PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS GARANTUOJAMOS TEISINĖS PAGALBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1591 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 29, 31, 32 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO PROJEKTO NR. XIVP-2357(2)
2023-06-21
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||||||||
1 |
12 |
2 |
|
Argumentai: Projektu siūloma nustatyti, kad advokatai, kurie teikia Valstybės garantuojamą teisinę pagalbą (VGTP) tais atvejais, kuriais reikalinga specializacija (vaikų seksualinio išnaudojimo, prekybos žmonėmis ir kt.) būtų nustatytas ne mažesnis kaip dvigubas valandinis įkainis, nustatant Vyriausybei teisę nustatyti bazinį valandinį atlygį. Gyventojų nuomone (pagal 2023 m. vasario mėn. Sprinter atliktų sociologinių tyrimų duomenis) dažniausiai pažeidžiama žmogaus teisė yra teisė į teisingą ir nešališką teismą, teisė į asmens saugumą. Šios teisės įgyvendinimas didele dalimi priklauso nuo to, ar Lietuvos Respublikos piliečiams yra prieinamas tinkamas jų interesų atstovavimas ir teisinė pagalba, kuomet yra pažeidžiami jų interesai, kai jie tampa nusikalstamų veikų aukomis. Nors formaliai Lietuvoje egzistuoja valstybės garantuojamos teisinės pagalbos sistema (toliau - VGTP), tačiau dėl nepakankamo finansavimo, VGTP yra iš esmės neprieinama, neretai dėl nekvalifikuotos teisinės pagalbos asmenims apsunkinama galimybė savo teises ginti teisme. Ypatingą susirūpinimą kelia teisinės pagalbos prieinamumas bylose, kur reikalingos papildomos specialiosios žinios, pvz.: vaikų seksualinio išnaudojimo bylos, prekybos žmonėmis ir kt. Esama sistema yra ne tik nepatraukli, bet ir neskatina advokatų specializuotis, kelti kvalifikaciją tokių aukų gynybai svarbiose srityse. Iš nevyriausybinių organizacijų, veikiančių žmogaus teisių apsaugos srityje, girdime apie nekokybišką ir neprofesionalų vaiko teisių bei teisėtų interesų, prekybos žmonėmis aukų atstovavimo baudžiamajame procese, kuomet yra paskiriama VGTP. Advokatams, kurie teikia antrinę teisinę pagalbą, Lietuvoje mokamas užmokestis yra vienas mažiausių Europos Sąjungoje. Siūlymas didinti užmokestį advokatams, kurie specializuojasi teikdami antrinę teisinę pagalbą konkrečiose srityse, ne mažiau kaip trečdaliu, nesukurs pakankamo advokatams patrauklumo didinti savo kompetencijas konkrečioje specializacijoje, todėl kils grėsmė kokybiškam ir profesionaliam vaikų teisių bei teisėtų interesų atstovavimui. Atlikus VGTP įkainių analizę Baltijos ir kitose kaimyninėse šalyse matyti, kad įkainis, kurį vyriausybė nustato už VGTP teikimą Lietuvoje yra mažiausias tarp Baltijos šalių, skirtumai siekia kelis kartus:
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 12 straipsnio 2 dalį ir išdėstyti ją taip: „Pakeisti Įstatymo projekto 17 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: 7. Advokatams už antrinės teisinės pagalbos ir
šio įstatymo 11 straipsnio 9 dalyje nurodytos išvados teikimą mokamas
užmokestis. Advokatų užmokesčio dydis turi būti nustatytas taip, kad skatintų
juos specializuotis, ginčus spręsti taikiai ir kad efektyviai bei ekonomiškai
būtų naudojamos valstybės biudžeto lėšos, skirtos valstybės garantuojamai
teisinei pagalbai. Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytiems advokatams už
antrinės teisinės pagalbos teikimą mokamas mėnesinis užmokestis. Šio
straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytiems advokatams už antrinės teisinės
pagalbos teikimą mokamas nustatyto dydžio užmokestis už kiekvieną bylą,
atsižvelgiant į bylos sudėtingumą (bylos kategoriją, nagrinėjimo stadiją ir
panašiai). Advokatams, kurie specializuojasi teikdami antrinę teisinę pagalbą
konkrečiose srityse, užmokestis didinamas ne mažiau kaip
|
Teikia
Seimo narys Vytautas Bakas