LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO

NR. I-1367 2 IR 15 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-257(3)

 

 

 2022-02-09 Nr. 111-P-5

Vilnius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, J. Džiugelis (pavaduojantis M. Navickienę), A. Kubilienė (pavaduojanti R. Šalaševičiūtę), P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, A. Veryga.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai O. Vitkūnienė, K. Rušinskas, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos atstovai V. Grigienė, D. Steponkus, Lietuvos rajonų ligoninių asociacijos valdybos pirmininkas V. Sudaris.

 

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-01-13

 

4

4

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisykles, teikiame šias pastabas:

1.    Vertinant projekto nuostatas, svarstytina, ar pagrįstai siūloma nustatyti, jog asmenys, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo paskirti į LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų pareigas neterminuotai, toliau eina įstaigos vadovo pareigas penkerius metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, o asmenys, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos buvo paskirti į LNSS valstybės ir savivaldybių viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovų pareigas neterminuotai, toliau eina šių viešųjų įstaigų padalinių ar filialo vadovų pareigas terminuotai, o terminas priklauso nuo laikotarpio jam einant minėtas pareigas iki įstatymo įsigaliojimo. Manytina, kad toks reguliavimas galimai pažeistų asmenų lygiateisiškumo principą, proporcingo teisinio reguliavimo reikalavimus bei teisėtų lūkesčių apsaugos principą. Pažymėtina, kad nustatant tokį įstatyminį reglamentavimą, pagal kurį vieniems įstaigų darbuotojams įstatymas taikomas viena apimtimi, o kitiems – kitokia, reikėtų pagrįsti, kad tarp šių kategorijų asmenų yra objektyvių skirtumų, įgalinančių jų atžvilgiu nustatyti tokį skirtingą reguliavimą. Ginčytina, ar argumentas, kad toks reguliavimas yra nustatomas tam, kad nesusidarytų situacija, kai vienu metu reikės skelbti konkursus ir dėl įstaigų vadovų, ir dėl viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovų, yra pakankamas ir pagrįstas tokiam nevienodam įstatymo taikymui viešųjų ir biudžetinių įstaigų darbuotojų atžvilgiu.

 

Pritarti

Pasiūlymas: pakeisti projekto 4 straipsnio 1 ir 2 dalis ir jas išdėstyti taip:

„1.  Iki šio įstatymo įsigaliojimo į LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų arba šių įstaigų padalinių ar filialų vadovų pareigas tam tikram nustatytam terminui paskirti asmenys toliau eina įstaigos vadovo atitinkamų įstaigų vadovų arba šių įstaigų padalinių ar filialų vadovų pareigas iki šio termino pabaigos.

2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo paskirti į įstaigos vadovo pareigas neterminuotai, toliau eina įstaigos vadovo pareigas penkerius metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos į LNSS valstybės ir savivaldybių viešųjų įstaigų padalinių ir filialų vadovų pareigas tam tikram nustatytam terminui paskirti asmenys toliau eina šių įstaigų padalinių ar filialų vadovų pareigas iki šio termino pabaigos.

4. 2. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai bei LNSS valstybės ir savivaldybių viešųjų šių įstaigų padalinių ir filialų vadovai, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos buvo paskirti į atitinkamų įstaigų vadovų arba įstaigų padalinių ar filialų vadovų pareigas neterminuotai, toliau eina šių viešųjų įstaigų vadovų arba įstaigų padalinių ar filialo filialų vadovų pareigas iki šioje dalyje nurodytos dienos:

1) jeigu asmuo įstaigos arba įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ėjo aštuonerius metus ir daugiau, – iki 2023 m. liepos 1 d. 2024 m. sausio 1 d.

2) jeigu asmuo įstaigos arba įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigas iki šio įstatymo dienos įsigaliojimo ėjo šešerius–septynerius daugiau negu šešerius metus, tačiau mažiau nei aštuonerius metus, – iki 2024 m. liepos  1 d. 2025 m. sausio 1d.

3) jeigu asmuo įstaigos arba įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ėjo ketverius–penkerius daugiau negu ketverius metus, tačiau mažiau nei šešerius metus, – iki 2025 m. liepos 1 d. 2026 m.  sausio 1 d.

4) jeigu asmuo įstaigos arba įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ėjo dvejus–trejus daugiau negu dvejus metus, tačiau mažiau nei ketverius metus, – iki 2026 m. liepos 1 d. 2027 m.  sausio 1 d.

5) jeigu asmuo įstaigos arba įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ėjo vienus dvejus metus ir mažiau, – iki 2027 m. liepos 1 d. 2028 m.  sausio 1 d.“ 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-01-13

 

4

4

 

 

2.    Projekto 4 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių ,,filialo vadovų“ įrašytini žodžiai ,,filialų vadovų“. Be to, siekiant teisinio aiškumo, projekto 4 straipsnio 4 dalies 2 punkte vietoj žodžių „ėjo šešerius–septynerius metus“ įrašytini žodžiai „ėjo daugiau negu šešerius metus, tačiau mažiau nei aštuonerius“. Atitinkamai tikslintinos ir kitų šios dalies punktų formuluotės.

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2022-01-13

 

4

5

 

 

3.    Nėra aišku, kodėl projekto 4 straipsnio 5 dalyje nustatytas net trijų mėnesių po įstatymo įsigaliojimo terminas viešiems konkursams į įstaigų vadovų ir įstaigų padalinių ir filialų vadovų pareigas paskelbti (kurie dar nėra paskelbti šio įstatymo įsigaliojimo dieną), kai projektu keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta, kad viešas konkursas LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo ar įstaigos padalinio ar filialo vadovo pareigoms eiti skelbiamas ne vėliau kaip per dešimt darbo dienų nuo darbo sutarties nutraukimo dienos. Kitaip sakant tuo atveju, jeigu darbo sutartis su vadovu ar padalinio vadovu bus nutraukta, pavyzdžiui,  birželio 28 d., konkursas į pareigas turėtų būti skelbiamas per tris mėnesius nuo šios dienos, o jei sutartis bus nutraukta, pavyzdžiui, liepos 2 d., konkursas turės būti paskelbtas per dešimt darbo dienų.

 

Pritarti

Pasiūlymas: projekto 4 straipsnio 5 dalį laikyti 4 dalimi, ją pakeisti ir išdėstyti taip:

5. 4. Jeigu LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų ir šių įstaigų padalinių ir filialų vadovų, kurių kadencijos nebuvo nustatytos arba kurių kadencijų terminai nebuvo pasibaigę, darbo sutartys nutrūko iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ir nėra paskelbtų viešųjų konkursų į LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių  ir  viešųjų įstaigų vadovų ir šių įstaigų padalinių ir filialų vadovų pareigas, vieši konkursai į šių įstaigų vadovų ir įstaigų padalinių ir filialų vadovų pareigas turi būti paskelbti per tris mėnesius dešimt darbo dienų nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“

 

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė J. Sejonienė,
2022-02-08

2

1

 

 

Argumentai: Pagal dabar siūlomą teisinį reguliavimą nėra visiškai aišku, ar įstaigos vadovas dvi kadencijas iš eilės užimdamas įstaigos vadovo pareigas toje pačioje įstaigoje, turi galimybę toliau pretenduoti į kitos įstaigos vadovo pareigas viešame konkurse. Lingvistiškai aiškinant Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies nuostatas, manytina, kad dvi kadencijas iš eilės užimdamas įstaigos vadovo pareigas vienoje įstaigoje, toliau negalėtų užimti vadovo pareigų ir kitose įstaigose. Siūloma patikslinti šią nuostatą ir numatyti, kad įstaigos vadovas daugiau nei dvi kadencijas iš eilės negali būti skiriamas tik į tos pačios įstaigos vadovo pareigas. Toks pasiūlymas nepažeistų kadencijų tose pačiose pareigose skaičiaus ribojimo tikslų ir sudarytų prielaidas panaudoti labiausiai administraciniam darbui  pasirengusių asmenų potencialą, gerosios praktikos sklaidą tarp įstaigų.

1. Siekiant teisinio aiškumo ir realiai, ne formaliai įgyvendinti kadencijų skaičiaus apribojimą, siūlytina nustatyti laikotarpį, kuris turi praeiti nuo antrosios kadencijos pabaigos iki galimybės vėl būti paskirtam į tas pačias pareigas. Priešingu atveju, gali susidaryti teisinis kazusas, kai dvi kadencijas pareigas ėjęs asmuo į tas pačias pareigas toje pačioje įstaigoje gali būti paskirtas po itin trumpo laiko, kai po jo antros kadencijos į pareigas paskirto asmens darbo teisiniai santykiai nutrūko ankščiau nei nustatytas penkerių metų kadencijos terminas. Analogiškas reguliavimas taikomas Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 29 ir 33 straipsnių nuostatomis - valstybinės aukštosios mokyklos rektoriaus (direktoriaus) ir valstybinio mokslinių tyrimų instituto direktoriaus pareigoms, Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 80 straipsnio nuostatomis - teismo pirmininko, pirmininko pavaduotojo ar skyriaus pirmininko pareigoms.

 

Pasiūlymas: Pakeisti 15 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai į darbą priimami viešo konkurso būdu. LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų, išskyrus viešąsias įstaigas, kuriose dirba dešimt ar mažiau sveikatos priežiūros specialistų, turinčių medicinos praktikos licenciją, vadovai į darbą priimami penkerių metų kadencijai. Tos pačios  LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. ir ne anksčiau kaip po penkių metų nuo paskutinės kadencijos pabaigos, jeigu paskutinė kadencija buvo iš eilės antra. Viešą konkursą organizuoja ir jo nuostatus tvirtina atitinkamos įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija arba visuotinis dalininkų susirinkimas. Likus šešiems mėnesiams iki LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo kadencijos pabaigos, jeigu įstaigos vadovo kadencija nustatoma pagal šios dalies nuostatas, šios įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija arba visuotinis dalininkų susirinkimas skelbia viešą konkursą LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo pareigoms eiti. Jeigu su LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės įstaigos vadovu, kurio kadencijos terminas nėra pasibaigęs, arba viešosios įstaigos vadovu, kurio kadencija nenustatoma pagal šios dalies nuostatas arba kurio kadencijos terminas nėra pasibaigęs, darbo sutartis nutraukiama, ne vėliau kaip per dešimt darbo dienų nuo darbo sutarties nutraukimo dienos skelbiamas viešas konkursas LNSS valstybės ar savivaldybės biudžetinės ar viešosios įstaigos vadovo pareigoms eiti.“

 

Pritarti

 

2.

Seimo narė J. Sejonienė,
2022-02-08

 

3

 

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į užtrukusias projekto svarstymo procedūras, siekiant  tinkamai pasiruošti įstatymo įgyvendinimui, siūlytina pusei metų nukelti įstatymo įsigaliojimo datą ir atitinkamai tikslinti įstatymo įgyvendinimo nuostatas bei įstatymo taikymo laikotarpius.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. liepos 1 d. 2023 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki 2022 m. birželio 30 d. 2022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti

 

3.

Seimo narė J. Sejonienė,
2022-02-08

 

4

6

 

N

Argumentai: Įsigaliojus įstatymo pakeitimui, kai nauju įstatyminiu reguliavimu LNSS valstybės ir savivaldybių biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovu tas pats asmuo gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės, gali kilti įvairių teisinių interpretacijų dėl kadencijų skaičiavimo tvarkos.

Atsižvelgiant į teisėtų lūkesčių apsaugos principą, principą lex retro non agit (įstatymas negalioja į praeitį), pagal kurį teisės aktai pagal bendrą taisyklę netaikomi tiems įvykusiems teisiniams faktams ir teisiniams padariniams, kurie atsirado iki naujai priimto teisės akto įsigaliojimo  bei sutinkamai su Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktu, kuriame nustatyta, kad teisėkūroje turi būti vadovaujamasi ir aiškumo, reiškiančio, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, siūloma patikslinti įstatymo taikymo nuostatas. 

 

Pasiūlymas: Papildyti Projekto 4 straipsnį nauja 6 dalimi:

„6. Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi keičiamoje Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų pirma kadencija pradedama skaičiuoti laimėjus konkursą ir priėmus juos į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

Pritarti

Pasiūlymas: papildyti 4 straipsnį nauja dalimi:

3. Šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi keičiamoje Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nurodytų asmenų pirma kadencija pradedama skaičiuoti laimėjus konkursą ir priėmus juos į pareigas po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

 

4. Balsavimo rezultatai (balsuota dėl atskirų pasiūlymų): visiems pasiūlymams pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė