LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL APYLINKIŲ TEISMŲ ĮSTEIGIMO ĮSTATYMO NR. I-2375 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO (Nr. XIIP-3013)

 

 

2015 m. gruodžio 8 d. Nr. 102-P-58

Vilnius

 

 

 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, komiteto nariai: Vilija Aleknaitė-Abramkienė, Stasys Brundza, Vitalijų Gailių pavaduojantis Arminas Lydeka, Vytautas Gapšys, Valdas Skarbalius. Komiteto biuro vedėja Dalia Latvelienė,  komiteto biuro patarėjai: I. Leonavičiūtė, M. Civilkienė, R. Karpavičiūtė, R. Varanauskienė, L. Zdanavičienė, komiteto biuro padėjėjos M. Banytė, A. Bacevičienė.

Kviestieji asmenys: Teisėjų tarybos pirmininkas E. Laužikas, Lietuvos Respublikos teisėjų asociacijos pirmininkas R. Gadliauskas, Nacionalinės teismų administracijos direktorė R. Molienė, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo pirmininko patarėjas A. Brazdeikis, teisingumo viceministras J. Pagojus, Teisingumo ministerijos atstovė: patarėja R. Gabrilavičiūtė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2015-05-05

1

 

 

Įvertinus projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 1 straipsnio pavadinimą ir 1-11 punktų turinį, šio straipsnio 12 punktą reikia papildyti nuostata dėl Vilniaus miesto apylinkės teismo buveinės vietos.

 

Nesvarstyta

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Teisėjų taryba

2015-06-03

 

 

 

Teisėjų taryba susipažino su Jūsų pateiktais derinimui Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl teismų reorganizavimo“ projektu Nr. XIIP-3010, Lietuvos Respublikos teismų reorganizavimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3011, Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 14, 28, 34, 36, 41, 45, 55(1), 56, 62, 63, 65, 70, 101, 107, 120 straipsnių, trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir įstatymo papildymo 114(1) straipsniu įstatymo projektu Nr. XIIP-3012, Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3013, Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, apygardų teismų įsteigimo, apygardų ir apylinkių teismų veiklos teritorijų nustatymo bei Lietuvos Respublikos prokuratūros reformavimo Nr. I-497 pavadinimo ir 6 straipsnio pakeitimo bei 7 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektu Nr. XIIP-3014, Lietuvos Respublikos administracinių teismų įsteigimo įstatymo Nr. VIII-1030 2 straipsnio pakeitimo ir 3 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektu Nr. XIIP-3015, Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 34, 62, 111, 130, 134, 154, 220(1), 220(2), 258, 268, 269, 325 ir 590 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3016, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo Nr. VIII-1029 17, 34, 35, 46, 64, 68, 69, 70, 73, 74 85 ir 139 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3017, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 40, 59, 60, 123 ir 124 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 11(1) straipsniu įstatymo projektu Nr. XIIP-3018, Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 21, 29, 29(1), 37, 216, 217, 224, 255, 261, 271, 282, 288, 292, 300, 302(4), 302(9), 302(21), 314, 337 ir 338(1) straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3019  ir Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo Nr. IX-876 20 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-3020 dėl teismų reorganizavimo (toliau – projektai).

Teisėjų taryba, iš esmės pritardama siūlomiems teisės aktų pakeitimams, pagal kompetenciją teikia pastabas dėl atskirų projektų nuostatų.

Dėl teisės aktų, susijusių su teismų reorganizavimu, įsigaliojimo termino

Teisėjų tarybos nuomone, būtina įvertinti tai, kad teismų reorganizavimas apimtų visos valstybės apylinkių bei apygardų administracinius teismus, ir būtina užtikrinti visų šių teismų sklandžią nenutrūkstamą veiklą. Tuo tarpu projektų rengėjai teisės aktų projektų įsigaliojimo datą numato 2016 m. sausio 1 d. Projektų aiškinamajame rašte  nurodoma, kad „teismų reorganizavimo procedūras reglamentuoja teikiami Lietuvos Respublikos teismų reorganizavimo įstatymo projektas ir Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl teismų reorganizavimo“ projektas. Pagal šiuos projektus teismai 2016 m. sausio 1 d. būtų sustambinami juos reorganizuojant prijungimo būdu – juose nurodyti teismai būtų prijungiami prie kito teismo, kuriam pereitų visos reorganizuojamų juridinių asmenų teisės ir pareigos“. Tokio termino įtvirtinimas suteiktų pernelyg trumpą laikotarpį pasirengti teismų reorganizavimui dėl žemiau nurodytų priežasčių:

1.      Atsižvelgiant į teisėkūros procedūros ir įstatymuose numatytus reorganizavimo procedūros terminus, yra pagrįsta abejonė, kad  priėmus siūlomus teisės aktų projektus likęs terminas iki 2016 m. sausio 1 d. bus pernelyg trumpas tinkamai pasirengti teismų reorganizavimui.

2.      Būtina įvertinti 2013 m. sausio 1 d. įvykusį Vilniaus, Kauno ir Šiaulių apylinkių teismų sujungimą ir tam reikalingų su teismų reorganizavimu susijusių procedūrų trukmę. Pirminiame etape nuo reikiamų įstatymų ir kitų teisės aktų priėmimo iki jų įsigaliojimo buvo numatytas pernelyg trumpas (trumpesnis nei vieneri metai) terminas visoms su teismų reorganizavimu susijusioms procedūroms ir kitiems pasirengimo veiksmams atlikti. Nors Lietuvos Respublikos Seimo 2011 m. gruodžio 6 d. nutarime Nr. XI-1784 „Dėl apylinkių teismų reorganizavimo“ buvo numatyta, kad po reorganizavimo pasibaigusių teismų teisės ir pareigos po reorganizavimo veikiantiems teismams pereina nuo 2012 m. rugsėjo 1 d., tačiau 2012 m. gegužės 24 d. šis nutarimas buvo pakeistas ir nustatytas ilgesnis laikotarpis visoms su teismų reorganizavimu susijusioms procedūroms ir kitiems pasirengimo veiksmams atlikti. Taigi laikotarpis nuo pirminių teisės aktų priėmimo iki teismų reorganizavimo, siekiant sklandaus teismų sujungimo proceso, buvo ilgesnis nei vieneri metai.

3.      Tinkamas ir sklandus teismų reorganizavimo įgyvendinimas tiesiogiai susijęs su tam būtinų priemonių įgyvendinimu bei reikalingo finansavimo skyrimu. Projektų rengėjai aiškinamajame rašte nurodo lėšas, kurios bus būtinos teismų reorganizavimui įgyvendinti (Lietuvos teismų informacinės sistemos (toliau – LITEKO) keitimui, modernizavimui; kompiuterinei technikai; teismų iškaboms; su teisėjų mobilumą užtikrinančių nuostatų įgyvendinimu susijusioms teisėjų socialinėms garantijoms). Pažymėtina, kad 2015 m. nėra numatyta lėšų šių priemonių įgyvendinimui. Nesant skirto tinkamo finansavimo, nėra galimybių netgi pradėti priemonių, būtinų teismų reorganizavimui, įgyvendinimą. Be to, su LITEKO keitimu, modernizavimu susijusiems darbams tinkamai atlikti būtinas ilgesnis nei pusės metų terminas.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Teisėjų tarybos nuomone, būtina su teismų reorganizavimu susijusių nuostatų įsigaliojimą numatyti bent nuo 2017 m. sausio 1 d.

 

Nesvarstyta

 

2.

Apylinkių teismų teisėjų sąjunga

 

 

 

2015 m. balandžio 21 d. Teisės ir teisėtvarkos komiteto raštu Nr. S-2015-3154 buvo prašyta pateikti pastabas ir pasiūlymus. Pastabos ir pasiūlymai nepateikti.

 

Nesvarstyta

 

3.

Lietuvos Respublikos teisėjų asociacija

2015-09-22

 

 

 

1. Dėl įstatymo projekto Nr. XIIP-3013 (Lietuvos Respublikos Apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymas). Diskutuotina, ar pavadinimas „Vilniaus rajono apylinkės teismas“ pakankamai atskleidžia teritorijos, kurioje veiktų šis teismas, specifiką. Siūlytume steigti Vilniaus regiono apylinkės teismą, kurį sudarytų Šalčininkų rūmai, Širvintų rūmai, Švenčionių rūmai, Trakų rūmai, Ukmergės rūmai ir Vilniaus rajono rūmai ir kurio buveinė būtų Vilniaus rajono rūmuose. Atitinkamai panašias korekcijas reikėtų padaryti Teismų reorganizavimo įstatyme Nr. XIIP-3011.

Nesvarstyta

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Elektrėnų savivaldybės meras

2015-09-21

 

 

 

Teismų taryba 2002-11-25 nutarimu Nr. 55 nutarė siūlyti Seimui nuo 2003-01-01 įsteigti apylinkės teismą Elektrėnų savivaldybės teritorijoje. Deja, šis pasiūlymas liko neįgyvendintas. 2006 m. spalio 19 d. įstatymo Nr. X-868 „Dėl Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, apygardų teismų įsteigimo, apygardų ir apylinkių teismų veiklos teritorijų nustatymo bei Lietuvos Respublikos prokuratūros reformavimo 7 straipsnio pakeitimo“ (toliau - Įstatymo) 7 straipsnis išdėstytas nauja redakcija, kuriame numatyta, kad apylinkių teismai steigiami savivaldybės teritorijoje, kurioje gyvena ne mažiau kaip 30 tūkstančių gyventojų, jei savivaldybės centre nėra įsteigtas teismas, kurio veiklos teritorija atitinka savivaldybės teritoriją.

2013 m. sausio 1 d. įsigaliojo šio straipsnio pataisa, kurioje nebeliko straipsnio dalies, reglamentuojančios apylinkės teismo steigimo sąlygas, t. y. gyventojų skaičiaus ir kt. (2012 m. spalio 19 d. įstatymo Nr. XI-2210 „Dėl Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, apygardų teismų įsteigimo, apygardų ir apylinkių teismų veiklos teritorijų nustatymo bei Lietuvos Respublikos prokuratūros reformavimo 6 ir 7 straipsnių pakeitimo“).

Priėmus pastarąją Įstatymo 7 straipsnio pataisą, nebeliko pagrindų, ribojančių apylinkės teismo steigimą Elektrėnų savivaldybėje, todėl Elektrėnų savivaldybė vėl kelia klausimą dėl teismo steigimo Elektrėnų savivaldybėje galimybių.

Elektrėnų savivaldybės atstovai 2015-04-01 lankėsi Trakų rajono apylinkės teisme, kur susitikimo metu išklausė Trakų rajono apylinkės teismo atstovų argumentus dėl teismo darbo organizavimo problemų, kurios galėtų kilti Elektrėnų savivaldybėje įsteigus ne savarankišką apylinkės teismą, o tik atitolintas Trakų rajono apylinkės teismo darbo vietas. Elektrėnų

savivaldybės atstovams išsakyti argumentai yra suprantami, todėl prašome svarstyti galimybę Elektrėnų savivaldybėje steigti ne atitolintas Trakų rajono apylinkės teismo darbo vietas, o apylinkės teismo padalinį. Atkreipiame dėmesį į tai, kad valstybėje veikia daug apylinkės teismų, kurių aptarnaujamojoje teritorijoje gyvena mažiau gyventojų nei Elektrėnų savivaldybėje

(Druskininkai, Lazdijai, Palanga, Skuodas, Kupiškis, Ignalina, Molėtai, Zarasai, Širvintos). Elektrėnų savivaldybės centre - Elektrėnų mieste, kaip tankiausiai, palyginti su visais aplinkinių

rajonų savivaldybių centrais (Trakų, Kaišiadorių, Širvintos ir daugelio kitų rajonų centrų), apgyvendintoje ir urbanizuotoje vietoje, apylinkės teismo nėra. Ir tai yra socialiai neteisinga mūsų savivaldybės gyventojų atžvilgiu, nes teisingumo prieinamumas atstumo požiūriu mūsų gyventojams yra žymiai blogesnis, todėl Elektrėnų mieste yra būtina steigti apylinkės teismą (pagal teismų reformą - teismo rūmus).

Teisėjų taryba 2015-08-13 raštu Nr.36P-198-(7.1.10) „Dėl teismų reformos ir teismo veiklos Elektrėnų savivaldybėje“ pažymėjo, kad Teisėjų taryba svarstytų dėl teismo rūmų Elektrėnų savivaldybėje steigimo teismų reformos kontekste, jeigu būtų išspręstas klausimas dėl papildomų žmogiškųjų, materialinių ir finansinių išteklių skyrimo šiems rūmams steigti.

Elektrėnų savivaldybės bendruomenės vardu prašome išspręsti klausimą dėl papildomų žmogiškųjų, materialinių ir finansinių išteklių skyrimo šiems Elektrėnų savivaldybės teismo rūmams steigti.

Nesvarstyta

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo nariai:

Juozas Bernatonis,

Julius Sabatauskas,

Vitalijus Gailius

2015-09-30

 

1

 

 

N

Argumentai:

Šiuo metu Elektrėnų savivaldybėje nėra atskiro veikiančio apylinkės teismo, o Trakų rajono apylinkės teismo veiklos teritorija apima Trakų rajono savivaldybės teritoriją ir Elektrėnų savivaldybės teritoriją. Siekiant užtikrinti geresnę prieigą prie teismo Elektrėnų savivaldybės gyventojams, šioje savivaldybėje veikiantiems juridiniams asmenims, taip pat siekiant efektyviau organizuoti Elektrėnų savivaldybėje veikiančių teisėsaugos institucijų (prokuratūros, policijos), taip pat advokatų, notarų, advokatų veiklą, inicijuojant Lietuvos apylinkių teismų reformą tikslingas atskirų Vilniaus rajono apylinkės teismo rūmų – Elektrėnų rūmų įsteigimas Elektrėnų savivaldybėje.

Pagal esamą teisinį reguliavimą kreipimasis į Trakų rajono apylinkės teismą civilinių, baudžiamųjų ir administracinių teisės pažeidimų bylų atvejais Elektrėnų savivaldybės gyventojams, šioje savivaldybėje veikiantiems juridiniams asmenims, teisėsaugos institucijoms kainuoja papildomas lėšas (pagal Elektrėnų savivaldybės mero nurodytus duomenis Elektrėnų savivaldybė ir jos struktūriniai padaliniai 2013 m. Trakų rajono apylinkės teisme vedė 70 civilinių bylų ir dalyvavo 62 teismo posėdžiuose, 2014 m. pirmąjį pusmetį pradėjo 24 naujas civilines bylas, dalyvavo 21 teismo posėdyje).

Steigiant atskirus Vilniaus rajono apylinkės teismo rūmus – Elektrėnų rūmus, tikslinga numatyti, kad Elektrėnų rūmų veiklos teritorija apima Elektrėnų savivaldybės teritoriją. Atsižvelgiant į tai, kad priėmus įstatymų projektus bus reikalingas papildomas laikotarpis pasirengti naujų Elektrėnų rūmų veiklai, kadangi šiuo metu Elektrėnų savivaldybėje nėra atskiro veikiančio apylinkės teismo (įsteigus Elektrėnų rūmus teisės aktų nustatyta tvarka dar turės būti organizuojama teisėjų atranka, skiriami teismo darbuotojai), siūloma numatyti, kad Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo pakeitimai, susiję su Elektrėnų rūmų įsteigimu Elektrėnų savivaldybėje, įsigaliotų vėliau nei kitos įstatymo nuostatos – 2016 m. liepos 1 d.

Siūlomi teisinio reguliavimo pakeitimai sudarytų geresnes sąlygas asmenų prieigai prie teismo, taip pat leistų taupyti subjektų, dalyvaujančių teismo procese, lėšas.

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 1 straipsnio 11 punkto redakcija galioja iki 2016 m. birželio 30 d.

3. 2016 m. liepos 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 1 straipsnio 11 punkto redakcija:

„11) Vilniaus rajono apylinkės teismas, kurį sudaro Elektrėnų rūmai, Šalčininkų rūmai, Širvintų rūmai, Švenčionių rūmai, Trakų rūmai, Ukmergės rūmai ir Vilniaus rajono rūmai ir kurio buveinė yra Vilniaus rajono rūmuose;“

4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 2 straipsnio 11 dalies redakcija galioja iki 2016 m. birželio 30 d.

5. 2016 m. liepos 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo įstatymo Nr. I-2375 2 straipsnio 11 dalies redakcija:

„11. Vilniaus rajono apylinkės teismo veiklos teritorija apima Elektrėnų savivaldybės teritoriją, Šalčininkų rajono savivaldybės teritoriją, Širvintų rajono savivaldybės teritoriją, Švenčionių rajono savivaldybės teritoriją, Trakų rajono savivaldybės teritoriją, Ukmergės rajono savivaldybės teritoriją, Vilniaus rajono savivaldybės teritoriją. Vilniaus rajono apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima:

1) Elektrėnų rūmų veiklos teritorija – Elektrėnų savivaldybės teritoriją;

2) Šalčininkų rūmų veiklos teritorija – Šalčininkų rajono savivaldybės teritoriją;

3) Širvintų rūmų veiklos teritorija – Širvintų rajono savivaldybės teritoriją;

4) Švenčionių rūmų veiklos teritorija – Švenčionių rajono savivaldybės teritoriją;

5) Trakų rūmų veiklos teritorija – Trakų rajono savivaldybės teritoriją;

6) Ukmergės rūmų veiklos teritorija – Ukmergės rajono savivaldybės teritoriją;

7) Vilniaus rajono rūmų veiklos teritorija – Vilniaus rajono savivaldybės teritoriją.

12. Vilniaus miesto apylinkės teismo veiklos teritorija apima Vilniaus miesto savivaldybės teritoriją.“

Nesvarstyta

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Valstybės  valdymo ir savivaldybių komitetas

2015-12-03

 

 

 

 

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIP-3013 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą ir Teisėjų tarybos argumentus.

Nesvarstyta

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1. Sprendimas: Iki Seimas priims Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl teismų reorganizavimo“  projektą Nr. XIIP-3010  ir bus atlikti nutarimo projekte minimų teismų reorganizavimo veiksmai, daryti nutarimo projekto lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIIP-3011 - XIIP-3020  svarstymo komitete pertrauką.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu už.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Julius Sabatauskas