LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-428(2)
2022-02-09 Nr. 109-P-7
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Liudas Jonaitis, Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Vytautas Gapšys, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d. |
2 |
2 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 2 straipsniu Asociacijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 9 punkte siūloma nustatyti, kad asociacijos narių visuotinis susirinkimas nustato naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarką bei sąlygas. Galiojančio keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punkte nustatyta, kad naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 4 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 7 punktą siūloma pripažinti netekusiu galios. Taigi projektu siūloma atsisakyti keičiamo įstatymo nuostatos, kad asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos turi būti nustatytos asociacijos įstatuose. Atkreipiame dėmesį, kad tuo atveju, jeigu naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos būtų nustatytos asociacijos įstatuose, pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 7 dalies nuostatas visuotinio susirinkimo sprendimui dėl tokios tvarkos ir sąlygų patvirtinimo priimti reikėtų ne mažiau kaip 2/3 susirinkime dalyvaujančių asociacijos narių balsų. Tuo tarpu tuo atveju, jeigu ta pati tvarka būtų nustatyta ne įstatuose, bet atskiru dokumentu, kurį tvirtintų visuotinis asociacijos narių susirinkimas, tai jai patvirtinti pakaktų kai „už“ balsuotų daugiau susirinkime balsuojančių susirinkimo dalyvių negu „prieš“. Svarstytina, ar esminės asociacijos veiklos nuostatos – naujų asociacijos narių priėmimo, narių išstojimo ir pašalinimo iš asociacijos tvarka bei sąlygos, neturėtų būti nustatytos asociacijos įstatuose, kurie yra keičiami kvalifikuota asociacijos narių balsų dauguma. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d. |
4 |
1 |
|
2. Projekto 4 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad asociacijos įstatuose turi būti nustatyti asociacijos veiklos tikslai. Galiojančio keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatyta, kad asociacijos įstatuose turi būti nurodyti asociacijos veiklos tikslai, kurie turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritis bei rūšis. Pastaroji galiojančio įstatymo nuostata atitinka Civilinio kodekso (toliau – CK) 2.47 straipsnio 2 dalį, kurioje nustatyta, kad viešųjų juridinių asmenų veiklos tikslai turi būti apibūdinti aiškiai ir išsamiai, nurodant veiklos sritį bei rūšį. Tuo tarpu projekto nuostata kelia abejonių dėl jos atitikties CK nustatytam teisiniam reguliavimui. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalyje išdėstyto keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 4 punkto pakeitimo nereikėtų atsisakyti. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d |
4 |
4 |
|
3. Projekto 4 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Naujai steigiamos asociacijos įstatus pasirašo steigiamajame susirinkime išrinktas vienasmenis valdymo organas, o įsteigtos asociacijos pakeistus įstatus pasirašo valdymo organas arba visuotinio narių susirinkimo įgaliotas asmuo“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad steigiamos asociacijos vardu veikia steigimo sutartyje nurodytas arba steigiamojo susirinkimo įgaliotas asmuo. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti platesnį subjektų, kurie galėtų pasirašyti steigiamos asociacijos įstatus, ratą. Be to, pažymėtina, kad vienasmenis valdymo organas gali būti ne tik renkamas, bet ir skiriamas. Todėl projekto nuostatos tikslintinos. Vertinamojoje projekto nuostatoje žodis ,,Naujai“ išbrauktinas kaip perteklinis. |
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d |
6 |
|
|
4.Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 15 straipsnyje siūloma nustatyti, kad asociacija įstatų nustatyta tvarka gali įsteigti tarptautines nevyriausybines organizacijas ir įstoti į jas, jei jų tikslai ir veikla neprieštarauja Konstitucijai, šiam ar kitiems įstatymams. Atkreiptinas dėmesys, kad tarptautinės nevyriausybinės organizacijų steigimo tvarka nustatyta įstatymuose, kituose teisės aktuose, todėl, svarstytina, ar nuostatą, kad asociacija tarptautines organizacijas steigia įstatų nustatyta tvarka, nereikėtų atitinkamai papildyti. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad sprendimas dėl tarptautinės nevyriausybinės organizacijos steigimo ar įstojimo į ją priimamas asociacijos įstatų nustatyta tvarka, tai vertinamąją projekto nuostatą reikėtų atitinkamai patikslinti. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d |
7 |
1 |
|
5. Projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad ,,asociacijos turtą ir lėšas, įskaitant pelną, jokia forma, išskyrus labdarą ir paramą pagal Labdaros ir paramos įstatymą, skirstyti tos asociacijos ir (ar) jos valdymo organų nariams, asociacijoje darbo sutarties pagrindu dirbantiems asmenims, išskyrus atvejus, kai yra mokamas darbo užmokestis, kitos su darbo teisiniais santykiais susijusios išmokos ir kai autorinės sutarties pagrindu mokamas autorinis atlyginimas, atlyginama už suteiktas paslaugas ar parduotas prekes, kai asociacijos turtas perduodamas panaudos pagrindais asociacijos nariui, kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo“. Atkreipiame dėmesį, kad Asociacijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, kad asociacijos yra viešieji juridiniai asmenys. CK 2.34 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad viešieji juridiniai asmenys yra valstybės ar savivaldybės, jų institucijų arba kitų asmenų, nesiekiančių naudos sau, įsteigti juridiniai asmenys, kurių tikslas – tenkinti viešuosius interesus. Sąvoka ,,nesiekiantis naudos sau“ reiškia, kad viešojo juridinio asmens steigėjas (dalyvis), kuris gali būti tiek privatusis, tiek viešasis juridinis asmuo, negali gauti iš jo jokios materialinės naudos. Tuo tarpu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asociacijos narys (viešojo juridinio asmens dalyvis), kuris yra pelno nesiekiantis juridinis asmuo, galėtų neatlygintinai naudotis asociacijos turtu. Taigi asociacijos dalyvis asociacijos turtą, kuris, pavyzdžiui, kitiems asmenims galėtų būti išnuomojamas, gautų naudotis neatlygintinai vien tik dėl to, kad yra asociacijos narys. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka CK 2.34 straipsnio 2 dalies nuostatas. Be to, viešieji juridiniai asmenys, vykdydami savo veiklą gali turėti pelno, nors pelno siekimas ir nėra jų veiklos tikslas. Kaip antai, Viešųjų įstaigų įstatyme nustatyta, kad viešosios įstaigos yra pelno nesiekiantys viešieji juridiniai asmenys, tačiau jos iš vykdomos ūkinės komercinės veiklos gali gauti pelno. Pastarojo įstatymo 14 straipsnyje reglamentuojamas viešosios įstaigos gauto perviršio (pelno) naudojimas. Atsižvelgus į tai, kyla abejonių, ar projekte siūlomas nustatyti kriterijus asociacijos turtui neatlygintinai gauti atitinka teisėkūros tikslingumo, proporcingumo principus. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d |
7 |
2 |
|
6. Pažymėtina, kad asociacijos nariams (juridinio asmens dalyviams), kurie yra pelno nesiekiantys juridiniai asmenys, būtų ne tik neatlygintinai (panaudos pagrindais) suteikiamas asociacijos turtas, bet pagal projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą asociacijos turtas galėtų būti įkeistas užtikrinat tokių asociacijos narių prievolių įvykdymą. Svarstytina, ar tokiu teisiniu reguliavimu nebūtų pažeista juridinio asmens (asociacijos) dalyvių teisių ir pareigų pusiausvyra, nes vieniems asociacijos nariams įstatymas suteiktų daugiau teisių už kitus, kai jų pareigų apimtis asociacijos atžvilgiu išliktų tokia pati. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021 m. birželio 16 d |
7 |
6 |
|
7. Projekto 7 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad asociacija pinigus, gautus kaip paramą, taip pat kitus negrąžintinai gautus pinigus ir kitą turtą naudoja juos davusio asmens nurodytiems tikslams, jeigu asmuo tokius tikslus nurodė. Taip pat siūloma išbraukti nuostatą, kad asociacija negali priimti pinigų ar kito turto, jei duodantis asmuo nurodo juos naudoti kitiems, negu asociacijos įstatuose yra nustatyta, tikslams. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asociacija galėtų priimti ir naudoti paramą ir kitus negrąžintinai gautus pinigus bet kuriems juos davusio asmens nurodytiems tikslams, net ir tuo atveju, jeigu tikslai nederėtų su asociacijos veiklos tikslais. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar aukščiau minėtos nuostatos išbraukimo nereikėtų atsisakyti. |
Pritarti |
|
8. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2021 m. birželio 16 d. |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-428(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
VšĮ „NVO teisės institutas", 2021 m. gegužės 17 d. |
|
|
|
VšĮ „NVO teisės institutas", susipažinęs su Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo IX-1969 (toliau - Įstatymas) 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu reg. Nr.: XIVP-428 (toliau - Įstatymo projektas), jam pritaria ir siūlo priimti. Sis Įstatymo projektas sudaro galimybę asociacijoms pasirinkti kuo individualiai kiekvienai iš jų tinkamesnį valdymo modelį, pavyzdžiui, dalyvavimo asociacijoje būdus, suteikiant galimybę kolegialaus valdymo organo nariais tapti ir fiziniams asmenims, nesantiems asociacijos nariais. Itin svarbu, kad Įstatymo projektu mažinama biurokratinė našta asociacijoms. |
Pritarti. |
|
2. |
VšĮ „NVO teisės institutas", 2021 m. spalio 25 d. |
|
|
|
VšĮ „NVO teisės institutas“, susipažinęs su Asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 (toliau – Įstatymas) 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu reg. Nr.: XIVP-428(2) (toliau – Įstatymo projektas), jam pritaria ir siūlo jį priimti. Šis Įstatymo projektas sudaro galimybę asociacijoms pasirinkti kuo individualiai kiekvienai iš jų tinkamesnį valdymo modelį, taip padedant asociacijoms veikti efektyviau. Taip pat sveikintinas siūlymas atsisakyti ribojimo asociacijai perduoti jos turtą panaudos pagrindais nariui, kuris yra ne pelno siekiantis juridinis asmuo: tai leistų skėtinėms asociacijoms į savo patalpas priimti mažesnes organizacijas bei išplėstų kitas veiklos galimybes. Be kita ko, iš Įstatymo bus pašalintos perteklinės normos, reguliuojančios asociacijos turto ir lėšų naudojimą, reglamentuotą kituose įstatymuose. Pabrėžtina, kad šis pakeitimas atliepia tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintą asociacijų laisvės principą ir neturės jokių neigiamų pasekmių. Taigi, toks Įstatymo pakeitimas paskatins nevyriausybinių organizacijų sektoriaus plėtrą ir pagerins asociacijų teisinę aplinką. |
Pritarti. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6.1. Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2022-02-09
|
7 |
3 |
|
Argumentai: Asociacijų įstatymo pakeitimo įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalimi keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktą siūloma pripažinti netekusiu galios, t. y. panaikinamas draudimas asociacijai skolintis pinigų iš asociacijos nario ar su juo susijusio asmens ir mokėti palūkanas. Ši nuostata netaikoma, kai skolinamasi iš kredito įstaigų. Pažymėtina, kad asociacijos teisinės formos juridiniai asmenys yra viešieji juridiniai asmenys, kurie turi specialųjį teisnumą, t. y. jie gali turėti ir įgyti tik tokias civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja jų steigimo dokumentams ir veiklos tikslams (Civilinio kodekso 2.74 straipsnio 2 dalis). Vadinasi, visa asociacijos veikla ir bet kokie veiksmai sietini su jos tikslais. Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo Asociacijų įstatymo 16 straipsnio 2 dalį yra draudžiama mokėti asociacijos steigėjui ar nariui bet kokias išmokas iš perviršio (pelno) dalies, Komiteto nuomone, neturėtų būti atsisakyta šio ribojimo asociacijos nariui mokėti palūkanas už jų suteiktas paskolas. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad analogiškas ribojimas, t. y. draudžiantis skolintis už palūkanas, yra nustatytas ir Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 3 punkte. Be to, siūlomas pakeitimas vertintinas kaip rizikingas Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo kontekste ir neatitinkantis teisėkūros tikslingumo principo.
Pasiūlymas: Palikti galiojančio Įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 5 punktą, t. y. išbraukti Projekto 7 straipsnio 3 dalį. |
Pritarti |
|
6.2. Komiteto sprendimas. Pasiūlyti pagrindiniam Teisės ir teisėtvarkos komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymą, kuriems komitetas pritaria.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Vytautas Gapšys.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėjos
Dalia Mudėnienė, 6745
Audronė Čekanavičienė, 6790