LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 16 IR 27 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR INEVSTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 152 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimo Audito komitetui svarstant Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-203 nustatyta, kad esamas teisinis reglamentavimas nesudaro visų reikiamų sąlygų ekonominiais skaičiavimais, ekonominės ir socialinės naudos santykio įvertinimu pagrįstam vietos valdžios partnerystės projektų rengimui, teikimui, vertinimui ir sprendimų dėl projekto įgyvendinimo priėmimui. Tai patvirtina ir 2013 m. rugsėjo 30 d. valstybinio audito ataskaita Nr. VA-P-20-10-13 „Koncesijos sutarčių vykdymas“ (toliau – Audito ataskaita).

Audito ataskaitoje nurodoma, kad dalis analizuotų koncesijos projektų pradėti vykdyti neįvertinus jų tikslingumo, socialinės ir ekonominės naudos, dėl to nėra tinkamai įsitikinta, ar valstybės investicijos ir turtas, perduotas valdyti koncesininkui, užtikrins didesnės vertės už pinigus sukūrimą. Nesant teisinio reguliavimo, savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos (toliau – savivaldybės kontrolierius) neteikia išvadų dėl koncesijos tikslingumo. Dėl šios priežasties savivaldybės tarybos sprendimus dėl koncesijos projektų tikslingumo priima neturėdamos pakankamai duomenų ar projektas pasieks socialinius ir ekonominius tikslus.

Nors 2009 m. lapkričio 11 d. Vyriausybės nutarimu Nr. 1480 „Dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės“ patvirtintose viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) nurodoma, kad savivaldybės taryba sprendimus dėl partnerystės projekto tikslingumo, pritarimo ar nepritarimo partnerystės sutarties projektui priima gavusi savivaldybės kontrolieriaus išvadą, kurioje be kitų aspektų turi būti įvertinti partnerystės taikymo teisėtumas ir partnerystės teikiama ekonominė ir socialinė nauda, Audito ataskaitoje konstatuojama, kad daugumoje savivaldybės kontrolierių išvadų apsiribojama tik teisiniu koncesijų įvertinimu, tačiau ekonominiai, socialiniai, finansiniai ir kiti aspektai nevertinami.

Audito ataskaitoje, taip pat keliamas klausimas dėl teisinio reglamentavimo tobulinimo, pagal kurį suteikiančioji institucija, jeigu koncesija suteikiama savivaldybės vardu, turi gauti Finansų ministerijos nuomonę dėl numatomų koncesijos finansinių sąlygų, kuri nėra įpareigojanti. Todėl svarstytina, ar esamas teisinis reglamentavimas sudaro visas reikiamas prielaidas priimti finansiškai pagrįstus sprendimus, atitinkančius fiskalinės drausmės reikalavimus.

Parengtų projektų tikslas – nustatyti teisinį reglamentavimą, pagal kurį būtų užtikrinamas tikslingas, ekonominiais skaičiavimais pagrįstas vietos valdžios partnerystės projektų rengimas, teikimas, vertinimas ir sprendimų dėl partnerystės projekto įgyvendinimo priėmimas.

Parengtų projektų uždavinys – tinkamai nustatyti vietos valdžios partnerystės projektų rengime, vertinime dalyvaujančių subjektų funkcijas, kad būtų pasiekti projektų tikslai.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Lietuvos Respublikos Seimo Audito komitetas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Galiojantis Vietos savivaldos įstatymas nustato savivaldybės kontrolieriaus pareigą rengti ir savivaldybės tarybai teikti išvadas, pagal kurias savivaldybės taryba tvirtina koncesijos konkurso sąlygas ir pagrindines koncesijos sutarties sąlygas, nustatyto konkurso etapus, pritaria galutiniam koncesijos sutarties projektui. Savivaldybės taryba sprendimą dėl koncesijos suteikimo priima be savivaldybės kontrolieriaus išvados, nes galiojantis teisinis reguliavimas nenumato savivaldybės kontrolieriaus pareigos teikti išvados dėl koncesijos suteikimo tikslingumo. Analogiškas reguliavimas numatytas savivaldybės kontrolieriams teikiant išvadas, savivaldybės taryboms priimant sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės, kurią reglamentuoja Investicijų įstatymas.

Taisyklėse numatyta, kad savivaldybės taryba priima sprendimą dėl partnerystės projekto tikslingumo gavusi kontrolieriaus išvadą, kurioje be kitų aspektų turi būti įvertinti partnerystės taikymo teisėtumas ir partnerystės teikiama ekonominė ir socialinė nauda. Praktikoje savivaldybės kontrolieriaus išvadoje nėra vertinama projekto ekonominė ir socialinė nauda. Projekto taikymo tikslingumas ir nauda įvertinami viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros (toliau – CPVA) pateikiamoje nuomonėje, vertinant suteikiančiosios institucijos parengtą investicinį projektą ir užpildytą partnerystės klausimyną.

Galiojančiame Koncesijų įstatyme bei Taisyklėse numatyta, kad jei koncesija suteikiama savivaldybės vardu, Finansų ministerija savivaldybės suteikiančiajai institucijai teikia atskirąją nuomonę dėl numatomų koncesijos sutarties projekto finansinių sąlygų, kuri nėra įpareigojanti. Tuo tarpu jeigu jei koncesija suteikiama valstybės vardu – suteikiančioji institucija turi gauti Finansų ministerijos išvadą, kurioje įvertinamos koncesijos sutarties projekto finansinės sąlygos fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu.

Galiojančiame Investicijų įstatyme nustatyta, kad viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Taisyklės patvirtintos Vyriausybės nutarimu Nr. 1480 „Dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės“.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

1) Investicijų įstatymo pakeitimo įstatyme (analogiškai, kaip Koncesijų įstatymo pakeitimo įstatyme) siūloma nustatyti, kad Vyriausybė arba savivaldybės taryba priima sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, gavusios CPVA išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos ir privalomai turi būti gauta Finansų ministerijos išvada dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu.  

Siekiant užtikrinti, kad savivaldybės taryba, priimtų pagrįstą sprendimą dėl partnerystės projekto tikslingumo, Vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatyme siūloma nustatyti, kad sprendimus dėl partnerystės projekto tikslingumo savivaldybės taryba gali priimti, gavusi  savivaldybės kontrolieriaus išvadą dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo.

2) Atsižvelgiant į tai, kad pagal Viešųjų pirkimų įstatymą ir Koncesijų įstatymą už privataus subjekto / koncesininko atrankos sąlygas ir procedūrų vykdymą atsakinga yra savivaldybės administracija, o taip pat siekiant suvienodinti sprendimų dėl centrinės valdžios subjektų ir vietinės valdžios subjektų įgyvendinamų partnerystės projektų priėmimo procesus, siūloma teisiniu reguliavimu nustatyti, kad savivaldybės kontrolieriai teikia išvadas, o savivaldybės taryba priima sprendimus dėl partnerystės projekto tikslingumo ir galutinių viešojo ir privataus subjektų partnerystės sutarties sąlygų, jeigu jos skiriasi nuo savivaldybės tarybos sprendime dėl partnerystės projekto tikslingumo patvirtintų sąlygų, atsisakant nuostatų, kad savivaldybės taryba tvirtina / pritaria privataus subjekto / koncesininko atrankos sąlygoms ir galutiniam sutarties projektui, prieš tai gavus savivaldybės kontrolieriaus išvadas.

Atsižvelgiant į tai, kad privatus subjektas gali būti atrenkamas vadovaujantis aiškiai nustatytomis Viešųjų pirkimų įstatyme ar Koncesijų įstatyme nustatytomis atrankos procedūromis, perteklinėmis laikytinos galiojančio Vietos savivaldos įstatymo nuostatos dėl savivaldybių kontrolierių ir tarybos dalyvavimo tvirtinant koncesijos ar valdžios ir privataus subjektų partnerystės konkurso sąlygas, ir konkurso etapus. Taigi pritarus siūlomam reguliavimui būtų užtikrinamas greitesnis sprendimų priėmimas bei sutrumpinti partnerystės projekto rengimo ir įgyvendinamo terminai bei panaikinti prieštaravimai, esantys skirtinguose teisės aktuose.

3) Siūlomu reguliavimu būtų suvienodintos investicinių projekto įgyvendinimo viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės būdu priėmimo procedūros.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma. Priešingai, pritarus siūlomam reguliavimui bus sudarytos sąlygos priimti pagrįstus, ekonomiškai ir socialiai naudingus sprendimus dėl partnerystės projektų tikslingumo.

 

     6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų projektai įtakos kriminogeninei situacijai neturės. Manytina, kad nustačius kontroliuojančių institucijų pareigą teikti išvadas dėl partnerystės projektų tikslingumo, ekonominės ir socialinės naudos, sutarties finansinių sąlygų, bus sumažintos galimybės korupcijai savivaldybės tarybose.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektų įgyvendinimas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymų projektus, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turėtų įvertinti ir esant poreikiui iki 2017 m. gruodžio 31 d. parengti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

12. Įstatymų projektams įgyvendinti reikalingos išlaidos

Įstatymų projektams įgyvendinti biudžeto lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektai parengti Audito komitetui svarstant Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-203. Teikiami įstatymų projektai suderinti su Finansų ministerijos, Ūkio ministerijos, Valstybės kontrolės ir CPVA atstovais.

 

14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai: „tikslingumas“, „išvada“, „savivaldybės taryba“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Įstatymo projektai parengti Audito komitetui svarstant Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-203. Audito komitetas pateikė siūlymus minėto įstatymo projektui, kuriais siūloma nauja redakcija dėstomame Koncesijų įstatyme įtvirtinti suteikiančiosios institucijos pareigą Vyriausybės nustatyta tvarka gauti CPVA išvadą dėl koncesijos sutarties projekto socialinės ir ekonominės naudos ir Finansų ministerijos išvadą dėl koncesijos sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu. Dėl šios priežasties turi būti suderinta nauja redakcija dėstomo Koncesijų įstatymo ir teikiamų projektų įsigaliojimo data.

 

 

 

 

Teikia

Audito komiteto vardu

Komiteto pirmininkė                                                                                         Ingrida Šimonytė