2017-09-12

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 

9 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4688(4)

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str.

d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Argumentai: Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo Nr. I-446 (toliau – Žemės įstatymas) 9 straipsnio 6 dalyje yra aiškiai apibrėžtos sąlygos, nurodančios kada valstybinė žemė gali būti išnuomojama be aukciono. Tačiau, Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-4688(4) (toliau – Įstatymo projektas), o būtent 9 straipsnio 6 dalies 1 punkto pakeitimu yra siūloma keisti ne nuomos sąlygas, bet nustatyti naują eksploatuojamų statinių ar įrenginių rekonstrukcijos ar naujų statinių ar įrenginių statybos tvarką. Taip pat, šiuo Įstatymo projektu yra nustatoma vienkartinio mokesčio apskaičiavimo ir sumokėjimo tvarka. Kaip matyti, Įstatymo projekto iniciatoriai siekia įstatymiškai sureguliuoti kitus teisinius santykius, negu nustato Žemės įstatymo 9 straipsnio 6 dalis, bei įstatymu bandoma reglamentuoti atitinkamos veiklos atvejus ir tvarką, kurią turėtu nustatyti Vyriausybė savo nutarimais.

Taip pat, Žemės įstatymo 9 straipsnio 14 dalyje yra nurodytos sąlygos, kada valstybinės žemės nuomos sutartis turi būti nutraukiama prieš terminą nuomotojo reikalavimu. Šioje straipsnio dalyje yra nurodyta, jog vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka galima keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą. Tačiau, Įstatymo projektu siūloma reguliuoti ne nuomos sutarties nutraukimo teisinius santykius, bet nustatyti atvejus, kada žemės nuomos sutartyje negali būti numatyta galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą. Kaip matyti, toks reglamentavimas yra perteklinis, kadangi to paties 9 straipsnio 14 dalyje yra aiškiai nurodyta, jog tvarką ir atvejus, kada galima keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą, nustato Vyriausybė.    

Svarbu pažymėti, jog Valstybės audito 2016-10-10 pateiktoje išvadoje Nr. VA-P-10-618 nurodyta, kad Nacionalinė žemės tarnyba (toliau – NŽT) nesukūrė sisteminės koordinuotos kontrolės, kad būtų galima įvertinti, ar lengvatinėmis sąlygomis išnuomota žemė naudojama pagal paskirtį ir NŽT nesudarė prielaidų objektyviai ir skaidriai naudoti valstybinę žemę, kad ši duotų maksimalią naudą visuomenei. Atsižvelgiant į tai, 2017-01-25 Vyriausybė pasitarimo protokolu Nr.3 pavedė Žemės ūkio ministerijai peržiūrėti Lietuvos Respublikos vyriausybės 1999-03-09 nutarimą Nr. 260 "Dėl naudojamų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos" (toliau - Nutarimas Nr.260) ir 1999-06-02 nutarimą Nr.692 "Dėl naujų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir numos" (toliau - Nutarimas Nr.692), prireikus - parengti ir pateikti Vyriausybei šių nutarimų pakeitimo projektus. 2017 m. gegužės mėnesį Žemės ūkio ministerija paruošė ir pateikė Nutarimų Nr.260 ir Nr. 692 projektus. Minėtais Nutarimais buvo bandoma: sureguliuoti tvarką išnuomojant valstybinės žemės sklypus; nustatyti reikalavimus valstybinės žemės sklypo nuomos sutarties turiniui; nustatyti taisykles dėl naujų statinių statybos ir esamų statinių rekonstrukcijos; nustatyti su žemės sklypo užstatymu susijusios nuostatas; apibrėžti nuomojamo žemės sklypo užstatymo dydį; nustatyti valstybinės žemės sklypo nuomos sutarties nutraukimo atvejus; nustatyti vienkartinį nuomos mokesčio priedą ir t.t. Teisingumo ministerija išnagrinėjusi šiuos projektus, dėl jų teisinio reguliavimo tikslo, teisinio reguliavimo priemonių ir galimų pasekmių, pateikė 32 pastabas, o NŽT pateikė 16 pastabų. Atkreiptinas dėmesys, jog Teisingumo ministerija teikdama pastabas, dėl minėtų Nutarimų projektų pasisakė, jog nėra atskleidžiama, dėl kokių priežasčių siekiama ne nustatyti atitinkamai didesnį nuomos mokestį, kai išnuomotame valstybinės žemės sklype vykdoma statyba ar rekonstrukcija, o siekiama viso valstybinės žemės nuomos sutartyje nurodomo valstybinės žemės nuomos termino metu nustatyti tik vienkartinį nuomos mokesčio priedą. Taip pat, Teisingumo ministerija nurodė, jog Nutarimo projektų teikimo dokumentuose nepateikiama argumentų, kuriais būtų pagrindžiamas projektu keičiamų mokesčio dydis.

Kaip matyti, Nutarimų Nr.260 ir Nr. 692 projektuose išdėstytomis nuostatomis buvo bandoma sureguliuoti analogiškus atvejus ir nustatyti tas pačias tvarkas, kurie yra išdėstyti Įstatymo projekte. Kadangi Žemės ūkio ministerijai iki šiol nepavykus tinkamai ir savalaikiai paruošti Nutarimų ir nustatyti tinkamų tvarkų, dėl naudojamų ir naujų kitos paskirties valstybinės žemės sklypų pardavimo ir nuomos, todėl šią spragą yra bandoma ištaisyti Įstatymo projektu.

Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūloma Įstatymo projektu siekiamus sureguliuoti teisinius santykius, reglamentuoti Vyriausybės nutarimu, o ne įstatymu.   

 

Pasiūlymai:

 

1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) ji užstatyta fiziniams ir juridiniams asmenims nuosavybės teise priklausančiais ar jų nuomojamais statiniais ar įrenginiais (išskyrus laikinuosius statinius, inžinerinius tinklus bei neturinčius aiškios funkcinės priklausomybės ar apibrėžto naudojimo arba ūkinės veiklos pobūdžio statinius, kurie tarnauja pagrindiniam statiniui ar įrenginiui arba jo priklausiniui). Žemės sklypai, užstatyti fizinių ar juridinių asmenų nuomojamais statiniais ar įrenginiais, išnuomojami tik šių statinių ar įrenginių nuomos terminui. Žemės sklypai išnuomojami teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose nustatyto dydžio, kuris būtinas statiniams ar įrenginiams eksploatuoti pagal Nekilnojamojo turto kadastre įrašytą jų tiesioginę paskirtį. Išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose draudžiama statyti naujus statinius (išskyrus esamų statinių priklausinius, inžinerinius tinklus ar susisiekimo komunikacijas) ar įrenginius ir rekonstruoti esamus statinius ar įrenginius, daugiau nei 5 procentais didinant jų užimamą žemės plotą ar keičiant jų naudojimo paskirtį, išskyrus atvejį, kai statoma ar rekonstrukcija atliekama neprivatizuojamoje žemėje. Šiuo atveju nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą (išskyrus atvejus, kai statomi esamų statinių priklausiniai, tiesiami inžineriniai tinklai ar susisiekimo komunikacijos arba kai, rekonstravus statinį, jo užimamas valstybinės žemės plotas padidėja ne daugiau kaip 5 procentais) gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo, kuriame numatoma statyti naują arba rekonstruoti esamą statinį, žemės mokestinės vertės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme. Žemės nuomos mokesčio priedas į valstybės biudžetą mokamas vieną kartą už žemės sklypą ir turi būti sumokėtas iki statybų pradžios arba lygiomis dalimis ne vėliau kaip per 3 metus nuo statybų pradžios, pirmąją įmoką sumokant iki statybų pradžios Išnuomotose žemės sklypuose eksploatuojamų statinių ar įrenginių rekonstrukcijos ar naujų statinių ar įrenginių statybos tvarką nustato Vyriausybė.“

 

2. Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

14. Valstybinės žemės nuomos sutartis turi būti nutraukiama prieš terminą nuomotojo reikalavimu, jeigu žemės nuomininkas naudoja žemę ne pagal sutartyje numatytą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą arba yra keičiama pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas, išskyrus atvejus, kai Vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka valstybinės žemės nuomos sutartyje arba jos pakeitime numatyta galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą. Galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą valstybinės žemės nuomos sutartyje arba jos pakeitime negali būti numatyta, kai valstybinė žemė išnuomojama pagal šio straipsnio 6 dalies 1 punktą, išskyrus atvejus, kai pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentus išnuomotame žemės sklype nenumatyta galimybė plėtoti jame esančio statinio ar įrenginio paskirties neatitinkančią veiklą, ir žemės sklypas yra neprivatizuojamoje žemėje. Pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas keičiami Vyriausybės nustatyta tvarka.“

Argumentai: Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalimi yra siūloma naujai sureguliuoti sutartinius santykius, kurie šalių jau buvo sutarti iki šio įstatymo projekto pateikimo. O būtent, yra siekiama, kad jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo žemės nuomos sutartyje yra nustatyta nuomininko teisė statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo. Tačiau žemės sklypo nuomininkas, prieš pasirašydamas sutartį apskaičiavo savo finansines galimybes, įvertino sutarties įgyvendinimo sąlygas, bei suplanavo savo veiksmus nežinodamas ir nenumanydamas, kad ateityje vienašališkai bus pakeistos sutarties esminės sąlygos – bus nustatytas papildomas vienkartinis mokestis. Dėl papildomos, didelės finansinės naštos, žemės nuomininkai bus priversti keisti kitus savo įsipareigojimus santykiuose su kitais asmenimis ir dėl to, neigiamas pasekmes gali patirti ne tik žemės nuomininkai, bet ir kiti asmenys. Toks siūlomas reglamentavimas yra teisiškai nepagrįstas ir prieštaraujantis lygiateisiškumo, sąžiningumo, teisėtų lūkesčių ir sutarties laivės principams. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau - LR CK) 6.156 straipsnyje yra nustatytas sutarties laivės principas - šalys turi teisę laisvai sudaryti sutartis ir savo nuožiūra nustatyti tarpusavio teises bei pareigas, o 6.223 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog  sutartis gali būti pakeista šalių susitarimu. Tačiau įstatymo projektu Valstybė pati inicijuoja šių normų ir principų nesilaikymo, nes pasinaudodama savo dominuojančia padėtimi ir piktnaudžiaudama įstatymų leidimo teise, vienašališkai keičia žemės nuomos sutarties sąlygas ir nustato nuomininkui nenaudingas, bei jo valiai prieštaraujančias sąlygas. Toks Įstatymo projektas prieštarauja LR CK 6.158 straipsnio 1 dalies nuostatai, jog kiekviena sutarties šalis turėdama sutartinių santykių, privalo elgtis sąžiningai. Atkreiptinas dėmesys, kad LR CK 6.552 straipsnyje yra nurodyta, kad valstybinės žemės, nuomojamos ne aukciono būdu, nuomos mokesčio dydis nustatomas teisės aktų nustatyta tvarka. Tačiau papildomos, vienkartinės ar kitokios formos įmokos, kaip siūloma Įstatymo projektu, nėra reglamentuotos.  

Taip pat, kadangi Žemės ūkio ministerija nuo 2017 metų sausio mėnesio iki šiol neparengia valstybinės žemės nuomos tvarkos ir sąlygų, todėl šio įstatymo įsigaliojimo terminą tikslinga pratęsti iki 2018 metų sausio 1 d.  

Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūloma atsisakyti nesąžiningos ir vienašališko valstybinės žemės nuomos sutarties sąlygų pakeitimo ir numatyti, kad Vyriausybės nustatytas žemės nuomos mokesčio priedas būtų taikomas po įstatymo įsigaliojimo. 

Pasiūlymai:

 

1Pakeisti projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,  įsigalioja 2017 2018 m.  lapkričio sausio 1 d.“

 

2Pakeisti projekto 2 straipsnį 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo esamiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti išnuomoto kitos pagrindinės žemės naudojimo paskirties valstybinės žemės sklypo nuomos sutartyje yra nustatyta nuomininko teisė statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą, (išskyrus atvejus, kai statomi esamų statinių priklausiniai, inžineriniai tinklai ar susisiekimo komunikacijos arba kai, rekonstravus statinį, jo užimamas valstybinės žemės plotas padidėja ne daugiau kaip 5 procentais) gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo, kuriame numatoma statyti naują arba rekonstruoti esamą statinį, mokestinės vertės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme. Žemės nuomos mokesčio priedas į valstybės biudžetą mokamas vieną kartą už žemės sklypą ir turi būti sumokėtas iki statybų pradžios arba lygiomis dalimis ne vėliau kaip per 3 metus nuo statybų pradžios, pirmąją įmoką sumokant iki statybų pradžios.  vadovaudamasis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojančiomis sąlygomis ir tvarka.“

 

Teikia

Seimo narys:                                                                                                                          Simonas Gentvilas