LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 53 IR 141 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-12-08 Nr. XIVP-2323

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 53 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, išimtys iš keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nustatytų draudimų vykdyti atitinkamą veiklą sanitarinės apsaugos zonose, nurodytose keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1, 2 ir 4 punktuose, būtų nustatytos projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodytose sanitarinės apsaugos zonose. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalyje nurodomas draudimas sanitarinės apsaugos zonose, į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje nustatytais pagrindais (ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos), keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje būtų galima keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba. Taigi, nors projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje pateikta nuoroda į sanitarinės apsaugos zonas, kuriose būtų taikoma išimtis, leidžianti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nurodytą veiklą, tačiau projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies, kurioje ir turėtų būti nustatytos tokios sanitarinės apsaugos zonos, nuostatos dėstomos nepakankamai aiškiai, nes nėra nurodomos konkrečios sanitarinės apsaugos zonos, kuriose nebūtų taikomi atitinkami draudimai, bet siūloma nustatyti draudimą atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį į kitos paskirties žemę, kurioje būtų galima 53 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų objektų statyba. Taigi, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kuriose sanitarinės apsaugos zonose ir kuriais atvejais būtų netaikomi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1-4 punktuose nustatyti draudimai. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tobulintinos, pašalinant šiuos neaiškumus taip, kad atitiktų teikiamo įstatymo projekto tikslus.

2.         Projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomos papildyti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies nuostatos nėra aiškios šiais aspektais.

Pirma, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „į žemės sklypų kadastro duomenis įrašytose“ turinys, nes neaišku, ar turimas omenyje keičiamo įstatymo 9 straipsnyje reglamentuojamas teritorijų įrašymas į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, ar turima omenyje kas kita.

Antra, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „ar tais pačiais pagrindais pagal teisinį reguliavimą, galiojusį iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ turinys, nes neaišku kaip yra suprantamos nuostatos „iki šio įstatymo“, t. y. ar turimas omenyje Specialiųjų žemės naudojimų sąlygų įstatymo įsigaliojimas, ar turimas omenyje teikiamu įstatymo projektu keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimas.

Analogiško turinio pastabos taikytinos ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 41 dalies nuostatoms.

Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad iki įstatymo įsigaliojimo atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose gali būti pradėtos pagrindinės žemės naudojimo paskirties keitimo į kitos paskirties žemę procedūros. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar asmenys, iki įstatymo įsigaliojimo pradėję pagrindinės žemės naudojimo paskirties keitimo procedūras atitinkamose sanitarinės apsaugos zonose, įsigaliojus įstatymui, turėtų teisę jas užbaigti pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

3.         Iš projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 41 dalies nuostatų nėra aišku, kokiam subjektui šioje dalyje nurodyti prašymai arba šioms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys turėtų būti pateikiami. Siūlytina tikslinti projekto nuostatas.

4.         Projekto 3 straipsnio 2 dalies nuostatos pateikta nuoroda „šio įstatymo 1 straipsnio 41 dalyje“ nėra aiški, nes projekto 1 straipsnis turi tik dvi struktūrines dalis.

5.    Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

6.    Atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 12, 14 punktų ir 5 dalies nuostatas, teigtina, kad turėtų būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas.

7.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies nuostatos yra keičiamos tik iki dvitaškio, o šios dalies struktūrinės dalys (punktai) nėra keičiami (pastebėtina, kad projekto lyginamojo varianto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 4 punkte žodis „paskirties“ paryškintas netikslingai, nes šis žodis yra galiojančiose šio punkto nuostatose ir juo nėra pildomas minėtas punktas), bei į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), 175.3. punkto nuostatą, projekto 1 straipsnio 1 dalyje reikėtų dėstyti tik keičiamas keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies nuostatas iki dvitaškio. Be to, projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstant siūlomo pakeitimo esmę vietoj žodžio „dalį“ reikėtų įrašyti žodžius „dalies nuostatą iki dvitaškio“.

8.    Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2022 m. birželio 28 d. priėmė Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1229, kurio 1 straipsniu buvo pakeistas keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punktas. Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Teikiamo įstatymo projekto 1 straipsniu taip pat siūloma keisti keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalį, o šios dalies 1 punktą išdėstyti kiek kitaip nei Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatyme XIV-1229. Teikiamo įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. Taigi, priėmus teikiamą įstatymo projektą, turėtume situaciją, kai tą pačią dieną įsigaliotų du įstatymai, kuriuose keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos būtų dėstomos skirtingai. Siekiant to išvengti, svarstytina, ar teikiamame įstatymo projekte nereikėtų nustatyti vėlesnės įstatymo įsigaliojimo datos, į teikiamą įstatymo projektą integruojant Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 53 straipsnio pakeitimo įstatyme XIV-1229 dėstomus keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus.

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]