LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL JUNGTINIŲ TAUTŲ ORGANIZACIJOS KONVENCIJOS PRIEŠ TARPTAUTINĮ ORGANIZUOTĄ NUSIKALSTAMUMĄ RATIFIKAVIMO“ NR. IX-794 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-4097
2024-09-18 Nr. 102-P-33
Vilnius
Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Tomas Vytautas Raskevičius, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Teisingumo ministerijos Tarptautinio bendradarbiavimo ir žmogaus teisių politikos grupės vadovė Aistė Mikočiūnienė, šios grupės vyresniosios patarėjos Indrė Balčiūnienė ir Aurelija Baltikauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-06
|
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Teikiamo projekto 1 straipsniu įstatymo „Dėl Jungtinių Tautų Organizacijos konvencijos prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą ratifikavimo“ (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalis, kurioje yra įtvirtinta viena iš Lietuvos Respublikos išlygų dėl Tarptautinio Teisingumo Teismo jurisdikcijos, yra pripažįstama netekusia galios. Pažymėtina, kad atsižvelgiant į šį pakeitimą reikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio pavadinimą, vietoj žodžio „išlygos“, įrašant žodį „išlyga“, o visą straipsnį reikėtų išdėstyti nauja redakcija (dėstant 3 straipsnio tekstą 1 dalies numeruoti nereikia, nes ji straipsnyje lieka vienintelė). |
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabas, teikiamas Komiteto pasiūlymas.
Siūloma patobulinta redakcija: “LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL JUNGTINIŲ TAUTŲ ORGANIZACIJOS KONVENCIJOS PRIEŠ TARPTAUTINĮ ORGANIZUOTĄ NUSIKALSTAMUMĄ RATIFIKAVIMO“ NR. IX-794 1 ir 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr. Vilnius
1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 67 straipsnio 16 punktu ir Lietuvos Respublikos
tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 2 dalimi bei atsižvelgdamas į
Respublikos Prezidento 2002 m. vasario 8 d. dekretą Nr. 1658, ratifikuoja su
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „3
straipsnis. Lietuvos Respublikos
Remdamasis Konvencijos 16 straipsnio 5 dalies a punktu, Lietuvos Respublikos Seimas pareiškia, kad Lietuvos Respublika laikys Konvenciją teisiniu pagrindu bendradarbiauti ekstradicijos klausimais su kitomis valstybėmis Konvencijos šalimis, tačiau bet kuriuo atveju Lietuvos Respublika nelaikys Konvencijos teisiniu Lietuvos Respublikos piliečių ekstradicijos pagrindu, kaip tai yra numatyta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-06
|
N 1 |
|
|
2. Projektas yra teikiamas Prezidento 2024 m. rugpjūčio 30 d. dekretu Nr. 1K-42 „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Jungtinių Tautų Organizacijos konvencijos prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą ratifikavimo“ Nr. IX-794 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto pateikimo svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui“ (toliau – dekretas Nr. 1K-42). Pažymėtina, kad tiek šio Prezidento dekreto, tiek ir Prezidento 2002 m. vasario 8 d. dekreto Nr. 1658 „Dėl teikimo Lietuvos Respublikos Seimui ratifikuoti Jungtinių Tautų organizacijos konvenciją prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą“ (toliau – dekretas Nr. 1658), kuriuo Jungtinių Tautų Organizacijos konvencija prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą buvo teikiama ratifikuoti Seimui (be kita ko, su išlyga dėl Tarptautinio Teisingumo Teismo jurisdikcijos) teisinis pagrindas yra tas pats – Konstitucijos 84 straipsnio 2 punktas („Respublikos Prezidentas <...> pasirašo Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis ir teikia jas Seimui ratifikuoti“). Atsižvelgiant į tai ir siekiant, kad įstatyme „Dėl Jungtinių Tautų Organizacijos konvencijos prieš tarptautinį organizuotą nusikalstamumą ratifikavimo“ atsispindėtų projektu siūlomo pakeitimo „kilmė“, manome, kad kartu turėtų būti patikslintas ir įstatymo 1 straipsnis, greta dekreto Nr. 1658 nurodant ir dekretą Nr. 1K-42 ir vietoj žodžių „su išlygomis“ įrašant žodžius „su išlyga“. |
Pritarti iš dalies |
Pritarti, kad reikia keisti ir Konvencijos ratifikavimo įstatymo 1 straipsnį ir vietoj žodžio „išlygomis“ įrašyti žodį „išlyga“. Nepritarti dėl 2024 m. rugpjūčio 30 d. Prezidento dekreto nurodymo pirmame ratifikavimo įstatymo straipsnyje vadovaujantis šiais argumentais: Ratifikavimo įstatymo pirmasis straipsnis reglamentuoja ratifikavimo faktą (kuris jau įvyko) pagal tuo metu galiojusių teisės aktų procedūras. 2024 m. rugpjūčio 30 d. Prezidento dekretas nėra nei šios tarptautinės sutarties ratifikavimo pagrindas, nei procedūros dalis, kuria ji ratifikuota. Šiuo dekretu tik keičiamas įstatymas atsisakant ratifikuojant padarytos išlygos Tarptautinio Teisingumo Teismo jurisdikcijai. Atsižvelgiant į tai, papildžius įstatymo 1 straipsnį siūloma nuoroda į 2024 m. rugpjūčio 30 d. Prezidento dekretą, kiltų dviprasmybė dėl tarptautinės sutarties ratifikavimo datos.
Atsižvelgiant į pastabas, teikiamas Komiteto pasiūlymas. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-09-06 |
I |
|
|
3. Pritarus šios išvados 2 pastabai reikėtų tikslinti projekto pavadinimą. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į pastabas, teikiamas Komiteto pasiūlymas. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: negauta.
6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal pastabas, kurioms Komitetas pritarė ir į Komiteto teikiamą pasiūlymą:
6.2. Pasiūlymas:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2024-019-18 |
1, 2 |
|
|
|
Argumentai: Siūloma tikslinti ratifikavimo įstatymo redakciją, keičiant ir jo 1 straipsnį ir patobulintą redakciją išdėstyti taip: Pasiūlymas: “LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL JUNGTINIŲ TAUTŲ ORGANIZACIJOS KONVENCIJOS PRIEŠ TARPTAUTINĮ ORGANIZUOTĄ NUSIKALSTAMUMĄ RATIFIKAVIMO“ NR. IX-794 1 ir 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr. Vilnius
1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 67 straipsnio 16 punktu ir Lietuvos Respublikos
tarptautinių sutarčių įstatymo 7 straipsnio 2 dalimi bei atsižvelgdamas į
Respublikos Prezidento 2002 m. vasario 8 d. dekretą Nr. 1658, ratifikuoja su
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „3
straipsnis. Lietuvos Respublikos
Remdamasis Konvencijos 16 straipsnio 5 dalies a punktu, Lietuvos Respublikos Seimas pareiškia, kad Lietuvos Respublika laikys Konvenciją teisiniu pagrindu bendradarbiauti ekstradicijos klausimais su kitomis valstybėmis Konvencijos šalimis, tačiau bet kuriuo atveju Lietuvos Respublika nelaikys Konvencijos teisiniu Lietuvos Respublikos piliečių ekstradicijos pagrindu, kaip tai yra numatyta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
Komiteto pirmininkė Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė, 96767