LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 4, 5, 11, 21, 221, 26, 28, 32, 44, 58, 62, 67, 71, 79, 85, 94, 99, 100, 101, 102, 1031, 104, 1052, 1053, 1054, 1061, 108, 113, 114, 115, 1151, 118, 123, 125, 127, 1402, 1408, 1409, 14018, 14021, 14028 STRAIPSNIŲ IR priedo PAKEITIMO, 14016, 14019 STRAIPSNIų PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS
Įstatymo
PROJEKTO

 

2024-05-24 Nr. XIVP-2797(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto  1 straipsnio 3 dalyje nurodytoje pakeitimo esmėje išbrauktinas žodis „nauja“, nes įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnyje dar nėra 14dalies.

2.    Projekto 1 straipsnio 9 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 2 straipsnio 31 dalyje atsisakytina trumpinio „(toliau – Valstybės sienos apsaugos tarnyba), šį trumpinį įsivedant keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje (teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 35 punktas).

3.    Projekto 2 straipsnio 5 dalyje išdėstytoje keičiamo įstatymo  3 straipsnio 6 dalyje vietoj formuluotės „40 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 40 straipsnio 1 dalies 10 punkte nustatytais pagrindais“ siūlome įrašyti formuluotę „40 straipsnio 1 dalies 8 ar 10 punkte nustatytu pagrindu“.

4.    Projekto 4 straipsnio 1 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies sakinyje, prasidedančiame žodžiais „Šioje dalyje nurodytos teisės nesuteikiamos“, po žodžių „pateikia naują paskesnį prašymą“ įrašytini žodžiai „suteikti prieglobstį“. Ši pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 221 straipsnio 2 dalies trečiajam sakiniui bei projekto 40 straipsnyje išdėstytos keičiamo įstatymo 1409 straipsnio 1 dalies trečiajam sakiniui.

5.    Pagal projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalį užsienio valstybių, kuriose užsienietis gali pateikti prašymą išduoti nacionalinę vizą per išorės paslaugų teikėją, sąrašą Migracijos departamento teikimu tvirtina vidaus reikalų ministras. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį išorės paslaugų teikėją, kuris priimtų prašymus išduoti nacionalines vizas, pasirenka Migracijos departamentas. Atsižvelgiant į tai, neaišku, ar Migracijos departamentas rinktųsi išorės paslaugų teikėją, galintį teikti nurodytas paslaugas, nesiejant jų teikimo su konkrečiomis užsienio valstybėmis (šiuo atveju reikėtų patikslinti projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį), ar vis dėlto išorės paslaugų teikėjas būtų pasirenkamas atsižvelgiant į vidaus reikalų ministro patvirtintą užsienio valstybių, kuriose atitinkamos paslaugos gali būti teikiamos per išorės paslaugų teikėją, sąrašą (šiuo atveju projekto 6 straipsnio 1 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį ir projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytą keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalį reikėtų sukeisti vietomis). Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 1 ir 2 dalyse išdėstytoms keičiamo įstatymo 28 straipsnio atitinkamai 2 ir 21 dalims bei projekto 38 straipsnyje išdėstytai keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 11 daliai (šiuo atveju kartu reikėtų pakeisti ir keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 1 dalį).

6.    Projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstyta keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalis tikslintina, nurodant, kad su įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 4 straipsnio 4 dalyje nurodytomis institucijomis, prieš teikdamas atitinkamą motyvuotą siūlymą vidaus reikalų ministrui, konsultuojasi Migracijos departamentas (o ne vidaus reikalų ministras, kaip galima suprasti iš projekto 6 straipsnio 2 dalyje išdėstytos keičiamo įstatymo 21 straipsnio 11 dalies formuluotės). Ši pastaba taikytina ir projekto 9 straipsnio 2 dalyje išdėstytai keičiamo įstatymo 28 straipsnio 21 daliai bei projekto 38 straipsnyje išdėstytai keičiamo įstatymo 1402 straipsnio 11 daliai.

7.    Atsižvelgdami į tai, kad projekto 14 straipsnyje išdėstytoje keičiamo įstatymo 67 straipsnio 6 dalyje yra įvardijamos dvi tvarkos, kurias nustatytų skirtingi ministrai, siūlytume šias projekto nuostatas išdėstyti atskirose keičiamo įstatymo 67 straipsnio dalyse, vienoje iš jų nustatant, kad tvarką, reglamentuojančią užsieniečių prašymų suteikti prieglobstį pateikimą ir nagrinėjimą, sprendimų priėmimą ir jų vykdymą, nustato vidaus reikalų ministras, o kitoje – kad tvarką, reglamentuojančią prieglobsčio prašytojų pažeidžiamumo nustatymą, nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.

8.    Projekto 15 straipsnio 4 dalyje išdėstytame keičiamo įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 10 punkte ir projekto 18 straipsnyje išdėstytose keičiamo įstatymo 94 straipsnio 1 dalies 4, 5, 6 punktų nuostatose vartojant su Užimtumo įstatymo nuostatomis suderintą formuluotę „vykdyti savarankišką veiklą“, atitinkamai reikėtų patikslinti ir keičiamo įstatymo 14013 straipsnio 1 dalies 2 punkto, 3 dalies 2 punkto bei 4 dalies nuostatas, kad ta pati teisė keičiamame įstatyme nebūtų įvardijama skirtingai.

9.    Sistemiškai įvertinę projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio nuostatas ir atsižvelgdami į tai, kad keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalyje nebėra nuostatų, susijusių su  sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotiniu svarstymu, siūlytume šio straipsnio 3, 4 ir 5 dalių nuostatas, kurios yra susijusios su sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotiniu svarstymu, išdėstyti po šio straipsnio 1 dalies, o keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalies nuostatą perkelti į paskutinę šio straipsnio dalį. Pritarus šiai pastabai atitinkamai reikėtų patikslinti nuorodą, pateiktą keičiamo įstatymo 118 straipsnio 1 dalyje.

10.     Teisinis reguliavimas, kurį projekto 39 straipsnio 5 dalimi siūloma nustatyti keičiamo įstatymo 1408 straipsnio 10 dalyje, jau yra nustatytas 2023 m. gruodžio 19 d. priimtu įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 5, 79, 113, 115, 125, 126, 1301, 1408, 14010, 14013, 14014 ir 14019 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2427.

11.     Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 42 straipsnyje išdėstytame keičiamo įstatymo 14018 straipsnyje, kurio pavadinimas yra „Užsieniečio sulaikymas“, iš esmės nebėra nuostatų, reglamentuojančių patį užsieniečio sulaikymą. Šiame straipsnyje nustatoma tik Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareiga periodiškai patikrinti aplinkybes, turinčias įtakos užsieniečio sulaikymo pagrįstumui, ir kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį. Manytume, kad reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 14018 straipsnio pavadinimą.

12.     Projekto 42 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į visą keičiamo įstatymo 14021 straipsnį reikėtų pateikti nuorodą tik į jo 1 dalį, nes tik šioje dalyje yra nustatytas atvejis, kai Valstybės sienos apsaugos tarnyba turi kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį.

13.     Projekto 42 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti: „Šio Įstatymo 114 straipsnio 7 dalies nuostatos dėl užsieniečio sulaikymo netaikomos“. Neaišku, kokiu tikslu nustatoma ši išimtis, nes keičiamo įstatymo 114 straipsnio 7 dalyje nelikus nuostatų, susijusių su  užsieniečio sulaikymu, šios dalies nuostata yra iš esmės identiška keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 1 dalies nuostatai. Atsižvelgdami į tai, siūlytume keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalies atsisakyti.

Jeigu šiai pastabai būtų nepritarta, reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 14018 straipsnio 2 dalies formuluotę „dėl užsieniečio sulaikymo“, nes nei šio straipsnio 1 dalyje, nei keičiamo įstatymo 114 straipsnio 7 dalyje, į kurią teikiama nuoroda, pats užsieniečio sulaikymas nėra reglamentuojamas, o tik nustatoma Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareiga periodiškai patikrinti aplinkybes, turinčias įtakos užsieniečio sulaikymo pagrįstumui, ir kreiptis į teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį.

14.     Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 44 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14021 straipsnio 2 dalis yra identiška projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 daliai. Atsižvelgiant į tai, taip pat į tai, kad projekto 34 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalyje nėra nuostatų dėl sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinio svarstymo, reikėtų pakoreguoti projekto 44 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 14021 straipsnio 3 dalies nuostatą „Šio Įstatymo 118 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos dėl sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinio svarstymo netaikomos“, atsisakant nuorodos į keičiamo įstatymo 118 straipsnio 2 dalį.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 239 6055, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (0 5) 239 6898, el. p. [email protected]