perkeltas į keičiamo įstatymo 9 straipsnį.
6. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „laikytis įstatymų, kitų teisės aktų ir LRT įstatų“ įrašytini žodžiai „laikytis įstatymų, LRT įstatų ir kitų teisės aktų“, taip pat po žodžių „ne daugiau“ įrašytinas žodis „kaip“.
7. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Tarybą sudaro: keturi Respublikos Prezidento paskirti asmenys; keturi Seimo paskirti asmenys (du skiriami iš opozicinių frakcijų pasiūlytų kandidatų); keturis narius (po vieną) skiria šios organizacijos: Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija.“ Taigi, vienas subjektų, skiriančių LRT Tarybos narį yra Lietuvos Vyskupų konferencija. Analogiška nuostata yra ir šiuo metu galiojančiame įstatyme. Nepaisant to, svarstytina, ar dėstant įstatymą nauja redakcija, nuostata, įgalinanti Lietuvos Vyskupų konferenciją skirti vieną LRT Tarybos narį, turėtų išlikti.
Pažymėtina, kad konstitucinėje doktrinoje (Konstitucinio Teismo 2000 m. birželio 13 d. ir 2011 m. gruodžio 22 d. nutarimai) konstatuota, jog „Konstitucijos 43 straipsnio 7 dalyje įtvirtintas valstybinės religijos nebuvimo Lietuvoje principas. Ši Konstitucijos norma ir norma, numatanti, kad yra tradicinės Lietuvoje bažnyčios bei religinės organizacijos, reiškia, jog religijos tradiciškumas netapatintinas su jos valstybiškumu: bažnyčios bei religinės organizacijos nesikiša į valstybės, jos institucijų ir pareigūnų veiklą, neformuoja valstybinės politikos, o valstybė nesikiša į bažnyčių bei religinių organizacijų vidaus reikalus; jos laisvai tvarkosi pagal savo kanonus ir statutus (Konstitucijos 43 straipsnio 4 dalis).“
Be to, atkreiptinas dėmesys, jog Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2016-12-07 išvadoje Nr. 102-P-44(5) Dėl Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo Nr. X-1666 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto atitikties Konstitucijai, svarstydamas analogiško pobūdžio siūlomą įstatyminę nuostatą, preliminariai įvertino, kad projekto Nr. XIIP-4266(2) nuostatos ta apimtimi, kiek čia numatyti įgaliojimai suteiktini Lietuvos Vyskupų konferencijai, prieštarauja Konstitucijos 43 straipsnio 7 daliai, Konstitucijoje įtvirtintam valstybės ir bažnyčios atskirumo principui.
8. Pažymėtina tai, kad LRT Tarybos narių 6 metų kadencija prasideda ne tuo pačiu metu, todėl jos Tarybos pirmininko ir jo pavaduotojo skyrimas į pareigas 3 metų kadencijai gali ir nesutapti su jų likusios kadencijos trukme. Atsižvelgiant į tai, siūlome keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nurodyti, kad tuo atveju, kai išrinkto ir paskirto Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo likęs kadencijos laikotarpis yra mažiau nei trys metai, jie atitinkamas pareigas užima iki savo kaip Tarybos nario kadencijos pabaigos, o tuo atveju, kai jie, nesibaigus Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo 3 metų kadencijai, paskiriami į Tarybos nario pareigas antrajai kadencijai, jie Tarybos pirmininko ar jo pavaduotojo pareigas nenutrūkstamai eina visą 3 metų kadenciją.
9. Atsižvelgiant į Mokslo ir studijų įstatymo nuostatas dėl aukštojo mokslo kvalifikacijų įgijimo, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „arba baigę vientisąsias studijas“ siūlome įrašyti žodžius „arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją“, kas, savo ruožtu, apimtų ne tik vientisąsias studijas, tačiau ir kitas universitetines studijas, kurių turinys, apimtis bei įgyta kvalifikacija atitinka magistro kvalifikacinį laipsnį.
Analogiškos pastabos taikytinos ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 ir 3 dalims, 15 straipsnio 3 daliai.
10. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje neturėtų likti šiuo metu galiojančiame įstatyme numatytas pagrindas, kuriam esant Tarybos narys, kuriam įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis, gali būti atšauktas iš pareigų, tačiau jį susiaurinant ir patikslinant (pvz., numatant, kad nuosprendis už sunkų ar apysunkį nusikaltimą, arba nuosprendyje numatytas laisvės atėmimas), nes pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą, pavyzdžiui, iš pareigų gali būti atšauktas Tarybos narys net ir už baudžiamąjį nusižengimą.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo nuostatoms, kuriose numatyti LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno bei LRT vidaus audito tarnybos vadovo įgaliojimų pasibaigimo pagrindai.
11. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje reikėtų, derinant su kitomis projekto nuostatomis, vietoj žodžio „patvirtintas“ įrašytinas žodis „paskirtas“.
12. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 4 punkte numatyta, kad Tarybos narys gali būti atšauktas iš pareigų, kai Vyriausioji tarnybinės etikos komisija priima sprendimą dėl interesų konflikto šiurkštaus pažeidimo, susijusio su Tarybos nario funkcijų vykdymu. Vertinant šią nuostatą, nėra aišku, kokiu pagrindu Vyriausioji tarnybinės etikos komisija priimtų tokį sprendimą, nes naujos redakcijos Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas, įsigaliojęs šių metų sausio 1 d., LRT Tarybos nariams netaikomas ir jie neturi prievolės pateikti privačių interesų deklaracijas. Be to, pažymime, kad Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, atlikusi tyrimą, gali priimti sprendimą, kad asmuo pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatas, o ne sprendimą dėl interesų konflikto šiurkštaus pažeidimo.
13. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 10 straipsnio 5 dalies pirmąją pastraipą siūlome dėstyti taip: „Tarybos narys negali būti atšauktas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui, išskyrus atvejus, jeigu Tarybos narys atšaukiamas jį paskyrusios institucijos sprendimu, kai:“, nes tada bus aišku, koks sprendimas turėtų būti priimamas Tarybos nario atšaukimo atveju.
14. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 6 dalies 4 punktas dėstytinas taip: „priimamas sprendimas dėl Tarybos nario atšaukimo šios straipsnio 5 dalyje numatytu pagrindu“.
15. Svarstytinas keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies, numatančios, kad naujas Tarybos narys skiriamas iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys, pabaigos, tikslingumas, nes Taryba skiriama ir veikia ne in corpore principu, todėl nėra jokio pagrindo naujo nario neskirti visai įstatyme nustatytai nario kadencijai. Pažymėtina, kad ir skiriamas asmuo būtų labiau suinteresuotas pareigų užėmimu, jeigu būtų numatyta galimybė jį skirti visai normalios trukmės kadencijai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje išbraukti žodžius „iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys, pabaigos“. Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, vietoj žodžių „atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys“ įrašytini žodžiai „Tarybos narys, kurio įgaliojimai nutrūko nesibaigus kadencijai“.
16. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalies pirmajame sakinyje po žodžio „nesibaigus“ įrašytini žodžiai „Tarybos narių“, o antrajame brauktini žodžiai „Tarybos ir“.
17. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti, kad Taryba turi teisę atsistatydinti in corpore nepasibaigus Tarybos narių kadencijai. Svarstytina, ar atsižvelgiant į šio veiksmo teisinę reikšmę ir į būtinybę užtikrinti, kad mažuma negalėtų primesti savo sprendimo daugumai, neturėtų būti nustatyta atskira tvarka, pagal kurią Tarybos sprendimas atsistatydinti in corpore būtų priimamas, pavyzdžiui, nustatant visų Tarybos narių kvalifikuotos daugumos, t. y. ne mažiau kaip 2/3 Tarybos narių, reikalavimą tokiam sprendimui priimti. Atitinkamai turėtų būti papildyta ir keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalis.
18. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje reikėtų išbraukti žodžius „ar delegavusias“ bei „ar deleguoti“, nes visi šio straipsnio 2 dalyje nurodyti subjektai skiria, o ne deleguoja Tarybos narius.
19. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 9 dalyje vietoj žodžių „kuriame Tarybos nariai išsirenka ir daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma skiria 3 metams Tarybos pirmininką. Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas tokia pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu” įrašytini žodžiai „kuriame Tarybos nariai išsirenka Tarybos pirmininką ir jo pavaduotoją“, nes visa šių asmenų skyrimo procedūra jau numatyta šio straipsnio 2 dalyje. Tačiau pažymime, kad šio straipsnio 2 dalyje nėra numatyta, kad Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas išrinkto Tarybos pirmininko teikimu.
Be to, atkreipiame dėmesį, kad nėra aišku, kokių tikslų siekiama šioje straipsnio dalyje siūlant nustatyti, kad Tarybos nariai „išsirenka“ ir „skiria“ Tarybos pirmininką. Teigtina, jog atsižvelgiant į reguliuojamo teisinio proceso prigimtį, nuostatoje neturėtų būti vartojami šie du terminai, suponuojantys atskirus veiksmus. Manytina, kad vadovaujantis teisinio aiškumo principu ir siekiant išvengti nereikalingų diskusijų dėl nuostatos taikymo, nuostatoje turi būti atsisakyta žodžio „skiria“, nes išrinkimas yra vykdomas balsuojant ir neturi suponuoti jokio pakartotinio ar šalutinio veiksmo, kuris galėtų būti apibūdinamas kaip „skyrimas“. Priešingu atveju, jei būtų palikti du veiksmai, projekte turi būti aiškiai nurodyta kokius teisinius veiksmus apima „išsirinkimas“ ir kokius – „skyrimas“.
20. Keičiamo įstatymo 10 straipsnio 12 dalyje brauktini žodžiai „kaip LRT organo“. Be to, siūlome nurodyti analizės ir įsivertinimo tikslą bei pasekmes, t. y. ar analizės ir įsivertinimo duomenys skelbiami viešai, ar perduodami kokiam nors subjektui, ar atliekami kiti žingsniai.
21. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad Taryba „prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, įskaitant šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytų reikalavimų priežiūrą“. Atkreipiame dėmesį, kad įstatymo 3 straipsnyje nustatomi ne reikalavimai, o LRT veiklos principai. Todėl nuostata turėtų būti atitinkamai patikslinta, pavyzdžiui, nurodant, kad Taryba „prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai, kaip laikomasi LRT veiklos principų ir reikalavimų LRT programų ir interneto svetainės turiniui bei teisės aktuose viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui keliamų reikalavimų“.
22. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad Taryba „svarsto ir tvirtina LRT veiklos kasmetinius planus“. Pastebėtina, kad iš įstatymo projekto turinio nėra aišku, koks subjektas turėtų tokius kasmetinius veiklos planus parengti. Tikėtina, jog tokius kasmetinius veiklos planus turėtų parengti ir pateikti Tarybai svarstymui bei tvirtinimui LRT generalinis direktorius. Taip pat pastebėtina, kad nėra aišku ir tai, iki kokios datos kiekvienais metais tokie kasmetiniai planai turėtų būti parengti ir patvirtinti.
Analogiško turinio pastaba išsakytina ir dėl kitų Tarybos funkcijų, nustatytų keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies punktuose, kurios pagal savo esmę turėtų būti susietos su LRT generalinio direktoriaus parengtų dokumentų projektų ir teikimu Tarybai. Todėl manytina, kad keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalis turėtų būti išskaidyta į dvi atskiras straipsnio dalis. Vienoje iš jų turėtų būti išdėstytos visiškai savarankiškos Tarybos funkcijos, t. y. tokios, kurioms nereikia jokių trečiųjų asmenų parengtų dokumentų ir pateiktų duomenų, pavyzdžiui, kurios nurodytos 1 dalies 1, 5, 13, 14, 15, 16, 18, 21, 22 punktuose (galimai ir kitos). Kitoje dalyje - turėtų būti nurodyta kokias funkcijas ir veiksmus, atsižvelgiant į LRT generalinio direktoriaus kompetenciją, nustatytą keičiamo įstatymo 13 ir kituose straipsniuose, Taryba vykdo / atlieka LRT Generalinio direktoriaus teikimu, galimai nustatant ir terminus iki kurių tokie veiksmai turėtų būti atlikti.
Kitu atveju, projekte turėtų atsirasti nuostatos susijusios su kiekviena Tarybos funkcija, nustatančios, koks asmuo atlieka tam tikrą veiksmą, parengia dokumentus ar duomenis ir teikia juos Tarybai. Priešingu atveju, gali kilti nesusipratimų įstatymą taikant praktiškai. Be to, teigtina, jog prielaida, kad tam tikras, įstatyme nenustatytas funkcijas, tam tikri asmenys / organai gali ar privalo atlikti pagal nutylėjimą, neatitinka teisinio aiškumo principo.
23. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 7 punkte ir kitose įstatymo nuostatose minima „LRT administracija“, tačiau šios formuluotės turinys nėra atskleistas. Projekto 16 straipsnio 1 dalies 3 punktas, nustatantis, kad LRT etikos pareigūnas nagrinėja Tarybos, generalinio direktoriaus, administracijos ar darbuotojų kreipimusis, suponuoja, kad administracija nėra suprantama nei kaip generalinio direktoriaus bei jo pavaduotojų (t. y. vadovaujančiųjų LRT subjektų), nei kaip kitų LRT darbuotojų visuma. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas nustato tam tikras LRT administracijos teises ir pareigas, įskaitant net teisę organizuoti administracijos posėdžius, įstatyme reikėtų aiškiai apibrėžti LRT administracijos sudarymo tvarką bei jos statusą ir santykį su kitais LRT darbuotojais.
24. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punkte numatyta, kad Taryba steigia nuolatinius Audito ir rizikos valdymo, Pirkimų ir investicijų politikos bei Turinio komitetus, skiria šių komitetų pirmininkus ir tvirtina komitetų narius. Siekiant teisinio aiškumo, reikėtų nurodyti, kad tai yra nuolatiniai Tarybos komitetai, o šių komitetų pirmininkai skiriami iš Tarybos narių tarpo.
25. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 21 punktas dėstytinas taip: „nustato viešo konkurso LRT generalinio direktoriaus, LRT etikos pareigūno, LRT vidaus audito tarnybos vadovo pareigoms užimti organizavimo tvarkos aprašus ir viešai skelbia juos LRT interneto svetainėje“.
26. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje siūlytina nuosekliau reglamentuoti Tarybos funkcijas, t. y., šios dalies 21 punktą, kaip bendresnį, dėstyti prieš šios dalies 15, 16, 17, 18 punktus, reglamentuojančius atskirų pareigūnų skyrimą.
27. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 15, 18, 22 punktuose vietoj žodžio „atlyginimą“ įrašytini žodžiai „darbo užmokestį“.
28. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies pirmąjį sakinį reikėtų dėstyti taip: „Tarybos nutarimai jos kompetencijos klausimais kitiems LRT organams ir LRT darbuotojams yra privalomi“.
29. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies tikslintina atsižvelgiant į tai, kad:
- Taryba komitetus ir darbo grupes sudaro ne taip organizuodama savo veiklą (į komitetus ir darbo grupes gali būti skiriami ir ne Tarybos nariai), o tiesiog siekdama gauti tam tikras ekspertines rekomendacijas;
- Taryba gali sudaryti ne tik nuolatinius komitetus, tačiau ir laikinus (keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 14 punktas);
- pagal savo esmę ir funkcijų laikinumą, darbo grupės nebūna nuolatinės, jos visada yra laikinos, skirtos atlikti tam tikrą konkrečią užduotį;
- turėtų būti numatyta ne tik nuolatinių komitetų, tačiau ir laikinųjų komitetų bei darbo grupių sudarymo tvarka;
- Taryba ne priima nutarimus, įvertinusi komitetų ir darbo grupių pateiktas išvadas ir rekomendacijas (nes tai suponuoja Tarybos sprendimų dėl gautų rekomendacijų ir išvadų privalomumą), o priimdama nutarimus, atsižvelgia į komitetų ir darbo grupių pateiktas išvadas ir rekomendacijas.
30. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalyje nėra aiškus sąvokos „įmonė“ vartojimas.
31. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje siūlytina nustatyti, kad balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas (atsižvelgiant į atvejus, kai Tarybos pirmininkas neina savo pareigų ir posėdžiui pirmininkauja Tarybos pirmininko pavaduotojas).
32. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostata, nustatanti, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui, dėstytina šios straipsnio 3 dalyje.
33. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „renka“ įrašytini žodžiai „skiria ir atleidžia iš pareigų“, o vietoj žodžio „renkamas“ - žodis „skiriamas“. Atitinkamai tikslintina ir šio straipsnio 4 dalis (nes generalinis direktorius skiriamas į pareigas Tarybos sprendimu, o ne renkamas). Taip pat svarstytina, ar nereikėtų plačiau atskleisti Tarybos narių balsavimo dėl kelių kandidatų į generalinius direktorius procedūros, nes pagal siūlomą formuluotę, tuo atveju, jeigu dalyvautų, pvz., trys kandidatai, ir jie gautų atitinkamai 6, 5 ir 1 balsus, konkursas būtų laikomas neįvykusiu, nes nei vienas nebūtų gavęs būtinųjų 7 balsų.
34. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžio „atšauktas“ įrašytinas žodis „atleistas“, o 7 dalyje brauktini žodžiai „atšaukiamas ir“.
35. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, bei atsižvelgiant į tai, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai į pareigas skiriami būtent direktoriaus teikimu, keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį reikėtų papildyti nuostatą, kad atsistatydinus generaliniam direktoriui, iš pareigų atleidžiami ir jo pavaduotojai. Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, reikėtų atsisakyti keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatos, nustatančios, kad generalinio direktoriaus pavaduotojai skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui.
36. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 13 straipsnio 7 dalyje po žodžių „Tarybai arba generaliniam direktoriui atsistatydinus“ įrašytini žodžiai „ar pasibaigus generalinio direktoriaus kadencijai, jam mirus ar netekus Lietuvos Respublikos pilietybės“.
37. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies:
- pirmojoje pastraipoje brauktini žodžiai „iki nebus paskirtas kitas”;
- 1 punktas dėstytinas taip: „kai pasibaigus jo kadencijai jis atleidžiamas iš pareigų“;
- 2 ir 3 punktai derintini su pirmąja pastraipa (nes ten neminimi direktoriaus pavaduotojai);
- 4 punktas dėstytinas taip: “kai generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų jam atsistatydinus“;
- 5 punktas dėstytinas taip: “kai generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų dėl pareikšto jam nepasitikėjimo“.
38. Keičiamo įstatymo 15 straipsnyje siūloma numatyti LRT etikos pareigūno pareigybę. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos tesės sistemoje pareigūnu laikomas valstybės politikas, valstybės tarnautojas ar kitas asmuo, atliekantys viešojo administravimo funkcijas ir pagal įstatymus turintys įgaliojimus duoti nepavaldiems asmenims teisės aktų nustatytus privalomus vykdyti nurodymus, taip pat į tai, kad valstybės pareigūnams nustatomi tam tikri skyrimo į pareigas, jų veiklos bei jų darbo apmokėjimo ypatumai (kurie negali būti taikomi LRT etikos pareigūnui), siūlytume šios pareigybės pavadinime nenaudoti termino „pareigūnas“. Galbūt tikslinga vartoti sąvoką „LRT žurnalistikos etikos kontrolierius“. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 ir 4 dalyse jau vartojama “LRT etikos kontrolieriaus“ sąvoka.
39. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje vartojama sąvoka „LRT žurnalistų etikos kodeksas” derintina su keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 17 punkto nuostata, numatančia, kad Taryba LRT etikos pareigūno teikimu tvirtina LRT etikos kodeksą.
40. Atsižvelgiant į tai, kad LRT etikos pareigūnas, kaip ir kiti LRT darbuotojai į pareigas skiriamas ir iš jų atleidžiamas, keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „atšaukia“ įrašytinas žodis „atleidžia“, o šio straipsnio 5 ir 6 dalyse vietoj žodžio „atšauktas“ – žodis „atleistas“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2, 5 ir 6 dalių nuostatoms.
41. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje žodžiai „LRT etikos pareigūno skyrimo viešo konkurso būdu tvarkos aprašą tvirtina LRT taryba. Šis aprašas yra viešai skelbiamas LRT interneto svetainėje” brauktini kaip pertekliniai, nes analogiška nuostata jau įtvirtinta keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 21 punkte. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 daliai.
42. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 6 dalies 1 punktas brauktinas kaip perteklinis, nes šios nuostatos yra to paties 15 straipsnio 7 dalies 1 punkte.
43. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 7 dalies:
- 2 punktas dėstytinas taip: „kai pasibaigus jo kadencijai jis atleidžiamas iš pareigų“;
- 4 punktas dėstytinas taip: „jis atleidžiamas iš pareigų šio straipsnio 6 dalyje numatytu pagrindu“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 17 straipsnio 7 daliai.
44. Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 2 dalyje prieš žodį „konkurso“ įrašytinas žodis „viešo“.
45. Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalyje po žodžių „taikytinų reikalavimų“ įrašytini žodžiai „kurie skelbiami viešo konkurso sąlygose“.
46. Keičiamo įstatymo 17 straipsnio 6 dalies 1 punkto nuostatos perkeltinos į to paties 17 straipsnio 7 dalį.
47. Keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 8 punkte nustatyta, kad turtas, kurį LRT valdo, naudoja ir kuriuo ji disponuoja nuosavybės teise, yra turtinės ir neturtinės teisės, atsirandančios iš intelektinės veiklos rezultatų. Tačiau pažymime, kad autorių, kuriais yra laikomi kūrinį sukūrę fiziniai asmenys, asmeninės neturtinės teisės neperduodamos kitiems asmenims. Atsižvelgiant į tai, žodžiai „ir neturtinės“ šiame punkte brauktini.
48. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „išrinktas“ įrašytinas žodis „paskirtas“.
49. Projekto 2 straipsnio 3 dalies pirmojoje pastraipoje vietoj žodžių „šio įstatymo“ įrašytini žodžiai „šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos radijo ir televizijos įstatymo“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]
D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. [email protected]