LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO PROCESO IR KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS DALYVIŲ, TEISINGUMO IR TEISĖSAUGOS INSTITUCIJŲ PAREIGŪNŲ APSAUGOS NUO NUSIKALSTAMO POVEIKIO ĮSTATYMO NR. I-1202 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR KETVIRTOJO SKIRSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUSMIŲ VYKDYMO KODEKSO 54, 113, 114 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR 120, 121, 122, 123, 124 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS LAIKINOJO VIDAUS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. I-2120 PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS 1991 M. GRUODŽIO 18 D. NUTARIMO NR. I-2121 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LAIKINOJO VIDAUS TARNYBOS ĮSTATYMO ĮSIGALIOJIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS, LIETUVOS RESPUBLIKOS SUĖMIMO VYKDYMO ĮSTATYMO NR. I-1175 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNYBOS KALĖJIMŲ DEPARTAMENTE PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS STATUTO 2, 26 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR STATUTO PAPILDYMO 261, 262 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1.    Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos Vyriausybės teiktus Lietuvos Respublikos finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos įstatymo Nr. IX-816 7, 15, 17 straipsnių, V skyriaus pavadinimo pakeitimo ir 16, 18 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos policijos rėmėjų įstatymo Nr. VIII-800 2 ir 17 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir 18 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos policijos įstatymo Nr. VIII-2048 2, 6, 26, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatymo  Nr. IX-1183 2, 12, 22, 23 straipsnių pakeitimo ir 24, 25, 26 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės sienos apsaugos tarnybos įstatymo Nr. VIII-1996 11, 2, 5, 22, 23 straipsnių pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos viešojo saugumo tarnybos įstatymo Nr. X-813 2, 7, 12, 14 straipsnių pakeitimo ir 13, 15 ir 16 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektus (priimti dokumentai
Nr. XII-2366−XII-2371, toliau – Priimti dokumentai), kuriais visoms teisėsaugos institucijoms nustatyti aiškūs ir nedviprasmiški prievartos, specialiųjų priemonių, šaunamojo ginklo ir sprogmenų panaudojimo pagrindai, kad būtų išvengta perteklinio šaunamojo ginklo ir prievartos panaudojimo atvejų.

Vykdant įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos policijos įstatymo Nr. VIII-2048 2, 6, 26, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, buvo parengti Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso ir kriminalinės žvalgybos dalyvių, teisingumo ir teisėsaugos institucijų pareigūnų apsaugos nuo nusikalstamo poveikio įstatymo Nr. I-1202 2 straipsnio pakeitimo ir ketvirtojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 54, 113, 114 straipsnių pakeitimo ir 120, 121, 122, 123, 124 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo, Lietuvos Respublikos laikinojo vidaus tarnybos įstatymo Nr. I-2120 pripažinimo netekusiu galios įstatymo, Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. gruodžio 18 d. nutarimo Nr. I-2121 „Dėl Lietuvos Respublikos laikinojo vidaus tarnybos įstatymo įsigaliojimo“ pripažinimo netekusiu galios, Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo Nr. I-1175 11 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 26 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 261, 262 straipsniais įstatymo projektai (toliau kartu – Įstatymų projektai).

Įstatymų projektais siekiama suvienodinti galimas prievartos rūšis (fizinę, psichinę) ir specialiųjų priemonių sąvokas, taip pat specialiųjų priemonių panaudojimo pagrindus, kad būtų užtikrintas prievartos priemonių naudojimo teisėtumo sąlygos, kurios būtų tokios pat kaip ir Priimtuose dokumentuose.

Atsižvelgus į tai, kad šiuo metu visų vidaus reikalų statutinių įstaigų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose yra nustatytos vienodos galimų prievartos rūšių (fizinės, psichinės) ir specialiųjų priemonių sąvokos, suvienodinti specialiųjų priemonių panaudojimo pagrindai, Lietuvos Respublikos laikinojo vidaus tarnybos įstatymo Nr. I-2120 galiojančios nuostatos, susijusios su vidaus tarnybos ginklų ir specialiųjų priemonių panaudojimu, yra neaktualios.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija kartu su Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Įstatymuose, kuriuos siūloma keisti Įstatymų projektais, specialiųjų priemonių sąvoka, psichinės, fizinės prievartos, specialiųjų priemonių ir šaunamojo ginklo panaudojimo sąlygos ir pagrindai skiriasi nuo nustatytų Priimtuose dokumentuose.

Lietuvos Respublikos laikinajame vidaus tarnybos įstatyme Nr. I-2120 (toliau – laikinasis įstatymas) yra galiojančios nuostatos, susijusios su vidaus tarnybos pareigūnų ginklų ir specialiųjų priemonių panaudojimu, kurios šiuo metu yra neaktualios, todėl naikintinos. Laikinąjį įstatymą pripažinus netekusiu galios, naikintinas ir šio įstatymo įgyvendinamasis teisės aktas − Lietuvos Respublikos Seimo nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. gruodžio 18 d. nutarimo Nr. I-2121 „Dėl Lietuvos Respublikos laikinojo vidaus tarnybos įstatymo įsigaliojimo“.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymų projektais siekiama suvienodinti galimas prievartos rūšis (fizinę, psichinę) ir specialiųjų priemonių sąvokas, taip pat specialiųjų priemonių panaudojimo pagrindus, kad būtų užtikrintas prievartos priemonių naudojimo teisėtumo sąlygos, kurios būtų tokios pat kaip ir Priimtuose dokumentuose. Dėl šios priežasties naikintinos perteklinės Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso ir kriminalinės žvalgybos dalyvių, teisingumo ir teisėsaugos institucijų pareigūnų apsaugos nuo nusikalstamo poveikio įstatymo, Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso,  Taip pat siūloma pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos laikinąjį laikinojo vidaus tarnybos įstatymą įstatymo, Nr. I-2120 ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. gruodžio 18 d. nutarimo nutarimo Nr. I-2121 „Dėl Lietuvos Respublikos laikinojo vidaus tarnybos įstatymo įsigaliojimo“ pripažinimo netekusiu galios projektą, Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo nuostatos reglamentuojančios fizinės prievartos, specialiųjų priemonių ir šaunamojo ginklo naudojimą. Naudodami fizinę prievartą, specialiąsias priemones ir šaunamąjį ginklą pareigūnai vadovausis jų veiklą reglamentuojančių įstatymų nuostatomis.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad ypatingų situacijų atvejais pagal Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 54, 113, 114 straipsnių pakeitimo ir 120, 121, 122, 123, 124 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projekto (toliau – BVK projektas) 3 straipsnio nuostatas tvarkai įstaigoje atkurti ir visuomenės saugumui užtikrinti pasitelkiami policijos ir Viešojo saugumo tarnybos pareigūnai, kurie BVK projekto 4 straipsnyje pripažinus netekusiais galios Bausmių vykdymo kodekso 120–124 straipsnius, specialiąsias priemones ir šaunamuosius ginklus naudos vadovaudamiesi atitinkamai Policijos įstatymu ir Viešojo saugumo tarnybos įstatymu. Atsižvelgiant į Policijos įstatyme ir Viešojo saugumo tarnybos įstatyme pareigūnams suteiktus įgaliojimus naudoti prievartą ir šaunamuosius ginklus, ypatingosios situacijos metu tvarkos įstaigoje atkūrimą ir visuomenės saugumo užtikrinimą reglamentuos vidaus reikalų ir teisingumo ministrai.  

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Kadangi teisinis reguliavimas nėra keičiamas iš esmės, vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 15 straipsnio 1 dalimi, numatomo Teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Sprendimų projektų poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo ir įgyvendinimo“, 4 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikis nevertintas.

Priėmus Įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų projektai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektai nėra susiję su įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtra.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymus, nereikės keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis nustatytų Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektų nuostatos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymų projektus turės būti pakeisti:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. lapkričio 30 d. nutarimas Nr. 1190 „Dėl Pareigūnų parengimo veikti situacijomis, susijusiomis su psichinės, fizinės prievartos, šaunamojo ginklo ar sprogmenų naudojimu, ir jų sugebėjimų veikti tokiomis situacijomis tikrinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. lapkričio 23 d. nutarimas Nr. 1162 „Dėl Specialiųjų priemonių specifikacijos ir specialiųjų priemonių panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 m. rugsėjo 24 d. nutarimas Nr. 701 „Dėl medicininės priežiūros organizavimo Lietuvos Respublikos vidaus reikalų sistemoje“.

4. Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pasitelkimo laisvės atėmimo vietų apsaugai ir tvarkai jose palaikyti susidarius ypatingai situacijai taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymu Nr. 1011V-119.

5. Konvojavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2005 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 1R-240/1V-246.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

,,Prievarta“, ,,specialiosios priemonės“, ,,šaunamasis ginklas“, ,,pareigūnai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

1. Atsižvelgdami į Priimtus dokumentus ir į siekį nustatyti visoms teisėsaugos institucijoms aiškius ir nedviprasmiškus prievartos, specialiųjų priemonių ir šaunamojo ginklo panaudojimo pagrindus, prašome šiuos Įstatymų projektus Lietuvos Respublikos Seimo svarstyti skubos tvarka.

2. Pažymėtina, kad šiuo metu Lietuvos Respublikos Seime svarstomas Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 10, 11, 13, 16, 18, 23, 26, 29, 30, 33, 36, 37, 38, 40, 43, 44, 46, 47 straipsnių ir antrojo skirsnio pakeitimo, 48 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Statuto papildymo 10(1), 16(1), 26(1), 26(2), 29(1), 35(1), 38(1) straipsniais ir priedu įstatymo projektas Nr. XIIP-4745 (toliau − Projektas Nr. XIIP-4745), kuriame nuostatos, reglamentuojančios šaunamojo ginklo, prievartos panaudojimą, šiek tiek skiriasi tiek nuo Priimtuose dokumentuose, tiek nuo Įstatymų projektuose numatyto reglamentavimo. Dėl šios priežasties, jeigu Projektas Nr. XIIP-4745 būtų priimtas anksčiau negu Įstatymų projektai, juridinės technikos aspektu turėtų būti patikslintos Lietuvos Respublikos tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 26 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir statuto papildymo 261, 262 straipsniais įstatymo projekto nuostatos. Jeigu Įstatymų projektai būtų priimti anksčiau, Projekte Nr. XIIP-4745 nuostatų, reglamentuojančių prievartos ir šaunamojo ginklo naudojimą, reikėtų atsisakyti.

 

________________