LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ GENOCIDO IR REZISTENCIJOS TYRIMO CENTRO ĮSTATYMO NR. VIII-238  5 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

2021-06-11 Nr. XIVP-561

Vilnius

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 punkto c papunktyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (toliau – Centras) – inicijuoja, skatina ir remia memorialinių kompleksų, paminklų statybos, atminimo ženklų, kino filmų, monografijų kūrimo projektus ir skelbia viešus konkursus jiems įgyvendinti Lietuvos Respublikos teritorijoje ir už jos ribų. Su projektu teikiamame aiškinamajame rašte nėra pagrindžiamas tokio papildymo tikslas, todėl nėra aišku kodėl atitinkamos funkcijos negali būti vykdomos pagal šiuo metu galiojančią normos redakciją.

2. Šiuo metu galiojančioje Lietuvos Respublikos Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro įstatymo (toliau – Įstatymas) redakcijoje vartojamos sąvokos  „laisvės kovotojų ir genocido aukų“ bei „pasipriešinimo dalyvių (rezistentų)“ sąvokos. Siūlytina šias sąvokas vartoti ir įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4, 5 ir 6 punktuose.

3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4, 5 ir 6 punktuose siūloma vartoti „ir kitų asmenų“ sąvoką. Ši sąvoka nėra apibrėžta, todėl nėra aiški jos apimtis ir kiek jos turinys tiesiogiai susijęs su Centro funkcijomis.

4. Projekto 6 punkto nuostatos tobulintinos atsižvelgiant į šias pastabas:

4.1. šiuo metu galiojančios redakcijos įstatyme vartojama konstrukcija „okupacijų laikotarpiu žuvusius, dingusius be žinios, represuotus, persekiotus, nukentėjusius Lietuvos gyventojus, pasipriešinimo okupacijoms dalyvius“, o ne konstrukcija žuvusiųjų ir/ar nužudytų“;

4.2. turėtų būti aiškiau reglamentuota projekte vartojama sąvoka ”Organizuoja kaupimą ir kaupia”

4.3. vietoj sąvokos „okupacinių režimų metu“, vartotina sąvoka “okupacijų laikotarpiu“.

5. Vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis, įstatymo įsigaliojimo terminas turi būti nustatytas toks, kad kartu su juo įsigaliotų ir įgyvendinamieji teisės aktai. Atkreiptinas dėmesys, kad atsižvelgiant į įstatymo projekto siūlymus turi būti keičiamas ir Lietuvos Respublikos Seimo 1997 m. lapkričio 11 d. nutarimas Nr. VIII-505 „Dėl Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro nuostatų patvirtinimo“. Taip pat svarstytina ar siūlomas įstatymo įsigaliojimo terminas yra realus atsižvelgiant tiek į įstatymų leidybos proceso terminus, tiek į būtinybę valstybės institucijoms pasirengti jį įgyvendinti.

6. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projekto įgyvendinimui nuo 2022 m. bus reikalingos valstybės biudžeto lėšos. Atsižvelgiant į tai turi būti gauta Vyriausybės kaip valstybės biudžeto planuotojos išvada .

7. Atkreipiame dėmesį, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams). Aiškinamajame rašte šio reikalavimo nesilaikyta.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Bielskė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]