LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kultūros komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS INFORMAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1418 2 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-306
2021-03-24 Nr. 121-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis, komiteto pirmininko pavaduotojas Robertas Šarknickas, komiteto nariai: Kristijonas Bartoševičius, Vytautas Kernagis, Arminas Lydeka, Liuda Pociūnienė, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos: Milda Gureckienė, Giedrė Lukošiūnienė, Deimantė Pukytė. Kviestieji asmenys: Armen Airapetian – VšĮ Lietuvos nacionalinis radijas ir televizija Teisės ir vindikacijos skyriaus konsultantas, Skirmantas Bikelis – „Transparency International“ Lietuvos skyrius teisininkas, Ieva Dunčikaitė – „Transparency International“ Lietuvos skyrius iniciatyvų vadovė, Vygintas Gasparavičius – Lietuvos Respublikos kultūros viceministras, Petras Grigalis – Lietuvos radijo ir televizijos komisijos Teisės skyriaus patarėjas, Indrė Makaraitytė – žurnalistė, Arnas Marcinkus – Interneto žiniasklaidos asociacijos pirmininkas, Rasa Navickienė – Nacionalinės rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacijos direktorė, Šarūnas Radvilavičius – Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas švietimo, mokslo ir kultūros grupėje, Dainius Radzevičius – Lietuvos žurnalistų sąjungos pirmininkas, Gražina Ramanauskaitė – žurnalistų etikos inspektorė, Sigitas Šliažas – Lietuvos Respublikos kultūros ministro patarėjas, Deividas Velkas – Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos grupės vadovas, Gabrielė Žaidytė – Ministrės Pirmininkės patarėja kultūros klausimais, Vaiva Žukienė – Visuomenės informavimo etikos komisijos pirmininkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Vienintelės projekto 1 straipsnio dalies numeruoti nereikia. |
Pritarti |
|
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(8) |
|
2. Projekto 2 straipsniu pildomos Visuomenės informavimo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies pirmojoje pastraipoje siūloma įtvirtinti nuostatą, kad žurnalistai visuomenės informavimo tikslais, kiek būtina jų profesinei pareigai atlikti, turi teisę gauti informaciją ir duomenis iš registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojų neatlygintinai. Vertinant šią nuostatą, pažymėtina, kad žurnalistas yra fizinis asmuo, kuris profesionaliai renka, rengia ir teikia medžiagą viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui, todėl žurnalisto kreipimasis viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo vardu į registro ar informacinės sistemos tvarkytoją ir taip suponuoja, kad jo prašomi duomenys reikalingi visuomenės informavimo tikslais. Kitaip sakant, žurnalistas, besikreipiantis į registro ar informacinės sistemos tvarkytoją dėl duomenų gavimo, papildomai neturėtų įrodinėti, kad šie duomenys būtini jo profesinei žurnalisto pareigai atlikti. Iš kitos pusės, sunku įsivaizduoti, kaip žurnalistas turėtų įrodinėti registro ar informacinės sistemos tvarkytojui, kad būtent prašomi duomenys yra būtini kokybiškai ir išbaigtai medžiagai parengti, o negavus šių duomenų jis negalės tinkamai atlikti savo profesinės pareigos. Taip pat galima situacija, kada žurnalistui prašant duomenų, kaip būtinų profesinei pareigai, ir juos gavus, galutiniame viešai paskleistos informacijos variante jokie gauti duomenys būtų nepanaudoti, pvz., dėl jų nereikšmingumo, neaktualumo ar gautų duomenų, susijusių su skleidžiama informacija, tiesioginių sąsajų nebuvimo. Tokiu atveju kiltų pagrįstas klausimas, ar duomenų buvo prašoma ir jie gauti pagrįstai, ir kokios būtų tokio konstatavimo teisinės pasekmės. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekte reikėtų vartoti tokias labiau deklaratyvaus, o ne reguliacinio pobūdžio formuluotes kaip „visuomenės informavimo tikslais, kiek tai yra būtina jo profesinei pareigai atlikti“. Galbūt tikslingiau būtų papildyti keičiamo įstatymo 22 ir 41 straipsnius, reglamentuojančius žurnalistų bei viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų pareigas, bei nustatyti galimas gautų registrų ir informacinių sistemų duomenų tvarkymo, naudojimo ir viešo skleidimo apimtis bei būdus. |
Pritarti |
|
1.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(8) |
|
3. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalis suponuoja, kad duomenys ir informacija būtų teikiami žurnalistams, tačiau pastarieji kreiptis galėtų tik viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo, su kuriuo žurnalistą sieja sutartiniai santykiai, vardu. Toks reguliavimas svarstytinas dėl kelių priežasčių. Pirma, nėra aišku, koks nuostatos, nustatančios, kad žurnalistas duomenų prašo viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo vardu, tikslas. Pažymėtina, kad toks reguliavimas tiesiogiai suponuoja, kad nors duomenų savo profesinei pareigai atlikti formaliai prašo žurnalistas, tačiau jie būtų teikiami viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui ir būtent viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas turėtų būti atsakingas už šių duomenų tinkamą tvarkymą ir panaudojimą. Antra, siūlomas reguliavimas taip pat suponuoja, kad duomenų gali prašyti tik žurnalistas, o, pvz., juridinio asmens - viešosios informacijos rengėjo ir (ar) skleidėjo, vadovas, kuris nėra žurnalistas, tokių duomenų savo vadovaujamos įmonės vardu formaliai negali prašyti. Tai reikštų, kad siekiant apeiti tokį imperatyvą, prašymą turėtų forminti „bet koks žurnalistas, susijęs sutartiniais santykiai“, o ne pats juridinio asmens vadovas. Atsižvelgiant į tai, manome, kad keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje įtvirtinta nuostata, kad registrų ar informacinių sistemų duomenys „formaliai“ teikiami žurnalistams, o ne viešosios informacijos rengėjams ir (ar) skleidėjams, kurių vardu kreipiasi žurnalistai, ne visiškai atitinka faktinę ir teisinę situaciją, nes, kaip minėta aukščiau, šie duomenys vis tiek turėtų būti laikomi kaip esantys viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų dispozicijoje (kas įgalintų juos laisvai perduoti bet kuriam jų žurnalistui) ir būtent viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui turėtų kiltų redakcinė atsakomybė už šių duomenų viešą paskleidimą. Iš siūlomo reguliavimo taip pat neaišku, su kuo registro tvarkytojas turėtų sudaryti sutartį dėl registro duomenų ir informacijos teikimo (kai duomenys teikiami daug kartų) – su žurnalistu, ar su viešosios informacijos rengėju ir (ar) skleidėju. Trečia, siūlomas reguliavimas suponuoja, kad duomenų ir informacijos iš valstybės registrų ir informacinių sistemų negalėtų prašyti žurnalistas, kurio sutartiniai santykiai nesieja su jokiu viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui, t.y. tokiu žurnalistu, kuris medžiagą rengia savarankiškai, savo vardu (ir tik po to sprendžia su kuriuo viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui sudaryti sutartį dėl surinktos informacijos paskleidimo). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalis neturėtų būti patikslinta. |
Nepritarti |
Teisė gauti duomenis realizuojama ne viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui, o būtent žurnalistui, kuris turi ryšį su viešosios informacijos rengėju ir (ar) skleidėju. Priešingu atveju (suteikus teisę nemokamai gauti duomenis viešosios informacijos rengėjams ir (ar) skleidėjams), subjektų, galinčių gauti registro duomenis neatlygintinai, ratas neproporcingai išsiplėstų. Pagal siūlomą reguliavimą registro tvarkytojas turėtų sudaryti sutartį su žurnalistu (veikiančiu konkretaus viešosios informacijos rengėjo / skleidėjo vardu). Taip pat galėtų būti sudaroma trišalė sutartis tarp registro tvarkytojo, žurnalisto ir viešosios informacijos rengėjo / skleidėjo. |
1.4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(8) |
(1) |
4. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 1 punkto nuostata, nustatanti, kad viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas turi neturėti ne daugiau kaip du galiojančius rimtus profesinius pažeidimus, derintina su keičiamo įstatymo 27 straipsnio 3 dalimi, numatančia, kad viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas, kuriam šio įstatymo nustatyta tvarka buvo skirta šio įstatymo 48 straipsnio 3 dalyje nurodyta bauda arba taikytos šiame įstatyme numatytos kitos poveikio priemonės už šio įstatymo 19 straipsnio 1, 2 ir (ar) 3 dalies pažeidimą, vienus metus nuo paskutinio pažeidimo nustatymo dienos laikomas rimtą profesinį pažeidimą padariusiu viešosios informacijos rengėju ir (ar) skleidėju. Kitaip sakant, įstatymas formaliai nevardina rimtų profesinių pažeidimų, o tik nustato atvejus, kuriems esant viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas laikomas padariusiu rimtą profesinį pažeidimą. Atsižvelgiant į tai, minėtąjį punktą arba reikėtų formuluoti taip: „nėra laikomas padariusiu rimtą profesinį pažeidimą, kaip jis apibrėžtas šio įstatymo 27 straipsnio 3 dalyje“, arba aiškiai įtvirtinti įstatymo nuostatas, už kurių pažeidimą viešosios informacijos rengėjas ir (ar) skleidėjas tam tikru nustatytu laikotarpiu neturėjo būti baustas. Be to, formuluotė „galiojantis rimtas profesinis pažeidimas“ yra netiksli ir klaidinanti, nes ne pažeidimai, o nebent sankcijos už juos gali būti galiojančios (t.y. kurios yra ne vienkartinės, o taikomos tam tikrą laiką). |
Pritarti iš dalies |
Pritarti Teisės departamento išvados 4 punkte pateiktam pasiūlymui iš esmės negalima, nes pagal jį žurnalistas netektų teisės gauti duomenis nemokamai, jei būtų padaręs vieną pažeidimą, numatytą Visuomenės informavimo įstatymo 19 straipsnio 1, 2 ir (ar) 3 dalyje. Tokiam siūlymui Seimo valdybos sprendimu sudaryta darbo grupė nepritarė. Atsižvelgiant į pastabą siūloma patikslinti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 1 punktą taip:
8. Žurnalistas
„1) |
1.5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(8) |
(2) |
5. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 2 punkte nurodoma, kad duomenys neteikiami žurnalistui, jeigu viešosios informacijos rengėjui ir (ar) skleidėjui, kurio vardu jis prašo duomenų, yra priskirtas profesinės etikos nesilaikančių viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų kategorijai. Manytume, kad įstatyme turėtų būti įtvirtinti kriterijai, kuriems esant Visuomenės informavimo etikos komisija galėtų viešosios informacijos rengėjus ir (ar) skleidėjus priskirti profesinės etikos nesilaikančių viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų kategorijai. Taip pat manytume, kad įstatyme turėtų būti aiškiai nurodyti pagrindai ar aplinkybės, kuriems atsiradus laikoma, kad anksčiau profesinės etikos nesilaikančių viešosios informacijos rengėjų ir (ar) skleidėjų kategorijai priskirtas subjektas, tokiu nebelaikomas. |
Pritarti iš dalies |
Dėl siūlomų kriterijų įtvirtinimo įstatyme būtų galima nuspręsti tuomet, kai bus iš esmės sprendžiamas klausimas dėl žiniasklaidos savireguliacijos sistemos peržiūros. Atsižvelgiant į pastabą, taip pat į Visuomenės informavimo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 9 punkte naudojamą formuluotę, siūloma patikslinti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies 2 punktą taip:
„2) nėra |
1.6 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(9) |
|
6. Nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 6 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti kokius duomenis žurnalistas gali ir kokių negali gauti tik iš vienos valstybės informacinės sistemos, tuo tarpu visų kitų valstybės registrų ir informacinių sistemų gautinų duomenų turinys ir jų apimtis nėra reglamentuojami. |
Nepritarti |
6 straipsnio 9 dalyje sprendžiamas tik Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos klausimas, kiti registrai sprendžiami lydinčiuosiuose įstatymų pakeitimų projektuose. |
1.7 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(9) |
|
7. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 9 dalį siūlome papildyti, nurodant, kad žurnalistams negali būti teikiami ir duomenys apie juridinių asmenų dalyvio ar naudos gavėjo gimimo datą (kai dalyvis yra užsienio valstybės fizinis asmuo). |
Nepritarti |
Asmens kodo neteikimas savaime nereikš gimimo datos neteikimo, todėl pagal siūlomą teisinį reglamentavimą gimimo data galės būti teikiama žurnalistams. Gimimo data papildomai leis identifikuoti konkretų asmenį; tai atitinkamai leistų sumažinti netikslios informacijos tikimybę, kai skirtingi asmenys turi tuos pačius vardą ir pavardę. |
1.8 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-03-09 |
2 (6) |
(10) |
|
8. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 10 dalyje po žodžio „teikimo“ įrašytinas žodis „žurnalistams“. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo Nr. I-1418 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-306(2) ir komiteto išvadai.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vytautas Kernagis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Vytautas Juozapaitis
Kultūros komiteto biuro patarėja Giedrė Lukošiūnienė