LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PLUOŠTINIŲ KANAPIŲ ĮSTATYMO NR. XII-336 2, 3 IR 4 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3584

 

 

2024-09-25  Nr. 111-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, A. Kubilienė, M. Navickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė,  Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Lietuvos Respublikos Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Sveikatos apsaugos viceministras E. Diržius, Sveikatos stiprinimo skyriaus vedėja A. Astrauskienė, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė,  Žemės ūkio ministerijos Augalininkystės ir žaliųjų technologijų skyriaus patarėjas V. Ašmonas, patarėja R. Grikienė, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos viceministrė I. Valeškaitė, ministrės patarėja G. Lelė, Geresnio reglamentavimo ir verslo priežiūros politikos grupės vadovė J. Bulytė, vyr. patarėja L. Rumčikienė, vyr. patarėja R. Valinčienė,

 Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Narkotikų ir jų prekursorių skyriaus vedėja R. Mačiūnienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.                   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnį siūloma papildyti 121 dalimi, kurioje apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka. Siūlomas reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.

Pirma, projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai. Atitinkamai siūloma keisti ir kitas keičiamo įstatymo nuostatas, numatančias tarpinių pluoštinių kanapių produktų tiekimą į rinką. Vertinant šių nuostatų turinį, atkreiptinas dėmesys, kad tarpiniai pluoštinių kanapių produktai neturėtų būti laikomi atskira pluoštinių kanapių gaminių kategorija, kuriai taikomos analogiškos kaip ir pluoštinių kanapių produktams bei pluoštinių kanapių gaminiams taikomos normos. Tarpiniai pluoštinių kanapių produktai negali būti laikomi savarankiškais ir savitiksliais pluoštinių kanapių gaminiais, jos yra tik medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalis). Kitaip sakant, tarpiniai pluoštinių kanapių produktai specialiai negaminami su tikslu juos tiekti į rinką, jie yra natūraliai ir neišvengiamai pluoštinių kanapių gaminių gamybos metu susidarantys produktai, kurie arba sunaudojami gaminant reglamentuojamus pluoštinių kanapių gaminius, arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekte atsisakyti nepagrįstų ir nederančių su esamu pluoštinių kanapių produktų ir gaminių reguliavimu nuostatų, numatančių tarpinių pluoštinių kanapių produktų eksportą ir gamybą kaip savarankišką ūkinės veiklos sritį.

Antra, teikiamoje nuostatoje yra vartojama sąvoka „tarpiniai pluoštinių kanapių produktai ir gaminiai“, kas suponuoja, kad turimi omenyje tarpiniai pluoštinių kanapių gaminiai. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio įstatymo nuostatos tik apibrėžia kas yra pluoštinių kanapių gaminiai, tačiau nereglamentuoja kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais. Pastebėtina, kad kitose tiek projekto, tiek galiojančio įstatymo nuostatose yra vartojamos formuluotės „pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai“, todėl jei turimi omenyje būtent pluoštinių kanapių produktai ir jų gaminiai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 121 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta, priešingu atveju įstatyme turėtų būti apibrėžta kas yra laikomi tarpiniais pluoštinių kanapių gaminiais.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

1

 

 

2.Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžiamos sąvokos dėstomos abėcėline tvarka, projekto 1 straipsniu apibrėžiama „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoka turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 141 dalyje. Jeigu vis dėlto, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą pastabą, būtų nuspręsta apibrėžti „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką, ji turėtų būti dėstoma 2 straipsnio 111 dalyje.

Nepritarti

 

 

 

 

Atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.5 punktą,

projekto 1 straipsnyje siūlomas Pluoštinių kanapių įstatymo 2 straipsnio papildymas 12dalimi yra perteklinis, todėl siūlytina jo atsisakyti.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

1

 

 

3.Derinant projekto 1 straipsniu apibrėžiamą „pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto“ sąvoką su keičiamo įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje apibrėžtos sąvokos „pluoštinių kanapių produktų ir gaminių importas“ formuluote, šios sąvokos apibrėžime vietoj žodžio „tiekimas“ įrašytinas žodis „išvežimas“.

Nepritarti

Žiūrėti į aukščiau išdėstytus argumentus.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

2

2,

3

 

4.Nėra aiškus projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktų santykis. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte siūlome nustatyti, kad mokslo ir studijų institucijos gali auginti pluoštines kanapes uždaruose gruntuose ar laboratorijose moksliniais eksperimentiniais tikslais, o kiti pluoštinių kanapių augintojai – kai taikomi inovatyvūs pluoštinių kanapių auginimo metodai bei našumą didinančios technologijos (pvz., mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros technologijos). Tuo tarpu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatoma, kad bendroji šio punkto nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms bei pluoštinių kanapių augintojams, auginantiems pluoštines kanapes mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais. Taigi, nėra aišku, ar, pirma, nuostata būtų netaikoma visoms mokslo ir studijų institucijoms, ar tik toms mokslo ir studijų institucijoms, kurios pluoštines kanapes augina moksliniais eksperimentiniais tikslais. Jeigu nuostata netaikoma tik toms mokslo ir studijų  institucijoms, kurios jas augina moksliniais eksperimentiniais tikslais, terminija turėtų būti suderinta tarpusavyje. Antra, nėra atskleista kokie dar pluoštinių kanapių augintojai (be mokslo ir studijų institucijų) pluoštines kanapes gali auginti mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, ir kaip toks privačių ūkio subjektų – pluoštinių kanapių augintojų - deklaruojamas tikslas būtų konstatuojamas.

Pritarti

Argumentai:

Siūlytina tikslinti šias projekto 2 straipsnio 2 ir 3 dalis, atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.3 punktą.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

2

4

 

5. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti galės tirti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija, tačiau ir kitos akredituotos Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorijos. Atsižvelgiant į tai, kad laboratorijos akreditavimas turėtų būti laikomas kaip tiesiogiai susijęs su asmens teisės užsiimti atitinkama ūkine veikla įgyvendinimu, visos su ūkio subjekto akreditavimu susijusios nuostatos (reikalavimai ūkio subjektams, pagrindai, kuriems esant prašymai akredituoti netenkinami, prašymų nagrinėjimo terminai, akredituotų laboratorijų teisės ir pareigos) ) taip pat turėtų būti įtvirtintos įstatyminiu lygmeniu.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siūlytina tikslinti šią projekto 2 straipsnio 4 dalį, atsižvelgiant į Vyriausybės išvados 1.4 punktą.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

3

 

 

6.Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje siūloma nustatyti, kad tiekiant pluoštinių kanapių produktus, tarpinius pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius į kitas Europos Sąjungos valstybės nares, šių produktų ir gaminių ženklinimas turi atitikti konkrečios Europos Sąjungos valstybės narės nacionalinius reikalavimus ir maksimali leistina THC kiekio koncentracija neturi viršyti šioje Europos Sąjungos valstybėje narėje nustatytą maksimalų leistiną THC kiekį. Vertinat šią nuostatą pažymėtina, kad į Lietuvos Respublikos jurisdikciją nepatenka reikalavimų, taikomų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, nustatymas ir šių reikalavimų laikymosi kontrolė. Kitaip sakant, reikalavimus iš Lietuvos Respublikos į kitas Europos Sąjungos valstybes nares tiekiamiems pluoštinių kanapių produktams ir gaminiams nustato bei jų laikymosi priežiūrą užtikrina pačios Europos Sąjungos valstybės narės savo nacionaliniuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, kaip teisiškai ydingos reikėtų atsisakyti siūlomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalies nuostatos, nustatančios reikalavimus Lietuvos ūkio subjektams atitikti Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinius teisės aktus. Dėl analogiškos priežasties, siūlome atsisakyti ir projekto 3 straipsniu pildomos keičiamo įstatymo 4 straipsnio 41 dalies.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

3

 

 

7. Jeigu nebūtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 11 dalyje po žodžių „kitas Europos Sąjungos valstybės nares“ įrašytini žodžiai „ar Europos ekonominės erdvės valstybes“.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

4

 

 

Projekto 4 straipsnyje turėtų būti patikslintos įstatymo įsigaliojimo bei įgyvendinimo datos.

 

Pritarti

               

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

3

4

5

1

 

9. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais:

9.1.Projekto 3 straipsnio 5 dalies pakeitimų esmė dėstytina taip: „Papildyti 4 straipsnį 41 dalimi“;

9.2.Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-08

 

 

 

10. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas priskirtinas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos kompetencijai, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.

 

                                                                                                   

Pritarti

Argumentai:

Šio projekto svarstymo Komitete metu Vyriausybės išvada jau yra gauta.

 

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

1.       Eil.

2.       Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmai, 2024-05-16

 

 

 

Lietuvos Respublikos žemės ūkio rūmai (toliau – Rūmai) teikia apibendrintas įžvalgas dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3584“ (toliau – Projektas).

Rūmai palankiai vertina Projektą ir pritaria jame apibrėžtiems pakeitimams dėl žemiau nurodytų priežasčių:

1)    Projekte nurodyta, kad pluoštinės kanapės gali būti auginamos ne tik atvirame, tačiau ir uždarame grunte. Pažymime, kad pluoštinių kanapių auginimas uždarame grunte, nenaudojant herbicidų, pesticidų ar fungicidų, sąlygotų mažiau užterštą piktžolėmis, ekologiškesnę ir sveikesnę produkciją, sudarytų galimybes pluoštines kanapes auginti ne tik iš sėklų, tačiau ir iš sodinukų bei tokiu būdu prisidėtų prie inovatyvių pluoštinių kanapių auginimo metodų bei našumą didinančių technologijų taikymo ir kt.;

            2) Projekte įtvirtinta galimybė tiekti į rinką ne tik galutiniam vartotojui skirtus pluoštinių kanapių gaminius, tačiau ir tarpinius pluoštinių kanapių produktus, kurie gali būti naudojami kaip sudedamoji dalis, gaminant pluoštinių kanapių gaminį. Tokiu būdu agroverslui atsirastų naujos ekonominio bendradarbiavimo galimybės, būtų sudarytos prielaidos gamybos veiklos specializacijai ir kt.;

       3) Sudaromos galimybės pluoštinių kanapių auginimo priežiūrą atlikti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorijai, tačiau ir kitoms akredituotoms Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos laboratorijoms. Laikytina, kad konkurencijos įtvirtinimas bus naudingas visoms suinteresuotoms grupėms: žemės ūkio subjektai turės galimybę rinktis nepriklausomą priežiūros įstaigą pagal optimalų paslaugų kokybės ir kainos santykį, priežiūros įstaigos laisvai veikiančios rinkoje turės stimulą tobulinti paslaugų kokybę ir t. t.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, prašome Jūsų pritarti Projektui.

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

 

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-04-15

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3584 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Pritarti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

1

 

 

N

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 30 d. sprendimo Nr. SV-S-1385 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 7 ir 8 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė  nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo Nr. XII-336 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3584 (toliau – projektas Nr. 1) ir Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo Nr. VIII-602 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3585 (toliau – projektas Nr. 2) (toliau kartu – projektai), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui projektus tobulinti, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1.  Siūlome patikslinti ir papildyti projektą Nr. 1:

1.1. Tarpiniai pluoštinių kanapių produktai neturėtų būti laikomi savarankiškais ir savitiksliais pluoštinių kanapių gaminiais, nes pagal Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymo (toliau – PKĮ) 2 straipsnio 15 dalį tai yra tik medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys.

Siekdami teisinio aiškumo ir aiškios atskirties tarp tarpinių pluoštinių kanapių produktų, kurie pagal PKĮ 4 straipsnio 6 dalies nuostatas turi būti sunaudoti gaminant reglamentuojamus pluoštinių kanapių gaminius arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka, pluoštinių kanapių produktų (žaliavų, kurios nėra skirtos galutiniam vartojimui) bei pluoštinių kanapių gaminių (maisto, pašarų, kosmetikos ir kitų gaminių, skirtų galutiniam vartojimui), atsižvelgdami į tai, kad galutiniam vartojimui skirtų gaminių sudėtinė dalis gali būti ne tik neperdirbtos žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir pluoštinių kanapių sėklos, tačiau ir pluoštinių kanapių dalių ir sėklų perdirbimo metu susidarančios medžiagos (ekstraktai, kristalai, biomasė, pluoštinių kanapių granulės ir t. t.), be to, tarpiniai pluoštinių kanapių produktai gali susidaryti ne tik perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas galutiniam vartojimui skirtas gaminys, tačiau ir perdirbimo proceso metu, kai siekiama pagaminti kitą pluoštinių kanapių produktą, taip pat į tai, kad kituose PKĮ straipsniuose, apibrėžiančiuose tarpinių pluoštinių kanapių produktų kontrolę, vartojama ne tarpinio pluoštinių kanapių produkto sąvoka, o pluoštinių kanapių tarpinio produkto sąvoka, siūlome projekte Nr. 1 patikslinti pluoštinių kanapių gaminių (PKĮ 2 straipsnio 7 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:

„7. Pluoštinių kanapių gaminiai – galutiniam vartojimui skirtas maistas, pašarai, kosmetikos gaminiai ir kiti gaminiai, pagaminti naudojant pluoštinių kanapių produktus ir (arba) pluoštinių kanapių tarpinius produktus.“

Siūlome patikslinti pluoštinių kanapių produktų (PKĮ 2 straipsnio 9 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:

„9. Pluoštinių kanapių produktai – perdirbti skirtos žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir pluoštinių kanapių sėklos arba pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kurios nėra skirtos galutiniam vartojimui ar mažmeninei prekybai.“

Siūlome patikslinti tarpinių  pluoštinių kanapių produktų (PKĮ 2 straipsnio 15 dalis) sąvoką ir ją išdėstyti taip:

„15. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai – medžiagos, susidarančios perdirbant pluoštinių kanapių produktus, kol pagaminamas pluoštinių kanapių gaminys ar kitas pluoštinių kanapių produktas.“

Taip pat siūlome atsisakyti projekto Nr. 1 2 straipsnio 1 dalyje siūlomo PKĮ 3 straipsnio 1 dalies pakeitimo ir 3 straipsnio 1 ir 3 dalyse siūlomo PKĮ 4 straipsnio 1 ir 3 dalių pakeitimo.

 

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

2

 

 

N

1.2. Pluoštinių kanapių produktai pagal siūlomą sąvoką yra ne tik žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir jų sėklos, tačiau ir kitos perdirbimo metu susidarančios medžiagos, kurios paprastai yra laikomos ne deklaruotuose sandėliuose, o gamybinėse patalpose. Išsamūs gamybinių patalpų ir apskaitos reikalavimai (tokiu atveju, jei tetrahidrokanabinolio (toliau – THC) kiekis viršija PKĮ nustatytas ribas pagal šio nutarimo 1.6 papunktyje teikiamą pasiūlymą) bus nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamose Pluoštinių kanapių gaminių gamybos veiklos taisyklėse. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, ir siekdami nesukurti perteklinės reguliavimo naštos ir išlaikyti PKĮ sistemiškumą, siūlome atsisakyti perteklinio reikalavimo visus pluoštinių kanapių produktus laikyti tik deklaruotuose sandėliuose, laikymo ar klojėjimo vietose ir pakeisti PKĮ 3 straipsnio 3 dalies 5 punktą taip:

„5) vadovaudamiesi Auginimo priežiūros tvarkos aprašu, pluoštinių kanapių produktus, išskyrus medžiagas, susidarančias perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, laikyti tik deklaruotuose sandėliuose, laikymo ar klojėjimo vietose arba, pluoštinių kanapių pasėlius palikę žiemoti laukuose nenupjautus, informuoti apie tai Tarnybą;“.

 

Pritarti

 

 

             

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

2

1,

2,

3

 

 

1.3. Pažymime, kad auginant pluoštines kanapes uždarame grunte galima sumodeliuoti tokias sąlygas, kaip šviesos režimas, temperatūrinis režimas, atitinkamas ir (ar) tikslingas maitinimas išnaudojant hidroponikos galimybes, kurios skatina kanapes kaupti daugiau THC ir (ar) kitų kanabinoidų. Atsižvelgiant į tai, pluoštinių kanapių auginimas uždarame grunte turėtų būti leidžiamas tik išskirtiniais atvejais, vykdant mokslinį tyrimą ir eksperimentinę plėtrą, tačiau neapsiribojant mokslo ir studijų institucijomis, kadangi mokslinį tyrimą vykdyti bei finansavimą jam gauti gali ir kiti subjektai, todėl nėra pagrindo riboti jų galimybės, gavus Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo nustatyta tvarka išduotą specialųjį leidimą, vykdyti mokslinį tyrimą uždarame grunte. Atkreipiame dėmesį, kad Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo 21straipsnyje nustatyti griežti reikalavimai norint gauti minėtą leidimą (kiekvienoje veiklos vietoje paskirti asmenį, atsakingą už narkotinių ir psichotropinių medžiagų įsigijimą, laikymą ir apskaitą, turėti sveikatos apsaugos ministro nustatytus reikalavimus atitinkančias patalpas, turėti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos atlikti mokslinio tyrimo vertinimą institucijos išduotą patvirtinimą, kad numatomas vykdyti tyrimas yra mokslinis tyrimas, būti nepriekaištingos reputacijos ir kt.). Siekdami teisinio aiškumo, PKĮ 3 straipsnio nuostatų ir Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatymo ir terminų derėjimo tarpusavyje ir esant būtinybei griežtai kontroliuoti pluoštinių kanapių auginimą uždarame grunte, siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pluoštines kanapes leidžiama auginti pluoštinių kanapių produktų ir pluoštinių kanapių gaminių gamybai, sodininkystei, kaip tarpinius pasėlius arba mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, taip pat selekcijos tikslais, kai siekiama jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, bei naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo tikslais, šiame straipsnyje bei žemės ūkio ministro nustatyta tvarka.“

Siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip:

„3. Pluoštinių kanapių augintojai privalo:

1) auginti pluoštines kanapes tik atvirame grunte. Mokslo ir studijų institucijos ir pluoštinių kanapių augintojai pluoštines kanapes, auginamas mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros ir (arba) selekcijos tikslais, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, gali auginti uždaruose gruntuose ar laboratorijose, turėdami Lietuvos Respublikos narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės įstatyme nustatyta tvarka išduotą leidimą;

2) auginti tik įtrauktų į Bendrąjį žemės ūkio augalų rūšių veislių katalogą, paskelbtą pagal Direktyvos 2002/53/EB 17 straipsnį, veislių augalus, sėjai naudodami tik žemės ūkio ministro patvirtintus aliejinių ir pluoštinių augalų sėklos privalomuosius kokybės reikalavimus atitinkančią pluoštinių kanapių sėklą. Ši nuostata netaikoma mokslo ir studijų institucijoms, auginančioms pluoštines kanapes mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros tikslais, ir pluoštinių kanapių augintojams, auginantiems pluoštines kanapes selekcijos tikslais ir Tarnybos atliekamo naujai sukurtų veislių ūkinio vertingumo tyrimo, siekiant jas įrašyti į Nacionalinį augalų veislių sąrašą, bei EBPO sėklos sertifikato išdavimo tikslais;“.

 

Pritarti

 

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

2

4

 

 

1.4. Projekto Nr. 1 2 straipsnio 4 dalyje (PKĮ 3 straipsnio 5 dalyje) siūloma nustatyti, kad mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti galės tirti ne tik Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija, tačiau ir kitos akredituotos Lietuvos Respublikos arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorijos. Siekdami aiškumo ir atsižvelgdami į tai, kad visos laboratorijos turėtų naudoti tyrimų metodus, akredituotus standarto LST EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“, atitikčiai, o akreditavimą turėtų atlikti nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 765/2008, nustatantį su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinantį Reglamentą (EEB) Nr. 339/93, siūlome tikslinti PKĮ 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Mėginius THC kiekiui pluoštinėse kanapėse nustatyti, vadovaudamasi THC kiekio nustatymo tyrimo metodu, išdėstytu Deleguotojo reglamento (ES) 2022/126 I priede, tiria Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto laboratorija ar kita Lietuvos Respublikos laboratorija,  veikianti pagal standartą LST EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“ ir pagal šį standartą akredituota nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal 2008 m. liepos 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 765/2008, nustatantį su gaminių prekyba susijusius akreditavimo ir rinkos priežiūros reikalavimus ir panaikinantį Reglamentą (EEB) Nr. 339/93, arba Europos Sąjungos valstybės narės laboratorija, veikianti pagal standartą EN ISO/IEC 17025 „Tyrimų, bandymų ir kalibravimo laboratorijų kompetencijai keliami bendrieji reikalavimai“ ir pagal šį standartą akredituota nacionalinės akreditavimo įstaigos, veikiančios pagal Reglamentą (EB) Nr. 765/2008 (toliau – kita akredituota laboratorija).“

 

Pritarti

 

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

3

2,

5

 

 

1.5. Projekto Nr. 1 3 straipsnio 2 dalyje (PKĮ 4 straipsnio 11 dalyje) siūloma nustatyti, kad tiekiant pluoštinių kanapių produktus, tarpinius pluoštinių kanapių produktus ir pluoštinių kanapių gaminius į kitas Europos Sąjungos valstybės nares, šių produktų ir gaminių ženklinimas turi atitikti konkrečios Europos Sąjungos valstybės narės nacionalinius reikalavimus, o maksimali leistina THC kiekio koncentracija neturi viršyti šioje Europos Sąjungos valstybėje narėje nustatyto maksimalaus leistino THC kiekio. Toks reguliavimas ydingas, nes į Lietuvos Respublikos jurisdikciją nepatenka reikalavimų, taikomų kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, nustatymas ir šių reikalavimų laikymosi kontrolė. Siekdami skatinti Lietuvos Respublikos gamintojų konkurencingumą, sudaryti prielaidas „verslas verslui“ tipo sandorių rinkos vystymui, neapriboti produkcijos eksporto galimybių bei užtikrinti tinkamą Lietuvos rinkai skirtų pluoštinių kanapių produktų ir gaminių ženklinimą ir minėtų gaminių saugumą, siūlome tikslinti PKĮ 4 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:

„11. Ant tiekiamų Lietuvos Respublikos rinkai pluoštinių kanapių gaminių pakuotės turi būti aiškiai nurodyta galutinė gaminio vartojimo paskirtis ir vartojimo būdas.“

Dėl tokios pačios priežasties siūlome atsisakyti ir projekto Nr. 1 3 straipsnio 5 dalyje siūlomo PKĮ 4 straipsnio papildymo 41 dalimi. Pažymime, kad pluoštinių kanapių produktų, tarpinių pluoštinių kanapių produktų ir gaminių eksporto sąvoka nevartojama tolimesniame projekto Nr. 1 tekste, taigi projekto Nr. 1 1 straipsnyje siūlomas PKĮ 2 straipsnio papildymas 12dalimi yra perteklinis, todėl siūlome jo atsisakyti.

 

Pritarti

 

 

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

3

4

 

 

1.6. Pakeitus pluoštinių kanapių produktų sąvoką ir nustačius, kad į šių produktų apimtį patenka ne tik žaliavinės pluoštinių kanapių dalys ir sėklos, tačiau ir kitos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavinės pluoštinių kanapių dalis ir sėklas, ir sudarius galimybę šiuos produktus tiekti į rinką, siekiant užtikrinti produktų ir gaminių saugumą ir užkirsti kelią narkotinių ir psichotropinių bei kitų draudžiamų medžiagų patekimui į rinką, būtina nustatyti maksimalias leidžiamas THC ribas ne tik pluoštinių kanapių gaminiams, tačiau ir pluoštinių kanapių produktams. Atsižvelgdami į tai, kad į pluoštinių kanapių produktų apibrėžtį patenka ir žaliavinės pluoštinių kanapių dalys (t. y. ir išdžiovinta pluoštinių kanapių medžiaga), kuriose, vadovaujantis PKĮ 2 straipsnio 4 dalimi, leidžiama THC koncentracija yra ne daugiau kaip 0,3 procento, be to, pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas negali būti skirtos galutiniam vartojimui (t. y. negali patekti į mažmeninę prekybą), siūlome nustatyti, kad maksimali leidžiama THC koncentracija į Lietuvos Respublikos rinką tiekiamuose pluoštinių kanapių produktuose yra 0,3 procento, ir atitinkamai tikslinti projekto Nr. 1 3 straipsnio 4 dalyje siūlomą PKĮ 4 straipsnio 4 dalies pakeitimą ir jį išdėstyti taip:

„4. Tiekiamuose Lietuvos Respublikos rinkai pluoštinių kanapių gaminiuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) neturi viršyti leidžiamos 0,2 procento ribos, o tiekiamuose Lietuvos Respublikos rinkai tolimesnei pluoštinių kanapių gaminių gamybai skirtuose pluoštinių kanapių produktuose – 0,3 procento ribos. Į sveikatos apsaugos ministro ir žemės ūkio ministro tvirtinamą sąrašą įrašytų konkrečių galutiniam vartojimui skirtų pluoštinių kanapių gaminiuose ar jų kategorijose gali būti nustatytas mažesnis didžiausias leidžiamas THC kiekis (toliau – Sąrašas). Į Sąrašą įrašytuose galutiniam vartojimui skirtuose pluoštinių kanapių gaminiuose didžiausias leidžiamas THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) nustatomas atsižvelgiant į keliamą riziką ir galimą kenksmingą poveikį žmogaus ar gyvūno sveikatai, neviršijant Europos maisto saugos tarnybos rekomenduojamo didžiausio leidžiamo THC kiekio. Kiekviena Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje pagaminta ir Lietuvos Respublikos rinkai tiekiama pluoštinių kanapių gaminių ir pluoštinių kanapių produktų partija turi turėti Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto arba kitos akredituotos laboratorijos išduotą laboratorinių tyrimų protokolą su tyrimų rezultatų vertinimo išvada; laboratorinių tyrimų protokolu patvirtinama, kad pluoštinių kanapių gaminiuose ir pluoštinių kanapių produktuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) neviršija didžiausio leidžiamo THC kiekio. Laboratorinių tyrimų protokolo su tyrimų rezultatų vertinimo išvada dėl gaminių ir produktų, pagamintų iš pluoštinių kanapių sėklų ar pluošto, nereikalaujama.“

Atitinkamai, t. y. nurodant ne tik pluoštinių kanapių gaminius, bet ir pluoštinių kanapių produktus, siūlome patikslinti PKĮ 12 straipsnio 1–8 dalis, 13 straipsnio 1 ir 2 dalis, 14 straipsnio 1 dalies 1 punktą, 15 straipsnį, 16 straipsnio 1 ir 2 dalis, 17 straipsnio 4 dalį, 18 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir 19 straipsnio 1 dalį į jų apimtį įtraukiant ir pluoštinių kanapių produktų gamybą.  

 

Pritarti

 

 

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

3

 

 

N

1.7. Pažymime, kad THC kiekis, viršijantis leidžiamą 0,2 procento ribą, gali susidaryti ne tik tarpiniuose pluoštinių kanapių produktuose, tačiau kitose medžiagose, susidarančiose perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas. Siekdami apsaugoti visuomenę nuo psichiką veikiančių medžiagų neteisėtos apyvartos, užtikrinti tinkamą tokių medžiagų kontrolę ir apskaitą, siūlome tikslinti PKĮ 4 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Jeigu pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos proceso metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) naudojamos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, tokią gamybą vykdyti turi teisę tik Lietuvos Respublikoje įsteigti juridiniai asmenys ir užsienio valstybių juridinių asmenų ir kitų organizacijų padaliniai, įsteigti Lietuvoje, gavę leidimą vykdyti pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos, kurios metu susidaro pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) naudojamos medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, veiklą (toliau – leidimas). Leidimą išduoda, atsisako išduoti, sustabdo ar panaikina jo galiojimą, panaikina galiojimo sustabdymą Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, vadovaudamasi Vyriausybės patvirtintomis Pluoštinių kanapių produktų ir (arba) gaminių gamybos veiklos taisyklėmis (toliau – Pluoštinių kanapių gaminių gamybos veiklos taisyklės). Už leidimų išdavimą ir šių leidimų tikslinimą imama valstybės rinkliava. Pluoštinių kanapių tarpiniai produktai ir (arba) medžiagos, susidarančios perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis
(delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, turi būti įtraukiami į apskaitą ir naudojami pluoštinių kanapių produktui ir (arba) gaminiui, atitinkančiam šio įstatymo reikalavimus, gaminti arba tvarkomi kaip atliekos, įskaitant šalinimą, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo nustatyta tvarka. Leidimo turėtojai Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka turi teikti informaciją Vyriausybės įgaliotai institucijai apie medžiagų, susidarančių perdirbant žaliavines pluoštinių kanapių dalis ir pluoštinių kanapių sėklas, kuriuose THC kiekis (delta-9-tetrahidrokanabinolio (Δ9-THC) ir delta-9-tetrahidrokanabinolio atitinkamos rūgšties (Δ9-THCA) suminis kiekis) viršija leidžiamą 0,2 procento ribą, apyvartą.“

 

Pritarti

 

 

8.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-08-07

4

 

 

 

1.8. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Papildomai pažymime, kad projektu Nr. 1 siūloma iš esmės keisti kai kurias Europos Komisijai 2020 m. notifikuotas nuostatas, susijusias su pluoštinių kanapių auginimo būdais ar jų produktų gamyba, charakteristikomis, atitikties vertinimu ir tiekimu rinkai, kurios gali būti laikomos techniniu reglamentu, kaip tai suprantama pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka. Atsižvelgiant į tai, projektas Nr. 1 ir su juo susijęs projektas Nr. 2 notifikuotini Europos Komisijai, atidedant šių projektų priėmimą trims mėnesiams pagal Direktyvą (ES) 2015/1535 ir Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“. Be to, projektų nuostatoms įgyvendinti bus reikalingi papildomi priežiūros institucijų ištekliai rinkos priežiūrai, gaminių kokybei ir saugumui užtikrinti, kurie nėra numatyti 2024 m. valstybės biudžete. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome nustatyti, kad PKĮ pakeitimas įsigalioja 2025 m. lapkričio 1 d.

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3584 ir siūlyti pagrindiniam Seimo Kaimo reikalų komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 1, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, A. Kubilienė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas