|
|
|
|
Argumentai:
2014 m. UAB „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“
ir VšĮ „Mokesčių ir verslo procesų administravimo centras“ parengė šią akcizų
mokesčio Lietuvoje studiją. Joje buvo nustatyta, kad Lietuvoje akcizo
mokesčiai atsižvelgiant į gyventojų pajamas visose prekių grupėse, išskyrus
alaus kategoriją, yra gerokai didesni nei vidutiniškai ES, Lietuvoje
akcizinių prekių įperkamumas yra vienas mažiausių ES, o prekėms, kurių
rinkoje plačiai išplitusi nelegali produkcija
Akcizu apmokestinto dyzelinio kuro įperkamumas
Lietuvoje ir taip yra vienas mažiausių ES. Jei akcizo mokestį, taikomą
dyzeliniam kurui, palygintume su vidutinėmis pajamomis, aukštesnis akcizas
nei Lietuvoje yra tik Bulgarijoje, Rumunijoje ir Vengrijoje (žr. 1 lentelę).
Kadangi degalai yra labai svarbi kasdienio vartojimo prekė, akcizo didinimas
ir su juo susijęs kainų kilimas mažins gyventojų perkamąją galią. Žemas
dyzelino įperkamumas be kita ko rodo, kad nėra jokių pagrįstų priežasčių
didinti akcizo mokesčio dydį.
Pažymėtina, jog kartu būtina įvertinti, kaip
akcizo kainų kilimas atsilieptų šalies verslui – būtent dyzeliniai degalai
tradiciškai labiau paplitę verslo sektoriuje – krovinių ir keleivių pervežimo
ir pan. srityse. Tai savo ruožtu prisidėtų prie vartotojų kainų augimo šiose
ekonominėse veiklose, ir (tiesa, nežymiai) prie bendro vartotojų kainų lygio
augimo.
Pabrangus dyzeliniam kurui būtų
sukurtos paskatos jį legaliais arba nelegaliais būdais įsigyti kaimyninėse
šalyse
Lietuvoje 1 l dyzelinio kuro mažmeninėje rinkoje
kainuoja ~0,97 Eur, Baltarusijoje – 0,56 Eur, Rusijoje – 0,54 Eur.[1]
Nelegalus kuras jau dabar sudaro apie 15 proc. kuro rinkos.[2] Padidinus
akcizą ir dėl to išaugus dyzelinio kuro kainai, paskatos įsigyti kurą
legaliais arba nelegaliais būdais šiose kaimyninėse šalyse nesumažėtų. Dėl
šios priežasties planuojamos padidėjusios akcizų mokesčio pajamos į biudžetą
gali būti nesurinktos. Patys projekto rengėjai pripažįsta, kad siūlomas
akcizų tarifų padidinimas gazoliams galėtų turėti įtakos asmenų paskatoms
bandyti šiuos produktus įvežti nelegaliai iš trečiųjų šalių, kuriose jų
kainos yra mažesnės nei Lietuvoje.
|
|
|
|
|
Pakeisti
37 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Gazoliams,
skirtiems naudoti žemės ūkio veiklos, įskaitant akvakultūros ar verslinės
žvejybos vidaus vandenyse veiklą, subjektams žemės ūkio produktų gamybai,
taikomas 56 32 eurų už 1 000 litrų produkto akcizų
tarifas, per vienus metus neviršijant Vyriausybės nustatytų gazolių kiekių.
Šioje dalyje gazolių kiekis nurodytas esant jų 15 °C temperatūrai. Šioje
dalyje nustatytos lengvatos taikymo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota
institucija.“
|