LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-428(2)

 

2022-02-09  Nr. 109-P-7

Vilnius

 

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d.

2

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.  Projekto 2 straipsniu Asociacijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 9 punkte siūloma nustatyti, kad asociacijos narių visuotinis susirinkimas nustato naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarką bei sąlygas. Galiojančio keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatyta, kad naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punktą siūloma pripažinti netekusiu galios. Taigi projektu siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo nuostatos, kad  asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose. Atkreipiame dėmesį, kad tuo atveju, jeigu naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos būtų nustatytos asociacijos įstatuose, pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 7 dalies nuostatas visuotinio susirinkimo sprendimui dėl tokios tvarkos ir sąlygų patvirtinimo priimti reikėtų ne mažiau kaip 2/3 susirinkime dalyvaujančių asociacijos narių balsų. Tuo tarpu tuo atveju, jeigu ta pati tvarka būtų nustatyta ne įstatuose, bet atskiru dokumentu, kurį tvirtintų visuotinis asociacijos narių susirinkimas, tai jai patvirtinti pakaktų kai „už“ balsuotų daugiau susirinkime balsuojančių susirinkimo dalyvių negu „prieš“. Svarstytina, ar esminės asociacijos veiklos nuostatos – naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos, neturėtų būti nustatytos asociacijos įstatuose, kurie yra keičiami kvalifikuota asociacijos narių balsų dauguma.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d.

4

1

 

2. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad asociacijos įstatuose turi būti nustatyti asociacijos veiklos tikslai. Galiojančio keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad asociacijos įstatuose turi būti nurodyti asociacijos veiklos tikslai, kurie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis. Pastaroji galiojančio įstatymo nuostata atitinka Civilinio kodekso (toliau – CK) 2.47 straipsnio 2 dalį, kurioje nustatyta, kad viešųjų juridinių asmenų veiklos tikslai turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritį bei rūšį. Tuo tarpu projekto nuostata kelia abejonių dėl jos atitikties CK nustatytam teisiniam reguliavimui. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkto pakeitimo nereikėtų atsisakyti.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d

4

4

 

3. Projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Naujai steigiamos asociacijos įstatus pasirašo steigiamajame susirinkime išrinktas vienasmenis valdymo organas, o įsteigtos asociacijos pakeistus įstatus pasirašo valdymo organas arba visuotinio narių susirinkimo įgaliotas asmuo“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad steigiamos asociacijos vardu veikia steigimo sutartyje nurodytas arba steigiamojo susirinkimo įgaliotas asmuo. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti platesnį subjektų, kurie galėtų pasirašyti steigiamos asociacijos įstatus, ratą.

Be to, pažymėtina, kad vienasmenis valdymo organas gali būti ne tik renkamas, bet ir skiriamas. Todėl projekto nuostatos tikslintinos. Vertinamojoje projekto nuostatoje žodis ,,Naujai“ išbrauktinas kaip perteklinis.

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d

6

 

 

4.Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnyje siūloma nustatyti, kad asociacija įstatų nustatyta tvarka gali įsteigti tarptautines nevyriausybines organizacijas ir įstoti į jas, jei jų tikslai ir veikla neprieštarauja Konstitucijai, šiam ar kitiems įstatymams. Atkreiptinas dėmesys, kad tarptautinės nevyriausybinės organizacijų steigimo tvarka nustatyta įstatymuose, kituose teisės aktuose, todėl, svarstytina, ar nuostatą, kad asociacija tarptautines organizacijas steigia įstatų nustatyta tvarka, nereikėtų atitinkamai papildyti. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad sprendimas dėl tarptautinės nevyriausybinės organizacijos steigimo ar įstojimo į ją priimamas asociacijos įstatų nustatyta tvarka, tai vertinamąją projekto nuostatą reikėtų atitinkamai patikslinti.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d

7

1

 

5. Projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad ,,asociacijos turtą ir lėšas, įskaitant pelną, jokia forma, išskyrus labdarą ir paramą pagal Labdaros ir paramos įstatymą, skirstyti tos asociacijos ir (ar) jos valdymo organų nariams, asociacijoje darbo sutarties pagrindu dirbantiems asmenims, išskyrus atvejus, kai yra mokamas darbo užmokestis, kitos su darbo teisiniais santykiais susijusios išmokos ir kai autorinės sutarties pagrindu mokamas autorinis atlyginimas, atlyginama už suteiktas paslaugas ar parduotas prekes, kai asociacijos turtas perduodamas panaudos pagrindais asociacijos nariui, kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo“.

Atkreipiame dėmesį, kad Asociacijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad asociacijos yra viešieji juridiniai asmenys. CK 2.34 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad viešieji juridiniai asmenys yra valstybės ar savivaldybės, jų institucijų arba kitų asmenų, nesiekiančių naudos sau, įsteigti juridiniai asmenys, kurių tikslas – tenkinti viešuosius interesus. Sąvoka ,,nesiekiantis naudos sau“ reiškia, kad viešojo juridinio asmens steigėjas (dalyvis), kuris gali būti tiek privatusis, tiek viešasis juridinis asmuo, negali gauti iš jo jokios materialinės naudos. Tuo tarpu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asociacijos narys (viešojo juridinio asmens dalyvis), kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo, galėtų neatlygintinai naudotis asociacijos turtu. Taigi asociacijos dalyvis asociacijos turtą, kuris, pavyzdžiui, kitiems asmenims galėtų būti išnuomojamas, gautų naudotis neatlygintinai vien tik dėl to, kad yra asociacijos narys. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka CK 2.34 straipsnio 2 dalies nuostatas. Be to, viešieji juridiniai asmenys, vykdydami savo veiklą gali turėti pelno, nors pelno siekimas ir nėra jų veiklos tikslas. Kaip antai, Viešųjų įstaigų įstatyme nustatyta, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys viešieji juridiniai asmenys, tačiau jos iš vykdomos ūkinės komercinės veiklos gali gauti pelno. Pastarojo įstatymo 14 straipsnyje reglamentuojamas viešosios įstaigos gauto perviršio (pelno) naudojimas. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar projekte siūlomas nustatyti kriterijus asociacijos turtui neatlygintinai gauti atitinka teisėkūros tikslingumo, proporcingumo principus.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d

7

2

 

6. Pažymėtina, kad asociacijos nariams (juridinio asmens dalyviams), kurie yra pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, būtų ne tik neatlygintinai (panaudos pagrindais) suteikiamas asociacijos turtas, bet pagal projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą asociacijos turtas galėtų būti įkeistas užtikrinat tokių asociacijos narių prievolių įvykdymą. Svarstytina, ar tokiu teisiniu reguliavimu nebūtų pažeista juridinio asmens (asociacijos) dalyvių teisių ir pareigų pusiausvyra, nes vieniems asociacijos nariams įstatymas suteiktų daugiau teisių už kitus, kai jų pareigų apimtis asociacijos atžvilgiu išliktų tokia pati.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d

7

6

 

7. Projekto 7 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad asociacija pinigus, gautus kaip paramą, taip pat kitus negrąžintinai gautus pinigus ir kitą turtą naudoja juos davusio asmens nurodytiems tikslams, jeigu asmuo tokius tikslus nurodė. Taip pat siūloma išbraukti nuostatą, kad asociacija negali priimti pinigų ar kito turto, jei duodantis asmuo nurodo juos naudoti kitiems, negu asociacijos įstatuose yra nustatyta, tikslams. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asociacija galėtų priimti ir naudoti paramą ir kitus negrąžintinai gautus pinigus bet kuriems juos davusio asmens nurodytiems tikslams, net ir tuo atveju, jeigu tikslai nederėtų su asociacijos veiklos tikslais. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar aukščiau minėtos nuostatos išbraukimo nereikėtų atsisakyti.

Pritarti

 

8.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2021 m. birželio 16 d.

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių  pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-428(2)  atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

VšĮ „NVO teisės institutas",

2021 m. gegužės 17 d.

 

 

 

VšĮ „NVO teisės institutas", susipažinęs su Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo IX-1969 (toliau - Įstatymas) 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu reg. Nr.: XIVP-428 (toliau - Įstatymo projektas), jam pritaria ir siūlo priimti.

Sis Įstatymo projektas sudaro galimybę asociacijoms pasirinkti kuo individualiai kiekvienai iš jų tinkamesnį valdymo modelį, pavyzdžiui, dalyvavimo asociacijoje būdus, suteikiant galimybę kolegialaus valdymo organo nariais tapti ir fiziniams asmenims, nesantiems asociacijos nariais. Itin svarbu, kad Įstatymo projektu mažinama biurokratinė našta

asociacijoms.

Pritarti.

 

2.

VšĮ „NVO teisės institutas",

2021 m. spalio 25 d.

 

 

 

VšĮ „NVO teisės institutas“, susipažinęs su Asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 (toliau – Įstatymas) 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu reg. Nr.: XIVP-428(2) (toliau – Įstatymo projektas), jam pritaria ir siūlo jį priimti.

Šis Įstatymo projektas sudaro galimybę asociacijoms pasirinkti kuo individualiai kiekvienai iš jų tinkamesnį valdymo modelį, taip padedant asociacijoms veikti efektyviau. Taip pat sveikintinas siūlymas atsisakyti ribojimo asociacijai perduoti jos turtą panaudos pagrindais nariui, kuris yra ne pelno siekiantis juridinis asmuo: tai leistų skėtinėms asociacijoms į savo patalpas priimti mažesnes organizacijas bei išplėstų kitas veiklos galimybes. Be kita ko, iš Įstatymo bus pašalintos perteklinės normos, reguliuojančios asociacijos turto ir lėšų naudojimą, reglamentuotą kituose įstatymuose. Pabrėžtina, kad šis pakeitimas atliepia tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintą asociacijų laisvės principą ir neturės jokių neigiamų pasekmių. Taigi, toks Įstatymo pakeitimas paskatins nevyriausybinių organizacijų sektoriaus plėtrą ir pagerins asociacijų teisinę aplinką.

Pritarti.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas  Nr. 1056

2

 

4

 

2

 

3

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. rugsėjo 29 d. sprendimo Nr.  SV S 212 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-428(2) (toliau – Asociacijų įstatymo pakeitimo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Asociacijų įstatymo pakeitimo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Galiojančio Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatyta, kad naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose. Pagal galiojančią tvarką, nustatytą Asociacijų įstatymo 8 straipsnio 7 dalyje, siekiant pakeisti naujų narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarką bei sąlygas, turėtų būti keičiami asociacijos įstatai, o tokį sprendimą galėtų priimti visuotinis narių susirinkimas, pritarus ne mažiau kaip 2/3 susirinkime dalyvaujančių asociacijos narių. Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu siūloma atsisakyti nuostatos, kad asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose, ir siekiama pavesti šią funkciją visuotiniam narių susirinkimui. Visuotinis narių susirinkimas atskiru sprendimu nustatytų ir keistų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarką bei sąlygas, o tokiam sprendimui priimti pakaktų mažesnės balsų daugumos – t. y. jei „už“ balsuotų daugiau susirinkime balsuojančių susirinkimo dalyvių negu „prieš“.

Vadovaujantis Asociacijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi, asociacijos esmė ir paskirtis yra koordinuoti asociacijos narių veiklą, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus viešuosius interesus. Asociacijos veikla remiasi narystės pagrindais, todėl naujų narių priėmimas yra vienas iš esminių asociacijos sprendimų ir sėkmingos veiklos pagrindas. Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu siūlomas reguliavimas palengvintų naujų narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarkos bei sąlygų nustatymą ir keitimą, galimai sukeltų dažną tos tvarkos keitimą ar pritaikymą konkretiems esamiems ar būsimiems asociacijos nariams,  neatitiktų asociacijos narių interesų ir teisėtų lūkesčių išsaugoti asociacijos narių kvalifikuota balsų dauguma jau priimtus sprendimus. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarką bei sąlygas tikslinga ir toliau nustatyti asociacijos įstatuose, atsisakant numatomo Asociacijų įstatymo 8 straipsnio papildymo ir 12 straipsnio 2 dalies 7 punkto išbraukimo, tačiau papildomai Asociacijų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte numatant galimybę asociacijai savo įstatuose nustatyti kitokią naujų narių priėmimo tvarkos ir sąlygų nustatymo (atitinkamų įstatų nuostatų) keitimo tvarką (t. y. nereikalauti, kad tokiam įstatų pakeitimui pritartų ne mažiau kaip 2/3 susirinkime dalyvaujančių asociacijos narių). Tokiu būdu asociacijai būtų suteikiama galimybė pačiai pasirinkti ir nuspręsti, ar jai tinkamas Asociacijų įstatymo nustatytas reguliavimas, ar vis dėlto asociacija norėtų nusistatyti kitokią asociacijos narių balsų daugumą, kuriai esant įstatuose galėtų būti atliekami nurodomos tvarkos ir sąlygų keitimai.

 

 

Pritarti.

 

 

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

4

1

 

2. Asociacijų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad asociacijos įstatuose turi būti nurodyti asociacijos veiklos tikslai, kurie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis ir rūšis. Toks reikalavimas įtvirtintas ir Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.47 straipsnio 2 dalyje. Analogiškas reguliavimas nustatytas ir kituose, atskiras juridinių asmenų teisines formas reglamentuojančiuose įstatymuose (žr., pvz., Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 4 punktą). Be to, vadovaujantis Civilinio kodekso 2.74 straipsnio 2 dalimi, viešieji juridiniai asmenys turi specialųjį teisnumą, t. y. jie gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja jų steigimo dokumentams ir veiklos tikslams. Civilinio kodekso 1.82 straipsnio 2 dalis nustato pirmiau minėtų reikalavimų pažeidimo pasekmes – viešųjų juridinių asmenų sudaryti sandoriai, prieštaraujantys jų veiklos tikslams, gali būti pripažįstami negaliojančiais. Taigi teisės aktuose nurodytas reikalavimas įtvirtinti aiškius, išsamius veiklos tikslus, sritis ir rūšis nėra savitikslis ir negali būti panaikintas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu neturėtų būti atsisakoma galiojančio reikalavimo asociacijos įstatuose nurodyti asociacijos veiklos tikslus, kurie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis ir rūšis.

Pritarti.

 

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

5

1

 

3. Asociacijų įstatymo pakeitimo projekto 5 straipsnyje dėstomoje Asociacijų įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje numatoma galimybė asociacijos įstatuose numatyti kitokius dalyvavimo asociacijoje būdus, kurie nėra laikomi naryste. Vis dėlto Asociacijų įstatymo pakeitimo projekte lieka neaišku ir neapibrėžta, ar kalbama apie dalyvavimą juridiniame asmenyje, ar apie kitas veikimo kartu su juridiniu asmeniu formas. Atsižvelgiant į tai, kad asociacijos tikslas yra koordinuoti asociacijos narių veiklą, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus viešuosius interesus, o kitokios dalyvavimo asociacijose formos Asociacijų įstatymo pakeitimo projekte nėra reglamentuojamos, kaip ir nėra reglamentuojamos tokio dalyvavimo sukeliamos teisinės pasekmės (taip pat ir dalyvaujančio asmens teisės ir pareigos), nustačius „kitokius dalyvavimo asociacijoje būdus“ galėtų būti paneigiama pačios asociacijos esmė – vienyti, koordinuoti visus narius, juos ginti ir kartu tenkinti viešuosius interesus. Asociacijų įstatymo pakeitimo projektu jau yra numatoma nauja galimybė asociacijų narių pasiūlytiems fiziniams asmenims (ne asociacijos nariams) būti kolegialaus valdymo organo nariais, be to, pagal šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo nuostatas asmenys gali dalyvauti asociacijos veikloje kitais pagrindais (pvz., bendradarbiavimo susitarimų, kitų civilinių sutarčių, darbo sutarčių, savanorystės ir panašaus pobūdžio pagrindais), kurie nepakeičia pačios narystės asociacijoje. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir įvertinant tai, kad Asociacijų įstatymas nenumato galimybės vienyti kitus asmenis, kurie nėra asociacijų nariai, turėtų būti atsisakyta šio pakeitimo Asociacijų įstatymo pakeitimo projekte.

Pritarti.

 

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

6

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad tarptautinių nevyriausybinių organizacijų steigimo tvarką reglamentuoja valstybių, kuriose jos steigiamos, nacionalinė teisė (stojimą į tarptautines nevyriausybines organizacijas – pačių organizacijų dokumentai ir valstybių nacionalinė teisė), siūlome tikslinti Asociacijų įstatymo pakeitimo projekto 6 straipsnyje numatytą Asociacijų įstatymo 15 straipsnio pakeitimą ir vietoje numatomos nuostatos „asociacija įstatų nustatyta tvarka gali įsteigti“ įrašyti „asociacija įstatų nustatyta tvarka gali priimti sprendimą įsteigti“.

Pritarti.

 

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

7

1

 

5. Asociacijų įstatymo pakeitimo projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti išimtį, kad asociacijos turtas galėtų būti perduodamas panaudos pagrindais asociacijos nariui, kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo. Taip pat siūloma keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 4 punkte numatyti galimybę asociacijos turtą naudoti asociacijos nario, kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo, prievolėms užtikrinti. Tokiu reguliavimu nebūtų užtikrinamas visų narių lygiateisiškumas, nes galimybė naudotis asociacijos turtu panaudos pagrindais būtų suteikiama tik nariui – pelno nesiekiančiam juridiniam asmeniui. Būtent asociacijos narių diferencijavimas nėra pagrįstas ir tikslingas, nes šių juridinių asmenų tikslas yra koordinuoti asociacijos narių veiklą, atstovauti asociacijos narių interesams ir juos ginti ar tenkinti kitus viešuosius interesus, o siūlomas reguliavimas neatitiktų lygiateisiškumo principo. Taip pat asociacijos turto perdavimas asociacijos nariui iš esmės galėtų būti laikomas asociacijos nario interesų tenkinimu ir neatitiktų asociacijos paskirties. Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, turėtų būti atsisakyta šio pakeitimo Asociacijų įstatymo pakeitimo projekte.

Pritarti.

 

 

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

7

6

 

6. Asociacijų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto 7 straipsnio 6 dalimi keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje siūloma atsisakyti nuostatos, kad asociacija negali priimti pinigų ar kito turto, jei duodantis asmuo nurodo juos naudoti kitiems, negu asociacijos įstatuose yra nustatyta, tikslams. Kaip ir minėta pirmiau šioje išvadoje, asociacijos teisinės formos juridiniai asmenys yra viešieji juridiniai asmenys, kurie turi specialųjį teisnumą, t. y. jie gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja jų steigimo dokumentams ir veiklos tikslams (Civilinio kodekso 2.74 straipsnio 2 dalis). Vadinasi, visa asociacijos veikla ir bet kokie veiksmai sietini su jos tikslais. Todėl gautą paramą asociacija taip pat turėtų naudoti tik įstatuose nustatytiems tikslams, nes kitokios veiklos asociacija vykdyti ir negali, o paramos priėmimas kitais nei asociacijos įstatuose nurodytais tikslais prieštarautų veiklos tikslams ir neatitiktų jau ir šiuo metu galiojančio reguliavimo. Atsižvelgiant į tai, pakeitimas vertintinas kaip neatitinkantis teisėkūros tikslingumo principo. Taigi turi būti atsisakyta siūlomo pakeitimo kaip neatitinkančio Civiliniame kodekse įtvirtinto reguliavimo ir viešųjų juridinių asmenų specialaus teisnumo turinio.

 

Pritarti.

 

 

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1056

8

 

 

7. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po 3 mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, pagal nurodytą Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimą turėtų būti patikslinta Asociacijų įstatymo pakeitimo projekto 8 straipsnyje nustatoma įstatymo įsigaliojimo data.

 

Pritarti.

 

 

 

 

6.1. Komiteto pasiūlymai:  

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas, 2022-02-09

 

7

3

 

Argumentai:

Asociacijų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktą siūloma pripažinti netekusiu galios, t. y. panaikinamas draudimas asociacijai skolintis pinigų iš asociacijos nario ar su juo susijusio asmens ir mokėti palūkanas. Ši nuostata netaikoma, kai skolinamasi iš kredito įstaigų.

Pažymėtina, kad asociacijos teisinės formos juridiniai asmenys yra viešieji juridiniai asmenys, kurie turi specialųjį teisnumą, t. y. jie gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja jų steigimo dokumentams ir veiklos tikslams (Civilinio kodekso 2.74 straipsnio 2 dalis). Vadinasi, visa asociacijos veikla ir bet kokie veiksmai sietini su jos tikslais. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalį yra draudžiama  mokėti asociacijos steigėjui ar nariui bet kokias išmokas iš perviršio (pelno) dalies,  Komiteto nuomone, neturėtų būti atsisakyta šio ribojimo asociacijos nariui mokėti palūkanas už jų suteiktas paskolas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad analogiškas ribojimas, t. y. draudžiantis skolintis už palūkanas, yra nustatytas ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 3 punkte.

Be to, siūlomas pakeitimas vertintinas kaip rizikingas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo kontekste ir neatitinkantis teisėkūros tikslingumo principo.

 

Pasiūlymas:

Palikti galiojančio Įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktą, t. y. išbraukti Projekto 7 straipsnio  3 dalį. 

Pritarti

 

6.2. Komiteto sprendimas. Pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymą, kuriems komitetas pritaria.

              7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.        

              8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Vytautas Gapšys.

              9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                          Mykolas Majauskas

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjos

Dalia Mudėnienė, 6745

Audronė Čekanavičienė, 6790