Projekto Nr. XIVP-3293(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
APLINKOS ORO APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-1392
2, 4, 5, 7, 9, 10, 13 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2024
m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
16.1. Aglomeracija
– aplinkos oro užterštumo vertinimo zona,
kurioje yra daugiau nei kaip 250 000 gyventojų arba kurioje dėl
gyventojų tankumo (gyventojų skaičiaus kvadratiniame kilometre) būtina vertinti
ir valdyti aplinkos oro kokybę.
1.2. Aplinkos oras – troposferos oras (ne patalpų), išskyrus darbo aplinkos
darbovietėse orą, kuriam taikomi socialinės apsaugos ir darbo ministro ir
sveikatos apsaugos ministro nustatyti darbuotojų saugos ir sveikatos
reikalavimai ir su kuriuo kiti visuomenės nariai įprastai sąlyčio neturi.
9.3. Aplinkos
oro Taršos taršos šaltinis (toliau – taršos šaltinis)
– įrenginys arba veiklos vykdymo vieta, iš kurio kurių
teršalai patenka į aplinkos orą.
12.4. Aplinkos oro Taršos taršos šaltinio
naudotojas (toliau – taršos šaltinio naudotojas) – aplinkos oro taršos šaltinio savininkas
arba asmuo, kuriam teisė naudotis aplinkos oro taršos šaltinis
šaltiniu išnuomotas ar suteikta teisė juo naudotis nuomos
ar kitais pagrindais.
2.5. Aplinkos
oro Užterštumo užterštumo lygis (toliau – užterštumo
lygis) – vieno arba daugiau teršalų teršalo koncentracija
aplinkos ore arba jų nusėdimas jo nuosėdų kiekis, susidarantis
paviršiuje per tam tikrą laiką.
5.6. Pavojaus Aplinkos oro užterštumo
pavojaus slenkstis (toliau – pavojaus slenkstis) – aplinkos oro
užterštumo lygis, kurį viršijus kyla pavojus žmonių sveikatai ir aplinkai
net dėl trumpalaikio poveikio ir kuriam esant atsakingos institucijos turi
imtis skubių priemonių.
15.7. Zona Aplinkos
oro užterštumo vertinimo zona (toliau – zona) – aplinkos
ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatyta šalies teritorijos dalis,
kurioje pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką valstybės lygmeniu
įvertintas vertinamas aplinkos oro užterštumo lygis.
19.8. Asmenys Asmuo – fiziniai ir
juridiniai asmenys fizinis ar juridinis asmuo, (įskaitant
užsienio valstybių juridinius asmenis valstybės juridinį asmenį
ir kitas organizacijas kitą organizaciją, taip pat jų padalinius
padalinį).
9. Buitinis aplinkos oro taršos šaltinis (toliau – buitinis taršos šaltinis) – fizinio asmens poreikiams, nesusijusiems su ūkinės veiklos vykdymu, naudojamas įrenginys, iš kurio teršalai patenka į aplinkos orą.
22.10. Darnus susisiekimo paslaugų organizavimo būdas – veiksmingiausia
ir pažangiausia susisiekimo paslaugas teikiančių ūkio subjektų veikla ir jos
metodų plėtojimas, kai sudaromos sąlygos išsaugoti esamą elektrinių transporto
priemonių tinklą ir jį plėtoti, mažinti vidaus degimo varikliais varomų
transporto priemonių naudojimą ir (arba) rinktis pažangiausias degalų rūšis.
14.11. Degalai – degiosios medžiagos
vidaus degimo varikliams skirtos degiosios medžiagos varikliams.
21.12. Elektrinė transporto priemonė – tik
elektra varoma motorinė transporto priemonė, kuri turi bent vieną ne išorinį
elektros energijos keitiklį ir kuriai elektros energija gali būti
tiekiama įvairiais būdais: kontaktiniais laidais (trolėjais), naudojant
pantografus, įkraunamus akumuliatorius, indukcijos ir kitais būdais, naudojant
bet kokius šių būdų derinius.
20.13. Geriausias prieinamas gamybos būdas –
veiksmingiausia ir pažangiausia ūkio subjektų veiklos ir jos vykdymo metodų
plėtojimo pakopa, kuri rodo, ar tam tikras būdas gali būti naudojamas kaip
pagrindas išmetamų teršalų ribinėms aplinkos oro užterštumo vertėms,
skirtoms užkirsti kelią teršalų išmetimui, nustatyti.
14. Kietasis iškastinis kuras – energijai gauti naudojama kieta degioji medžiaga, sudaryta iš neatsinaujinančių energijos išteklių: antracitas, bituminės anglys, rusvosios anglys (lignitas), koksas, puskoksis, durpių kuras.
15. Kietosios dalelės KD2,5 – kietosios dalelės, kurių 50 procentų praeina pro 2,5 µm aerodinaminio skersmens angą, kaip nustatyta pamatiniu kietųjų dalelių KD2,5 ėminių ėmimo ir matavimo metodu, nurodytu perimtajame standarte LST EN 12341 „Aplinkos oro kokybė. Standartinis gravimetrinis matavimo metodas tvyrančių kietųjų dalelių KD10 arba KD2,5 masės koncentracijai nustatyti“.
13.16. Kuras –
dujinė, skysta arba kieta degioji medžiaga, naudojama energijai gauti degimo
įrenginiuose. Kuru nelaikomos pavojingos pavojingosios atliekos
ir iš anksto neapdorotos buitinės nepavojingosios komunalinės atliekos, nepaisant to neatsižvelgiant į tai,
ar jose yra degiųjų medžiagų.
8.17. Leistinas
taršos dydis Leidžiamasis aplinkos oro taršos dydis (toliau – leistinas
taršos dydis) – per tam tikrą laiko tarpą laikotarpį iš aplinkos
oro taršos šaltinio ar šaltinių visumos išmetamų teršalų kiekis, dėl kurio atitinkamoje
tam tikroje vietovėje, įvertinus kitų aplinkos oro taršos
šaltinių išmetamų teršalų poveikį bei ir ūkinės veiklos plėtros perspektyvą,
nebus viršijamos ribinės aplinkos oro užterštumo vertės.
7.18. Leistinas
nukrypimo dydis Leidžiamasis aplinkos oro užterštumo vertės nuokrypis
(toliau – leistinas nukrypimo dydis) – ribinės aplinkos oro
užterštumo vertės procentinė dalis, kuria leidžiama viršyti šią vertę, esant šiame
įstatyme aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro numatytoms
sąlygoms iki ribinės aplinkos oro užterštumo vertės įsigaliojimo datos.
11.19. Mobilusis aplinkos oro taršos šaltinis (toliau – mobilusis taršos šaltinis) – motorinės transporto priemonės ir kiti
judantys mechanizmai, naudojantys degalus motorinė transporto priemonė
ar kitas judantis mechanizmas, iš kurio teršalai
patenka į aplinkos orą.
17.20. Nepalankios teršalų išsisklaidymo sąlygos –
aplinkos veiksniai, kuriems esant kyla grėsmė, kad bus viršijamos ribinės aplinkos
oro užterštumo vertės ar aplinkos oro užterštumo pavojaus slenksčiai.
3.21. Ribinė aplinkos oro užterštumo
vertė (toliau – ribinė užterštumo vertė) – mokslinėmis žiniomis pagrįsta
aplinkos oro užterštumo lygio vertė, kuri nustatyta aplinkos ministro ir
sveikatos apsaugos ministro siekiant išvengti kenksmingo poveikio žmonių
sveikatai ir (arba) aplinkai, užkirsti jam kelią ar jį sumažinti ir kurios
negalima viršyti nuo aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro
nustatytos ribinės aplinkos oro užterštumo vertės įsigaliojimo datos.
4.22. Siektina aplinkos oro užterštumo
vertė (toliau – siektina užterštumo vertė) – aplinkos oro užterštumo
lygio vertė, kuri nustatyta aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro
siekiant išvengti kenksmingo poveikio žmonių sveikatai ir (arba) aplinkai,
užkirsti jam kelią ar jį sumažinti ir kuri negali būti viršijama, jeigu
įmanoma, nuo aplinkos ministro ir sveikatos apsaugos ministro nustatytos datos.
10.23. Stacionarusis
aplinkos oro taršos šaltinis (toliau – stacionarusis taršos
šaltinis) – aplinkos oro taršos šaltinis, esantis
veikiantis nekintamoje buvimo vietoje.
24. Technologinis kuras – pramoninėse krosnyse naudojamas kuras.
6.25. Teršalai
Teršalas – medžiaga arba medžiagų mišinys, kuris dėl žmonių veiklos
patenka į aplinkos orą ir, veikdamas atskirai ar su atmosferos komponentais,
gali pakenkti žmonių sveikatai ir (arba) aplinkai arba turtui.
26. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos ar vartojamos Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatyme, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.“
2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Aplinkos oro kokybės valdymas
1. Aplinkos ministerija ministras ir Sveikatos sveikatos
apsaugos ministerija ministras tvirtina sąrašą
teršalų, kurių kiekis aplinkos ore ribojamas, nustato ribines ir siektinas
užterštumo vertes, leistinus nukrypimo dydžius ir pavojaus slenksčius, taip
pat visuomenės, suinteresuotų institucijų ir įstaigų informavimo apie
aplinkos oro užterštumo lygius tvarką.
2. Aplinkos ministerija ar jos įgaliotos institucijos,
savivaldybės institucijos ir įstaigos ir Aplinkos ministerija ar jos
įgaliotos institucijos pagal savo kompetenciją privalo imtis reikiamų
priemonių šiame įstatyme nustatytas aplinkos oro kokybės valdymo,
aplinkos oro taršos reguliavimo priemones įgyvendina, šiame ir kituose
įstatymuose nustatytas funkcijas atlieka siekdamos, kad ribinės ar kitos
šiame įstatyme nurodytos užterštumo vertės ir pavojaus slenksčiai nebūtų
viršyti.
3. Savivaldybių institucijos Savivaldybės taryba,
siekdama užtikrinti, kad ribinės ar kitos šiame įstatyme nurodytos užterštumo
vertės ir pavojaus slenksčiai savivaldybės gyvenamosiose vietovėse
nebūtų viršyti, savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar)
savivaldybės strateginiame veiklos plane numato aplinkos oro kokybės valdymo
priemones. Priemonės numatomos atsižvelgiant į šio įstatymo 3 straipsnyje
nustatytus aplinkos oro apsaugos prioritetus., savivaldybės gyvenamosios vietovės aplinkos oro užterštumo lygį ir jo
galimą kenksmingą poveikį vietos gyventojų
sveikatai. Savivaldybės taryba, siekdama
mažinti oro taršos poveikį žmonių sveikatai kai pagal Aplinkos monitoringo
įstatymą vykdomo aplinkos oro monitoringo duomenys rodo, kad savivaldybės
teritorijoje ar jos dalyje viršytas Pasaulio sveikatos organizacijos
rekomenduojamas aplinkos oro užterštumo lygis, turi
teisę savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės
strateginiame veiklos plane numatyti papildomas aplinkos oro kokybės valdymo priemones aplinkos
oro užterštumo lygiui toliau mažinti. Kokios minimalios priemonės ir Kokia
minimali informacija turi būti numatytos pateikta
savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame
veiklos plane, nustato Aplinkos ministerija aplinkos ministras kartu su Sveikatos
apsaugos ministerija sveikatos apsaugos ministru.
4. Savivaldybės vykdomoji institucija Aplinkos ministerijos
nustatyta tvarka Aplinkos ministerijai ar jos įgaliotai institucijai ir
visuomenei teikia šio straipsnio 3 dalyje nurodytuose strateginiuose
planuose numatytų aplinkos oro kokybės valdymo priemonių vykdymo ataskaitas viešai skelbia savivaldybės interneto
svetainėje. Aplinkos ministras nustato,
kokia minimali informacija, reikalinga aplinkos oro kokybės (užterštumo lygio) ataskaitoms
tarptautinėms organizacijoms parengti, turi būti pateikta šioje dalyje nurodytose
ataskaitose.
5. Šio įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje nurodyto sprendimo savivaldybės teritorijoje apriboti arba uždrausti naudoti vienos ar daugiau rūšių kurą, šio įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje nustatyto draudimo deginti kietąjį iškastinį kurą buitiniuose taršos šaltiniuose, šio įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nustatyto draudimo deginti atliekas buitiniuose taršos šaltiniuose laikymosi kontrolę vykdo savivaldybės administracijos direktoriaus įgalioti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai.“
3 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnį ir išdėstyti ir jį taip:
„5
straipsnis. Aplinkos oro taršos ir Aplinkos aplinkos
oro kokybės vertinimas valstybės lygmeniu
1. Aplinkos
oro kokybės nuolatinė kontrolė privaloma aglomeracijose ir zonose, kur
užterštumo lygiai viršija arba gali viršyti ribines užterštumo vertes Aplinkos
oro taršos ir aplinkos oro kokybės vertinimas valstybės lygmeniu vykdomas pagal
Aplinkos monitoringo įstatymo nustatyta tvarka rengiamą ir tvirtinamą
Valstybinę aplinkos monitoringo programą, siekiant gauti pagal tarptautinius
aplinkos oro taršos ir aplinkos oro kokybės vertinimo reikalavimus šio straipsnio
2 dalyje nurodyta aplinkos ministro nustatyta tvarka parengtą išsamią
informaciją apie valstybės lygmeniu į aplinkos orą išmetamą teršalų kiekį ir
šio straipsnio 5 dalies 1 punkte nurodyta aplinkos ministro nustatyta tvarka
parengtą minimalią pakankamą informaciją apie aplinkos oro užterštumo lygį
aglomeracijose ir zonose.
2.
Aplinkos oro kokybės matavimai atliekami nustatytose vietose nuolat arba
epizodiškai imant bandinius. Aplinkos oro
taršos vertinimą valstybės lygmeniu – nacionalinę į aplinkos orą išmetamų
teršalų apskaitą pagal tarptautinius reikalavimus vykdo, nacionalines į aplinkos orą išmetamų teršalų prognozes rengia ir
aplinkos ministro nustatytas ataskaitas teikia aplinkos ministro įgaliota institucija aplinkos ministro nustatyta
tvarka.
3. Aplinkos oro taršos vertinimui valstybės lygmeniu vykdyti reikalingus duomenis ir informaciją rengia ir pagal šio straipsnio 2 dalį aplinkos ministro įgaliotai institucijai teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos Vyriausybės nustatyta tvarka.
4. Aplinkos oro kokybės vertinimą valstybės lygmeniu organizuoja, koordinuoja ir vykdo aplinkos ministro įgaliota institucija aplinkos ministro nustatyta tvarka.
3. 5. Aplinkos
ministerija ministras ar jos įgaliota institucija:
1) kartu su
suinteresuotomis institucijomis visoje šalies teritorijoje organizuoja oro
kokybės rodiklių matavimus ir kitus tyrimus, reikalingus aplinkos oro kokybei
įvertinti,
2) nustato minimalų
matavimų skaičių, leidžiantį gauti informaciją, reikalingą aplinkos oro būklei
įvertinti;
3)1) nustato aplinkos oro
kokybės vertinimo valstybės lygmeniu tvarką;
4)2) nustato nepalankių
teršalų išsisklaidymo sąlygų nustatymo kriterijus;
3) tvirtina savivaldybių, stacionariųjų taršos šaltinių naudotojų ir visuomenės informavimo apie susidariusias ir pasibaigusias nepalankias teršalų išsisklaidymo sąlygas tvarkos aprašą;
4) skiria nacionalinės etaloninės laboratorijos funkcijas aplinkos ministro nustatyta tvarka atliekančią akredituotą instituciją, pagal Europos Sąjungoje vykdomas kokybės užtikrinimo programas užtikrinančią aplinkos oro kokybės matavimų kokybę ir vykdančią matavimų kokybės kontrolę valstybės lygmeniu;
5) skiria instituciją, atsakingą už:
a) minimalaus matavimų, atliekamų siekiant gauti informaciją, reikalingą aplinkos oro kokybei valstybės lygmeniu įvertinti, skaičiaus nustatymą ir matavimų kokybės užtikrinimą;
b) matavimo sistemų (metodų, įrangos, tinklų, laboratorijų) patvirtinimą, įskaitant įrangos atitikties pamatinių matavimo metodų taikymo reikalavimams bandymo ataskaitų, kurias kitose valstybėse narėse išdavė pagal bandymo ir kalibravimo laboratorijoms taikomą darnųjį standartą tokiems bandymams atlikti akredituotos laboratorijos, priėmimą (pripažinimą);
c) ėminių ėmimo vietų išdėstymo dokumentų rengimą ir saugojimą;
d) aplinkos oro kokybės vertinimo valstybės lygmeniu metodų parinkimą ir vertinimo kokybės užtikrinimą;
e) Europos Sąjungoje organizuojamų kokybės užtikrinimo programų ir tinkamo pamatinių aplinkos oro kokybės vertinimo metodų įgyvendinimo ir kitų aplinkos oro kokybės vertinimo metodų lygiavertiškumo įrodymo koordinavimą Lietuvoje.
6. Šio straipsnio 4 dalyje nurodyta aplinkos ministro įgaliota institucija valstybės ir savivaldybių lygmeniu atlikto aplinkos oro kokybės vertinimo duomenų, ūkio subjektų vykdytų aplinkos oro užterštumo lygio matavimų ir kitų aplinkos oro kokybės vertinimo duomenų pagrindu:
1) aplinkos ministro nustatyta tvarka klasifikuoja zonas ir aglomeracijas, rengia siūlymus Aplinkos ministerijai ir Sveikatos apsaugos ministerijai dėl zonų ir aglomeracijų sąrašų keitimo;
2) rengia rekomendacijas savivaldybėms dėl savivaldybių aplinkos oro monitoringo plėtros, siekiant aplinkos oro kokybės vertinimo duomenis savivaldybių lygmeniu naudoti ir aplinkos oro kokybei vertinti valstybės lygmeniu;
3) teikia informaciją ir ataskaitas apie aplinkos oro kokybę tarptautinėms organizacijoms;
4) teikia informaciją ir metines ataskaitas apie aplinkos oro užterštumo lygį zonose ir aglomeracijose visuomenei, valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms.“
4 straipsnis. Įstatymo papildymas 51 straipsniu
Papildyti Įstatymą 51 straipsniu:
„51 straipsnis. Aplinkos oro kokybės vertinimas savivaldybių lygmeniu
1. Aplinkos oro kokybės vertinimas savivaldybės lygmeniu vykdomas pagal Aplinkos monitoringo įstatymo nustatyta tvarka rengiamą ir tvirtinamą savivaldybės aplinkos monitoringo programą, siekiant:
1) gauti išsamią informaciją apie aplinkos oro užterštumo lygį savivaldybės gyvenamosiose vietovėse;
2) nustatyti savivaldybės gyvenamosios vietovės dalis, kuriose aplinkos oro užterštumo lygis gali daryti kenksmingą poveikį vietos gyventojų sveikatai;
3) nustatyti ūkio subjektus, kurių keliama tarša daro reikšmingą neigiamą poveikį aplinkos oro užterštumo lygiui savivaldybės gyvenamojoje vietovėje ar jos dalyje;
4) informuoti savivaldybės gyvenamosios vietovės ar jos dalies bendruomenę apie aplinkos oro būklę ir imtis veiksmų aplinkos oro kokybei savivaldybės gyvenamosiose vietovėse gerinti.
2. Savivaldybių institucijos ir įstaigos savivaldybės gyvenamosiose vietovėse ar šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytose jų dalyse vykdo aplinkai ar žmonių sveikatai aktualių teršalų koncentracijos aplinkos ore matavimus ar kitais vertinimo metodais nustato tų teršalų koncentraciją aplinkos ore, planuoja ir įgyvendina vietines aplinkos oro kokybės gerinimo priemones.
3. Kai nustatomas šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytas ūkio subjektas, kurio keliama tarša daro reikšmingą neigiamą poveikį aplinkos oro užterštumo lygiui savivaldybės gyvenamojoje vietovėje ar jos dalyje, savivaldybės administracija per 7 darbo dienas nuo ūkio subjekto nustatymo dienos apie tai raštu informuoja ūkio subjektą ir ūkio subjektų veiklos priežiūrą vykdančias institucijas.
4. Kai nustatomas šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytas ūkio subjektas, kurio keliama tarša daro reikšmingą neigiamą poveikį aplinkos oro užterštumo lygiui savivaldybės gyvenamojoje vietovėje ar jos dalyje, turi taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą arba taršos leidimą, savivaldybės meras ar jo pavedimu savivaldybės administracija gali teikti aplinkos ministro įgaliotai išduoti leidimus institucijai prašymą aplinkos ministro nustatyta tvarka peržiūrėti leidimo sąlygas.“
5 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės,
kurios Kai savivaldybės teritorijoje, remiantis valstybinio
aplinkos monitoringo duomenimis, viršijama bent viena šio įstatymo 4 straipsnio
1 dalyje nurodyta ribinė užterštumo vertė ar siektina užterštumo vertė, turi
tikslinti pagal šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalį parengtuose savivaldybės
strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos planuose
plane aplinkos oro kokybės valdymo priemones priemonės,
numatytos šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nurodyta tvarka, turi būti
papildytos numatytos ir numatyti papildomas konkrečiu kuo trumpesniu
laikotarpiu siekiant kuo skubiau įgyvendinamas aplinkos oro
kokybės valdymo priemones aplinkos oro užterštumo lygiui sumažinti sumažinti
aplinkos oro užterštumo lygį iki nustatytos ribinės užterštumo vertės ar,
jeigu įmanoma, siektinos užterštumo vertės, ir toliau mažinti aplinkos oro užterštumo lygį. Į
patikslintus savivaldybės strateginį plėtros planą ir (ar) savivaldybės
strateginį veiklos planą turi būti įtraukti įtraukta Aplinkos
ministerijos aplinkos ministro ir Sveikatos sveikatos apsaugos
ministerijos ministro nustatyti duomenys nustatyta
informacija. Savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar)
savivaldybės strateginiame veiklos planuose plane numatytos
patikslintos aplinkos oro kokybės valdymo priemonės Vyriausybės ar jos įgaliotų
institucijų nustatyta tvarka turi būti suderintos su Aplinkos ministerijos aplinkos
ministro ir Sveikatos sveikatos apsaugos ministerijos ministro
įgaliotomis institucijomis, visuomene ir patvirtintos iki kitų kalendorinių
metų liepos 1 dienos einančių po kalendorinių metų, kuriais savivaldybės
teritorijoje buvo nustatytos viršytos ribinės ar
siektinos užterštumo vertės, liepos 1 dienos, ir apie tai turi būti
informuojama Aplinkos ministerija.
Informacija apie papildomas aplinkos oro kokybės valdymo priemones ne vėliau
kaip per 3 darbo dienas paskelbiama savivaldybės interneto svetainėje.“
6 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. Pavojaus slenksčio viršijimas
Jeigu viršijamas pavojaus slenkstis, Aplinkos
ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka Aplinkos
ministerijos ir Sveikatos apsaugos ministerijos įgaliotos institucijos turi kuo
skubiau apie tai informuoti visuomenę ir savivaldybės vykdomoji institucija
turi imtis priemonių, kad būtų sumažintas pavojus žmonių sveikatai ir aplinkai.
Kai teršalo koncentracija aplinkos ore lygi pavojaus slenksčiui arba jį viršija, toks įvykis laikomas atitinkančiu ekstremaliojo įvykio kriterijų, visuomenė perspėjama ir informuojama apie kylantį pavojų žmonių sveikatai ir aplinkai ir imamasi veiksmų valdant dėl pavojaus slenkstį pasiekusios ar viršijusios teršalo koncentracijos aplinkos ore susidariusią situaciją ir šalinant šios situacijos padarinius Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nustatyta tvarka.“
7 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Aplinkos oro taršos reguliavimo priemonės
1. Lietuvos Respublikos Seimas nustato aplinkos oro
apsaugos vystymo kryptis, tvirtindamas Valstybės pažangos strategiją ir
priimdamas įstatymus. Nacionalinius tarptautiniais ir Europos Sąjungos teisės
aktais reguliuojamų oro teršalų į aplinkos orą išmetamo kiekio
mažinimo ir kitus aplinkos oro apsaugos ilgesnės negu kaip 10
metų trukmės tikslus ir uždavinius nustato Seimas nacionalinėse darbotvarkėse. Lietuvos
Respublikos Vyriausybė Nacionaliniame pažangos plane nustato 10 metų
aplinkos oro apsaugos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius ir jų stebėsenai skirtus poveikio rodiklius,
rodančius į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio mažinimą šalies mastu ir
skirtinguose ūkio sektoriuose (energetikos, pramonės, transporto, žemės ūkio). Aplinkos oro apsaugos taršos mažinimo
(valdymo) priemones šiems Nacionaliniame pažangos plane ir nacionalinėse
darbotvarkėse numatytiems uždaviniams įgyvendinti Vyriausybė suplanuoja
nacionalinėse plėtros programose ir nacionalinių darbotvarkių planuose. Šiuose
planavimo dokumentuose aplinkos oro taršos mažinimo (valdymo) priemonės
numatomos atsižvelgiant į šio įstatymo 3 straipsnyje nustatytus aplinkos oro
apsaugos prioritetus, taip pat; šiuose planavimo dokumentuose
gali būti nustatytos savivaldybių, ypač tų, kuriose yra šio įstatymo 2
straipsnio 16 1 dalyje apibrėžtų aglomeracijų, teritorijose
taikytinos aplinkos oro taršos ribojimo ir jos neigiamo poveikio aplinkai ir
žmonių sveikatai mažinimo kokybės valdymo priemonės ir,
iš stacionariųjų taršos šaltinių į aplinkos orą išmetamo teršalų kiekio
mažinimo (valdymo) priemonės.
2. Siekdama Siekdamas
apsaugoti žmonių sveikatą ir aplinką, kai susidaro nepalankios teršalų
išsisklaidymo sąlygos arba kai viršijamos ribinės užterštumo vertės, ar
pavojaus slenksčiai, savivaldybės vykdomoji institucija savivaldybės
meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos direktorius turi teisę
priimti sprendimą dėl transporto priemonių eismo laikino apribojimo arba
uždraudimo tam tikroje laikinai apriboti arba uždrausti transporto
priemonių eismą savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje.
3. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės
institucijos apie susidariusias nepalankias teršalų išsisklaidymo sąlygas arba
apie tai, kad viršijamos ribinės užterštumo vertės ar pavojaus slenksčiai, taip
pat apie tai, kad pasibaigė nepalankios teršalų išsisklaidymo sąlygos arba kad
nebeviršijamos ribinės užterštumo vertės ar pavojaus slenksčiai, nedelsdamos
informuoja atitinkamos savivaldybės vykdomąją instituciją.
4.3. Sprendimą Šio straipsnio 2 dalyje
nurodytas sprendimas dėl transporto priemonių eismo laikino apribojimo
arba uždraudimo tam tikroje laikinai apriboti arba uždrausti transporto
priemonių eismą savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje savivaldybės
vykdomoji institucija priima gavusi aplinkos apsaugos valstybinės
kontrolės institucijos informaciją apie susidariusias nepalankias teršalų
išsisklaidymo sąlygas arba apie tai, kad viršijamos ribinės užterštumo vertės
ar pavojaus slenksčiai, sprendimas panaikinti šį sprendimą
priimamas gavus pranešimą šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalies 3 punkte nurodyta
tvarka.
5.4. Savivaldybės vykdomosios institucijos priimtame
Šio straipsnio 2 dalyje nurodytame sprendime dėl transporto priemonių
eismo laikino apribojimo arba uždraudimo tam tikroje laikinai apriboti
arba uždrausti transporto priemonių eismą savivaldybės teritorijoje ar
jos dalyje nurodoma:
1) savivaldybės teritorija ar jos dalis,
kurioje apribojamas arba uždraudžiamas draudžiamas transporto
priemonių eismas;
2) priemonės ir būdai, kuriais apribojamas arba uždraudžiamas
draudžiamas transporto priemonių eismas;
3) transporto priemonių eismo apribojimo arba draudimo laikotarpis.
6.5. Savivaldybės vykdomosios institucijos Šio
straipsnio 2 dalyje nurodytas sprendimas laikinai apriboti arba
uždrausti transporto priemonių eismą dėl transporto priemonių eismo
laikino apribojimo arba uždraudimo tam tikroje savivaldybės teritorijoje
ar jos dalyje, sprendimas panaikinti šį sprendimą skelbiamas skelbiami
savivaldybės interneto svetainėje ir įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo
savivaldybės vykdomosios
institucijos dėl transporto
priemonių eismo laikino apribojimo arba uždraudimo tam tikroje savivaldybės
interneto tinklalapyje, jeigu pačiame sprendime nenustatyta vėlesnė
jo įsigaliojimo data. Skelbime apie sprendimą laikinai apriboti arba
uždrausti transporto priemonių eismą savivaldybės teritorijoje ar jos
dalyje pateikiama savivaldybės ar jos dalies gyventojams
aktuali sprendimo įgyvendinimo informacija.
7. Savivaldybės vykdomoji institucija, gavusi
aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės institucijos informaciją apie tai, kad
pasibaigė nepalankios teršalų išsisklaidymo sąlygos arba kad nebeviršijamos
ribinės užterštumo vertės ar pavojaus slenksčiai, priima sprendimą panaikinti
sprendimą tam tikroje savivaldybės teritorijoje laikinai apriboti arba
uždrausti transporto priemonių eismą. Savivaldybės vykdomosios institucijos
sprendimas skelbiamas vietinėje spaudoje ir įsigalioja kitą dieną po jo
paskelbimo arba kitą dieną po oficialaus informacinio pranešimo vietinėje
spaudoje apie savivaldybės vykdomosios institucijos sprendimo panaikinti
sprendimą dėl transporto priemonių eismo laikino apribojimo arba uždraudimo tam
tikroje savivaldybės teritorijoje priėmimą ir viso sprendimo paskelbimo
savivaldybės interneto svetainėje, jeigu pačiame sprendime nenustatyta vėlesnė
jo įsigaliojimo data.
8.6. Apie susidariusias arba pasibaigusias nepalankias
teršalų išsisklaidymo sąlygas, aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės
institucijos informuoja šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalies 3 punkte
nustatyta tvarka informuojami stacionariųjų taršos šaltinių naudotojus,
patenkančius, patenkančių į teritoriją, kurioje susidarė
nepalankios teršalų išsisklaidymo sąlygos, naudotojai.
9.7. Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos
valstybinės kontrolės įstatyme nurodyta Aplinkos aplinkos apsaugos
valstybinės kontrolės institucijos teisės aktų nustatyta tvarka valstybinę
kontrolę vykdanti institucija kontroliuoja, kaip stacionariųjų taršos šaltinių
naudotojai įgyvendina šio įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nurodytas aplinkos
oro taršos mažinimo programas.
8. Siekdama šio įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje nustatytų tikslų, kai pagal Aplinkos monitoringo įstatymą vykdomo aplinkos oro monitoringo duomenys rodo, kad savivaldybės teritorijoje ar jos dalyje viršytas Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamas vidutinis vienų metų oro užterštumo azoto dioksidu ir (ar) kietosiomis dalelėmis KD2,5 lygis, savivaldybės taryba turi teisę priimti sprendimą toje savivaldybės teritorijoje apriboti arba uždrausti naudoti vienos ar daugiau rūšių kurą. Tam tikros rūšies kuro naudojimo apribojimu laikomas laikotarpio, kuriuo draudžiama naudoti tos rūšies kurą, ir (ar) tos rūšies kurą deginančio įrenginio techninių reikalavimų nustatymas.
9. Siekdama apriboti arba uždrausti vienos ar daugiau rūšių kuro naudojimą šilumos energijai gaminti gyvenamosios paskirties pastatų šildymui, savivaldybės taryba užtikrina, kad iki šio straipsnio 8 dalyje nurodyto sprendimo įsigaliojimo dienos vietos gyventojams būtų suteiktas ne trumpesnis kaip vienų metų laikotarpis ir ne mažiau kaip vienas šildymo sezonas ir (ar) numatytos savivaldybės tarybos nustatyto dydžio kompensacinės priemonės už planuojamą apriboti arba uždrausti naudoti tam tikros rūšies kurą deginančių įrenginių pakeitimą įrenginiais, atitinkančiais šio įstatymo 3 straipsnio 1 punkte nustatytus aplinkos oro apsaugos prioritetus. Apribojimas arba draudimas naudoti vienos ar daugiau rūšių kurą ir kompensacinės priemonės planuojamos savivaldybės strateginiame plėtros plane ir (ar) savivaldybės strateginiame veiklos plane.
10. Pagal šio straipsnio 8 dalį priimtame sprendime apriboti arba uždrausti naudoti vienos ar daugiau rūšių kurą savivaldybės teritorijoje nurodoma:
1) apribojamų ir (ar) draudžiamų naudoti rūšių kuras;
2) tam tikros rūšies kuro naudojimo apribojimo sąlygos: metų laikotarpis, kuriuo draudžiamas nurodytų rūšių kuro naudojimas ir (ar) nurodytos rūšies kurą deginančio įrenginio techniniai reikalavimai;
3) savivaldybės teritorija ar jos dalis, kurioje apribojamas ir (ar) draudžiamas vienos ar daugiau rūšių kuro naudojimas.“
8 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Papildyti 13 straipsnį 6 dalimi:
„6. Draudžiama deginti kietąjį iškastinį kurą, išskyrus atvejus, kai jis deginamas kaip technologinis kuras pramoninėse krosnyse.“
9 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pripažinti netekusia galios 17 straipsnio 3 dalį.
3. Gamintojai, vežėjai ir naudotojai privalo
naudoti technologinę įrangą ir taršos šaltinius pagal technines sąlygas ir
papildomas sąlygas, jeigu jas pagal savo kompetenciją nustatė Aplinkos
ministerija arba savivaldybės, suderinusios su sąlygas patvirtinusiomis
valstybės institucijomis.
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1.
Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 8 straipsnį, įsigalioja 2024 m. gegužės
spalio 1 d.
2. Šio įstatymo 8 straipsnis įsigalioja 2026 m. gegužės 1 d.
3. Aplinkos ministras iki 2024 m. balandžio rugsėjo 30 d. priima
šio įstatymo 2 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos aplinkos oro apsaugos
įstatymo 4 straipsnio 4 dalies, šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Aplinkos
oro apsaugos įstatymo 5 straipsnio 2 ir 4 dalių, 5 dalies 3–5 punktų, 6 dalies
1 punkto nuostatų įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė