LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 37 IR 47 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3516

2024-03-20 Nr. 108-P-13

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos krašto apsaugos viceministrė Greta Monika Tučkutė, Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius Darius Vedrickas, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Ylė, Seimo nario Lauryno Kasčiūno patarėjas Simonas Klimanskis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-13

1

(37)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

(11)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 37 straipsnį 11 dalimi, nustatant, kad tuo atveju, kai viešieji pirkimai yra vykdomi dėl keičiamo įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekių, kurių sudedamųjų dalių gamintojas ar jį kontroliuojantis asmuo yra registruoti (jeigu gamintojas ar jį kontroliuojantis asmuo yra fizinis asmuo – nuolat gyvenantis ar turintis pilietybę) keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose, ir kurios bus naudojamos mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba kaip parama teikiamos užsienio valstybėms, keičiamo įstatymo 37 straipsnio 9 dalies 1 punkto reikalavimai būtų netaikomi. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 ir 9 dalyse yra nurodoma, kad šių dalių nuostatos yra taikomos tik tam tikroms perkančiosios organizacijoms, t. y. veikiančioms gynybos srityje, valdančioms ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą, veikiančioms srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ar įrašytoms į Saugiojo tinklo naudotojų sąrašą. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalis tikslintina nurodant subjektą – perkančiąją organizaciją, kuriai būtų taikomas projektu siūlomas teisinis reguliavimas.

Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.

Nepritarti

Keičiamo įstatymo 37 straipsnio 9 dalis nurodo, kokioms perkančiosioms organizacijoms taikoma ši įstatymo nuostata.

Atsižvelgiant į tai, kad nauja įstatymo 37 straipsnio 11 dalies nuostata nustatoma išimtis dėl įstatymo 37 straipsnio 9 dalies taikymo, pakartotinai vardinti perkančiąsias organizacijas netikslinga.

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-13

1

(37)

N

(11)

 

Antra, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalyje nurodyta, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas apima keičiamo įstatymo 92 straipsnio 13 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekes, kurių sudedamųjų dalių gamintojas/kontroliuojantis asmuo yra registruotas keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „saugumui svarbios perkančiosios organizacijos dažnai negali įsigyti Lietuvos gynybos pramonės įmonių gaminamų kai kurių produktų, pavyzdžiui, dronų, kuriuos galėtų naudoti testavimui ir bandymams, kas leistų gamintojams gauti grįžtamąjį ryšį tolesniam tokių produktų tobulinimui, arba juos perduoti kaip paramą užsienio valstybėms, nes juose yra nepatikimų gamintojų (kiniškų) komponentų. Tuo tarpu šalies gynybos pramonės įmonės kol kas ne visada rinkoje randa patikimų gamintojų reikiamų komponentų palankiomis kainomis“.

Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 13 dieną buvo priimtas Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1669, kuriuo keičiamo įstatymo 37 straipsnyje buvo atsisakyta reikalavimų, susijusius su prekių dalimis, grindžiant tuo, kad galiojančios formuluotės taikymas praktikoje kėlė daug neaiškumų ir iš esmės didino ginčų riziką, nes perkamas prekes gali sudaryti didelis skaičius sudėtinių dalių, pavyzdžiui, perkant automobilį, kompiuterį ar pan. juos sudaro tūkstančiai skirtingų detalių, kurios pagamintos skirtingose pasaulio dalyse, todėl tiekėjai, siekdami įrodyti, kad jų siūloma prekė atitinka keičiamo įstatymo keliamus reikalavimus, turėjo dėl visų prekės sudėtinių dalių pateikti įrodymus, kad jos nėra iš keičiamo įstatymo 92 straipsnio14 dalyje numatyto sąrašo valstybių ar teritorijų. Taigi vadovaujantis keičiamo įstatymo 37 straipsnio aktualia redakcija, ribojimai dėl keičiamo įstatymo 92 straipsnio 14 dalyje numatytame sąraše nurodytų BVPŽ kodų prekių įsigijimo šiuo metu yra taikomi pačioms prekėms, o ne jų komponentams. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytas projektu siūlomo keičiamo įstatymo pakeitimo tikslingumas.

Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymus Nr. 1 ir Nr. 2.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-13

 

 

 

2.    Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Viešųjų pirkimų įstatyme numačius minėtas išimtis nebus sukuriama žala šalies nacionalinio saugumo interesams, kadangi tokie dronai ar kiti gaminiai nebūtų naudojami saugumui svarbių perkančiųjų organizacijų veikloje“. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta nuostata, draudžianti naudoti tam tikras prekes perkančiosios organizacijos veikloje yra nurodoma tik projekto aiškinamajame rašte, tuo tarpu projektu siūlomu reguliavimu yra tik nustatomas pirkimo tikslas – prekės bus naudojamos mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba kaip parama teikiamos užsienio valstybėms, tačiau ribojimo šias prekes naudoti perkančiosios organizacijos veikloje, pavyzdžiui, tuo pačiu jas testuojant ar tikrinant techninius parametrus, nėra. Atsižvelgiant į tai projekto nuostatos turėtų būti atitinkamai tikslintinos.

Nepritarti

Pažymėtina, kad siūloma nauja keičiamo įstatymo 37 straipsnio 11 dalies nuostata aiškiai įvardina atvejus, kuomet gali būti pritaikyta joje nustatyta išimtis.

Nustatoma išimtis turi būti aiškinama siaurai, įvertinant siūlomos nuostatos paskirtį.  Atsižvelgiant į tai, nustatyti papildomus ribojimus dėl prekių naudojimo yra netikslinga.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-13

1

 

 

 

3.    Keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 dalyje nurodyta, kad perkančioji organizacija, veikianti gynybos srityje, valdanti ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą ar veikianti srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, reikalauja, kad tiekėjo siūlomos prekės (įskaitant jų gamintojus), paslaugos ar darbai nekeltų grėsmės nacionaliniam saugumui tuo atveju, kai ji rengia su nacionaliniu saugumu susijusių pirkimų technines specifikacijas. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti nurodant, kad projekto 1 straipsniu siūlomo teisinis reguliavimas taip pat būtų taikomas tik su nacionaliniu saugumu susijusiems pirkimams.

Ta pati pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 daliai.

Nepritarti

Keičiamo įstatymo 37 straipsnio 8 dalies ir 9 dalies nuostatos reglamentuoja skirtingas situacijas:

- 37 straipsnio 8 dalis reglamentuoja atitikties nacionalinio saugumo reikalavimams vertinimą, atliekamą kompetentingų institucijų teikiamos informacijos pagrindu, konkrečiai įstatyme neapibrėžiant, kokioms prekėms, paslaugoms ar darbams taikomas toks vertinimas ir perkančioji organizacija rengdama pirkimo dokumentus, turi įvertinti, ar pirkimas yra susijęs su nacionaliniu saugumu;

- 37 straipsnio 9 dalis reglamentuoja atitikties nacionalinio saugumo reikalavimams vertinimą, atsižvelgiant į prekių ar paslaugų kilmę, aiškiai apibrėžiant prekes ir paslaugas, dėl kurių toks vertinimas atliekamas. Perkančiajai organizacijai šiuo atveju nereikia vertinti ar pirkimas yra susijęs su nacionaliniu saugumu, nes nuostata suponuoja, kad perkant tam tikrą įrangą jau privaloma laikytis reikalavimų be jokio papildomo vertinimo.

Siūloma nauja 37 straipsnio 11 dalies nuostata numato išimtį tik dėl 37 straipsnio 9 dalies taikymo. Atsižvelgiant į tai, papildyti jos nuostatas netikslinga.

Tie patys argumentai taikytini ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 11 dalies atveju

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2023-11-28

 

 

 

4. Atsižvelgiant į Ekonomikos ir inovacijų ministerijos įgaliojimus viešųjų pirkimų srityje, nustatytus Ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatuose, patvirtintuose 1998 m. liepos 23 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 921, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti

2024 m. kovo 14 d. Seimo vakarinio posėdžio metu įvyko balsavimas dėl pasiūlymo prašyti Vyriausybės išvados; nepritarta  (už 26, prieš 38, susilaikė 13).

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

AB „Lietuvos geležinkeliai“,

2024-03-19

 

 

 

Nustatėme, kad Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komiteto 2024 m. kovo 20 d. darbotvarkėje bus svarstomi klausimai dėl Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) bei Viešųjų pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ir pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo (toliau – PĮ) pakeitimų, todėl teikiame siūlymą dėl projekto Nr. XIVP-3516 pakeitimo.

2024 m. kovo 20 d. Ekonomikos komiteto darbotvarkėje numatyta, kad bus svarstomas VPĮ keitimo projektas Nr. XIVP-3516, kuriuo būtų keičiami (papildomi) VPĮ 37 ir 47 str.. Šie straipsniai būtų papildomi 11 dalimi, numatant išimtis, kada gali būti netaikoma VPĮ 37 ir 47 str. 9 dalis.

Siūlome lygiagrečiai tokia pačia nuostata papildyti ir PĮ 50 str. Taip bus užtikrinama galimybė ir perkantiesiems subjektams, kurie vykdo viešuosius pirkimus pagal PĮ, įsigyti prekes pagal VPĮ 92 str. 13 d. numatytame sąraše nurodytus BVPŽ kodus bei iš VPĮ 92 str. 14 d. įvirtinto sąrašo valstybių, jei jos įsigyjamos mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros  tikslais arba kaip parama teikiama užsienio valstybėms. Tuo labiau, kad pagal PĮ nuostatas VPĮ 47 str. tiesiogiai taikomas ir perkantiesiems subjektas, tačiau VPĮ 37 str. nėra tiesiogiai taikomas, tačiau yra taikomas PĮ 50 str., kuris reglamentuoja techninei specifikacijai taikomus reikalavimus. <...>

Susipažinta

Dėstoma pozicija, tačiau neteikiama konkreti pasiūlymo formuluotė. 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

 

Str.

Str. d.

P.

 

 

 

1.

Ekonomikos komitetas,

2024-03-20

1

(37)

N

(11)

 

Argumentai: Įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabą, siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsnyje išdėstytas nuostatas. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad siekiama, jog šie įstatymo pakeitimai galiotų terminuotai – iki 2025-05-01 – reikalinga įstatymo projektą papildyti.

 

Pasiūlymai:

1. Pakeisti Projekto 1 straipsnį:

1 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas

Papildyti 37 straipsnį 11 dalimi:

11. Šio straipsnio 9 dalis gali būti netaikoma, kai įsigyjamos prekės bus skirtos naudoti mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba paramai užsienio valstybėms teikti.“

2. Įstatymo projektą papildyti 2 straipsniu:

„2 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios 37 straipsnio 11 dalį:

11. Šio straipsnio 9 dalis gali būti netaikoma, kai įsigyjamos prekės bus skirtos naudoti mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba paramai užsienio valstybėms teikti.““

3. Patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

 

Pritarti

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

2.

Ekonomikos komitetas,

2024-03-20

3

(47)

N

(11)

 

Argumentai: Įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabą, siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstytas nuostatas. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad siekiama, jog šie įstatymo pakeitimai galiotų terminuotai – iki 2025-05-01 – reikalinga įstatymo projektą papildyti.

 

Pasiūlymai:

1.Pakeisti Projekto 2 straipsnį:

3 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Papildyti 47 straipsnį 11 dalimi:

11. Šio straipsnio 9 dalis gali būti netaikoma, kai įsigyjamos prekės bus skirtos naudoti mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba paramai užsienio valstybėms teikti.““

2. Papildyti įstatymo projektą 4 straipsniu:

„4 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusia galios 47 straipsnio 11 dalį:

11. Šio straipsnio 9 dalis gali būti netaikoma, kai įsigyjamos prekės bus skirtos naudoti mokslinių tyrimų, eksperimentų, studijų ar eksperimentinės plėtros tikslais arba paramai užsienio valstybėms teikti.“

3. Patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

 

Pritarti

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

3.

Ekonomikos komitetas,

2024-03-20

5

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad siekiama, jog Įstatymu įtvirtinamos nuostatos įsigaliotų kuo anksčiau, siūloma pakeisti Įstatymo įsigaliojimo datą bei Įstatyme numatyti, kad jo nuostatos galioja metus, t. y. iki 2025-05-01.

 

Pasiūlymai:

Pakeisti Įstatymo 5 straipsnį:

  „5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.         Šis įstatymas, išskyrus 2 ir 4 straipsnius ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.

2.         Šio įstatymo 2 ir 4 straipsniai įsigalioja 2025 m. gegužės 1 d.

3.         Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Viešųjų pirkimų tarnyba iki 2024 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 Komiteto narių).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

 

 

           

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė