LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO
PROJEKTO

 

2024-05-10 Nr. XIVP-3721

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Seimo statuto 9 straipsnį, kuriame išvardytos Seimo nario teisės, 13 punktu ir nustatyti, kad Seimo narys turi teisę šio statuto nustatyta tvarka „etiškai ir atsakingai naudoti dirbtinio intelekto (DI) sistemas ir kitus aukštųjų technologijų įrankius bei priemones savo veikloje“. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

1.1.   Seimo statuto 9 straipsnyje yra nustatytos iš Seimo nario, kaip Tautos atstovo, konstitucinio statuso kylančios jo teisės, kurių įgyvendinimas vienasmeniškai arba kartu su kitais Seimo nariais ir sudaro Seimo nario veiklos atstovaujant Tautai esmę (balsuoti dėl visų svarstomų klausimų Seimo, komiteto ir komisijos, kurių narys jis yra, posėdžiuose; rinkti ir būti išrinktam į bet kurias pareigas Seime; rengti ir teikti Seimui svarstyti įstatymų bei kitų teisės aktų projektus; teikti pasiūlymus dėl įstatymų, kurie turi būti apsvarstyti Seime; kartu su kitais Seimo nariais teikti įstatymo projektą dėl Konstitucijos keitimo ir kt.), o projektu siūloma teisė yra visai kitokio pobūdžio – ji nesusijusi su Seimo nario teisiniu statusu ir naudojimasis ja nėra Tautos atstovo mandato įgyvendinimo išraiška, taigi ši teisė nedera su Seimo statuto 9 straipsnio reguliavimo dalyku, ir ją įtvirtinus šiame straipsnyje būtų pažeistas šio straipsnio nuostatų sistemiškumas.

1.2.   Atsižvelgiant į tai, kad teisė savo veikloje naudoti prieinamas naująsias technologijas, kaip darbo įrankius, nėra išskirtinai Seimo narių teisė – šią teisę turi iš esmės kiekvienas asmuo, pajėgus jas naudoti, – apskritai diskutuotina, kokią teisinę prasmę turėtų eksplicitinis tokios Seimo nario teisės deklaravimas Seimo statute (teisė naudotis įvairiais kitais darbo įrankiais ir priemonėmis jame nereguliuojama).

1.3.   Kita vertus, jeigu projektu siekiama nustatyti ne tiek teisę naudoti tam tikras šiuolaikines  technologijas, kiek pareigą daryti tai etiškai ir atsakingai, šią pareigą reikėtų išsamiau reglamentuoti, pavyzdžiui, atskirame Seimo statuto I dalies antrojo skirsnio straipsnyje, o ne deklaruoti kaip teisę. Pažymėtina ir tai, kad pareigos vykdymas paprastai užtikrinamas tam tikra kontrole (priežiūra); šiuo atžvilgiu projektu siūlomas teisinis reguliavimas stokoja išbaigtumo, todėl vertintinas kaip deklaratyvus.

1.4.   Projektu siūloma Seimo statuto 9 straipsnio 13 punkto nuostata nedera su šio straipsnio nuostata iki dvitaškio, kuria konstatuojama, kad toliau išvardytos Seimo nario teisės įgyvendinamos šio statuto nustatyta tvarka, nes Seimo nario teisės savo veikloje naudoti „dirbtinio intelekto sistemas ir kitus aukštųjų technologijų įrankius bei priemones“ įgyvendinimo tvarka Seimo statute nėra nustatyta ir projektu nesiūloma jos nustatyti.

1.5.   Svarstytinas ir termino „aukštosios technologijos“ vartojimo tikslumas projektu siūlomo teisinio reguliavimo kontekste, atsižvelgiant į tai, kad šiuo terminu istoriškai įprasta žymėti ne konkrečias technologijas, o tam tikrus ūkio sektorius, kuriems būdingas intensyvesnis mokslo žinių panaudojimas, ir į tai, kad pastaraisiais metais Europos Sąjungos ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos dokumentuose šio termino vartojimo apskritai atsisakoma.[1]

1.6.   Jeigu būtų nuspręsta pagal projektu teikiamą siūlymą papildyti Seimo statuto 9 straipsnį, siūloma nuostata dėstytina ne jo 13 punkte, o 111 arba naujame 12 punkte, atsižvelgiant į šio straipsnio struktūrą (111 punktuose išdėstytos vienasmeniškai įgyvendinamos Seimo nario teisės, o 12 punkte – teisės, kurias Seimo narys gali įgyvendinti tik kartu su kitais Seimo nariais).

2.    Projekto 2 straipsnyje nurodyta Seimo statuto įsigaliojimo data 2024 m. gegužės 1 d. yra praėjusi, taigi turėtų būti pataisyta. Kita vertus, atsižvelgiant į projektu siūlomo teisinio reguliavimo turinį abejotina, ar apskritai reikalinga numatyti konkrečią įsigaliojimo datą.

3.    Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijas, patvirtintas teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija), projekto 1 straipsnyje nurodant siūlomo pakeitimo esmę vietoj fragmento „nauja 13 dalimi ir ją išdėstyti taip:“ įrašytina „13 punktu:“, o šiuo straipsniu siūlomoje Seimo statuto 9 straipsnio nuostatoje atsisakytina skliaustuose pateiktos santrumpos DI, nes kitose Seimo statuto nuostatose ši santrumpa nevartojama.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

J. Meškienė, tel. (0 5) 209 6089, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (0 5) 239 6898, el. p. [email protected]



[1] Žr. Šupa, M. Kas yra naujosios technologijos? Apibrėžimo ir technologinio turinio problematika ekspertiniuose dokumentuose ir korporatyvinėje komunikacijoje. Informacijos mokslai, 2018, Nr. 83, p. 101–120. https://doi.org/10.15388/Im.2018.83.7