LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PELNO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-675 5, 12, 17, 30, 33, 34, 35, 382, 41 IR 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 302 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3877(2)

 

 

2024-06-20 Nr. 109-P-26

Vilnius

 

1. Posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Agnę Bilotaitę), Simonas Gentvilas,  Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: Nėra.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto  sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d.

1

 

 

 

 Argumentai:

Siūloma Projekte 1 proc. didinti bazinį pelno mokesčio tarifą, taikomą didelėms įmonėms, t. y. vietoje Projektu siūlomo 16 proc., taikyti 17 proc. mokesčių tarifą.

Pažymėtina, kad siūlomi pakeitimai galiotų didelėms įmonėms, o smulkioms įmonėms ir toliau galiotų įstatymo projekte siūlomas 6 procentų pelno mokesčio tarifas.

Tokiu būdu bus užtikrintas tvarus ir ilgalaikis finansavimas Gynybos fondui (papildomai galėtų būti surenkama apie 107 milijonai eurų per metus), kuris neturės neigiamos įtakos Lietuvos investiciniam patrauklumui.

Per artimiausią dešimtmetį įgyvendinant Tarybos direktyvą (ES) 2022/2523, dėl visuotinio minimalaus tarptautinių įmonių grupių ir didelių vietos subjektų grupių apmokestinimo lygio užtikrinimo Europos Sąjungoje, Lietuvoje galiojantis žemesnis pelno mokesčio tarifas neteks patrauklumo, nes nesumokėtas pelno mokestis Lietuvoje bus perkeltas į kitas ES jurisdikcijas. Todėl nėra jokių racionalių priežasčių Lietuvoje nesurinkti šio pelno mokesčio iš stambių įmonių.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Taikomi šie pelno mokesčio tarifai:

1) Lietuvos vieneto, nuolatinių buveinių apmokestinamasis pelnas apmokestinamas taikant 1617 procentų mokesčio tarifą, jeigu šis Įstatymas nenustato ko kita;

2) užsienio vienetų pajamos, kurių šaltinis yra Lietuvos Respublikoje, gautos ne per jų nuolatines buveines Lietuvos Respublikoje, išvardytos šio Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 3 ir 5 punktuose, apmokestinamos be atskaitymų taikant 10 procentų mokesčio tarifą, o išvardytos šio Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 4, 6 ir 7 punktuose, – taikant 1617 procentų mokesčio tarifą, jeigu šis Įstatymas nenustato ko kita. Užsienio vienetų, kurie yra įregistruoti ar kitaip organizuoti Europos ekonominės erdvės valstybėje arba valstybėje, su kuria sudaryta ir taikoma dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartis, pajamos, kurių šaltinis yra Lietuvos Respublikoje, gautos ne per jų nuolatines buveines Lietuvos Respublikoje, išvardytos šio Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 1 punkte, neapmokestinamos. Užsienio vienetų, kurie nėra įregistruoti ar kitaip organizuoti Europos ekonominės 2erdvės valstybėje arba valstybėje, su kuria sudaryta ir taikoma dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartis, pajamos, kurių šaltinis yra Lietuvos Respublikoje, gautos ne per jų nuolatines buveines Lietuvos Respublikoje, išvardytos šio Įstatymo 4 straipsnio 4 dalies 1 punkte, apmokestinamos be atskaitymų taikant 10 procentų mokesčio tarifą;

3) pajamos iš paskirstytojo pelno apmokestinamos taikant 1617 procentų mokesčio tarifą;

4) gauta parama, panaudota ne pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme nustatytą paramos paskirtį, taip pat iš vieno paramos teikėjo per mokestinį laikotarpį grynais pinigais gautos paramos dalis, viršijanti 250 MGL dydžio sumą, apmokestinama be atskaitymų, taikant 1617 procentų mokesčio tarifą.“

2. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Vienetų, kuriuose vidutinis sąrašuose esančių darbuotojų skaičius neviršija 10 žmonių ir mokestinio laikotarpio pajamos neviršija 300 000 eurų, pirmojo mokestinio laikotarpio apmokestinamasis pelnas apmokestinamas taikant 0 procentų mokesčio tarifą, kitų mokestinių laikotarpių apmokestinamasis pelnas – taikant 6 procentų mokesčio tarifą, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nustatytus atvejus. Šioje dalyje nustatytas 0 procentų mokesčio tarifas taikomas tik tokiam vienetui, kurio dalyvis (dalyviai) yra fizinis asmuo (fiziniai asmenys), ir tik tuo atveju, kai per tris vienas po kito einančius mokestinius laikotarpius, įskaitant pirmąjį mokestinį laikotarpį, vieneto veikla nėra sustabdoma, vienetas nėra likviduojamas, reorganizuojamas ir vieneto akcijos (dalys, pajai) nėra perleidžiamos naujiems dalyviams.“

3. Pakeisti 5 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų), kurių per mokestinį laikotarpį daugiau kaip 50 procentų pajamų sudaro pajamos iš žemės ūkio veiklos, įskaitant kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) pajamas už parduotus įsigytus iš savo narių šių narių pagamintus žemės ūkio produktus, apmokestinamasis pelnas apmokestinamas taikant 6 procentų mokesčio tarifą.“

4. Pakeisti 5 straipsnio 7 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„7. Lietuvos vieneto, nuolatinių buveinių pagal šio straipsnio 9 dalyje nustatytą formulę apskaičiuota apmokestinamojo pelno iš turto naudojimo, pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn dalis apmokestinama taikant 6 procentų mokesčio tarifą, jeigu:“.“

Nepritarti

Komitetas 2024 m. birželio 17 d. svarstė panašų Seimo narių G. Palucko ir kitų pasiūlymą ir jam nepritarė dėl šių priežasčių:

Pelno mokesčio įstatymo pakeitimo projektu šiuo metu taikomų 5 ir 15 proc. pelno mokesčio tarifų keitimas, kaip viena iš priemonių siekiant užtikrinti tvarų Valstybės gynybos fondo lėšų šaltinį, juos padidinant 1 proc. punktu siūlomas vertinant ne tik fiskalinį jo aspektą, bet ir atsižvelgiant į tai, kad apmokestinimo pelno mokesčiu sistema, įskaitant pelno mokesčio tarifo dydį, yra reikšmingas ekonominis įrankis, prisidedantis prie patrauklios investicinės aplinkos bei šalies konkurencingumo užtikrinimo, kas svarbu įvertinant ir regioninį kontekstą, kai kaimyninėse šalyse taikomas patraukliu laikomas paskirstytojo pelno apmokestinimo modelis.

Tiek standartinio, tiek lengvatinio pelno mokesčių tarifų  padidinimas vienodu proc. punkto dydžiu pagristas siekiu, kad, neišskiriant tam tikro sektoriaus ar veiklos rūšies, būtų solidariai prisidedama prie valstybės gynybos stiprinimo, kartu  subalansuotas, kompleksiškai vertinant ir kitas Valstybės gynybos fondo lėšų užtikrinimui numatytas priemones, siekiant įgyvendinti Valstybės gynybos fondo įstatymo tikslus.

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

2.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d.

6

 

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 33 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Lietuvos vieneto gaunami dividendai už turimas Lietuvos vienetų akcijas, kapitalo dalį ar kitų teisių turėjimą apmokestinami taikant 1617 procentų pelno mokesčio tarifą. Mokestį apskaičiuoja, išskaito ir sumoka į biudžetą dividendus išmokantis Lietuvos vienetas ne vėliau kaip iki mėnesio, einančio po mėnesio, kurį dividendai buvo išmokėti, penkioliktos dienos.“ 

Nepritarti

Žr. aukščiau išdėstytus Komiteto argumentus

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

3.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d

7

 

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Užsienio vienetų gaunami už turimas Lietuvos vieneto akcijas, kapitalo dalį ar kitų teisių turėjimą dividendai apmokestinami taikant 1617 procentų pelno mokesčio tarifą. Mokestį apskaičiuoja, išskaito ir sumoka į biudžetą dividendus išmokantis Lietuvos vienetas ne vėliau kaip iki mėnesio, einančio po mėnesio, kurį dividendai buvo išmokėti, penkioliktos dienos.“

Nepritarti

Žr. aukščiau išdėstytus Komiteto argumentus

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

 4.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d

8

 

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„8 straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 35 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Lietuvos vieneto už turimas ar nuolatinės buveinės už jai priskirtas užsienio vienetų akcijas, kapitalo dalį ar kitų teisių turėjimą gaunami dividendai apmokestinami taikant 1617 procentų pelno mokesčio tarifą, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatytus atvejus. Mokestį apskaičiuoja ir sumoka į biudžetą dividendus gaunantis Lietuvos vienetas ar nuolatinė buveinė ne vėliau kaip iki mėnesio, einančio po mėnesio, kurį dividendai buvo gauti, penkioliktos dienos.“

Nepritarti

Žr. aukščiau išdėstytus Komiteto argumentus

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

5.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d

9

 

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. 382 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 382 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Fiksuoto pelno mokesčio bazei be jokių atskaitymų taikomas 1617 procentų tarifas.“

Nepritarti

Žr. aukščiau išdėstytus Komiteto argumentus

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

 

6.

Seimo nariai:

Lukas Savickas, Algirdas Butkevičius

2024 m. birželio 19 d

10

 

 

 

Argumentai:

Žr. aukščiau.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. 41 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 41 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Vienetų, jų dalyvių pajamos bei nuostoliai kituose šio skyriaus straipsniuose nustatyta tvarka pripažįstami šiame straipsnyje nustatytais reorganizavimo ar perleidimo atvejais, kai:

1) vienetų turtas, teisės ir pareigos perleidžiamos tarp Lietuvos vienetų, kurių apmokestinamasis pelnas yra apmokestinamas taikant šio Įstatymo 5 straipsnyje nustatytus 16 17 arba 6 procentų mokesčio tarifus, arba tarp užsienio vienetų – Europos Sąjungos valstybių narių rezidentų mokesčių tikslais, Europos Sąjungos valstybėse narėse turinčių verslo organizavimo formą, nurodytą 1990 m. liepos 23 d. Tarybos direktyvos 90/434/EB dėl bendros mokesčių sistemos, taikomos įvairių valstybių narių įmonių jungimui, skaidymui, turto perleidimui ir keitimuisi akcijomis, (toliau – Direktyva 90/434/EB) priede, ir esančių Direktyvos 90/434/EB 3 straipsnio c punkte nustatytų mokesčių mokėtojais, arba

2) vienetų turtas, teisės ir pareigos perleidžiamos tarp Lietuvos vienetų, kurių apmokestinamasis pelnas yra apmokestinamas taikant šio Įstatymo 5 straipsnyje nustatytus 16 17 arba 6 procentų mokesčio tarifus, ir užsienio vienetų – Europos Sąjungos valstybių narių rezidentų mokesčių tikslais, Europos Sąjungos valstybėse narėse turinčių verslo organizavimo formą, nurodytą Direktyvos 90/434/EB priede, ir esančių Direktyvos 90/ 434/EB 3 straipsnio c punkte nustatytų mokesčių mokėtojais, arba

3) perkeliama vieneto (Europos bendrovės ar Europos kooperatinės bendrovės) registruota buveinė.“

Nepritarti

Žr. aukščiau išdėstytus Komiteto argumentus

Balsavimo rezultatai:

Už – 3, prieš – 1, susilaikė – 6

Seimo narių pasiūlymui nepritarta

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Mindaugas Lingė                                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė