2015-11-11
PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Darbo kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymO projekto (NAUJA REDAKCIJA)
NR. XIIP-3234
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
||
Str. |
Str. d. |
P. |
Pastaba: Žemiau pateikti pasiūlymai parengti atsižvelgiant į AB „Švyturys“ profesinės sąjungos iniciatyvą |
3 |
8 |
|
Argumentai: Darbo kodekse įtvirtinamos imperatyvios teisės normos, todėl jokie susitarimai ar sutartys negali jam prieštarauti.
Pasiūlymas: Pakeisti 3 straipsnį 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8.
|
5
|
|
|
Argumentai: Darbuotojas yra labiau socialiai pažeidžiama darbo teisinių santykių šalis, todėl svarbu yra reglamentuoti, kad kilus neaiškumams dėl darbo santykius reglamentuojančių sutarčių sąlygų, jos turi būti aiškinamos darbuotojų naudai.
Pasiūlymas: Papildyti 5 straipsnį 4 punktu:
„4. Kai abejojama dėl darbo santykius reglamentuojančių sutarčių sąlygų, jos aiškinamos darbuotojų naudai.“
|
|
|
|
Argumentai: Socialinė partnerystė vykdoma taip pat ir vykdant šalių prisiimtų įsipareigojimų kontrolę. Valstybinė darbo įstatymų kontrolė yra nepakankama, todėl netikslinga atsisakyti nevalstybinės kontrolės. Dabartinė teisinė bazė suteikia tokias teises profesinėms sąjungoms.
Pasiūlymas: Papildyti IV skyrių papildomu straipsniu, išdėstant jį taip:
„20 straipsnis. Nevalstybinė darbo įstatymų, kolektyvinių sutarčių laikymosi kontrolė
Nevalstybinę darbo įstatymų, kitų norminių teisės aktų, kolektyvinių sutarčių laikymosi kontrolę vykdo profesinės sąjungos, jų žinioje esančios inspekcijos ir kitos institucijos, veikiančios pagal įstatymus ir kitus norminius teisės aktus.“
|
30 |
1
|
|
Argumentai: Darbuotojas yra silpnesnioji šalis.
Pasiūlymas: Pakeisti 30 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Darbdavys privalo sudaryti darbuotojui sąlygas
darbo funkcijai vykdyti ir suteikti darbuotojui reikalingas darbo priemones
ar turtą, išskyrus atvejus, kai darbo sutarties šalys susitaria, kad
darbuotojas darbo metu naudos savo priemones ar turtą. Tokiu atveju
|
32 |
4 |
|
Argumentai: Darbo Kodekse turi būti numatyti minimalūs reikalavimai. Negalima nustatyti darbo sąlygų, kurios būtų blogesnės nei minimalūs standartai. Pasiūlymas: Pakeisti 32 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4.
|
|
|
|
|
34 |
|
|
Argumentai: Priimant į darbą su darbuotoju turi būti sutarta dėl jo darbo funkcijų, darbo laiko ir t. t. Pasiūlymas toje pačioje darbovietėje dirbti papildomą darbą yra būdas nemokėti darbuotojui už viršvalandinį darbą taip kaip tai numato įstatymai.
Pasiūlymas: Panaikinti 34 straipsnį su visais punktais.
|
36 |
3 |
|
Argumentai: Šiuo metu egzistuoja metų terminas. Projekto rengėjai nepateikė argumentų, kodėl reikėtų jį pratęsti. Termino prailginimas riboja darbuotojo teisę pasirinkti darbdavį.
Pasiūlymas: Pakeisti 36 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
3. Atlygintos gali būti tik darbdavio turėtos
išlaidos per paskutinius
|
41
|
2 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad šiandien yra nepakankama nelegalaus darbo kontrolė, rengėjų siūlymas gali padidinti nelegaliai dirbančių asmenų skaičių. Siūlome palikti šiuo metu galiojančią tvarką.
Pasiūlymas: Pakeisti 41 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Apie darbo sutarties sudarymą ir darbuotojo
priėmimą į darbą nustatyta tvarka privaloma pranešti Valstybinio socialinio
draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
(toliau – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba) teritorinei įstaigai
mažiausiai prieš vieną
|
43 |
1 |
|
Argumentai: Darbo sutarties sudarymo metu šalys sutaria dėl visų sąlygų. Nėra priežasties, kodėl darbdavys negali to pateikti sutarties sudarymo metu.
Pasiūlymas: Pakeisti 43 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
|
44 |
2 |
|
Argumentai: 5 darbo dienų laikotarpis darbuotojui gali būti objektyviai per trumpas priimti sprendimą, ar jis sutinka dirbti pakeistomis darbo sąlygomis, ypač jei kalbama apie darbą kitoje vietovėje ir darbuotojui reikia suderinti šį sprendimą su šeima, tinkamai įvertinti galimybes suderinti darbą naujomis sąlygomis su šeimos interesais. Todėl apsisprendimo terminą siūlome nustatyti ilgesnį – 14 darbo dienų.
Pasiūlymas: Pakeisti 44 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Darbuotojo sutikimas arba nesutikimas dirbti pasiūlytomis
pakeistomis būtinosiomis ar papildomomis darbo sutarties sąlygomis, kitos
rūšies darbo laiko režimu ar kitoje vietovėje turi būti išreikštas per
darbdavio nustatytą terminą, kuris negali būti trumpesnis negu
|
45
|
2
|
|
Argumentai: Priėmus projekto rengėjų siūlomą reglamentavimą, būtų įtvirtinta nelygiateisė, darbuotojams nepalanki darbo santykių šalių padėtis: darbdaviai turėtų teisę siūlyti pakeisti darbo sąlygas, o darbuotojui nesutikus jį atleisti, tačiau darbuotojui pasiūlius pakeisti darbo sąlygas, darbdavys galėtų atmesti šį pasiūlymą be jokių pasekmių. Kad būtų užtikrintas šalių lygiateisiškumas, būtina suteikti darbuotojui teisę siūlyti pakeisti darbo sąlygas, o darbdaviui nesutikus, reikalauti nutraukti darbo santykius darbdavio iniciatyva.
Pasiūlymas: Pakeisti 45 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Atsisakymas patenkinti darbuotojo raštu pateiktą prašymą pakeisti būtinąsias ar darbo sutarties šalių sulygtas papildomas darbo sutarties sąlygas turi būti motyvuotas ir pateiktas raštu ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo darbuotojo prašymo pateikimo. Darbdaviui atsisakius pakeisti darbo sąlygas, darbuotojas gali reikalauti nutraukti darbo santykius darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės šio Kodekso 56 straipsnio nustatyta tvarka.“.
|
49 |
|
|
Argumentai: 49 straipsnio 1 dalyje projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas iš esmės pažeidžia darbuotojų teises, nes nustato jiems prievolę du mėnesius dirbti negaunant atlyginimo, ir tik tada suteikia teisę laikinai sustabdyti darbo sutarties vykdymą. Būtina nustatyti, kad mėnesį laiko neišmokamas visas atlyginimas yra pakankamas pagrindas, suteikiantis darbuotojui teisę laikinai sustabdyti darbo sutarties vykdymą.
49 straipsnio 3 dalyje projekto rengėjų siūloma nustatyti minimalios algos dydžio kompensacija yra per maža, kad atgrasytų nuo nederamo elgesio, ir atveria kelią piktnaudžiavimui (pvz., daugiau uždirbančiam darbuotojui „apsimokės“ mokėti ne jo atlyginimą, bet minimalios algos dydžio kompensaciją), todėl būtina numatyti pakankamo dydžio sankciją.
49 straipsnio 4 dalyje projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas įtvirtintų nelygiateisę, darbuotojams nepalankią darbo santykių šalių padėtį, nes darbdaviui suteikiama teisė vienašališkai nuspręsti, ar sutartis buvo sustabdyta pagrįstai, ar ne. Siekiant užtikrinti darbo santykių šalių lygiateisiškumą, būtina įtvirtinti, kad darbdavys, įtardamas piktnaudžiavimą, turi kreiptis į darbo ginčų komisiją, taip pat, kaip ir savo teisių pažeidimus įtariantis darbuotojas.
Pasiūlymas: Pakeisti 49 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„49 straipsnis. Darbo sutarties vykdymo sustabdymas darbuotojo iniciatyva 1.
Darbuotojas turi teisę laikinai, iki trijų mėnesių, sustabdyti darbo
sutarties vykdymą, apie tai raštu įspėjęs darbdavį prieš tris darbo dienas,
jeigu darbdavys 2. Darbo sutarties vykdymo sustabdymas pasibaigia kitą dieną, kai darbuotojas raštu atšaukia laikiną darbo sutarties vykdymo sustabdymą arba kai darbdavys visiškai įvykdo savo įsipareigojimus darbuotojui ir jį apie tai informuoja raštu, arba kai pasibaigia šio straipsnio 1 dalyje nustatytas trijų mėnesių terminas. 3. Darbdavys
sumoka darbuotojui ne mažesnę kaip vienos 4.
|
54 |
1 |
|
Argumentas: 54 straipsnio 1 dalyje projekto rengėjų numatytas terminas, per kurį darbuotojas turi įspėti darbdavį dėl sutarties nutraukimo, yra per ilgas, nes labai apriboja darbuotojo galimybes susirasti darbą su palankesnėmis darbo sąlygomis.
Pasiūlymas: Pakeisti 54 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Neterminuota darbo sutartis ir terminuota sutartis,
sudaryta ilgesniam kaip vieno mėnesio laikotarpiui, gali būti nutraukta
darbuotojo raštišku pareiškimu, apie tai įspėjus darbdavį ne vėliau kaip
prieš
|
55 |
1 |
2 |
Argumentai: Projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas iš esmės pažeidžia darbuotojų teises, nes nustato jiems prievolę du mėnesius dirbti negaunant atlyginimo, ir tik tada suteikia teisę nutraukti darbo sutartį. Būtina nustatyti, kad mėnesį laiko neišmokamas visas atlyginimas yra pakankamai svarbi priežastis, suteikianti darbuotojui teisę nutraukti darbo sutartį.
Pasiūlymas: Pakeisti 55 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) jei darbuotojui
|
56
|
|
|
Argumentai: Projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas pažeidžia darbuotojų teises, jį priėmus būtų įtvirtinta nelygiateisė darbo šalių padėtis, nes: 1 dalies 2 punktas ir 4 dalis darbdaviui suteikia teisę vienašališkai nuspręsti, ar darbuotojas dirbo pakankamai gerai; 1 dalies 3 punkte ir 5 dalyje nustatomos pernelyg išplėstai traktuojamos, iš esmės neapibrėžtos ir todėl erdvę piktnaudžiavimui atveriančios sąlygos, kada darbdavys įgyja teisę nutraukti darbo sutartį; 3 dalyje nepagrįstai susiaurinama darbuotojo atstovo samprata, teisę atstovauti darbuotojų interesams suteikiant tik darbo tarybai, nors tarptautinėje praktikoje įtvirtinta žymiai platesnė samprata, apimanti ir profesines sąjungas, kt. darbuotojų atstovus; 6 dalyje nustatyta vaiko amžiaus riba – 6 metai – kai tėvai privalo būti įspėti per dvigubai ilgesnį laiką, yra akivaizdžiai per maža ir būtų nesuderinama su nuostata, draudžiančia vienus palikti vaikus iki 12 metų; 7 dalyje nustatytas reglamentavimas, pagal kurį mažiau nei metus dirbantiems darbuotojams būtų mokamos mažesnės išeitinės kompensacijos, atveria kelią piktnaudžiavimui ir nėra pagrįstas racionaliais argumentais.
Pasiūlymas: Pakeisti 56 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„56 straipsnis. Darbo sutarties nutraukimas darbdavio iniciatyva be darbuotojo kaltės 1. Darbdavys turi teisę nutraukti neterminuotą arba terminuotą darbo sutartį dėl šių priežasčių: 1) darbuotojo atliekama darbo funkcija darbdaviui tampa pertekline dėl darbo organizavimo pakeitimų ar kitų priežasčių, susijusių su darbdavio veikla;
3) darbuotojas atsisako dirbti pakeistomis būtinosiomis
4) darbuotojas nesutinka su darbo santykių tęstinumu verslo ar jo dalies perdavimo atveju. 2. Darbo organizavimo pakeitimai ar kitos priežastys, susijusios su darbdavio veikla, gali būti priežastis nutraukti darbo sutartį tik tuo atveju, kai jie yra realūs ir lemia konkretaus darbuotojo ar jų grupės atliekamos darbo funkcijos ar darbo funkcijų nereikalingumą. Darbo sutartis šiuo pagrindu gali būti nutraukta tik tada, kai laikotarpyje nuo įspėjimo apie sutarties nutraukimą iki penkios darbo dienos iki įspėjimo laikotarpio pabaigos darbovietėje nėra laisvos darbo vietos, į kurią darbuotojas galėtų būti perkeltas jo sutikimu. 3.
Jei perteklinę darbo funkciją vykdo keletas darbuotojų, o atleidžiama tik
dalis iš jų, atleidžiamų darbuotojų atrankos kriterijus patvirtina darbdavys,
suderinęs su
5.
Darbuotojo atsisakymas dirbti pakeistomis būtinosiomis 6.
Darbo sutartis nutraukiama įspėjus darbuotoją prieš 7.
Atleidžiamam darbuotojui turi būti išmokėta dviejų jo vidutinio darbo
užmokesčio dydžio išeitinė išmoka,
|
58 |
|
|
Argumentai: Priėmus projekto rengėjų siūlomą reglamentavimą darbdaviams būtų sudarytos itin palankios sąlygos atleisti darbuotojus be priežasties, nors tarptautinėje praktikoje tokios nuostatos vertinamos itin neigiamai.
Pasiūlymas: Panaikinti 58 straipsnį su visais punktais.
|
62 |
3 |
|
Argumentai: Projekto rengėjai nepagrįstai susiaurina darbuotojo atstovo sampratą – teisė atstovauti darbuotojų interesams suteikiama tik darbo tarybai, nors tarptautinėje praktikoje įtvirtinta žymiai platesnė samprata, apimanti ir profesines sąjungas, kt. darbuotojų atstovus.
Pasiūlymas: Pakeisti 62 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Prieš priimdamas
sprendimą nutraukti darbo sutartį ar inicijuoti darbo sutarties nutraukimą,
darbdavys privalo informuoti
|
66 |
|
|
Argumentai: Projekto rengėjai nepateikė argumentų, kodėl darbams, kurie yra nuolatinio pobūdžio, siūloma sudaryti terminuotas sutartis, tačiau akivaizdu, kad šia nuostata būtų piktnaudžiaujama.
Pasiūlymas: Papildyti 66 straipsnį 4 dalimi:
„4. Neleidžiama sudaryti terminuotos darbo sutarties, jeigu darbas yra nuolatinio pobūdžio, išskyrus atvejus, kai tai nustato įstatymai ar kolektyvinės sutartys.“ |
67 |
1 |
|
Argumentai: Nustatytas pernelyg trumpas laikotarpis tarp dviejų sutarčių sudaro palankias sąlygas piktnaudžiavimui, galima prognozuoti, kad sutartys bus nutraukiamos ir sudaromos iš naujo.
Pasiūlymas: Pakeisti 67 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Maksimalus darbo sutarties terminas, taip pat paeiliui
einančių sutarčių, kurios yra sudarytos su tuo pačiu darbuotoju tai pačiai
darbo funkcijai atlikti, bendra maksimali trukmė yra dveji metai. Paeiliui
einančiomis laikomos darbo sutartys, kurias skiria ne ilgesnis kaip dviejų |
67 |
3 |
|
Argumentai: Kadangi nėra apibrėžta, kokios funkcijos laikytinos skirtingomis, atveriamas kelias piktnaudžiavimui, manipuliuojant sąvokomis.
Pasiūlymas: Pakeisti 67 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Su tuo pačiu darbuotoju paeiliui
einančių terminuotų darbo sutarčių, sudarytų skirtingoms darbo funkcijoms
atlikti, bendra trukmė negali viršyti |
68 |
3 |
|
Argumentai: Kadangi terminuotų darbo sutarčių trukmė dažnai nesiekia metų, nustatytas trumpesnis terminas nėra logiškas ir neužtikrintų tinkamo darbuotojų informavimo.
Pasiūlymas: Pakeisti 68 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Jei darbo santykiai pagal terminuotą darbo sutartį tęsiasi
ilgiau kaip |
68 |
4 |
|
Argumentai: Kadangi terminuotų darbo sutarčių trukmė dažnai nesiekia metų, nustatytas ilgesnis terminas realiai nepadėtų užtikrinti darbuotojų interesų ir neskatintų darbdavių sudaryti nuolatines darbo sutartis, atsisakant iš esmės ydingų terminuotų sutarčių.
Pasiūlymas: Pakeisti 68 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Jei darbo
santykiai pagal terminuotą darbo sutartį tęsėsi ilgiau kaip |
69 |
1 |
|
Argumentai: Projekto rengėjai siūlo subjektyvią, aiškiai neapibrėžtą, jokiais objektyviais kriterijais neišmatuojamą „objektyviai pagrįstų skirtumų“ sampratą. Tai sudaro sąlygas darbdavio piktnaudžiavimui, vienašališkai nusprendžiant dėl jos turinio.
Pasiūlymas: Pakeisti 69 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Pagal terminuotas darbo sutartis
dirbantiems darbuotojams negali būti sudaromos mažiau palankios darbo
sąlygos, įskaitant darbo apmokėjimą, negu palyginamajam pagal neterminuotą
darbo sutartį dirbančiam darbuotojui |
69 |
3 |
|
Argumentai: Projekto rengėjai siūlo subjektyvią, aiškiai neapibrėžtą, jokiais objektyviais kriterijais neišmatuojamą „objektyviai pagrįsto“ atsižvelgimo sampratą. Tai sudaro sąlygas darbdavio piktnaudžiavimui, vienašališkai nusprendžiant dėl jos turinio.
Pasiūlymas: Pakeisti 68 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Nustatant darbo, darbo apmokėjimo, kvalifikacijos kėlimo ar
skatinimo sąlygas, darbdaviui draudžiama atsižvelgti į skirtingą pagal
terminuotą darbo sutartį ir pagal neterminuotą darbo sutartį dirbančių
darbuotojų darbo santykių su darbdaviu trukmę |
70 |
3 |
|
Argumentas: Kadangi terminuotų darbo sutarčių trukmė dažnai nesiekia metų, nustatytas informavimo periodiškumas (kartą per metus) nėra logiškas ir neužtikrintų tinkamo darbuotojų informavimo.
Pasiūlymas: Pakeisti 70 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Darbdaviai |
74 |
2 |
|
Argumentai: Projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas sukuria galimybę diskriminuoti laikinus darbuotojus, palyginus su kitais tą pačią funkciją atliekančiais darbuotojais.
Pasiūlymas: Pakeisti 74 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Laikinojo įdarbinimo įmonė privalo užtikrinti, kad už darbą
laikinojo darbo naudotojui laikino darbuotojo darbo užmokestis būtų ne
mažesnis už užmokestį, koks būtų jam mokamas, jeigu laikinojo darbo
naudotojas būtų laikiną darbuotoją įdarbinęs pagal darbo sutartį toje pačioje
darbo vietoje, |
75 |
|
|
Argumentai: Projekto rengėjų siūlomas reglamentavimas sukuria galimybę diskriminuoti pagal neterminuotą laikinojo darbo sutartį dirbančius darbuotojus ir nustato jiems su civilizuota darbo santykių samprata nesuderinamą prievolę 5 dienas dirbti nemokamai.
Pasiūlymas: Pakeisti 75 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Pagal neterminuotą laikinojo darbo
sutartį dirbančio laikino darbuotojo, taip pat laikino darbuotojo, kurio
terminuota laikinojo darbo sutartis nesibaigia pasibaigus darbui pas konkretų
laikinojo darbo naudotoją, |
78 |
3 |
|
Argumentai: Būtina konkrečiomis priemonėmis užkardyti piktnaudžiavimą.
Pasiūlymas: Papildyti 78 straipsnio 3 dalį 6 punktu:
„6. Vienam darbdaviui tuo pačiu metu dirbančių darbuotojų per laikinojo įdarbinimo įmones negali viršyti vieno dešimtadalio visų galiojančių jo darbo sutarčių skaičiaus.“ |
84-87 |
|
|
Argumentai: Nenustatytos apimties darbo sutartis visiškai neužtikrina darbuotojo interesų ir leidžia darbdaviui manipuliuoti visomis darbo sutarties sąlygomis savo naudai. Siūloma nenustatytos apimties darbo sutarties atsisakyti.
Pasiūlymas: Panaikinti ketvirtą skirsnį „Nenustatytos apimties darbo sutartis“ su visais straipsniais.
|
92-94 |
|
|
Argumentai: Darbo vietos dalijimosi sutartis visiškai neužtikrina darbuotojo interesų ir leidžia darbdaviui manipuliuoti visomis darbo sutarties sąlygomis savo naudai. Siūloma nenustatytos apimties darbo sutarties atsisakyti. Pasiūlymas: Panaikinti šeštą skirsnį „Darbo vietos dalijimosi sutartis“ su visais straipsniais.
|
95-98 |
|
|
Argumentai: Darbo keliems darbdaviams sutartis visiškai neužtikrina darbuotojo interesų ir leidžia darbdaviui manipuliuoti visomis darbo sutarties sąlygomis savo naudai. Siūloma nenustatytos apimties darbo sutarties atsisakyti.
Pasiūlymas: Panaikinti septintą skirsnį „Darbo keliems darbdaviams sutartis“ su visais straipsniais.
|
105 |
|
|
Argumentai: Darbo Kodekse turi būti nurodomi minimalūs dydžiai. Darbdaviai paprastai moka tik tai, kas rekomenduojama minimaliai. Pagal rengėjų pasiūlymą suteikiama galimybė visai nemokėti dienpinigių. Pasiūlymas: Pakeisti 105 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Jei
komandiruotė trunka ilgiau nei darbo diena (pamaina) arba komandiruojama į
užsienį, darbuotojui privalo būti mokami dienpinigiai, kurių |
110 |
1 |
|
Argumentai: Siekiant išvengti piktnaudžiavimo nustatant darbo laiko režimą bei apskaitant viršvalandžius, siūloma atsisakyti vidutinio darbo laiko sąvokos.
Pasiūlymas: Pakeisti 110 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Darbo laiko norma, tai yra laiko
trukmė, kurią darbuotojas |
110 |
3 |
|
Argumentai: Vienas iš būdų mažinti bedarbystę yra darbo laiko trumpinimas. Taip pat reikia atsižvelgti ir į tai, kad darbo našumas nuolat didėja ir tam pačiam darbo kiekiui atlikti reikia mažiau darbuotojų. Pasiūlymas: Pakeisti 110 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Darbuotojo darbo
laiko norma yra |
111 |
|
|
Argumentai: Siekiant skatinti darbdavių dialogą su darbuotojais bei išvengti piktnaudžiavimo, siūloma palikti dabar galiojančią darbo grafikų derinimo tvarką.
Pasiūlymas: Pakeisti 111 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1.
Kiekvieno darbuotojo darbo ir poilsio laiko paskirstymas (kaita) per parą, savaitę ar apskaitinį laikotarpį, taip pat kasdieninio darbo (pamainos) pradžia ir pabaiga nustatoma pagal įmonės, įstaigos, organizacijos darbo tvarkos taisykles. Darbo (pamainų) grafikus tvirtina administracija, suderinusi su įmonės, įstaigos, organizacijos darbuotojų atstovais arba kolektyvinėje sutartyje nustatyta tvarka. 2. Jei darbo teisės normose 1) nekintančią darbo dienos (pamainos) trukmę ir darbo dienų per savaitę skaičių; 2) suminę darbo laiko apskaitą, kai viso apskaitinio laikotarpio darbo laiko norma įvykdoma per apskaitinį laikotarpį; 3) lankstų darbo grafiką, kai darbuotojas privalo darbovietėje būti fiksuotomis darbo dienos (pamainos) valandomis, o kitas tos dienos (pamainos) valandas gali dirbti prieš ar po šių valandų; 4) suskaidytos darbo dienos laiko režimą, kai tą pačią dieną (pamainą) dirbama su pertrauka pailsėti ir pavalgyti, kurios trukmė ilgesnė nei nustatyta maksimali pertraukos pailsėti ir pavalgyti trukmė; 5) individualų darbo laiko režimą. 3. Jei nenustatyta kitaip, laikoma, kad darbo laiko norma įvykdoma per apskaitinį vienos savaitės laikotarpį, kai dirbama penkias dienas per savaitę, o kiekvienos savaitės darbo dienomis valandų skaičius yra vienodas. 4. Darbo laiko režimą valstybės ir savivaldybių įmonėse, įstaigose ir organizacijose nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vadovaudamasi šio skyriaus nuostatomis. |
112 |
|
|
Argumentai: Siekiant išvengti piktnaudžiavimo nustatant darbo laiko režimą bei apskaitant viršvalandžius, siūloma atsisakyti vidutinio darbo laiko sąvokos. Pasiūlyta atsisakyti papildomo darbo sutarčių. Darbo laiko trumpinimas didina užimtumą šalyje. Pasiūlymas: Pakeisti 112 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„Jei šio Kodekso normos nenustato kitaip, darbo laiko režimas negali pažeisti šių maksimaliojo darbo laiko reikalavimų:
2) darbo laikas, įskaitant viršvalandžius 3) turi būti laikomasi darbo laiko režimo ypatumų dirbantiems naktį darbuotojams (šio Kodekso 115 straipsnis), nėščioms, neseniai pagimdžiusioms ir krūtimi maitinančioms darbuotojoms ir asmenims iki aštuoniolikos metų, kaip numatyta Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme; 4) negali būti dirbama daugiau kaip šešias dienas per septynias paeiliui einančias dienas.“ |
113 |
|
|
Argumentai: Siekiant apginti darbuotojų interesus bei išvengti piktnaudžiavimų nustatant suminę darbo laiko apskaitą, siūloma tai suderinti su darbuotojų atstovais. Siūloma atsisakyti išimtinių atvejų, kai darbo grafikai galėtų būti keičiami, įspėjus darbuotoją prieš dvi darbo dienas, nes tai galėtų pažeisti darbuotojo interesus, darbo ir poilsio laiko planavimą, šeiminių įsipareigojimų vykdymą. Siūloma palikti šiuo metu egzistuojantį reguliavimą. Taip pat siūloma už neišdirbtą darbo laiko normą mokėti tiek pat, kaip ir už prastovą. Pasiūlymas: Pakeisti 113 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1. Įmonėse, įstaigose ir organizacijose, atskiruose cechuose, baruose ir darbams esant būtinumui ir suderinus su darbuotojų atstovais ar kitais kolektyvinėje sutartyje nustatytais atvejais galima taikyti suminę darbo laiko apskaitą. Darbo laiko trukmė per apskaitinį laikotarpį neturi viršyti tai darbuotojų kategorijai nustatyto darbo valandų skaičiaus. Jeigu taikoma suminė darbo laiko apskaita, negali būti dirbama daugiau kaip keturiasdešimt aštuonias valandas per savaitę ir dvylika valandų per darbo dieną (pamainą). Apskaitinio laikotarpio trukmė negali būti ilgesnė negu du mėnesiai. 2. Darbo pamainų grafikai pranešami darbuotojams ne vėliau kaip Kolektyvinėje sutartyje, o kai jos nėra, − darbo tvarkos taisyklėse gali būti nurodyti atvejai, kai darbo grafikai paskelbiami ne vėliau kaip prieš savaitę iki šių grafikų įsigaliojimo. 3. Darbdavys privalo užtikrinti tolygų darbuotojų keitimąsi pamainomis. Teisę pasirinkti pamainą per dvi darbo dienas nuo jų pranešimo turi asmenys, auginantys vaiką iki trejų metų amžiaus, o asmenys, auginantys vaiką iki septynerių metų amžiaus, jeigu yra tokia galimybė. 4. Darbdavys privalo sudaryti darbo pamainų grafikus taip, kad kiek įmanoma tolygiau paskirstytų darbuotojo darbo laiką per apskaitinį laikotarpį. Draudžiama skirti darbuotoją dirbti dvi pamainas iš eilės. 5. Jei apskaitinio
laikotarpio pabaigoje darbuotojas dėl jam sudaryto darbo laiko režimo nėra
išdirbęs bendros viso apskaitinio laikotarpio darbo laiko normos, už
neįvykdytą darbo laiko normą sumokama 6. Jei apskaitinio laikotarpio pabaigoje darbuotojas yra išdirbęs daugiau valandų, negu bendra viso apskaitinio laikotarpio darbo laiko norma, už viršytą darbo laiko normą jam apmokama kaip už viršvalandinį darbą. 7. Dirbant pagal suminę darbo laiką apskaitą, darbo užmokestis mokamas už faktiškai išdirbtą laiką, išskyrus šio straipsnio 5 ir 6 dalyse numatytus atvejus. Darbdavys turi teisę per kiekvieną apskaitinio laikotarpio mėnesį mokėti pastovų darbo užmokestį, nepriklausomai nuo faktiškai išdirbtos darbo laiko normos, o galutinį atsiskaitymą už darbą per apskaitinį laikotarpį pagal faktinius duomenis atlikti apmokėdamas už darbą paskutinį apskaitinio laikotarpio mėnesį.“
|
116 |
|
|
Argumentai: Projekte rengėjai visiškai neatsižvelgia į darbuotojo kaip silpnesnės darbo santykių pusės interesus. Pagal jų pasiūlymą, budėjimas – tai tam tikras „namų areštas“ darbuotojui. Darbuotojui nėra numatytos pakankamos socialinės garantijos. Siūlome palikti dabar galiojantį budėjimo namuose reglamentavimą.
Pasiūlymas: Pakeisti 116 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Ypatingais atvejais darbdavys gali pavesti darbuotojui ne dažniau kaip kartą per mėnesį, o darbuotojo sutikimu - ne dažniau kaip kartą per savaitę budėti namuose pasibaigus darbo dienai arba poilsio ir švenčių dienomis. Budėjimo laikas namuose negali viršyti aštuonių valandų per parą. Budėjimas namuose prilyginamas - ne mažiau kaip pusei darbo laiko. Už budėjimą namuose per artimiausią mėnesį privalo būti suteikiamas poilsio laikas tokios pat trukmės kaip darbo laikui prilygintas budėjimo laikas (budint namuose), arba darbuotojo pageidavimu šis poilsio laikas gali būti pridedamas prie kasmetinių atostogų, arba apmokama kaip už viršvalandinį darbą.“ |
122 |
1 |
|
Argumentai: Siekiant derinti darbuotojo šeimos interesus, reikia nustatyti bendras poilsio dienas. Darbas savaitgaliais apsunkina darbuotojams bendravimą su vaikais.
Pasiūlymas: Pakeisti 122 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Bendra poilsio diena yra sekmadienis, o esant penkių dienų darbo savaitei, - šeštadienis ir sekmadienis.“
|
124 |
2 |
|
Argumentai: Vienas iš būdų mažinti bedarbystę yra darbo laiko trumpinimas. Taip pat reikia atsižvelgti ir į tai, kad darbo našumas nuolat didėja ir tam pačiam darbo kiekiui atlikti reikia mažiau darbuotojų.
Pasiūlymas: Pakeisti 122 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Darbuotojams suteikiamos ne
mažiau kaip |
141 |
2 |
|
Argumentai: Darbuotojas ne visada gali nuspręsti, ar darbo norma yra nustatyta teisingai, ar nepažeidžiamos įstatymų nuostatos. Tam reikalingos specialios žinios. Siūlome skatinti darbdavių ir darbuotojų atstovų bendradarbiavimą ir palikti šiuo metu galiojantį reguliavimą.
Pasiūlymas: Pakeisti 141 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Darbo normos, darbų ir darbuotojų tarifikavimo tvarka nustatomi kolektyvinėse sutartyse.“ |
142 |
6 |
|
Argumentai: Siūlomi papildymai yra galiojančioje Darbo kodekso redakcijoje. Be to, jie atitinka Lietuvos Aukščiausiojo teismo 2011 m. balandžio 4 d. nutartį, kur nustatyta, kad galiojančio DK 192 str. norma yra imperatyvi ir darbdavys privalo mokėti padidintą palyginti su normaliomis darbo sąlygomis darbo užmokestį. Siekiant padidinti darbdavių motyvaciją gerinti darbo sąlygas, būtina numatyti minimalius apmokėjimo dydžius. Pasiūlymas: Papildyti 142 straipsnį 6 dalimi ir jį išdėstyti taip:
„6. Jeigu yra nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų, už darbą tokiomis sąlygomis mokama ne mažesniu kaip pusantro darbuotojo darbo užmokesčio tarifu.“ |
145 |
2 |
|
Argumentai: Sankcijos dėl pažeidžiamų darbuotojų interesų turi būti atgrasančios. Siūloma didinti sankcijas. Pasiūlymas: Pakeisti 145 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Darbo santykiams pasibaigus, o darbdaviui uždelsus atsiskaityti
su darbuotoju (šio Kodekso 144 straipsnio 2 dalis), darbdavys privalo mokėti
netesybas, kurių dydis – darbuotojo darbo užmokestis per mėnesį už uždelstą
atsiskaityti laikotarpį, bet ne daugiau kaip už tris |
152 |
1 |
|
Argumentai: Darbdavys, vykdydamas veiklą, prisiima riziką. Padidinus darbuotojų atsakomybę yra tikslinga, kad darbdavys apdraustų darbuotojų civilinę atsakomybę.
Pasiūlymas: Pakeisti 152 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. |
165 |
3-5 |
|
Argumentai: Valstybės institucijų neveikimas neturi tapti pagrindu pažeisti darbuotojų atstovavimą įgyvendinančių darbuotojų teises. Darbdavys VDI pateiks tik sau palankią informaciją. Toks reglamentavimas nesuderinamas su Lietuvos įsipareigojimais pagal Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos Nr. 135 Dėl darbuotojų atstovų gynimo ir jiems teikiamų galimybių įmonėje nuostatomis (Darbuotojų atstovai įmonėje naudojasi efektyviu gynimu nuo bet kokių veiksmų, kurie gali padaryti jiems žalą, įskaitant atleidimą iš darbo dėl jų statuso arba jų, kaip darbuotojų atstovų, veiklos, arba dėl jų narystės profesinėse sąjungose, arba veiklos profesinėse sąjungose tokiu mastu, kokiu jie veikia pagal galiojančius įstatymus ar kolektyvinius susitarimus, arba pagal kitas bendrai suderintas sąlygas).
Pasiūlymas: Pakeisti 165 straipsnio 3-5 dalis ir jas išdėstyti taip:
„3. Darbuotojų atstovavimą įgyvendinantys asmenys
laikotarpiu, kuriam jie išrinkti, ir 6 mėnesius po jų kadencijos pabaigos
negali būti atleisti iš darbo darbdavio iniciatyva ar darbdavio valia ir jų
būtinosios darbo sutarties sąlygos negali būti pablogintos, palyginti su
ankstesnėmis jų būtinosiomis darbo sutarties sąlygomis ar palyginti su kitų
tos pačios kategorijos darbuotojų būtinosiomis darbo sutarties sąlygomis be 4. 5. Jeigu per
nustatytą laikotarpį |
213 |
1 |
|
Argumentai: Siūlome skatinti darbuotojų dalyvavimą įmonių valdyme. Tikslinga, kad darbuotojų atstovų dalyvavimas įmonių kolegialaus valdymo ar priežiūros organuose taptų privalomu. Pasiūlymas: Pakeisti 213 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
1. Šio Kodekso, kitų įstatymų ir darbo teisės normų
nustatytais atvejais ir tvarka darbuotojų atstovai |
Teikia
Seimo narys (Parašas) Naglis Puteikis