PASIŪLYMAS

 LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 20(1), 20(2), 22(1), 26, 49, 64 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 14(1) IR 20(4) STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTUI NR. XIVP-2828(2)

 

2023-12-04

Vilnius

 


 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

5

 

 

Argumentai:

Lietuva yra iškėlusi tikslą iki 2045 m. pasiekti, kad visa suvartojama elektros energija šalyje būtų pagaminta iš atsinaujinančių išteklių. Taip pat sutarta, kad 2030 metais energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių, dalis turėtų sudaryti ne mažiau kaip 50%, o visų rūšių transporte ji padidėtų bent iki 15%. Taigi, elektros gamyba iš atsinaujinančių energetikos išteklių yra vienas iš svarbiausių valstybinės energetikos prioritetų, o viena iš strateginių iniciatyvų elektros energetikos sektoriuje yra didesnė atsinaujinančių energijos išteklių dalis elektros energijos gamyboje.

2022 m. birželio 23 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymą Nr. XIV-1169 (toliau – Įstatymas Nr. XIV-1169), kuris įsigaliojo 2022 m. liepos 8 d. Taigi, jau daugiau nei metus galioja įstatyminė nuostata, ribojanti saulės šviesos energijos elektrinių suminę įrengtąją galią. Ši galia negali viršyti 2 GW. Nuostata numato, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau -VERT), nustačiusi, kad saulės šviesos energijos elektrinių suminė įrengtoji galia yra lygi 2 GW, nedelsdama apie tai raštu informuoja Energetikos ministeriją ir elektros tinklų operatorius. Nuo atitinkamo pranešimo gavimo dienos elektros tinklų operatoriai sustabdo išankstinių prisijungimo sąlygų, prijungimo sąlygų išdavimą gamintojams ir nebepasirašinėjo ketinimų protokolų.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – KT) 2023 m. lapkričio 7 d. nutarime Nr. KT91-N11/2023 (Byla Nr. 1/2023-11/2023) nustatė, kad Įstatymo Nr. XIV-1169 priėmimo metu (2022 m. birželio 23 d.) saulės šviesos energijos elektrinėms buvo rezervuota (šių elektrinių suminė įrengtoji galia) siekė 2,97869 GW (2978,69 MW). Tuo tarpu Įstatymo Nr. XIV-1169 įsigaliojimo dieną (2022 m. liepos 8 d.) – siekė 4,58962 GW (4589,62 MW). 2022 m. liepos 13 d. – siekė 5,04212 GW (5042,12 MW) ir VERT kreipėsi į perdavimo ir skirstymo tinklų operatorius, kad šie neišduotų išankstinių prisijungimo sąlygų, prijungimo sąlygų, nepasirašytų ketinimų protokolų.

Pažymėtina, kad minėtame KT nutarime Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 13 straipsnio 10 dalis tiek, kiek ja nenustatyta, kaip toliau turėtų būti reguliuojami asmenų, kurie jau buvo pradėję saulės šviesos energijos elektrinių įrengimo procesą, tačiau dėl šioje dalyje nustatyto saulės šviesos energijos elektrinių suminės įrengtosios galios ribojimo nebegalėjo šio proceso tęsti, ūkinės veiklos santykiai, pripažinta prieštaraujančia Lietuvos Respublikos Konstitucijai, konstituciniams teisinės valstybės, atsakingo valdymo principams. Taigi, po KT nutarimo paskelbimo dienos (skelbtinas 2024 m. gegužės 2 d.) ši nuostata negalės būti taikoma.

Negalima toliau užkrauti saulės energetikos Lietuvoje vystymosi vien tik ant gaminančių vartotojų, kurie nepatenka į 2 GW ribojimą, pečių. Turime neatsilikti ne tik nuo Europos sąjungos valstybių, bet ir kaimyninių valstybių saulės energetikos vystymosi tempų bei tuo pačiu įgyvendinti KT nutarimą.

Siūloma neriboti saulės šviesos energijos elektrinių bei gaminančių vartotojų elektrinių suminės įrengtosios galios. Siekiant užtikrinti elektros sistemos stabilumą saulės šviesos energijos elektrinėms galėtų būti taikomi techninio pobūdžio ribojimai (pvz. 5 proc. laiko atjungimas nuo tinklų) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Tokiu būdu būtų skatinama saulės elektrinių plėtra, padėsianti pasiekti elektros kainų stabilumą, sumažinti valstybės, verslo bei eilinių vartotojų patiriamas išlaidas bei įgyvendinti Lietuvos užsibrėžtus tikslus atsinaujinančių išteklių plėtros srityje.

 

Pasiūlymas:

1. Papildyti Projektą 5 straipsniu:

5 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 13 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Saulės šviesos energijos elektrinių suminė įrengtoji galia negali viršyti 2 GW nėra ribojama, išskyrus Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka taikomus techninio pobūdžio ribojimus, skirtus elektros sistemos stabilumui užtikrinti.  Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, nustačiusi, kad saulės šviesos energijos elektrinių suminė įrengtoji galia yra lygi 2 GW, nedelsdama apie tai raštu informuoja Energetikos ministeriją ir elektros tinklų operatorius. Nuo atitinkamo pranešimo gavimo dienos elektros tinklų operatoriai neišduoda gamintojams išankstinių prisijungimo sąlygų, prijungimo sąlygų ir nepasirašo ketinimų protokolų. Saulės šviesos energijos elektrinių suminė įrengtoji galia apskaičiuojama kaip šių elektrinių įrengtųjų galių, nurodytų galiojančiuose ketinimų protokoluose, leidimuose plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, leidimuose gaminti elektros energiją, rangovų deklaracijose, kurios pateikiamos elektros tinklų operatoriui, ir prijungimo sąlygose, išduotose gamintojams, kuriems leidimai nėra reikalingi, suma. Į šią galią nėra įskaičiuojama atsinaujinančių išteklių energijos bendrijoms, piliečių energetikos bendrijoms ir gaminantiems vartotojams priskirta elektrinių įrengtoji galia. Pasiekus 2 GW suminę įrengtąją galią, Vyriausybės įgaliota institucija atlieka technologinį ir ekonominį saulės šviesos energijos elektrinių plėtros vertinimą ir, atsižvelgdama į Nacionaliniame pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl tolesnės saulės šviesos energijos elektrinių plėtros.

2. Buvusius 5–14 straipsnius laikyti 6–15 straipsniais.

 

2.

8

5

 

Argumentai: žr. aukščiau

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 8 straipsnį 5 dalimi:

„5. Pakeisti 201 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytų atsinaujinančius išteklius naudojančių elektrinių suminė leistina generuoti galia neturi viršyti 2 GW nėra ribojama. Pasiekus 2 GW gaminančių vartotojų elektrinių suminę leistiną generuoti galią, Vyriausybės įgaliota institucija atlieka technologinį ir ekonominį gaminančių vartotojų elektrinių plėtros vertinimą ir, atsižvelgdama į Nacionaliniame pažangos plane nustatytus energetikos politikos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, teikia Vyriausybei pasiūlymą dėl gaminančių vartotojų elektrinių suminės leistinos generuoti galios didinimo arba argumentuotą pagrindimą, kodėl tolesnė gaminančių vartotojų elektrinių plėtra neturėtų būti skatinama.“.“

 

3.

 

 

 

Argumentai: žr. aukščiau

Pasiūlymas:

Patikslinti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 1, 2, 5, 11, 13, 14, 20(1), 20(2), 22(1), 26, 49, 64 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 14(1) IR 20(4) STRAIPSNIAIS ĮSTATYMAS

 

Teikia

Seimo narys

Lukas Savickas