LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APYLINKĖS TEISMO REORGANIZAVIMO

Įstatymo PROJEKTO

 

2024-06-20 Nr. XIVP-2825(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad Plungės apylinkės teismo reorganizavimo sąlygų aprašas yra šio įstatymo priedas. Teismų įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad teismai gali būti reorganizuojami tik įstatymu, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad reorganizuojamas Plungės apylinkės teismas yra biudžetinė įstaiga, todėl jo reorganizavimui turėtų būti taikomas ir Biudžetinių įstaigų įstatymas. Biudžetinių įstaigų įstatymo 24 straipsnio, kuriame reglamentuojamas biudžetinių įstaigų reorganizavimas, 12 dalyje nustatyta, kad sprendimą dėl biudžetinės įstaigos reorganizavimo priima ir kartu biudžetinės įstaigos reorganizavimo sąlygų aprašą tvirtina kiekvienos reorganizuojamos ir reorganizavime dalyvaujančios biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija. Atsižvelgiant į tai, reorganizuojamo teismo reorganizavimo sąlygų aprašą turėtų tvirtinti Seimas, kuris yra reorganizuojamo teismo steigėjas (savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija). Todėl, svarstytina, ar projekto 3 straipsnio 1 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad šiuo įstatymu yra patvirtinamas Plungės apylinkės teismo reorganizavimo sąlygų aprašas. Kitu atveju, lieka neaišku, kokiu tikslu siūloma nustatyti, kad Plungės apylinkės teismo reorganizavimo sąlygų aprašas yra šio įstatymo priedas.

Kartu atkreiptinas dėmesys, kad pagal prie projekto pridėtą Plungės apylinkės teismo reorganizavimo sąlygų aprašą (toliau – aprašas), kai kurie apraše nurodyti Plungės apylinkės teismo reorganizavimo veiksmai jame nurodytais terminais negalėtų būti atlikti. Kaip antai, aprašo 14 punkte nurodyti veiksmai turėjo būti atlikti priėmus įstatymą dėl Plungės apylinkės teismo reorganizavimo, bet ne vėliau kaip iki 2024 m. kovo 1 d. Pažymėtina, kad minėtas įstatymas dar nėra priimtas, o apraše nurodytas terminas jau yra pasibaigęs. Pastebėtina ir tai, kad kai kurie kiti apraše nurodyti veiksmai turėjo būti atlikti iki Seimui patvirtinant aprašą. Pavyzdžiui, pagal aprašo 23 punktą iki 2024 m. balandžio 1 d. Plungės apylinkės teismas turėjo pateikti informaciją Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui apie galiojančias sutartis, o reorganizuojamas teismas kartu su reorganizacijoje dalyvaujančiais teismais iki 2024 m. gegužės 1 d. turėjo peržiūrėti, įvertinti galiojančias sutartis ir prireikus inicijuoti jų nutraukimą. Nėra aišku, ar tokie veiksmai buvo atlikti. Jeigu buvo atlikti, tai nėra aiškus tokių veiksmų teisinis pagrindas. Atsižvelgus į tai, manytina, kad įstatymas dėl Plungės apylinkės teismo reorganizavimo turėjo būti priimtas ir aprašas pavirtintos iki apraše nurodytų veiksmų atlikimo terminų pabaigos. Svarbu paminėti, kad toks teisinis reguliavimas, kai įstatymu patvirtinamos teismo (teismų) reorganizavimo sąlygos, o po to atliekami reorganizavimo sąlygose nurodyti veiksmai buvo nustatytas įstatymuose, reglamentuojančiuose kitų teismų reorganizavimą, kaip antai, 2012 m. rugsėjo 11 d. Lietuvos Respublikos apylinkių teismų reorganizavimo įstatyme Nr. XI-2208, 2022 m. lapkričio 24 d. Lietuvos Respublikos administracinių teismų reorganizavimo įstatyme Nr. XIV-1574. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas yra ydingas bei neatitinka anksčiau nusistovėjusios teismų reorganizavimo praktikos.

2.    Pagal projekto 2 straipsnio, 3 straipsnio 4 dalies, 4 straipsnio 2 dalies nuostatas Plungės apylinkės teismas yra reorganizuojamas išdalijimo būdu, šio teismo teises ir pareigas nuo 2024 m. liepos 1 d. perima Klaipėdos apylinkės teismas ir Telšių apylinkės teismas, o Plungės apylinkės teismas pasibaigia ir yra išregistruojamas iš Juridinių asmenų registro. Atkreiptinas dėmesys, kad 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 2 priede atskira eilute yra numatytos valstybės biudžeto lėšos Plungės apylinkės teismo veiklai finansuoti. 2024 m. liepos 1 d. Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui perėmus pasibaigusio po reorganizavimo Plungės apylinkės teismo teises ir pareigas, minėtame įstatyme numatytos lėšos Plungės apylinkės teismui turėtų būti atitinkamai paskirstytos teismams, kurie perima po reorganizavimo pasibaigiančio teismo teises ir pareigas. Kitu atveju lieka neaišku iš kokių lėšų šaltinių Klaipėdos apylinkės teismas ir Telšių apylinkės teismas nuo 2024 m. liepos 1 d. finansuotų iš Plungės apylinkės teismo perimtų funkcijų vykdymą, tame tarpe, apmokėtų išlaidas, numatytas prie projekto pridėtame Plungės apylinkės teismo reorganizavimo sąlygų apraše. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti teikiamas 2024 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, iš šio įstatymo 2 priedo išbraukiant Plungės apylinkės teismą, o Plungės apylinkės teismui skirtą finansavimą paskirstant atitinkamai Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui. 2024 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymas turėtų įsigalioti 2024 m. liepos 1 d.

3.    Pagal projekto 4 straipsnio 3 dalies nuostatas iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti reorganizuojamo Plungės apylinkės teismo teisėjai „toliau dirba po reorganizavimo veikiančiuose Klaipėdos apylinkės teisme ar Telšių apylinkės teisme ir yra laikomi paskirtais į tą apylinkės teismą ar tuos teismo rūmus, kurių veiklos teritorijoje veikė atitinkami Klaipėdos apylinkės teismo, Plungės apylinkės teismo ar Telšių apylinkės teismo rūmai, į kuriuos jie buvo paskirti“. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuriame teisme ir kuriuose teismo rūmuose po reorganizavimo dirbtų Plungės apylinkės teismo teisėjai, nes nei Plungės apylinkės teismas, nei šio teismo rūmai iki reorganizavimo neveikė Klaipėdos apylinkės teismui ar Telšių apylinkės teismui priskirtose veiklos teritorijose, tačiau jie veiks po reorganizavimo užbaigimo, pakeitus atitinkamų apylinkių teismų veiklos teritorijas.

                 Siekiant aiškumo, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti reorganizavime dalyvaujančių Klaipėdos apylinkės teismo teisėjai ir Telšių apylinkės teismo teisėjai, pasibaigus Plungės apylinkės teismo reorganizavimui, toliau dirba tuose Klaipėdos apylinkės teismo ir Telšių apylinkės teismo rūmuose, į kuriuos iki Plungės apylinkės teismo reorganizavimo pabaigos jie buvo paskirti. Iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti Plungės apylinkės teismo Kretingos rūmų ir Plungės apylinkės teismo Palangos rūmų teisėjai, pasibaigus Plungės apylinkės teismo reorganizavimui, dirba atitinkamai Klaipėdos apylinkės teismo Kretingos rūmų ar Klaipėdos apylinkės teismo Palangos rūmų teisėjais. Iki 2024 m. birželio 30 d. paskirti Plungės apylinkės teismo Plungės rūmų teisėjai, pasibaigus Plungės apylinkės teismo reorganizavimui, dirba Telšių apylinkės teismo Plungės rūmų teisėjais.

                 Be to, svarstytina, ar projekto nuostatos negalėtų būti patikslintos ir kitu būdu, t. y. vietoj žodžio „veikė“ įrašant žodį „veiks“.

4.    Pagal projekto 4 straipsnio 2 dalyje siūlomą nustatyti teisinį įreguliavimą reorganizuojamo ir reorganizavimo procese dalyvaujančių apylinkių teismų pirmininkai privalėtų užtikrinti, kad visi veiksmai, susiję su po reorganizavimo procese pasibaigusio Plungės apylinkės teismo išregistravimu iš Juridinių asmenų registro iki 2024 m. birželio 30 d. Atkreiptinas dėmesys, projekte nėra siūloma nustatyti įstatymo įsigaliojimo datos, todėl, įstatymą priėmus, jis, atsižvelgiant į Teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą, įsigaliotų kitą dieną po jo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar, įsigaliojus įstatymui, liktų pakankamai laiko atlikti projekto 4 straipsnio 2 dalyje nurodytus veiksmus.

 

 

           

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. (0 5)  209 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (0 5)  209 6165, el. p. [email protected]