LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TURIZMO ĮSTATYMO NR. VIII-667 PAPILDYMO 301 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3557

2024-04-17 Nr. 108-P-22

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų viceministras Karolis Žemaitis, Turizmo politikos klausimų vyr. specialistės: Rūta Bankauskaitė, Jurgita Kačėnaitė, LR Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės patarėja Alvija Vitkauskienė, Lietuvos turizmo asociacijos prezidentas Arnas Zmitra, BĮ Šiaulių informacijos centro direktorė Rūta Stankuvienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Turizmo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 301 straipsnio 3 dalyje po žodžių „visuotinio dalininkų susirinkimo” įrašytini žodžiai „valstybės kaip savininko teises ir pareigas įgyvendinančios įstaigos“, nes viešosios įstaigos, kurio savininkė yra valstybė, atitinkamus valdymo klausimus priimtų nei visuotinis dalininkų susirinkimas, nei meras, o būtent valstybės kaip savininko teises ir pareigas įgyvendinanti įstaiga (pagal nuo 2024 m. gegužės 1 d. įsigaliosiančios Viešųjų įstaigų įstatymo redakcijos 5 straipsnio 2 dalį). Atitinkamai tikslintinos ir keičiamo įstatymo 301 straipsnio 5 bei 6 dalys.

 

Nepritarti

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo 41 straipsnio 4 dalimi savivaldybės steigia turizmo informacijos centrus <..>, teikia savivaldybės turizmo informacijos centrams dotacijas <...> nustatytoms funkcijoms atlikti. Taigi steigti turizmo informacijos centrus yra išskirtinė savivaldybės teisė. Atkreiptinas dėmesys, kad Turizmo įstatymas nenustato, turizmo informacijos centrų juridinės formos, palikdamas tai savivaldybės prerogatyvai. Tai reiškia, kad savivaldybių turizmo informacijos centrai yra biudžetinės įstaigos arba viešosios įstaigos, kurių savininkė yra savivaldybė. Atsižvelgiant į tai turėtų būti patikslintas projektas, neišskiriant turizmo informacijos centro steigėjo ar juridinės formos.

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymus Nr. 1 ir 2 bei patobulinto įstatymo projekto antru straipsniu keičiamo įstatymo 301 str. ir Projekto trečią straipsnį.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

2

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 301 straipsnio 6 dalyje turėtų būti patikslinta dispozicinė nuoroda į šio straipsnio 8, o ne 9 dalį, nes būtent 8 dalyje nustatomas ir atskleidžiamas reikalavimo dėl nepriekaištingos reputacijos turinys.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto antru straipsniu keičiamo įstatymo patikslintą 301 str. 6 d.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

3

 

 

3.    Atsižvelgiant į įstatymų leidybos praktiką bei į tai, kad baigiamosios įstatymo nuostatos, nustatančios įstatymo įsigaliojimo, įgyvendinimo bei taikymo sąlygas, įtvirtinamos viename straipsnyje, projekto 2 ir 3 straipsnius siūlytina sujungti. Be to, atsižvelgiant į tai, kad projektu nesiūloma nustatyti jokių įstatymo įgyvendinimo nuostatų, šio straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas“. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, pažymime, kad vienintelių projekto 2 ir 3 straipsnio nuostatų numeruoti nereiktų.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir komiteto patobulinto įstatymo projekto trečią straipsnį.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

3

 

 

4.    Atsižvelgiant į tai, kad keičiamas įstatymas 2024 m. gegužės 1 d. jau galios, tikslintinos projekto 3 straipsnio 1 dalyje nustatytos įstatymo taikymo taisyklės iki 2024 m. gegužės 1 d. į pareigas neterminuotai priimtiems įstaigų vadovams, t. y. šioje nuostatoje vietoj datos „iki 2024 m. gegužės 1 d.“ įrašytina data „Iki 2024 m. balandžio 30 d.“.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto trečią straipsnį.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

3

 

 

5.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto taikymo nuostatose nereikėtų numatyti ir valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų Turizmo informacijos centrų ir viešųjų įstaigų Turizmo informacijos centrų, kurių savininkė ar dalininkė, turinti daugiau negu pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė ar savivaldybė, vadovų, kurie iki šio įstatymo įsigaliojimo į atitinkamas pareigas buvo paskirti nustatytam terminui, tolesnio pareigų ėjimo sąlygas bei šio nustatyto termino laikymo (ar nelaikymo) pirmąja kadencija naujų įstatymo nuostatų taikymo požiūriu.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto trečią straipsnį.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

3

 

 

6.    Siekiant teisinio aiškumo, projekto taikymo nuostatose reikėtų aiškiai nurodyti, kaip būtų taikomos nuostatos dėl keičiamame įstatyme nustatytų Turizmo informacijos centro vadovo nepriekaištingos reputacijos reikalavimų iki šio įstatymo įsigaliojimo į pareigas paskirtam vadovui, jeigu sąlygos dėl kurių Turizmo informacijos centro vadovas nebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos jau buvo atsiradusios iki šio įstatymo įsigaliojimo arba atsirado jau po įstatymo įsigaliojimo.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto trečią straipsnį.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

3

 

 

7.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto 1 straipsnio pavadinime brauktinas žodis „nauju“.

Pritarti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto antru straipsniu keičiamo įstatymo patikslintą 301 str.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-03-21

 

 

 

8.    Atsižvelgus į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 37 straipsnio 1 dalį, turizmo valstybinio valdymo funkcijas Lietuvos Respublikoje atlieka Vyriausybė, o pagal keičiamo įstatymo 38 straipsnio 2 punktą Ekonomikos ir inovacijų ministerija formuoja valstybės politiką turizmo srityje, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komitetas, gavęs Lietuvos turizmo informacijos centrų asociacijos 2024 m. vasario 28 d. raštą „Dėl Lietuvos turizmo informacijos centrų vadovų kadencijų“, kreipėsi į Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų  ministeriją, kuri formuoja turizmo politiką Lietuvoje, dėl nuomonės pateikimo, kuri atitinkamai kreipėsi į Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministeriją, formuojančią viešųjų ir biudžetinių įstaigų politiką. Abi institucijos raštu pateikė savo pozicijas, kurios iš esmės neprieštarauja galimybei turizmo informacijos centrų vadovų kadencijų klausimą reguliuoti specialiajame įstatyme, įtvirtinant turizmo informacijos centrų vadovų kadencijas, tačiau atsisakant jų ribojimo.

9.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2024-04-09

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo Nr. VIII-667 papildymo 30-1 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-3557 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:      .

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas,

2024-04-17

1

(1)

 

(1)

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto iniciatoriai siūlo Turizmo įstatymą papildyti nauju straipsniu dėl turizmo informacijos centrų vadovų darbo santykių ypatumų, tikslinga papildyti ir Turizmo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį.

Pasiūlymai:

1.      Papildyti įstatymo projektą 1 straipsniu, keičiančiu įstatymo 1 straipsnio 1 dalį.

„1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas nustato turizmo paslaugų organizavimo principus, turizmo paslaugų teikimo, keliautojų teisių apsaugos reikalavimus, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų kompetenciją turizmo srityje, turizmo informacijos centrų vadovų darbo santykių ypatumus.“

Patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

2.

Ekonomikos komitetas,

2024-04-17

2

3

 

 

Argumentai: atsižvelgiant į tai, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo 41 straipsnio 4 dalimi, savivaldybės steigia turizmo informacijos centrus, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 ir 3 straipsnius.

Pasiūlymai:

1.      Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį, papildantį Įstatymą 301 straipsniu, ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. įstatymo papildymas nauju 301 straipsniu

Papildyti Įstatymą 301 straipsniu:

301 straipsnis. Turizmo informacijos centrų vadovai

1. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų Turizmo informacijos centrų ir viešųjų įstaigų Turizmo informacijos centrų, kurių savininkė ar dalininkė, turinti daugiau negu pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė ar savivaldybė (toliau šiame straipsnyje – viešoji įstaiga Turizmo informacijos centras), vadovai į pareigas priimami konkurso būdu penkerių metų kadencijai, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytą atvejį, kai Turizmo turizmo informacijos centro vadovas be konkurso skiriamas antrajai kadencijai. Konkursai į valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų Turizmo turizmo informacijos centrų ir viešųjų įstaigų Turizmo informacijos centrų vadovų pareigas organizuojami ir vykdomi Vyriausybės nustatyta tvarka.

2. Valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų Turizmo informacijos centrų ir viešųjų įstaigų Turizmo informacijos centrų vadovų kadencijų skaičius neribojamas.

3. Valstybės ir savivaldybės biudžetinės įstaigos Turizmo informacijos centro vadovas savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos sprendimu be konkurso gali būti skiriamas antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu kiekvienais kadencijos metais jo veikla buvo įvertinta kaip viršijanti lūkesčius ir (arba) atitinkanti lūkesčius (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – labai gerai arba gerai). Viešosios įstaigos Turizmo informacijos centro vadovas visuotinio dalininkų susirinkimo ar mero sprendimu be konkurso gali būti skiriamas antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu jo vadovaujama įstaiga kiekvienais kadencijos metais pasiekė tų metų planavimo dokumentuose nustatytus rodiklius. Pasibaigus turizmo informacijos centro vadovo penkerių metų kadencijai, mero sprendimu jis gali būti skiriamas be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai, jeigu jo eitos penkerių metų kadencijos kiekvienų metų veikla buvo įvertinta gerai arba labai gerai. Sprendimas dėl turizmo informacijos centro vadovo skyrimo be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai turi būti priimtas likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams iki šio vadovo kadencijos pabaigos.

4. Turizmo informacijos centro vadovas, kuris be konkurso nebuvo skirtas antrajai penkerių metų kadencijai šio straipsnio 3 dalyje nurodytu atveju, turi teisę dalyvauti viešame konkurse šio Turizmo turizmo informacijos centro vadovo pareigoms eiti.

5. Likus ne mažiau kaip 2 mėnesiams iki Turizmo turizmo informacijos centro vadovo kadencijos pabaigos, valstybės ir savivaldybės biudžetinės įstaigos Turizmo informacijos centro savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, viešosios įstaigos Turizmo informacijos centro visuotinis dalininkų susirinkimas ar meras skelbia konkursą Turizmo turizmo informacijos centro vadovo pareigoms eiti, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nustatytą atvejį, turizmo informacijos centro vadovas antrajai penkerių metų kadencijai paskiriamas be konkurso.

6. Jeigu, pasibaigus Turizmo informacijos centro vadovo kadencijai, konkurso į laisvą pareigybę metu pretendentas eiti turizmo informacijos centro vadovo pareigas nebuvo atrinktas, valstybės ir savivaldybės biudžetinės įstaigos Turizmo informacijos centro savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, viešosios įstaigos Turizmo informacijos centro visuotinis dalininkų susirinkimas ar meras gali paskirti laikinai eiti šias pareigas iki kadencijos pabaigos Turizmo turizmo informacijos centro vadovo pareigas ėjusį ar kitą asmenį, iki kol konkurso būdu bus į pareigas priimtas paskirtas naujas Turizmo turizmo informacijos centro vadovas, bet ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Šis asmuo Asmuo, paskirtas laikinai eiti turizmo informacijos centro vadovo pareigas, turi būti nepriekaištingos reputacijos, kaip nustatyta šio straipsnio 9 8 dalyje.

7. Jeigu Turizmo turizmo informacijos centro vadovo pareigybė atsilaisvina nepasibaigus įstaigos vadovo kadencijai arba įsteigus naują pareigybę, konkursas į Turizmo turizmo informacijos centro vadovo pareigas paskelbiamas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo pareigybės atsilaisvinimo ar naujos pareigybės įsteigimo dienos. Konkursas turi būti baigtas ir jo rezultatai paskelbti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo šio konkurso paskelbimo dienos.

8. Turizmo informacijos centrų vadovai, taip pat pretenduojantys eiti šias pareigas asmenys turi būti nepriekaištingos reputacijos. Kandidatas į Turizmo turizmo informacijos centro vadovus ir (ar) Turizmo informacijos centro vadovas yra laikomas nepriekaištingos reputacijos šio įstatymo tikslais, jeigu jis atitinka Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme įstaigų vadovų nepriekaištingai reputacijai nustatytus reikalavimus.

9. Turizmo informacijos centro vadovą į pareigas priimantis asmuo privalo įsitikinti, kad į Turizmo informacijos centro vadovo pareigas būtų priimti tik nepriekaištingos reputacijos reikalavimus atitinkantys asmenys Paaiškėjus, kad turizmo informacijos centro vadovas neatitinka nepriekaištingos reputacijos kriterijų, nurodytų šio straipsnio 8 dalyje, meras priima sprendimą nutraukti su turizmo informacijos centro vadovu sudarytą darbo sutartį.“

2. Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.

3 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas ir taikymas

1. 2. Iki 2024 m. gegužės 1 balandžio 30 d. į pareigas neterminuotai priimtiems valstybės ir savivaldybių biudžetinių įstaigų Turizmo turizmo informacijos centrų ir viešųjų įstaigų Turizmo informacijos centrų, kurių savininkė ar dalininkė, turinti daugiau negu pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė ar savivaldybė, vadovams nuo 2024 m. gegužės 1 d. nustatoma pirma pirmoji 5 metų kadencija.

3. Iki 2024 m. balandžio 30 d. į turizmo informacijos centrų vadovų pareigas nustatytam terminui priimti asmenys toliau eina savo pareigas 5 metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Šis 5 metų laikotarpis prilyginamas pirmajai kadencijai einant turizmo informacijos centro vadovo pareigas.

4. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo 301 straipsnio 8 dalies nuostata netaikoma turizmo informacijos centrų vadovams, priimtiems į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, jeigu Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme numatytos sąlygos, dėl kurių turizmo informacijos centro vadovas nebūtų laikomas nepriekaištingos reputacijos, atsirado iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, išskyrus atvejus, kai įsiteisėja teismo nuosprendis, kuriuo turizmo informacijos centro vadovas pripažįstamas kaltu dėl nusikalstamos veikos padarymo. Šiuo atveju turizmo informacijos centro vadovas, priimtas į pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, iš pareigų atleidžiamas pagal šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Turizmo įstatymo 301  straipsnio 9 dalį.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                        Kazys Starkevičius

                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė