LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3584
2024-09-25 Nr. 111-P-33
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, A. Kubilienė, M. Navickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Sveikatos apsaugos viceministras E. Diržius, Sveikatos stiprinimo skyriaus vedėja A. Astrauskienė, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Žemės ūkio ministerijos Augalininkystės ir žaliųjų technologijų skyriaus patarėjas V. Ašmonas, patarėja R. Grikienė, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministrė I. Valeškaitė, ministrės patarėja G. Lelė, Geresnio reglamentavimo ir verslo priežiūros politikos grupės vadovė J. Bulytė, vyr. patarėja L. Rumčikienė, vyr. patarėja R. Valinčienė,
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Narkotikų ir jų prekursorių skyriaus vedėja R. Mačiūnienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnį siūloma papildyti 121 dalimi, kurioje apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka. Siūlomas reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais. Pirma, projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai. Atitinkamai siūloma keisti ir kitas keičiamo įstatymo nuostatas, numatančias tarpinių pluoštinių kanapių produktų tiekimą į rinką. Vertinant šių nuostatų turinį, atkreiptinas dėmesys, kad tarpiniai pluoštinių kanapių produktai neturėtų būti laikomi atskira pluoštinių kanapių gaminių kategorija, kuriai taikomos analogiškos kaip ir pluoštinių kanapių produktams bei pluoštinių kanapių gaminiams taikomos normos. Tarpiniai pluoštinių kanapių produktai negali būti laikomi savarankiškais ir savitiksliais pluoštinių kanapių gaminiais, jos yra tik medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalis). Kitaip sakant, tarpiniai pluoštinių kanapių produktai specialiai negaminami su tikslu juos tiekti į rinką, jie yra natūraliai ir neišvengiamai pluoštinių kanapių gaminių gamybos metu susidarantys produktai, kurie arba sunaudojami gaminant reglamentuojamus pluoštinių kanapių gaminius, arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekte atsisakyti nepagrįstų ir nederančių su esamu pluoštinių kanapių produktų ir gaminių reguliavimu nuostatų, numatančių tarpinių pluoštinių kanapių produktų eksportą ir gamybą kaip savarankišką ūkinės veiklos sritį. Antra, teikiamoje nuostatoje yra vartojama sąvoka „tarpiniai pluoštinių kanapių produktai ir gaminiai“, kas suponuoja, kad turimi omenyje tarpiniai pluoštinių kanapių gaminiai. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo nuostatos tik apibrėžia kas yra pluoštinių kanapių gaminiai, tačiau nereglamentuoja kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais. Pastebėtina, kad kitose tiek projekto, tiek galiojančio įstatymo nuostatose yra vartojamos formuluotės „pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai“, todėl jei turimi omenyje būtent pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 121 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta, priešingu atveju įstatyme turėtų būti apibrėžta kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
1 |
|
|
2.Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžiamos sąvokos dėstomos abėcėline tvarka, projekto 1 straipsniu apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 141 dalyje. Jeigu vis dėlto, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą pastabą, būtų nuspręsta apibrėžti „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką, ji turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 111 dalyje. |
Nepritarti
|
Atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.5 punktą, projekto 1 straipsnyje siūlomas Pluoštinių kanapių įstatymo 2 straipsnio papildymas 121 dalimi yra perteklinis, todėl siūlytina jo atsisakyti. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
1 |
|
|
3.Derinant projekto 1 straipsniu apibrėžiamą „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką su keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje apibrėžtos sąvokos „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių importas“ formuluote, šios sąvokos apibrėžime vietoj žodžio „tiekimas“ įrašytinas žodis „išvežimas“. |
Nepritarti |
Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
2 |
2, 3 |
|
4.Nėra aiškus projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktų santykis. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūlome nustatyti, kad mokslo ir studijų institucijos gali auginti pluoštines kanapes uždaruose gruntuose ar laboratorijose moksliniais eksperimentiniais tikslais, o kiti pluoštinių kanapių augintojai – kai taikomi inovatyvūs pluoštinių kanapių auginimo metodai bei našumą didinančios technologijos (pvz., mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros technologijos). Tuo tarpu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatoma, kad bendroji šio punkto nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms bei pluoštinių kanapių augintojams, auginantiems pluoštines kanapes mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais. Taigi, nėra aišku, ar, pirma, nuostata būtų netaikoma visoms mokslo ir studijų institucijoms, ar tik toms mokslo ir studijų institucijoms, kurios pluoštines kanapes augina moksliniais eksperimentiniais tikslais. Jeigu nuostata netaikoma tik toms mokslo ir studijų institucijoms, kurios jas augina moksliniais eksperimentiniais tikslais, terminija turėtų būti suderinta tarpusavyje. Antra, nėra atskleista kokie dar pluoštinių kanapių augintojai (be mokslo ir studijų institucijų) pluoštines kanapes gali auginti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, ir kaip toks privačių ūkio subjektų – pluoštinių kanapių augintojų - deklaruojamas tikslas būtų konstatuojamas. |
Pritarti |
Argumentai: Siūlytina tikslinti šias projekto 2 straipsnio 2 ir 3 dalis, atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.3 punktą. |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
2 |
4 |
|
5. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti galės tirti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija, tačiau ir kitos akredituotos Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorijos. Atsižvelgiant į tai, kad laboratorijos akreditavimas turėtų būti laikomas kaip tiesiogiai susijęs su asmens teisės užsiimti atitinkama ūkine veikla įgyvendinimu, visos su ūkio subjekto akreditavimu susijusios nuostatos (reikalavimai ūkio subjektams, pagrindai, kuriems esant prašymai akredituoti netenkinami, prašymų nagrinėjimo terminai, akredituotų laboratorijų teisės ir pareigos) ) taip pat turėtų būti įtvirtintos įstatyminiu lygmeniu. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Siūlytina tikslinti šią projekto 2 straipsnio 4 dalį, atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.4 punktą. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
3 |
|
|
6.Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje siūloma nustatyti, kad tiekiant pluoštinių kanapių produktus, tarpinius pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius į kitas Europos Sąjungos valstybės nares, šių produktų ir gaminių ženklinimas turi atitikti konkrečios Europos Sąjungos valstybės narės nacionalinius reikalavimus ir maksimali leistina THC kiekio koncentracija neturi viršyti šioje Europos Sąjungos valstybėje narėje nustatytą maksimalų leistiną THC kiekį. Vertinat šią nuostatą pažymėtina, kad į Lietuvos Respublikos jurisdikciją nepatenka reikalavimų, taikomų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, nustatymas ir šių reikalavimų laikymosi kontrolė. Kitaip sakant, reikalavimus iš Lietuvos Respublikos į kitas Europos Sąjungos valstybes nares tiekiamiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams nustato bei jų laikymosi priežiūrą užtikrina pačios Europos Sąjungos valstybės narės savo nacionaliniuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, kaip teisiškai ydingos reikėtų atsisakyti siūlomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalies nuostatos, nustatančios reikalavimus Lietuvos ūkio subjektams atitikti Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinius teisės aktus. Dėl analogiškos priežasties, siūlome atsisakyti ir projekto 3 straipsniu pildomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 41 dalies. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
3 |
|
|
7. Jeigu nebūtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje po žodžių „kitas Europos Sąjungos valstybės nares“ įrašytini žodžiai „ar Europos ekonominės erdvės valstybes“. |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
4 |
|
|
Projekto 4 straipsnyje turėtų būti patikslintos įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinimo datos.
|
Pritarti
|
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
3 4 |
5 1 |
|
9. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais: 9.1.Projekto 3 straipsnio 5 dalies pakeitimų esmė dėstytina taip: „Papildyti 4 straipsnį 41 dalimi“; 9.2.Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08 |
|
|
|
10. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas priskirtinas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos kompetencijai, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.
|
Pritarti |
Argumentai: Šio projekto svarstymo Komitete metu Vyriausybės išvada jau yra gauta. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
1. Eil. 2. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmai, 2024-05-16 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmai (toliau – Rūmai) teikia apibendrintas įžvalgas dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3584“ (toliau – Projektas). Rūmai palankiai vertina Projektą ir pritaria jame apibrėžtiems pakeitimams dėl žemiau nurodytų priežasčių: 1) Projekte nurodyta, kad pluoštinės kanapės gali būti auginamos ne tik atvirame, tačiau ir uždarame grunte. Pažymime, kad pluoštinių kanapių auginimas uždarame grunte, nenaudojant herbicidų, pesticidų ar fungicidų, sąlygotų mažiau užterštą piktžolėmis, ekologiškesnę ir sveikesnę produkciją, sudarytų galimybes pluoštines kanapes auginti ne tik iš sėklų, tačiau ir iš sodinukų bei tokiu būdu prisidėtų prie inovatyvių pluoštinių kanapių auginimo metodų bei našumą didinančių technologijų taikymo ir kt.; 2) Projekte įtvirtinta galimybė tiekti į rinką ne tik galutiniam vartotojui skirtus pluoštinių kanapių gaminius, tačiau ir tarpinius pluoštinių kanapių produktus, kurie gali būti naudojami kaip sudedamoji dalis, gaminant pluoštinių kanapių gaminį. Tokiu būdu agroverslui atsirastų naujos ekonominio bendradarbiavimo galimybės, būtų sudarytos prielaidos gamybos veiklos specializacijai ir kt.; 3) Sudaromos galimybės pluoštinių kanapių auginimo priežiūrą atlikti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorijai, tačiau ir kitoms akredituotoms Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos laboratorijoms. Laikytina, kad konkurencijos įtvirtinimas bus naudingas visoms suinteresuotoms grupėms: žemės ūkio subjektai turės galimybę rinktis nepriklausomą priežiūros įstaigą pagal optimalų paslaugų kokybės ir kainos santykį, priežiūros įstaigos laisvai veikiančios rinkoje turės stimulą tobulinti paslaugų kokybę ir t. t. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, prašome Jūsų pritarti Projektui. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.
|
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-04-15 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3584 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3584 ir siūlyti pagrindiniam Seimo Kaimo reikalų komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.
7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, A. Kubilienė.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas