LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 138 STRAIPSNIO PAKEITIMO“

PROJEKTO XIVP-1798(2)

 

2022-11-16 Nr. 102-P-48

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošitis, Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo narys, Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pirmininkas Ričardas Juška, Seimo narys Eugenijus Sabutis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanclerė Giedrė Balčytytė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Strateginio valdymo grupės vadovė Daiva Žaromskytė-Rastenė

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-06-27

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

            Atkreipiame dėmesį, kad Seime užregistruoti Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio“ pakeitimo projektas (reg. Nr. XIVP-1043) ir Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio“ pakeitimo projektas (reg. Nr. XIVP-1677), kuriais taip pat siūloma keisti Seimo statuto 138 straipsnio 4 dalį.

Atsižvelgti

Komitetas sujungė projektus XIVP-1043, XIVP-1677 ir XIVP-1798(2) ir teikia jungtinį patobulintą projektą XIVP-1798(3).

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai

Eugenijus Sabutis ir Kęstutis Vilkauskas

2021-11-12

 

1

 

 

 

Pasiūlymas projektui XIVP-1043   (Komitetas projektus XIVP-1043, XIVP-1677 ir XIVP-1798(2) sujungė).

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad teisėkūroje vienareikšmiškai prioritetu laikytina teisės akto kokybė, o ne kiekybinis efektyvumas, būtina tikslinti šį Įstatymo projektą, suteikiant teisę pratęsti Vyriausybės išvados pateikimo terminą,  bet tuo pačiu būtina numatyti teisines ir procedūrines pasekmes, kurios atsirastų, jeigu Vyriausybė nepateiktų savo išvadas nustatytu ar pratęstu laikotarpiu. Šiuo metu Seimas neturi jokių teisinių įrankių kvestionuoti tokios išvados tikslingumo, jeigu ji nepateikiama per nustatytą laiko terminą. Teisingumo, protingumo ir parlamentinės valstybės principai reikalautų vykdomajai valdžiai nustatyti tokį reguliavimą, kuriuo nebūtų trikdomas teisėkūros procesas Seime.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsnį, kuriuo keičiamas Seimo statuto 138 straipsnis ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 138 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 138 straipsnio 4 dalį ją išdėstyti taip:

„4. Vyriausybė išvadas dėl įstatymų projektų šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per 4 savaites. Vyriausybei per nurodytą terminą nepateikus išvadų laikoma, kad išvados teigiamos. Jeigu per šį terminą Vyriausybė išvados dėl įstatymo projekto nepateikia, už Vyriausybės išvados parengimą atsakinga institucija informuoja pagrindinį komitetą apie priežastis, dėl kurių Vyriausybės išvada Seimui nepateikta nustatytu laiku. Atsižvelgdamas į gautą institucijos paaiškinimą, pagrindinis komitetas vieną kartą gali pratęsti Vyriausybės išvados pateikimo terminą šiame straipsnyje numatytu laikotarpiu. Jeigu ir per pratęstą terminą Vyriausybė išvados nepateikia, laikoma, kad ji neturi pastabų projektui.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritarta pasiūlymo daliai nustatyti, kad jeigu per šį terminą Vyriausybė išvadų dėl įstatymo projekto nepateikia, už Vyriausybės išvadų parengimą atsakinga institucija informuoja pagrindinį komitetą apie priežastis, dėl kurių Vyriausybės išvados Seimui nepateiktos nustatytu laiku. 

Taip pat ši nuostata papildyta, kad už Vyriausybės išvadų parengimą atsakinga institucija ne tik informuoja pagrindinį komitetą apie priežastis, dėl kurių Vyriausybės išvados Seimui nepateiktos laiku, bet ir apie numatomą Vyriausybės išvadų pateikimo terminą.

Be to, Komiteto patobulintame jungtiniame  projekte XIVP-1798(3) (sujungti projektai XIVP-1043, XIVP-1677 ir XIVP-1798(2)) nustatytas ilgesnis terminas Vyriausybės išvadoms pateikti (vietoje 4 savaičių siūloma įtvirtinti 30 darbo dienų terminą).

Tuo tarpu pasiūlymo daliai, kad pagrindinis komitetas galėtų pratęsti Seimo statute nustatytą terminą išvadoms pateikti ir, kad  Vyriausybei per pratęstą terminą nepateikus išvadų, būtų laikoma, kad ji pastabų neturi – nepritartina.

Argumentus žiūrėti prie Teisės ir teisėtvarkos komiteto pasiūlymo.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam jungtiniam Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 138 straipsnio pakeitimo“ projektui XIVP-1798(3) (sujungti projektai XIVP-1043, XIVP-1677 ir XIVP-1798(2)) ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2022-11-16

 

 

 

 

Argumentai:

Pažymėtina tai, kad:

1) teisėkūroje vienareikšmiškai prioritetu laikytina teisės akto kokybė, o ne kiekybinis efektyvumas;

2) Vyriausybė išvadose dėl teisės akto projekto ne tik nurodo pritarianti ar nepritarianti tam tikram projektui, bet pateikia pastabų ir konkrečių pasiūlymų (be kita ko ir ekspertinių) ir tais atvejais kai ji iš esmės pritaria esminėms projekto idėjoms, tačiau siūlo jį tobulinti;

3) Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. liepos 24 d. nutarime „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 138 straipsnio pakeitimo“ projekto Nr. XIIIP-3020“ Nr. 784 nurodyti ir tokie argumentai:

- Vyriausybės išvados dėl Seime svarstomų teisės aktų projektų rengiamos kaip bet kuris kitas teisės akto projektas, vadovaujantis Vyriausybės darbo reglamente nustatytais teisės akto projekto rengimo reikalavimais, kurie įpareigoja teisės akto projekto rengėją užtikrinti tinkamą teikiamo Vyriausybei teisės akto projekto parengimą, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo atlikimą, konsultavimąsi su visuomene; 

- Vyriausybės išvados skiriasi savo sudėtingumu ir apimtimi, o procese dalyvauja daug subjektų. Tinkamai ir kokybiškai parengti Vyriausybės išvadą dėl Seime svarstomo teisės akto projekto, laikantis visų Vyriausybės darbo reglamento reikalavimų, ypač jeigu siūlomas sudėtingas, kompleksinis ir didesniu poveikiu pasižymintis reguliavimas, per iki šiol nustatytą  4 savaičių terminą neįmanoma;

-pagal siūlomą reguliavimą kiltų rizika, kad teisės aktai bus priimti tinkamai ir visapusiškai neįvertinus galimų teigiamų ir neigiamų padarinių, nes neretai teisės aktų projektų galimoms pasekmėms įvertinti reikia Vyriausybei atskaitingų institucijų ir įstaigų kaupiamų administracinių duomenų;

- pablogintų vieno iš pagrindinių teisėkūros dalyvių – Vyriausybės – sąlygas pareikšti nuomonę ir būti išgirstai dėl siūlomo reguliavimo praktinio įgyvendinimo galimybių prieš priimant sprendimą. 

Atsižvelgiant į išdėstytą, siūlytina projektą tobulinti, atsisakant siūlomų teisėkūros procedūrų pasekmių (kad ir su siūloma išimtimi), leidžiančių tęsti projekto svarstymą be Vyriausybės išvadų, kai ji per nustatytą (ar pratęstą) laiką nepateikia išvadų ir, atsisakant siūlomo teisinio reguliavimo, kad Seimo valdyba Vyriausybės prašymu galėtų pratęsti Seimo statute įtvirtintą Vyriausybės išvadų pateikimo terminą.

Iš dalies pritarus Seimo narių Eugenijaus Sabučio ir Kęstučio Vilkausko pasiūlymui projektui XIVP-1043, Komiteto patobulintu jungtiniu projektu siūloma Seimo statute nurodyti, kad jeigu per Seimo statute nurodytą terminą Vyriausybė išvadų dėl įstatymo projekto nepateikia, už Vyriausybės išvadų parengimą atsakinga institucija informuoja pagrindinį komitetą apie priežastis, dėl kurių Vyriausybės išvados Seimui nepateiktos nustatytu laiku ir apie numatomą Vyriausybės išvadų pateikimo terminą.

Taip pat patobulintame jungtiniame  projekte XIVP-1798(3) (sujungti projektai XIVP-1043, XIVP-1677 ir XIVP-1798(2)) nustatant ilgesnį terminą Vyriausybės išvadoms pateikti, tikslinga šį terminą skaičiuoti ne savaitėmis, o darbo dienomis. Paprastai 6 savaites sudarytų 30 darbo dienų. Pažymėtina, kad dauguma kitų Seimo statute nustatytų terminų, kurie susiję su išvadų dėl projekto pateikimo, skaičiuojami darbo dienomis, pavyzdžiui, Seimo kanceliarijos Teisės departamentas dėl užregistruoto įstatymo projekto ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo gavimo dienos pateikia išvadas, ar tas projektas atitinka Konstituciją, įstatymus, teisėkūros principus ir teisės technikos taisykles, taip pat ar kartu pateikti dokumentai atitinka šio statuto reikalavimus (136 str. 2 d.) ir kt.

 Pasiūlymas:

Pakeisti 138 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Vyriausybė išvadas dėl įstatymų projektų šiuo ir kitais atvejais pateikia Seimui per 4 6 savaites 30 darbo dienųVyriausybės prašymu dėl svarstomo projekto sudėtingumo išvadų pateikimo terminas Seimo valdybos sprendimu gali būti pratęsiamas ne daugiau kaip dar 2 savaitėms. Vyriausybei per nustatytą terminą nepateikus išvadų ir nepateikus prašymo terminą pratęsti arba nepateikus išvadų per pratęstą terminą, įstatymo projekto svarstymas gali būti tęsiamas ir be Vyriausybės išvadų, išskyrus šio statuto 145 straipsnio 1 dalyje numatytus atvejus.Jeigu per šį terminą Vyriausybė išvadų dėl įstatymo projekto pateikti nespėja, už Vyriausybės išvadų parengimą atsakinga institucija informuoja pagrindinį komitetą apie priežastis, dėl kurių Vyriausybės išvados dėl įstatymo projekto Seimui nepateiktos nustatytu laiku, ir numatomą Vyriausybės išvadų pateikimo terminą.“

Pritarti

Seimo kanceliarijos Parlamentinių tyrimų departamentas 2015 m. kovo 25 d. atliktame tyrime „Teisėkūros tendencijos ir rodikliai Europos Sąjungos valstybėse ir Lietuvoje“ pabrėžė, kad teisėkūros proceso organizavimas ir su tuo susiję parlamento priimamų įstatymų kokybės klausimai yra svarbūs veiksniai, lemiantys valstybės teisinės sistemos būklę.

Šiame konstekste atkreiptinas dėmesys ir į kitas tyrime atskleistas teisėkūros Lietuvoje tendencijas, t.y., kad „su teisėkūros proceso kokybės klausimu glaudžiai susijusi vyriausybės ir atskirų parlamento narių (taip pat frakcijų ir komitetų) vaidmens, rengiant ir teikiant parlamentui priimti įstatymų projektus, santykio problema. Vyriausybės disponuojami žmogiškieji, organizaciniai, techniniai ištekliai, jos kasdienė patirtis, gaunama tiesiogiai tvarkant valstybės reikalus, tikėtina, užtikrina geresnes jos nei parlamento narių galimybes parengti kokybišką įstatymo projektą, kurį priėmus atsirastų tam tikras efektyvus teisinis reglamentavimas, o jo šalutinis neigiamas poveikis būtų minimalus ar visai nepasireikštų. Kita vertus, parlamento narių, kaip tautos išrinktų atstovų, įstatymų leidybos iniciatyvos teisė taip pat negali būti paneigta. Sudėtinga konkrečiai apibrėžti, koks šių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę turinčių subjektų įtakos teisėkūros procesui balansas būtų optimalus. Vis dėlto, analizuojant kitų ES valstybių patirtį, galima konstatuoti, kad daugumoje jų didesnį, neretai ir dominuojantį vaidmenį šiuo požiūriu atlieka vyriausybė, o parlamento narių teisėkūros iniciatyvoms tenka labiau antraeilis vaidmuo.

Minėtame tyrime taip pat pateiktos išvados, kad „palyginti su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis, kuriose parlamentai dažniausiai yra „parlamentinės kontrolės parlamentai“, Lietuvos parlamentą pirmiausia galima laikyti „teisėkūros parlamentu“. Seimo veikla teisėkūros srityje yra hiperaktyvi, teisėkūros darbotvarkė itin intensyvi, parlamente užregistruojama ir priimama labai daug teisės aktų projektų. Pagal šiuos teisėkūros būklės rodiklius Lietuvai gali „prilygti“ vos viena kita Europos Sąjungos valstybė. Teisinės sistemos nestabilumas, taip pat permanentinė teisės ekspertų kritika galiojantiems įstatymams bei kitiems teisės aktams patvirtina, kad parlamento ilgalaikiu prioritetu yra tapę teisėkūros kiekybiniai, bet ne kokybiniai rodikliai. <...>

Per šešetą parlamento kadencijų (1990–2012 m. laikotarpiu) besikartojančios teisėkūros praktikos, galima sakyti, jau yra tapusios tam tikromis teisėkūros tendencijomis bei tradicijomis, o kai kurios iš jų – ne visada priimtinais teisėkūros įpročiais. Pavyzdžiui, Seimas iš kitų Europos Sąjungos parlamentų tarpo labai išsiskiria pagal Seimo narių aktyvumo teisėkūros srityje kriterijus. Seimo nariai užregistruoja labai daug teisės aktų projektų, neretai jie „užgožia“ Vyriausybės teisėkūros iniciatyvas. Tai yra labiau neįprasta, nei įprasta praktika „senosiose“ Vakarų Europos demokratijose. Beje, pagal šį kriterijų Lietuva skiriasi ir nuo kaimyninių Estijos bei Latvijos – pastarosiose vyriausybės teisės aktų projektų užregistruojama kur kas daugiau.

Svarstomo projekto kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad pagal Konstituciją, inter alia jos 5 straipsnio 2, 3 dalis, konstitucinius teisinės valstybės, atsakingo valdymo principus, Seimas, įgyvendindamas įstatymų leidybos procedūrą, privalo Seimo statute ir įstatymuose nustatyti tokį įstatymų leidybos proceso teisinį reguliavimą, kuriuo būtų užtikrintas inter alia proceso viešumas ir skaidrumas, sudarytos prielaidos užtikrinti įstatymų ir kitų Seimo aktų kokybę (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2019 m. balandžio 16 d. nutarimas Nr. KT12-N4/2019).

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – nėra, susilaikė – 2.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Julius Sabatauskas

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė