LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAJŪRIO JUOSTOS ĮSTATYMO NR. IX-1016 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1638

 

2022-06-08  Nr. 109-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Gapšys, Simonas Gentvilas Andrius Palionis.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Greta Genelienė, Mindaugas Pečiulis, vyr.specialistė Audronė Čekanavičienė,  padėjėja Jolanta Matiliauskienė, Danguolė Zabulėnienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento

2022-05-16 Nr. XIVP-1638

 

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

Pažymėtina, kad Pajūrio juostos įstatymo 10 straipsnio 2 dalis nustato, kad „Žemės naudojimo ir šio Įstatymo nustatytų veiklos apribojimų kontrolę pagal kompetenciją atlieka valstybiniai aplinkos apsaugos inspektoriai, valstybiniai saugomų teritorijų pareigūnai, valstybiniai miškų pareigūnai, valstybiniai žemės tarnybų pareigūnai, teritorijų planavimo ir statybos priežiūros pareigūnai, kultūros vertybių apsaugos pareigūnai“. Nors šios Pajūrio juostos įstatymo nuostatos projektu nėra keičiamos, tačiau, svarstytina, ar, siekiant teisinio aiškumo ir įstatymų nuostatų tarpusavio suderinamumo, jos neturėtų būti projektu taip pat tikslinamos atsižvelgiant į šiuos aspektus:

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 30 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1631) 2 straipsniu keičiamo Saugomų teritorijų įstatymo 30 straipsnio 1 dalies, įsigaliosiančios 2023 m. gegužės 1 d., iš esmės analogiškose nuostatose siūloma atsisakyti nuostatos, kad valstybiniai žemės tarnybų pareigūnai vykdytų žemės naudojimo kontrolę saugomose teritorijose. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl valstybiniai žemės tarnybų pareigūnai žemės naudojimo kontrolę pajūrio juostoje, į kurią patenka ir kai kurios saugomos teritorijos, galėtų vykdyti, tačiau kitose saugomose teritorijose šios kontrolės negalėtų vykdyti. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1625) nuostatos dėl subjekto, kuris nuo 2023 m. gegužės 1 d. organizuotų ir vykdytų žemės naudojimo valstybinę kontrolę, taip pat nėra aiškios, nes pagal projekto reg. Nr. XIVP-1625 1 straipsniu keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalies 9 punktą ir 36 straipsnį šią kontrolę nuo 2023 m. sausio 1 d. vykdytų Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos, o pagal projekto reg. Nr. XIVP-1625 2 straipsnio 9 dalimi keičiamo Žemės įstatymo 32 straipsnio 4 dalies 1 punktą šią kontrolę vykdytų Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos, tačiau Žemės įstatymo 36 straipsnio redakcija nuo 2023 m. gegužės 1 d. nėra keičiama. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad teikiamą projektą reikėtų pildyti atskirais straipsniais, kuriuose būtų tikslinamos Pajūrio juostos įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatos, viename straipsnyje įsigaliosiančios 2023 m sausio 1 d., o kitame - 2023 m gegužės 1 d. ir suderintos su projekto reg. Nr. XIVP-1625 nuostatomis. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, tai atitinkamai turėtų būti tikslinamas projekto 2 straipsnis, nustatantis įstatymo įsigaliojimą.

Be to, Pajūrio juostos įstatymo 10 straipsnio 2 dalies nuostatos toje apimtyje, kurioje kalbama apie žemės naudojimo kontrolę derintinos su projekto reg. Nr. XIVP-1625 nuostatomis, kuriose vartojama formuluotė „žemės naudojimo valstybinė kontrolė“.

Antra, siekiant įstatymuose vartojamų sąvokų suderinamumo, taip pat atsižvelgiant į Miškų įstatyme 2 dalies 34 dalį, Aplinkos apsaugos įstatymo 31 straipsnį, Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo 2 straipsnio 3 ir 4 dalis, šiose Pajūrio juostos įstatymo nuostatose vietoj jose vartojamos sąvokos „valstybiniai aplinkos apsaugos inspektoriai“ įrašytina sąvoka „aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai“; brauktina sąvoka „valstybiniai saugomų teritorijų pareigūnai“, nes tokių pareigūnų nenumato Saugomų teritorijų įstatymas (jų funkcijas vykdo aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai); vietoj sąvokos „valstybiniai miškų pareigūnai“ įrašytina sąvoka „valstybinių miškų apsaugos pareigūnai“; vietoj sąvokos „teritorijų planavimo ir statybos priežiūros pareigūnai“ įrašytinos sąvokos „teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijų pareigūnai, statybos valstybinės priežiūros pareigūnai“. Be to, turėtų būti tikslinama sąvoka „kultūros vertybių apsaugos pareigūnai“, nes nėra aišku, ar turimi omenyje nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos pareigūnai ar kokie kiti pareigūnai.

Spręsti pagrindiniame komitete

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktus pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: M. Majauskas, A. Butkevičius, A. Čepononis.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas M. Pečiulis