LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga,   Gedimino pr. 17, LT-01505 Vilnius,   tel. (8 5) 261 2363,

faks. (8 5) 212 4335, el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre,   kodas 188620589


 

VšĮ Transporto kompetencijų agentūrai,

VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcijai,

Lietuvos savivaldybių asociacijai,

Vilniaus miesto savivaldybei,

Kauno miesto savivaldybei,

Klaipėdos miesto savivaldybei

 

 

2022-05-              Nr.

 

Į                           Nr.

 

 

 

DĖL KELIŲ ŠVIESOFORŲ ĮRENGIMO TAISYKLIŲ PAKEITIMO

 

 

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija teikia išvadoms gauti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro įsakymo „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymo Nr. 3-81 „Dėl Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – Įsakymo projektas).

Įsakymo projekto tikslas – suderinti Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių[1] (toliau – KŠĮT) ir Kelių eismo taisyklių[2] (toliau – KET) nuostatas, taip pat atlikti kitus būtinus Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių pakeitimus ir patobulinimus, siekiant eismo saugumo ir aiškesnio bei tikslesnio šviesoforų įrengimo teisinio reglamentavimo.

Įsakymo projekte numatyti šie pakeitimai:

1. Įgyvendinti 2021 m. priimtus KET pakeitimus dėl maršrutiniam transportui skirtų šviesoforų ir KŠĮT nustatyti maršrutiniam transportui skirtų šviesoforų veikimo principus, naudojimą ir matmenis.

2. Plačiau aprašyti vadinamąjį saugos laiką, kai transporto priemonės atlaisvina sankryžos zoną, kai naudojamas draudžiamas šviesoforo signalas visomis kryptimis.

3. Išsamiau aprašyti žalio mirksinčio signalo naudojimą – orientacinės nuostatos padės kelio savininkams (valdytojams) optimaliai naudoti jutiklinį šviesoforų valdymą ir sumažinti nereikalingą eismo dalyvių laukimo laiką (gaištį). Mūsų žiniomis, Europoje žalias mirksintis transporto šviesoforų signalas naudojamas tik Austrijoje ir tam tikrose Rytų Europos šalyse, kurios nepasižymi aukštais eismo saugumo rodikliais. Vienintelis žalio mirksinčio šviesoforo signalo privalumas, kad geltono signalo įjungimas nebūna netikėtas eismo dalyviams. Tačiau žalio signalo mirksėjimas turi kelis esminius trūkumus:

- žalias mirksintis signalas pablogina jutiklinį šviesoforų valdymą, nes nesant transporto priemonių eismo ir siekiant pakeisti eismo fazę, žalias signalas (leidžiantis važiuoti, kai transporto priemonių nėra) dar privalo mirksėti 2–4 s, dėl to dirbtinai didinamas nereikalingas eismo dalyvių laukimo laikas (gaištis);

- žalias mirksintis signalas sukelia skirtingą vairuotojų reakciją, t. y. vieni pradeda stabdyti, o kiti padidina greitį, dėl to viešajame eisme pasitaiko konfliktinių ir avarinių situacijų, tai pablogina eismo saugumą.

4. Siekiant spręsti šviesoforų matomumo problematiką, KŠĮT siūloma patobulinti nuostatas:

- dėl šviesoforų įrengimo aukščio, „Stop“ linijos prieš šviesoforus žymėjimo ir dubliuojančių šviesoforų įrengimo iš kairės arba dešinės pusės;

- dėl atstumo, iš kurio matomi šviesoforai, važiuojant skirtingais greičiais;

- dėl šviesoforų dydžių naudojimo.

5. Įsakymo projektu siūloma patobulinti tam tikrus KŠĮT paveikslus, siekiant aiškumo, ir papildyti KŠĮT naujais paveikslais, kuriuose parodyti eismo reguliavimo naudojant maršrutiniam transportui skirtus šviesoforus pavyzdžiai. Taip pat siūloma atlikti kitus KŠĮT redakcinio ir tikslinamojo pobūdžio pakeitimus, siekiant aiškesnio ir tikslesnio teisinio reglamentavimo.

Įsakymo projektas tiesiogiai Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos[3] nuostatų neįgyvendina, tačiau atitinka siekius priimti sprendimus, kurie sudarytų sąlygas užtikrinti eismo saugumą visų rūšių transporto dalyviams.

Įsakymo projektas atitinka Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo reikalavimus.

Įsakymo projektas paskelbtas Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje ir Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje. Atskirų konsultavimosi su visuomene būdų nenumatoma. Visi suinteresuoti asmenys gali pateikti pastabas ir pasiūlymus per 10 darbo dienų nuo Įsakymo projekto paskelbimo.

Įsakymo projektą parengė Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės (vadovas Vladislav Kondratovič, tel. 239 3823, el. p. [email protected]) vyresnysis patarėjas Dmitrijus Bialas (tel. 239 3937, el. p. [email protected]) ir vyriausiasis specialistas Vytautas Kalpokas (tel. 239 3860, el. p. [email protected]).

PRIDEDAMA. Įsakymo projektas ir jo lyginamasis variantas, 32 lapai.

 

D. Bial, tel. (8 5) 239 3937, el. p. [email protected]

Susisiekimo viceministras

 

Julius Skačkauskas

 



[1] Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymas Nr. 3-81 „Dėl Kelių šviesoforų įrengimo taisyklių patvirtinimo“.

[2] Kelių eismo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo“.

[3] Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“.