LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
APLINKOS APSAUGOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 32, 35, 36, 37, 39 ir 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5138
2020-12-09 Nr. 107-P- P-51 (4)
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Arvydas Nekrošius, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Arūnas Valinskas..
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Energetikos viceministras Rytis Kėvelaitis, ministro patarėja Gintarė Krušnienė, vyr. specialistas Aurimas Salapėta, Susisiekimo ministerijos atstovai vyr. patarėjas Aleksandras Stupenko, patarėja Aistė Gasiūnienė, vyr. specialistas Laurynas Buzys, STT Korupcijos prevencijos valdybos l. e. Antikorupcinio vertinimo skyriaus viršininko pareigas Mindaugas Guščius, Konkurencijos Tarybos narė Medeina Augustinavičienė, Viešųjų pirkimų tarnybos Metodinės pagalbos skyriaus vyr. patarėja Laura Kuoraitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11 |
|
|
I |
1. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijos), 88.1. punktu įstatymo pavadinime nurodomi ne tik visi keičiami straipsniai, bet ir straipsniai, kurie pripažįstami netekusiais galios. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto pavadinimas tikslintinas. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Siūloma atitinkamai patikslinti projekto pavadinimą:
LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO
NR. XI-1375 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 32, 35, |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11 |
10 16 |
|
|
2. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 32 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Investicijų išlaidas, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, apmoka biodujų gamintojas.“ Atkreiptinas dėmesys, kad nuostatos ,,investicijų išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų” turinys nėra pakankamai aiškus, nes nėra aišku, kurios konkrečiai išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, būtų laikomos investicijų išlaidomis. Taikant įstatymą ši nuostata gali būti nevienodai aiškinama. Svarstytina, ar projekte nereikėtų šios nuostatos patikslinti arba ją papildyti, aiškiai nurodant, kurios išlaidos, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, būtų laikomos investicijų išlaidomis. Kartu atkreipiame dėmesį, kad galiojančio keičiamo įstatymo 32 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad ,,Išlaidos, susijusios su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, paskirstomos dujų sistemų operatoriui ir gamintojui. Dujų sistemų operatorius gamintojui kompensuoja šio straipsnio 4 dalyje nurodyto dydžio prijungimo kainos nuolaidą. Likusias su prijungimu prie dujų sistemų susijusias išlaidas apmoka gamintojas“. Taigi, priėmus įstatymą, biodujų gamybos įrenginių prijungimo prie dujų sistemų išlaidas (investicijų išlaidas), skirtingai nei nustatyta galiojančiame įstatyme, apmokėtų vien tik dujų gamintojas. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas turėtų apmokėti aukščiau nurodytas prijungimo išlaidas, jeigu jos atsirado iki įstatymo įsigaliojimo, bet, įsigaliojus įstatymui, jų dalis gamintojui taip, kaip nurodyta galiojančiame įstatyme, nebuvo kompensuota. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: Investicijų išlaidų sąvoka yra bendrinė sąvoka naudojama Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos veikloje ir yra suprantama kaip kapitalo išlaidos (angl. CAPEX). Atsižvelgiant į tai, kad kol kas praktikoje nėra nei vieno prijungto biodujų gamintojo siūlytina nedetalizuoti konkrečių patiriamų išlaidų kadangi jos gali būti labai įvairios. Pagal pateiktą projektą biodujų prijungimui operatorius, prie kurio sistemos norės prisijungti biodujų gamintojas, skelbs viešąjį pirkimą, kur pirkimo dokumentuose ir bus išvardinti darbai/paslaugos susijusios su prijungimu. Konkursą laimėjęs rangovas atliks visus darbus ir pateiks sąskaitą operatoriui, kurios kainą ir turės apmokėti biodujų gamintojas. Siūlome papildyti įstatymo projekto 10 straipsnį aiškiau identifikuojant patiriamas išlaidas ir papildyti projekto 16 straipsnį taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis neaiškumą dėl išlaidų atsiradusių iki įstatymo įsigaliojimo. Siūlomos formuluotės:
10 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas „4. Dujų sistemų operatoriaus patirtas investicijų išlaidas, susijusias su biodujų gamybos įrenginių prijungimu prie dujų sistemų, lygias rangovo, laimėjusio pagal dujų sistemų operatoriaus paskelbtą viešąjį pirkimą dėl įrenginių prijungimo prie dujų sistemų, atliktų darbų kainai, apmoka biodujų gamintojas.“
16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11 |
12 |
|
|
3. Vadovaujantis Rekomendacijų 91 punktu, projekto 12 straipsnio pavadinimas keistinas į „36 straipsnio pripažinimas netekusiu galios“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: 12 straipsnis. 36 straipsnio
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11 |
14 |
|
|
4. Vadovaujantis Rekomendacijų 91 punktu, projekto 14 straipsnio pavadinimas keistinas į „39 straipsnio pripažinimas netekusiu galios“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: 14 straipsnis. 39 straipsnio |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-09-11 |
16 |
3 |
|
5. Projekto 16 straipsnio 3 dalyje yra pateiktas pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos energetikos ministrui, Valstybinė energetikos reguliavimo tarybai ir kitoms institucijos pagal kompetenciją iki šio įstatymo įsigaliojimo priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgiant į projekto 16 straipsnio 1 dalies nuostatas, projekto 16 straipsnio 3 dalis įsigalios kaip ir visas įstatymas, t. y. 2021 m. liepos 1 d. Taigi aukščiau nurodytos institucijos iki įstatymo įsigaliojimo neturės įstatyminio pagrindo rengti ir priimti įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus. Siekiant to išvengti, projekto 16 straipsnio 3 dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. Todėl projekto 16 straipsnio 1 dalis turėtų būti papildyta, nustatant išimtį ir dėl projekto 16 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Siūloma 16 straipsnio formuluotė: 16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas. „1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 13
straipsnio 1 dalį, 2. Šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalis ir 14 straipsnis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. 3. Šio straipsnio 5 dalis įsigalioja nuo įstatymo priėmimo dienos. 4. Šio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje numatytas išlaidas patirtas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taikant 40 procentų prijungimo kainos nuolaidą, gamintojui kompensuoja dujų sistemų operatorius. 5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Lietuvos Respublikos energetikos ministras, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba ir kitos institucijos pagal kompetenciją iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
AB ORLEN Lietuva 2020-09-30 |
|
|
|
Dėl biodegalų įmaišymo į dyzeliną 2020-2021 m. šaltuoju laikotarpiu Bendrovė 2020 m. rugsėjo 17 d. rašte Nr. D2(2.2-1)-2626 (raštas pridėtas) ir rugsėjo 24 d. susitikimo AAK metu pristatė savo vertinimą dėl galimų rizikų nenumačius išimties dėl biodegalų įmaišymo 2020-2021 metų žiemos metu. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu yra derinamas AIEĮ pakeitimo projektas, siūlome jį papildyti nuostatomis, kurios įsigaliotų nuo įstatymo paskelbimo dienos ir galiotų iki 2021 m. birželio 30 d. Atitinkamai, siūlome pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Degalų pardavimo vietose turi būti prekiaujama Lietuvos arba Europos standartų reikalavimus atitinkančiu benzinu, kuriame yra 10 procentų biodegalų, ir dyzelinu, kuriame yra ne mažiau kaip 7 procentai biodegalų. Žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasės arktinis dyzelinas gali būti be biodegalų." |
Nepritarti |
Komiteto argumentai:Pasiūlymas nebeaktualus kadangi nuo 2020 m. lapkričio 4 d. įsigaliojo 2010 m. gruodžio 22 d. energetikos, aplinkos ir susisiekimo ministrų įsakymo Nr. Nr. 1-348/D1-1014/3-742 „Dėl Lietuvos Respublikoje vartojamų naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro privalomųjų kokybės rodiklių patvirtinimo“ pakeitimai numatantys leistiną 0,5% tūrio paklaidą įmaišant biodegalus į benziną ir dyzeliną. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
5. Eil. 6. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas 2020-10-07 |
|
|
|
|
Pritarti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 32, 36, 37, 39 ir 51 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5138. |
Pritarti |
|
2. |
Ekonomikos komitetas 2020-10-21 |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir siūlymus, kuriems Komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas: Pritarti įstatymo projektui, komiteto išvadoms dėl šio projekto ir teikti patobulintą įstatymo projekto variantą.
8. Balsavimo rezultatai: 7 – už, 2 – susilaikė.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-5138 (2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Matusevičiūtė